Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 08 december 2016
gepubliceerd op 21 december 2016

Besluit van de Waalse Regering houdende delegatie van de beheersbevoegdheid over het Fonds piscicole et halieutique de Wallonie aan de Minister bevoegd voor Visvangst en houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het beheerscomité van het Fonds piscicole et halieutique de Wallonie

bron
waalse overheidsdienst
numac
2016206250
pub.
21/12/2016
prom.
08/12/2016
ELI
eli/besluit/2016/12/08/2016206250/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

8 DECEMBER 2016. - Besluit van de Waalse Regering houdende delegatie van de beheersbevoegdheid over het Fonds piscicole et halieutique de Wallonie ( Waals visserij- en hengelfonds) aan de Minister bevoegd voor Visvangst en houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het beheerscomité van het Fonds piscicole et halieutique de Wallonie


De Waalse Regering, Gelet op het decreet van 27 maart 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 27/03/2014 pub. 04/06/2014 numac 2014203411 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de riviervisserij, het visbeleid en de visserijstructuren sluiten betreffende de riviervisserij, het visbeleid en de visserijstructuren, inzonderheid op de artikelen 21 en 22;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 31 augustus 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 31/08/2016 pub. 12/09/2016 numac 2016204572 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot aanwijzing van de gewone en plaatsvervangende leden van het Beheerscomité van het Waals visserij- en hengelfonds sluiten tot aanwijzing van de gewone en plaatsvervangende leden van het Beheerscomité van het Waals visserij- en hengelfonds;

Op de voordracht van de Minister van Natuur en Landelijke Aangelegenhden;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.De beheersbevoegdheid over het "Fonds piscicole et halieutique de Wallonie" wordt overgedragen aan de Minister van de Waalse Regering bevoegd voor Visvangst.

Art. 2.Het huishoudelijk reglement van het beheerscomité van het "Fonds piscicole et halieutique de Wallonie" wordt goedgekeurd zoals opgenomen in de bijlage bij dit besluit.

Art. 3.De Minister bevoegd voor Visvangst is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 8 december 2016.

De Minister-President, P. MAGNETTE De Minister van Landbouw, Natuur, Landelijke Aangelegenheden, Toerisme en Luchthavens, afgevaardigde voor de Vertegenwoordiging bij de Grote Regio, R. COLLIN

BIJLAGE Huishoudelijk reglement van het Beheerscomité van het Waals visserij- en hengelfonds

Artikel 1.Voorzitterschap en secretariaat van het Beheerscomité Het voorzitterschap van het beheerscomité wordt bekleed door de directeur-generaal van het Directoraat-Generaal Landbouw, Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu of, via delegatie, door één van de twee leden die het Departement Natuur en Bossen in het Beheerscomité vertegenwoordigen.

Het secretariaat van het Beheerscomité wordt waargenomen door een personeelslid van de Directie Jacht en Visvangst van het Departement Natuur en Bossen, aangewezen door de voorzitter.

Art. 2.Boekhouding van het Fonds De boekhouding van het Beheerscomité wordt verricht door een personeelslid van de Directie Jacht en Visvangst van het Departement Natuur en Bossen, aangewezen door de voorzitter.

Art. 3.Verenigingen van het Beheerscomité 3.1. Het Beheerscomité vergadert ambtshalve minstens twee keer per jaar op initiatief van diens voorzitter, respectievelijk in de loop van de maanden april en oktober. De vergadering van de maand april wordt met name gewijd aan het bestuderen van de uitvoering van de begroting van het Fonds in het voorafgaand jaar, aan de vaststelling van zijn algemene begroting voor het volgend jaar en aan de bepaling van de inhoud van het jaarlijks activiteitenverslag van het Fonds. De vergadering van de maand oktober wordt met name gewijd aan het bestuderen van acties voorgesteld voor de financiering van het Fonds voor het volgende jaar. 3.2. Het Beheerscomité vergadert eveneens ambtshalve op verzoek van minstens één derde van de gewone leden. 3.3. Enkel de gewone leden worden verzocht de vergaderingen bij te wonen. 3.4. Indien een gewoon lid onbeschikbaar is, wordt de plaatsvervanger daar zo spoedig mogelijk over ingelicht om indien mogelijk laatstgenoemde in de mogelijkheid te stellen de vergadering plaatsvervangend bij te wonen. 3.5. De secretaris van het Beheerscomité en de Rekenkundige van het Fonds wonen alle vergaderingen van het Beheerscomité bij. 3.6. De voorzitter kan elke persoon die het Beheerscomité over een bepaald onderwerp nadere uitleg zou kunnen verstrekken verzoeken, als deskundige de vergaderingen bij te wonen.

