Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 06 juni 2024
gepubliceerd op 18 november 2024

Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 16 december 2020 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg

bron
waalse overheidsdienst
numac
2024010381
pub.
18/11/2024
prom.
06/06/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

6 JUNI 2024. - Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 16 december 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 16/12/2020 pub. 11/02/2021 numac 2021040366 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg sluiten betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg


Verslag aan de Regering Het opschrift van het besluit wordt aangepast om aan te geven dat het toepassingsgebied van het besluit beperkt is tot werken, containers en verkeersbelemmeringen die op de openbare weg zijn geplaatst.

Verkeersbelemmeringen die het gevolg zijn van een gebeurtenis zoals een verkeersongeval vallen bijvoorbeeld niet onder het toepassingsgebied van het besluit. Hetzelfde geldt voor ongeplande noodinterventies.

In hoofdstuk 18, Werken van 6de categorie, wordt bepaald dat voertuigen die worden gebruikt voor werken van 6de categorie moeten zijn uitgerust met specifieke uitrusting om hun zichtbaarheid te waarborgen.

Voertuigen die niet direct verband houden met de werken op de werf van 6de categorie hoeven niet uitgerust te zijn met deze specifieke uitrusting. Voertuigen van gebruikers die moeten stoppen of parkeren in het gebied van de werf, evenals voertuigen van bezoekers (stagiairs, directeurs, netwerkbeheerders), zijn niet direct gekoppeld aan de werken op de werf van de 6de categorie. Deze voertuigen moeten worden beschouwd als uitrusting en niet als werk-, signalisatie- en voorsignalisatievoertuigen.

In artikel 68 kan worden begrepen dat de FLR-inrichting van type IV bedoeld in bijlage 3 op een werkvoertuig kan worden geïnstalleerd.

Raad van State, afdeling Wetgeving Advies 75.124/4. van 15 januari 2024 over een ontwerpbesluit van de Waalse Regering tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 16 december 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 16/12/2020 pub. 11/02/2021 numac 2021040366 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg sluiten betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg Op 15 december 2023 werd de Raad van State, afdeling wetgeving, door de Minister van Ambtenarenzaken, Informatica, Administratieve Vereenvoudiging, belast met Kinderbijslag, Toerisme, Erfgoed en Verkeersveiligheid van het Waalse Gewest verzocht binnen een termijn van vijf werkdagen advies uit te brengen over een ontwerpbesluit van de Waalse Regering tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 16 december 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 16/12/2020 pub. 11/02/2021 numac 2021040366 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg sluiten betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg'.

Het ontwerp werd op 15 januari 2024 door de vierde kamer onderzocht .

De Kamer was samengesteld uit Bernard Blero, voorzitter van de Kamer, LucCambieren GéraldineRosoux, staatsraadsleden, SébastienVan Drooghenbroecken MarianneDony, assessoren,enAnne Catherine Van Geersdaele-, griffier.

Het verslag werd uitgebracht door Yves Chauffoureaux, eerste auditeur.

Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 15 januari 2024.

Aangezien de adviesaanvraag is ingediend op basis van artikel 84, § 1, lid 1, 2°, van de wetten `op de raad van State', gecoördineerd op 12 januari 1973, beperkt de afdeling wetgeving haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp tot de bevoegdheid van de steller van de akte evenals tot de uitvoering van de voorafgaandelijke formaliteiten overeenkomstig artikel 84, § 3, van voornoemde gecoördineerde wetten.

Op drie punten geeft het ontwerp aanleiding tot volgende bemerkingen. 1. De nota aan de Regering in het dossier bij de adviesaanvraag vermeldt: "Verscheidene bepalingen van het ontwerp vallen onder 'technische voorschriften' die het voorwerp moeten uitmaken van een informatieprocedure bij de Europese Commissie overeenkomstig Richtlijn (EU) 2015/1535. De informatieprocedure wordt uitgevoerd in de periode van XX XXX 2023 tot en met XX XXX 20XX (kennisgeving : 2023/0xxx/B). De technische voorschriften komen overeen met de huidige producten, waardoor marktverstoring wordt voorkomen".

