Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 29 april 2011
gepubliceerd op 26 mei 2011

Besluit van de Vlaamse Regering houdende goedkeuring van de wijziging van de statuten van de Vlaamse Landmaatschappij

bron
vlaamse overheid
numac
2011035377
pub.
26/05/2011
prom.
29/04/2011
ELI
eli/besluit/2011/04/29/2011035377/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

29 APRIL 2011. - Besluit van de Vlaamse Regering houdende goedkeuring van de wijziging van de statuten van de Vlaamse Landmaatschappij


De Vlaamse Regering, Gelet op het kaderdecreet bestuurlijk beleid van 18 juli 2003, gewijzigd bij de decreten van 7 mei 2004, 15 juli 2005, 23 juni 2006, 22 december 2006, 27 april 2007, 12 december 2008 en 19 december 2008;

Gelet op het decreet van 21 december 1988 houdende oprichting van de Vlaamse Landmaatschappij, gewijzigd bij de decreten van 12 december 1990, 23 januari 1991, 22 november 1995, 7 juli 1998, 8 december 1998, 17 juli 2000, 8 december 2000, 19 juli 2002, 7 mei 2004, 21 april 2006, 19 mei 2006, 16 juni 2006, 22 december 2006, 27 april 2007, 27 maart 2009, 8 mei 2009 en 23 december 2010;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 21 december 1988 houdende goedkeuring van de statuten van de Vlaamse Landmaatschappij, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse regering van 7 april 1993, 20 juli 1994, 4 oktober 1995 en 15 juli 2002;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 6 oktober 2008;

Gelet op het akkoord van de buitengewone algemene vergadering van de aandeelhouders van de Vlaamse Landmaatschappij, gegeven op 12 maart 2008;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.De gewijzigde statuten van de Vlaamse Landmaatschappij, aangenomen door de buitengewone algemene vergadering van 12 maart 2008, en zoals opgenomen in de bijlage die gevoegd is bij dit besluit, worden goedgekeurd.

Art. 2.In het besluit van de Vlaamse Regering van 21 december 1988, wordt de bijlage, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 7 april 1993, 20 juli 1994, 4 oktober 1995 en 15 juli 2002, vervangen door de bijlage die bij dit besluit is gevoegd.

Art. 3.De Vlaamse minister, bevoegd voor het leefmilieu, de landinrichting en het nutriëntenbeheer, de natuur en de natuurlijke rijkdommen, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 29 april 2011.

De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur, J. SCHAUVLIEGE

Bijlage bij het besluit van de Vlaamse Regering houdende goedkeuring van de wijziging van de statuten van de Vlaamse Landmaatschappij Statuten van de Vlaamse Landmaatschappij HOOFDSTUK I. - Oprichting, zetel, duur en doel van het agentschap Afdeling I. - Oprichting, zetel en duur

Artikel 1.Ter uitvoering van de bepalingen van het decreet van 21 december 1988 houdende oprichting van de Vlaamse Landmaatschappij, hierna genoemd "het decreet", is de Vlaamse Landmaatschappij een burgerlijke vennootschap op aandelen onder de vorm van een naamloze vennootschap. De Vlaamse Landmaatschappij is een publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap onder de voorwaarden bepaald in het kaderdecreet Bestuurlijk Beleid van 18 juli 2003 en het decreet. De benaming van dit agentschap, hierna het agentschap genoemd, is « Vlaamse Landmaatschappij » en mag afgekort worden tot VLM. Het agentschap behoort tot dat beleidsdomein van het Vlaamse Gewest waarin het door de Vlaamse Regering bij besluit wordt ingedeeld.

De Maatschappij bezit de rechtspersoonlijkheid.

Haar rechtstoestand wordt geregeld door het kaderdecreet, het decreet, door onderhavige statuten en, voor het overige, door het Wetboek van vennootschappen.

De vestigingsplaats van de zetel van de VLM wordt door de Vlaamse Regering bepaald.