Art. 4.Wijze van overmaken van documenten Oproepingen, werkdocumenten en notuleringen worden uitsluitend per e-mail aan de leden overgemaakt. De leden melden het in goede orde ontvangen van de overgemaakte documenten.

Art. 5.Agenda van de vergaderingen 5.1. De agenda van de vergaderingen wordt door de voorzitter vastgelegd. Elk gewoon lid heeft de mogelijkheid om de voorzitter te verzoeken een punt te laten agenderen voor zover dit ten gepaste tijde gebeurt, namelijk voordat de oproeping voor de vergadering verstuurd wordt. 5.2. In de agenda wordt een punt "varia" voorzien. Dat punt "varia" dient om in enkele woorden het Beheerscomité te informeren of in de mogelijkheid te stellen een specifiek probleem te bespreken dat geen lange debatten behoeft. Voorstellen voor onderwerpen die in "varia" onder te brengen zijn moeten door de gewone leden aan het secretariaat gemeld worden minstens vijf dagen voor de datum van de vergadering en uitsluitend betrekking hebben op de bevoegdheden van het Beheerscomité. De voorzitter acht of het passend is de verschillende voorgestelde punten te behandelen in functie van de beschikbare tijd en de mogelijkheid om voor de vergadering alle nodige informatie in te zamelen voor de bespreking van het voorgestelde onderwerp. Hij kan beslissen om die bespreking te verdagen naar een latere vergadering of met het lid dat het onderwerp voorstelt overeenkomen om dat punt te behandelen buiten een vergadering van het Beheerscomité om. 5.3. Er wordt geen enkel niet-geagendeerd punt besproken, behalve indien de meerderheid van de op de vergadering aanwezige leden dit goedkeurt.

Art. 6.Oproepingen 6.1. De secretaris richt de oproepingen aan de gewone leden en ter informatie aan de plaatsvervangende leden, minstens twintig dagen voor de datum van de vergadering. 6.2. De oproepingen bevatten de agenda, de datum, het uur en de plaats van de vergadering. 6.3. De werkdocumenten voor de geagendeerde punten worden uiterlijk tien dagen voor de datum van de vergadering aan de gewone en plaatsvervangende leden gericht.

Art. 7.Beraadslagingen 7.1. Het Beheerscomité beraadslaagt op rechtsgeldige wijze als minstens dertien gewone of plaatsvervangende leden op de vergadering aanwezig zijn. 7.2. Er wordt in het Beheerscomité naar consensus gestreefd. 7.3. Is het bereiken van consensus voor een beslissing moeilijk, dan brengt de voorzitter het punt ter stemming. Er wordt gestemd bij handopsteking of met op naam gestelde ad hoc stembriefjes of nog per geheime stemming als minstens één lid daarom verzoekt. De beslissingen worden per gewone meerderheid der stemmen van de aanwezige leden genomen zonder dat de volmachtsstem toegelaten is. Bij staking der stemmen, is de stem van de voorzitter doorslaggevend. 7.4. Mocht een lid rechtstreeks betrokken zijn bij de inhoud van een stemming, dan neemt hij er niet deel aan. 7.5. De secretaris, de Rekenkundige en de eventueel aanwezige deskundigen nemen niet aan de stemming deel.