Er is echter geen ander document dat certificeert dat deze kennisgevingsprocedure correct is uitgevoerd. Het is daarom aan de steller van het ontwerp om ervoor te zorgen dat dit het geval is.

Aan de aanhef van het ontwerp zal een nieuw lid worden toegevoegd waarin wordt gespecificeerd dat deze voorafgaande formaliteit in acht moet worden genomen. 2. Aangezien de bij artikel 9 gewijzigde bepaling uit één lid bestaat, wordt de verwijzing naar de opname van de wijziging in " § 1" weggelaten.3. In artikel 12 zal worden gepreciseerd dat de wijziging betrekking heeft op artikel 21, " § 1, derde lid," van het besluit van de Waalse Regering van 16 december 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 16/12/2020 pub. 11/02/2021 numac 2021040366 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg sluiten " betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg".4. In artikel 15 zal worden gepreciseerd dat de wijziging betrekking heeft op artikel 27, § 2, "tweede lid", van het besluit van 16 december 2020.5. De in artikel 18 bedoelde wijziging heeft betrekking op artikel 35, derde lid, van het besluit van 16 december 2020.Daarom wordt de verwijzing naar "3° " weggelaten.

De griffier, De voorzitter, Anne-KatherineVan Geersdaele Bernard Blero


6 JUNI 2024. - Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 16 december 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 16/12/2020 pub. 11/02/2021 numac 2021040366 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg sluiten betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg De Waalse Regering, Gelet op het decreet van 19 december 2007 betreffende het goedkeuringstoezicht van het Waalse Gewest op de aanvullende reglementen op de openbare wegen en op het verkeer van de gemeenschappelijke vervoermiddelen, artikel 10, § 4, vervangen bij het programmadecreet van 17 juli 2018;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 16 december 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 16/12/2020 pub. 11/02/2021 numac 2021040366 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg sluiten betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg;

Gelet op de mededeling aan de Europese Commissie, op 20 december 2023, overeenkomstig artikel 5, § 1, van Richtlijn (EU) 2015/1535 van het Europees Parlement en van de Raad van 9 september 2015 betreffende een informatieprocedure op het gebied van normen en technische voorschriften en regels betreffende de diensten van de informatiemaatschappij;

Gelet op het rapport van 1 september 2023 opgesteld overeenkomstig artikel 3, 2°, van het decreet van 11 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/04/2014 pub. 06/06/2014 numac 2014203532 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen sluiten houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen;

Gelet op advies 75.124/4 van de Raad van State, gegeven op 15 januari 2024, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Verkeersveiligheid;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.In het opschrift van het besluit van de Waalse Regering van 16 december 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 16/12/2020 pub. 11/02/2021 numac 2021040366 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg sluiten betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg worden de woorden "en verkeersbelemmeringen" vervangen door de woorden ", containers en verkeerbelemmeringen geplaatst".

Art. 2.Artikel 1 van het besluit van de Waalse Regering van 16 december 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 16/12/2020 pub. 11/02/2021 numac 2021040366 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg sluiten betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg wordt aangevuld met een 6° dat als volgt luidt: "6° achter elkaar knipperen: lampjes die achter elkaar aan en uit gaan, waardoor een schuivend effect ontstaat. ".

Art. 3.In artikel 2, § 1, eerste lid, van hetzelfde besluit, wordt het woord "september" vervangen door het woord "december".

Art. 4.In artikel 3, § 3, tweede lid, van hetzelfde besluit wordt het woord "september" vervangen door het woord "december".

Art. 5.In artikel 8, § 1, tweede lid, van hetzelfde besluit, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° de woorden "tabel 3-3A" worden vervangen door de woorden "tabel 2-3A";2° de woorden "tabel 3-3C" worden vervangen door de woorden "tabel 2-3C".

Art. 6.In artikel 9 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° het eerste lid wordt opgeheven;2° in het vroegere tweede lid, thans eerste lid, worden de woorden "en van het type L6 of L7" vervangen door de woorden "en ten minste van het type L6 of L7".

