gepubliceerd op 07 augustus 2012
Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het voorontwerp van wijziging van het saneringsplan per onderstroomgebied van de Amel en waarbij de voorgelegde wijzigingen niet aan een milieueffectbeoordeling onderworpen worden
12 JULI 2012. - Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het voorontwerp van wijziging van het saneringsplan per onderstroomgebied van de Amel (bladen 1/28, 4/28, 5/28, 7/28, 8/28, 9/28, 10/28, 11/28, 12/28, 15/28, 16/28, 19/28, 21/28, 22/28, 23/28, 27/28, 48/49) en waarbij de voorgelegde wijzigingen niet aan een milieueffectbeoordeling onderworpen worden
De Waalse Regering, Gelet op Richtlijn 2000/60/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2000 tot vaststelling van een kader voor communautaire maatregelen betreffende het waterbeleid;
Gelet op Richtlijn 91/271/EEG van de Raad van 21 mei 1991 inzake de behandeling van stedelijk afvalwater;
Gelet op Boek I van het Milieuwetboek, inzonderheid op de artikelen D.52 tot D.61 en D.79;
Gelet op Boek II van het Milieuwetboek, dat het Waterwetboek inhoudt, inzonderheid op de artikelen D.216 tot D.218 en de artikelen R.284 tot R.290;
Gelet op het saneringsplan per onderstroomgebied van de Amel dat op 22 december 2005 definitief is goedgekeurd door de Waalse Regering en dat op 10 januari 2006 in het Belgisch Staatsblad is bekendgemaakt;
WIJZIGING VAN HET SANERINGSPLAN PER ONDERSTROOMGEBIED Overwegende dat de "S.P.G.E." "Société publique de gestion de l'eau" (Openbare Maatschappij voor Waterbeheer) alle aanvragen verzamelt die tijdens de afgelopen periode in ontvangst zijn genomen, om overeenkomstig artikel R.288 van het Waterwetboek één enkel voorontwerp van wijziging van het saneringsplan per onderstroomgebied op te stellen;
Overwegende dat de "S.P.G.E." sinds de definitieve goedkeuring van het saneringsplan per onderstroomgebied van de Amel negentien aanvragen van de erkende saneringsinstellingen en/of gemeenten heeft ontvangen;
Overwegende dat de aanvragen betrekking hebben op elke verandering van saneringsstelsel en meer bepaald op : - de overgang van het gemeenschappelijke saneringsstelsel naar het autonome saneringsstelsel van het dorp Septroux in de gemeente Aywaille (wijziging nr. 01.01); - de overgang van het tijdelijke saneringsstelsel naar het autonome saneringsstelsel van het dorp Honsfeld in de gemeente Büllingen (wijziging nr. 01.02); - de overgang van het gemeenschappelijke saneringsstelsel naar het autonome saneringsstelsel van het gedeelte van de "rue de Provedroux" in de gemeente Vielsalm (wijziging nr. 01.03); - de overgang van het gemeenschappelijke saneringsstelsel naar het autonome saneringsstelsel van de "rue du Petit Plain" te Nonceveux in de gemeente Aywaille (wijziging nr. 01.05); - de overgang van het gemeenschappelijke saneringsstelsel naar het autonome saneringsstelsel van de gebieden "Bosfagne" en "Les Censes" in de gemeente Waimes (wijziging nr. 01.06); - de overgang van het autonome saneringsstelsel naar het gemeenschappelijke saneringsstelsel van een verspreid woongebied in de gemeente Waimes (wijziging nr. 01.07); - de overgang van het tijdelijke saneringsstelsel naar het autonome saneringsstelsel van het dorp Champagne in de gemeente Waimes (wijziging nr. 01.08); - de overgang van het tijdelijke saneringsstelsel naar het autonome saneringsstelsel van "Omtrekken met autonome en tijdelijke sanering" in de gemeente Bütgenbach (wijziging nr. 01.09); - de overgang van het autonome en tijdelijke saneringsstelsel naar het gemeenschappelijke en autonome saneringsstelsel van "Omtrekken met autonome en tijdelijke sanering van Bütgenbach" in de gemeente Bütgenbach (wijziging nr. 01.10); - de overgang van het autonome saneringsstelsel naar het gemeenschappelijke saneringsstelsel van "Omtrekken met autonome en tijdelijke sanering van Weywertz" in de gemeente Bütgenbach (wijziging nr. 01.11); - de overgang van het autonome saneringsstelsel naar het gemeenschappelijke