Art. 8.Notulen 8.1. De ontwerp-notulen worden binnen de maand per e-mail aan de gewone en plaatsvervangende leden van het Beheerscomité overgemaakt.

De leden die aanwezig waren op de vergadering beschikken over vijftien dagen om de wijzigingen of toevoegingen die ze wensen door te voeren, mede te delen. Die voorstellen tot wijzigingen of toevoegingen worden per e-mail aan het secretariaat en aan alle andere leden overgemaakt. 8.2. De ontwerp-notulen worden binnen de maand per e-mail aan de gewone en plaatsvervangende leden van het Beheerscomité overgemaakt. 8.3. De ontwerp-notulen worden goedgekeurd geacht als er binnen een termijn van vijftien dagen geen enkele bemerking ingediend wordt.

Iedere nieuwe bemerking wordt per e-mail medegedeeld aan het secretariaat en aan alle gewone en plaatsvervangende leden van het Beheerscomité en de ontwerp-notulen worden dan formeel goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het Beheerscomité. 8.4. De goedgekeurde notulen worden door de voorzitter aan de Minister bevoegd voor Visvangst medegedeeld.

Art. 9.Raadpleging van het Beheerscomité via e-mail 9.1. Bij dringende noodzakelijkheid en/of indien het aan het Beheerscomité voorgelegde probleem op zich de organisatie van een vergadering niet verantwoordt, kan de voorzitter beslissen om de gewone leden per e-mail te raadplegen. 9.2. In dat geval bereidt het secretariaat verplicht een voorstel tot advies of beslissing voor, maakt het dit over aan de gewone en plaatsvervangende leden en verzoekt om de goedkeuring van dit voorstel door de gewone leden. 9.3. Op de eerstvolgende vergadering van het Beheerscomité brengt de voorzitter verplicht verslag uit bij het Beheerscomité over deze raadpleging via e-mail en over het daaraan gegeven gevolg.

Art. 10.Werkgroepen 10.1. Het Beheerscomité kan beslissen om in eigen kring werkgroepen op te richten om specifieke problemen te bestuderen. Die werkgroepen worden opgericht door kandidaten op te roepen onder de gewone of de plaatsvervangende leden. 10.2. De werkgroepen worden voorgezeten door een lid, gekozen uit eigen kring. De secretaris van het Beheerscomité neemt het secretariaat van de werkgroepen waar. 10.3. De werkgroepen brengen verslag over hun werkzaamheden uit bij het Beheerscomité, als enige bevoegd om beslissingen te nemen.

Art. 11.Activiteitenverslag 11.1. Op voorstel van de Directie Jacht en Visvangst, ingediend door de voorzitter, stelt het Beheerscomité jaarlijks tegen 30 juni het activiteitenverslag voor het afgelopen jaar op. Dat verslag maakt meer in het bijzonder de balans op van de aanwending van de kredieten van het Fonds en elk gewoon of plaatsvervangend lid krijgt een exemplaar. 11.2. De voorzitter maakt dat verslag aan de Minister bevoegd voor Visvangst over.

Art. 12.Deontologie Mocht een lid van het Beheerscomité verzocht worden om het Fonds informatie te verstrekken of mocht dat lid zelf achten informatie te moeten verstrekken, ziet het lid erop toe dat de informatie correct en volledig is, waarbij een duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen wat nog in ontwerp is en wat reeds daadwerkelijk is beslist. In voorkomend geval kan het lid het secretariaat raadplegen om zich te laten bijstaan.

Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Waalse Regering van 8 december 2016 houdende delegatie van de beheersbevoegdheid van het "Fonds piscicole et halieutique de Wallonie" ( Waals visserij- en hengelfonds) aan de Minister bevoegd voor Visvangst en houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het beheerscomité van het "Fonds piscicole et halieutique de Wallonie".

Namen, 8 december 2016.

De Minister-President, P. MAGNETTE De Minister van Landbouw, Natuur, Landelijke Aangelegenheden, Toerisme en Luchthavens, afgevaardigde voor de Vertegenwoordiging bij de Grote Regio, R. COLLIN

^