Art. 7.In artikel 15 van hetzelfde besluit worden de woorden "de huidige fase (duur van de "verkeers"- of "stop"-fase)" vervangen door de woorden "de huidige "stopfase"".

Art. 8.In artikel 16 van hetzelfde besluit wordt paragraaf 1 opgeheven.

Art. 9.In artikel 18, 6°, van hetzelfde besluit wordt, in de Franse versie, het woord "climatiques" vervangen door het woord "météorologiques".

Art. 10.In artikel 19, § 2, van hetzelfde besluit wordt het vierde lid vervangen door wat volgt: "Deze bakens zijn maximaal 5 m van elkaar verwijderd. Eén baken op drie is uitgerust met een licht van het type L8L of L8M, C1 geel volgens NBN EN 12352 of gelijkwaardig. Deze lichten knipperen achter elkaar. ".

Art. 11.In artikel 20 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het eerste lid, 3°, worden de woorden "zelfs als de duur van de werken minder dan 7 dagen bedraagt" vervangen door de woorden "en indien de duur van de werken meer dan 7 dagen bedraagt";2° het tweede lid wordt vervangen door wat volgt: "Wat betreft lid 1, 1°, is er geen sprake van tijdelijke omlegging van rijstroken en is het verkeersbord D1 niet op de inrichting aangebracht.".

Art. 12.In artikel 21, § 1, derde lid, van hetzelfde besluit worden de woorden "tabel 3-3A" vervangen door de woorden "tabel 2-3A".

Art. 13.In artikel 22, § 1, van hetzelfde besluit wordt het tweede en het derde lid vervangen als volgt: "Deze bakens zijn maximaal 5 m van elkaar verwijderd. Eén baken op drie is uitgerust met een licht van het type L8L of L8M, C1 geel volgens NBN EN 12352 of gelijkwaardig. Deze lichten knipperen achter elkaar.

Tijdens werken die meer dan 7 dagen duren, worden er tijdelijke lengtemarkeringen aangebracht om elke rijstrook aan te geven die wordt omgeleid of verkleind wanneer de betreffende verkeersrichting meerdere rijstroken omvat. ".

Art. 14.In artikel 23 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° paragraaf 1 wordt aangevuld met een lid, luidend als volgt: "De bepalingen van het eerste en het tweede lid kunnen worden aangepast aan de configuratie van de ruimten."; 2° in paragraaf 3, 1°, van de Franse versie worden de woorden "de maximum" vervangen door de woorden "au maximum de".

Art. 15.In artikel 27, § 2, tweede lid, van hetzelfde besluit worden de woorden "ten hoogste 5 m van elkaar verwijderd. Afwisselend wordt minstens één baken op twee voorzien van verlichting door middel van gele C1 lichten, type L8L of L8H volgens NBN EN 12352 of gelijkwaardig. Deze lichten knipperen achter elkaar" vervangen door de woorden "maximum 5 m van elkaar verwijderd. Eén baken op drie is uitgerust met een licht van het type L8L of L8M en de kleur geel C1."

Art. 16.In artikel 28 van hetzelfde besluit wordt het derde lid vervangen als volgt: "Tijdens werken die meer dan 7 dagen duren, worden er tijdelijke lengtemarkeringen aangebracht om elke rijstrook aan te geven die wordt omgeleid of verkleind wanneer de betreffende verkeersrichting meerdere rijstroken omvat. ".

Art. 17.In artikel 29 van hetzelfde besluit worden het tweede en het derde lid vervangen als volgt: "Deze afbakeningsmiddelen zijn ten hoogste 30 m van elkaar verwijderd.

De afbakeningsmiddelen moeten op een minimumafstand van ten minste 0,50 m van het werkgebied worden geplaatst om een veiligheidszone te vormen.

Tijdens werken die meer dan 7 dagen duren, worden er tijdelijke lengtemarkeringen aangebracht om elke rijstrook aan te geven die wordt omgeleid of verkleind wanneer de betreffende verkeersrichting meerdere rijstroken omvat. ".