saneringsstelsel van "Omtrekken met autonome en tijdelijke sanering van Nidrum" in de gemeente Bütgenbach (wijziging nr. 01.12); - de overgang van het autonome saneringsstelsel naar het gemeenschappelijke saneringsstelsel van "Omtrekken met autonome en tijdelijke sanering van Murringen" in de gemeente Büllingen (wijziging nr. 01.13); - de overgang van het tijdelijke saneringsstelsel naar het autonome saneringsstelsel van het dorp Wirtzfeld in de gemeente Büllingen (wijziging nr. 01.14); - de overgang van het tijdelijke saneringsstelsel naar het autonome saneringsstelsel van de waterwinningsgebieden van "Petit Spai" (AD2 en AD3) in de gemeente Trois-Ponts (wijziging nr. 01.15); - de overgang van het autonome saneringsstelsel naar het gemeenschappelijke saneringsstelsel van "Omtrekken met autonome sanering van Stavelot in de gemeente Stavelot" (wijziging nr. 01.16); - de overgang van het autonoom saneringsstelsel naar het gemeenschappelijk saneringsstelsel van het dorp Stoumont in de gemeente Stoumont (wijziging nr. 01.17); - de overgang van het autonoom saneringsstelsel naar het gemeenschappelijk saneringsstelsel van de waterwinningsgebieden van Lierneux-Regné (D1 en D2) in de gemeente Vielsalm (wijziging nr. 01.18); - de overgang van het autonome saneringsstelsel naar het gemeenschappelijke saneringsstelsel van het gedeelte van de "rue des Chasseurs Ardennais" in de gemeente Vielsalm (wijziging nr. 01.19); - de overgang van het gemeenschappelijke saneringsstelsel naar het autonome saneringsstelsel van het gedeelte van de "chemin de Grand Halleux" in de gemeente Vielsalm (wijziging nr. 01.20);
Overwegende dat die aanvragen vergezeld gaan van een onderzoek dat door de betrokken erkende saneringsinrichting uitgevoerd is en dat een overzicht bevat van de bestaande leidingen, een raming van de dichtheid van de bebouwing en een analyse van de topografische toestand van het gebied om de aan te bevelen saneringswijze te objectiveren;
Overwegende dat de "S.P.G.E." een onvoorwaardelijk gunstig advies heeft uitgebracht voor de negentien aanvragen die haar werden toegestuurd;
Overwegende dat de uitvoering van de periodieke wijzigingen ook de nodige aanpassingen van de plannen met zich meebrengt naar gelang van de ontwikkeling van de beschikbare feitelijke gegevens, met name inzake de aanleg van de netwerken van collectoren en rioleringen binnen de omtrek van de saneringsplannen per onderstroomgebied; dat die aanpassingen omschreven worden in het verslag bedoeld in bijlage I. VRIJSTELLING VAN MILIEUEFFECTBEOORDELING Gelet op de aanvraag tot vrijstelling van de milieueffectbeoordeling voor het voorontwerp van wijziging van het saneringsplan per onderstroomgebied van de Amel die door de "S.P.G.E." aan de Waalse Regering gericht is overeenkomstig artikel D.53 van het Milieuwetboek;
Overwegende dat de analyse van de "S.P.G.E." besluit dat het voorontwerp van wijziging van het saneringsplan per onderstroomgebied van de Amel het gebruik van kleine gebieden op plaatselijk niveau bepaalt en minder belangrijke wijzigingen inhoudt, met name ten opzichte van de bevolking en van de afvalwaterlozingen die het voorwerp zijn van het voorontwerp van wijziging zoals geanalyseerd in het verslag bedoeld in bijlage I;
Overwegende anderzijds dat de "S.P.G.E." acht dat dit voorontwerp wellicht geen aanzienlijke milieueffecten zal teweegbrengen; dat de aanvraag ervan gerechtvaardigd is ten opzichte van de in artikel D.54 van het Milieuwetboek bedoelde criteria op grond waarvan de vermoedelijke omvang van de effecten kan worden bepaald, zoals geanalyseerd in het verslag bedoeld in bijlage I;
Overwegende dat artikel R.288, § 4, van het Waterwetboek bepaalt dat de Regering, indien ze beslist de vrijstelling toe te staan, het voorontwerp van saneringsplan per onderstroomgebied gelijktijdig goedkeurt en de redenen vermeldt waarom er beslist werd dat plan van een milieueffectbeoordeling vrij te stellen;