Art. 18.In artikel 35, derde lid, van hetzelfde besluit worden de woorden "mogen niet meer dan 10 m van elkaar verwijderd zijn. Als alternatief moet ten minste elke tweede baken worden uitgerust met een licht van het type L6" vervangen door de woorden "zijn maximum 5 m van elkaar verwijderd. Eén op de drie bakens is uitgerust met een licht van het type L8L of L8M".

Art. 19.In artikel 43 van hetzelfde besluit wordt het vierde lid vervangen door de volgende zin: "Een onderbord kan aangeven op welke uren en dagen de snelheidslimiet van 30 km/u geldt. ".

Art. 20.In artikel 47 van hetzelfde besluit wordt het vierde lid vervangen door de volgende zin: "Een onderbord kan aangeven op welke uren en dagen de snelheidslimiet van 30 km/u geldt. ".

Art. 21.Artikel 57 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt: "

Art. 57.De signalisatie bedoeld in de hoofdstukken 2 en 3 is van toepassing voor werken van 5de categorie overdag alleen op de autosnelwegen en op andere openbare wegen waar de maximum toegelaten snelheid hoger is dan 90 km/u, waarbij het verkeer sterk wordt gehinderd, met uitzondering van de dubbele rijstrookvermindering bedoeld in artikel 23, § 1, tweede lid.

De signalisatie op afstand wordt echter alleen herhaald aan de linkerkant als de werken de linker- of middenbaan in de richting van het werk bezet houden.

Evenwel, voor de signalisatie vóór de werken: 1° moet een FLR-inrichting van het type III bedoeld in bijlage 3, uitgerust met het verkeersbord A31, op 100 m afstand van de werken worden geplaatst;2° wordt de geleiding aangebracht door een van dan de inrichtingen van het type I bedoeld in bijlage 2; 3° worden op de autosnelwegen, de verkeersborden F79 tot F85 geplaatst op 1.500 m en herhaald op 750 m; 4° wordt op de autosnelwegen het verkeersbord C43 dat de snelheid beperkt tot 70 km/u geplaatst op 250 m.Het moet niet herhaald worden.

Met betrekking tot lid 3, 2°, zijn deze bakens maximum 5 m van elkaar verwijderd en uitgerust met ten minste één verkeersbord D1.

Met betrekking tot lid 3, 3°, moeten deze verkeersborden opgenomen worden in een kaderinrichting van type I bedoeld in bijlage 3. Ze worden niet links van de rijbaan herhaald en mogen verkleind zijn (1100 mm (hoogte) x 1300 mm (breedte)).

Het gebruik van verkeerskegels van type IId als bedoeld in bijlage 2 is toegestaan voor zijdelingse signalisatie Tijdelijke verlichting en overlangse voorlopige markeringen zijn niet nodig. ".

Art. 22.Artikel 58, tweede lid, van hetzelfde besluit wordt aangevuld met de punten 3 en 4°, luidend als volgt : "3° is het gebruik van verkeerskegels van type IId als bedoeld in bijlage 2 toegestaan voor zijdelingse signalisatie; 4° zijn de tijdelijke overlangse voorlopige markeringen niet nodig.".

Art. 23.Artikel 59, tweede lid, van hetzelfde besluit wordt aangevuld met een punt 5°, luidend als volgt: "4° is het gebruik van verkeerskegels van type IId als bedoeld in bijlage 2 toegestaan voor zijdelingse signalisatie; 5° mag de inrichting bedoeld in bijlage 4 vervangen worden door een voertuig dat uitgerust is overeenkomstig artikel 68, § 1.".

Art. 24.Artikel 60, tweede lid, van hetzelfde besluit wordt aangevuld met een punt 5°, luidend als volgt: "4° is het gebruik van verkeerskegels van type IId als bedoeld in bijlage 2 toegestaan voor zijdelingse signalisatie; 5° mag de inrichting bedoeld in bijlage 4 vervangen worden door een voertuig dat uitgerust is overeenkomstig artikel 68, § 1.".

Art. 25.In artikel 63 van hetzelfde besluit wordt het derde lid vervangen als volgt: "In de zone van de nadering van de werken zijn de geleidebakens maximum 5 m van elkaar verwijderd . Eén baken op drie is uitgerust met een licht van het type L8L of L8M, C1 geel volgens NBN EN 12352 of gelijkwaardig. Deze lichten knipperen achter elkaar. ".

Art. 26.In artikel 64 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° voor lid 1 wordt een lid ingevoegd, luidend als volgt: "Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt verstaan onder: 1° voertuig: het signalisatie-, voorsignalisatie- of werkvoertuig ;2° signalisatievoertuig: een voertuig dat specifiek is uitgerust voor het signaleren van werken van 6de categorie en dat uitsluitend voor dit doel wordt gebruikt;3° voorsignalisatievoertuig: een voertuig dat specifiek is uitgerust voor het signaleren van werken van 6de categorie en dat uitsluitend voor dit doel wordt gebruikt;4° werkvoertuig: een voertuig dat gebruikt wordt in directe verbinding met een werk van 6de categorie."; 4° in lid 2 worden de woorden "Signalisatie- en werkvoertuigen" vervangen door het woord "voertuigen".

Art. 27.Artikel 65 van hetzelfde besluit wordt aangevuld met twee leden, luidend als volgt: "De lengte van de bufferzone varieert volgens de volgende bepalingen: 1° de lengte van de bufferzone is tussen 100 m en 150 m op openbare wegen waar de maximaal toegestane snelheid hoger is dan 90 km/u;2° de lengte van de bufferzone is ten minste 10 m op openbare wegen waar de toegestane maximumsnelheid hoger is dan 50 km/u en lager dan of gelijk aan 90 km/u;2° de lengte van de bufferzone is ten minste 3 m op openbare wegen waar de toegestane maximumsnelheid minder dan of gelijk aan 50 km/u is. In afwijking van lid 1 is de bufferzone op openbare wegen waar de toegestane maximumsnelheid minder dan of gelijk aan 90 km/u is, facultatief indien de interventiezone op de werken uitsluitend uit personeel in voertuigen bestaat. ".

Art. 28.In artikel 68 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° paragraaf 1 wordt aangevuld met een nieuw lid, luidend als volgt: "Op de openbare wegen waar de toegestane maximumsnelheid minder dan of gelijk is aan 50 km/u, mag het signalisatievoertuig worden vervangen door een inrichting als bedoeld in bijlage 4.". "; 2° in paragraaf 2 wordt het tweede lid vervangen als volgt: "De retroreflectie van die strepen moet tenminste voldoen aan de klasse RA1 van de norm NBN EN 12899-1 of gelijkwaardig.Vanaf 1 januari 2026 moet de retroreflectie van die strepen tenminste voldoen aan de klasse RA2 van de norm NBN EN 12899-1 of gelijkwaardig. ".

Art. 29.In artikel 69, eerste lid, van de Franse versie van hetzelfde besluit wordt het woord "réalisés" vervangen door het woord "réalisé".

Art. 30.In hetzelfde besluit wordt het opschrift van hoofdstuk 19 vervangen door wat volgt: "Signalisatie van containers en verkeersbelemmeringen geplaatst op de openbare weg".

Art. 31.In artikel 71, eerste lid, van hetzelfde besluit worden de woorden "van de container" opgeheven.

Art. 32.De bijlagen 2, 3 en 4 van hetzelfde besluit worden vervangen door de bijlagen 1, 2 en 3 bij dit besluit.

Art. 33.De Minister bevoegd voor Verkeersveiligheid is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 6 juni 2024.

Voor de Regering: De Minister-President, E. DI RUPO De Minister van Ambtenarenzaken, Informatica, Administratieve Vereenvoudiging, belast met Kinderbijslag, Toerisme, Erfgoed en Verkeersveiligheid, V. DE BUE


Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld


^