Overwegende dat de "CWEDD" "Conseil wallon de l'Environnement pour le Développement durable" (Waalse Milieuraad voor Duurzame Ontwikkeling) en de betrokken gemeenten in die context en vóór de aanneming van het voorontwerp van saneringsplan per onderstroomgebied van de Amel geraadpleegd moeten worden over de aanvraag tot vrijstelling van de milieueffectbeoordeling;
Gelet op het verzoek om advies over de aanvraag tot vrijstelling van de milieueffectbeoordeling voor het voorontwerp van wijziging van het saneringsplan per onderstroomgebied van de Amel dat op 15 maart 2012 overeenkomstig artikel D.53 van het Milieuwetboek aan de "CWEDD" en aan de betrokken gemeenten is gericht;
Gelet op artikel D.53 van het Milieuwetboek waarin bepaald wordt dat de adviezen binnen dertig dagen na de aanvraag van de Regering toegezonden moeten worden, hetzij uiterlijk 14 april 2012; dat de adviezen na afloop van die termijn geacht worden gunstig te zijn;
Overwegende dat de "CWEDD" op 23 maart 2012 een schrijven heeft gezonden waarin hij geen stelling neemt over de aanvraag tot vrijstelling van milieueffectbeoordeling; dat zijn advies bij gebrek aan advies geacht wordt gunstig te zijn;
Gelet op de gunstige adviezen over de aanvraag tot vrijstelling van milieueffectbeoordeling, ingediend binnen de voorgeschreven termijnen door de betrokken gemeentelijke overheden, namelijk de gemeentecolleges van Aywaille, Büllingen, Bütgenbach, Stoumont en Waimes;
Overwegende dat de gemeentelijke overheden van Stavelot, Trois-Ponts en Vielsalm geen advies binnen de voorgeschreven termijn hebben uitgebracht, dat hun advies bijgevolg gunstig geacht wordt;
Overwegende dat een vrijstelling van milieueffectbeoordeling bepaald bij de artikelen D. 52 tot D.61 van Boek I van het Milieuwetboek dan ook kan worden verleend voor de wijzigingen vermeld in het voorontwerp van wijziging van het saneringsplan per onderstroomgebied van de Amel;
Gelet op het in bijlage I bedoelde verslag betreffende het voorontwerp van wijziging van het saneringsplan per onderstroomgebied van de Amel;
Op de voordracht van de Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.Het in bijlage I opgenomen voorontwerp van wijziging van het saneringsplan per onderstroomgebied van de Amel is door de Regering goedgekeurd.
Art. 2.De Regering beslist een vrijstelling van milieueffectbeoordeling te verlenen voor de wijzigingen vermeld in het voorontwerp bedoeld in artikel 1 om de redenen opgegeven in het verslag bedoeld in bijlage I.
Art. 3.De Regering belast de "S.P.G.E." ermee het ontwerp van wijziging van het saneringsplan per onderstroomgebied van de Amel binnen dertig dagen te onderwerpen aan de raadpleging van de bij het in aanmerking genomen onderstroomgebied betrokken gemeenten, van de betrokken houders van grondwaterwinningen en van de bevoegde Directoraten-generaal van de Waalse Overheidsdienst en het haar vervolgens ter goedkeuring voor te leggen.
Art. 4.De Minister van Leefmilieu is belast met de uitvoering van dit besluit.
Namen, 12 juli 2012.
De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit, Ph. HENRY
Bijlage I - Voorontwerp van wijziging van het saneringsplan per onderstroomgebied van de Amel Het voorontwerp van wijziging van het saneringsplan per onderstroomgebied van de Amel bestaat uit een verslag over de wijzigingen van het "PASH" van de Amel en uit de kaarten i.v.m. elke wijziging.
Dat verslag vermeldt de redenen waarom er beslist werd een vrijstelling van milieueffectbeoordeling te verlenen voor de wijzigingen van het voorontwerp. Het bevat ook de nodige aanpassingen van de plannen naar gelang van de ontwikkeling van de beschikbare feitelijke gegevens, met name inzake de aanleg van de netwerken van collectoren en rioleringen binnen de omtrek van de saneringsplannen per onderstroomgebied.
Deze gegevens liggen ter inzage bij de "Société publique de Gestion de l'Eau", avenue de Stassart 14-16, 5000 Namur, alsook op de website van de "S.P.G.E." : http://www.spge.be (rubriek "Les PASH", onderrubriek "Modifications des PASH").