De duur van de VLM is onbepaald. De ontbinding kan slechts worden bepaald door een decreet, dat zal aanduiden hoe en in welke voorwaarden de vereffening geschiedt. Afdeling II. - Doel

Art. 2.Het agentschap heeft als missie bij te dragen tot de realisatie van de doelstellingen van : 1° het milieubeleid, bedoeld in artikel 1.2.1, § 1, van het decreet algemene bepalingen milieubeleid; 2° de ruilverkaveling, bedoeld in de wetgeving inzake ruilverkaveling van landeigendommen;3° de landinrichting, bedoeld in hoofdstuk VII betreffende de landinrichting van het decreet;4° het decreet natuurbehoud;5° het Mestdecreet;6° het geïntegreerd plattelandsbeleid;7° het grondbeleid van het eigen beleidsdomein.8° het decreet Vlaamse Grondenbank.

Art. 3.§ 1. Het agentschap heeft de volgende taken die het op eigen initiatief uitoefent : 1° de uitvoering van het mestbeleid, als bedoeld in het Mestdecreet en vervult deze taak onder meer door : 1) te zorgen voor de inventarisatie van de dierlijke mestproductie, de controle op de afzet van de bedrijfsmatige dierlijke mestoverschotten en de sturing van de meststromen;2) te zorgen voor de uitbouw en het beheer van een gronddatabank met betrekking tot de mestproblematiek;3) te bemiddelen in de verhandeling of de afname, het vervoer en het verwerken van dierlijke mest;4) de vraag te stimuleren naar een ecologisch verantwoord gebruik van dierlijke mest;5) voorlichting te geven over productie, vervoer, opslag, opbrenging op de grond en verwerking van dierlijke mest;6) initiatieven te nemen met betrekking tot mestverwerking;7) te zorgen voor de handhaving van het Mestdecreet en de uitvoeringsbesluiten ervan.2° de uitvoering van het beleid ter bescherming van de kwaliteit van de bodem dat erop gericht is om die geschikt te maken of te houden voor zo veel mogelijk bodemfuncties en vervult deze taak onder meer door : 1) de bodemtoestand in het Vlaamse Gewest in kaart te brengen en te monitoren;2) aan de voorbereiding en de uitvoering van het bodembeschermingsbeleid bij te dragen;3) bodems met uitzonderlijke waarde te beschermen tegen onder meer verontreiniging door bestrijdingsmiddelen en tegen aantasting door erosie en structuurbederf. § 2. Het agentschap heeft de volgende optionele taken die worden uitgevoerd op verzoek van en in samenwerking met de bevoegde diensten van de Vlaamse Regering of de bevoegde agentschappen of, in voorkomend geval, in samenwerking met de bevoegde lokale besturen : 1° op verzoek van de bevoegde diensten van de Vlaamse Regering, de bevoegde agentschappen of, in voorkomend geval, de bevoegde lokale besturen, zijn medewerking te verlenen aan de ondersteuning van de algemene inrichting van het buitengebied en de open ruimte en vervult deze taak onder meer door : 1) bij te dragen aan het beleid inzake inrichting en ontwikkeling van het inrichtingsinstrumentarium;2) zijn medewerking te verlenen aan het voorbereiden, het uitvoeren, het verzekeren van de nazorg, het monitoren en het evalueren van inrichtingsprojecten;3) zijn medewerking te verlenen aan de voorbereiding en uitvoering van de ruilverkaveling van landeigendommen;4) zijn medewerking te verlenen aan de voorbereiding en de uitvoering van de landinrichting;5) zijn medewerking te verlenen aan de voorbereiding en de uitvoering van de natuurinrichting;6) gebouwen van agrarische en direct agrarisch gebonden bedrijven op te richten, in te richten en de uitbating ervan te bevorderen, en bedrijven, met inbegrip van het woonhuis en de gronden die nodig zijn voor het bedrijf, te verplaatsen;2° de uitvoering van het geïntegreerd plattelandsbeleid met uitzondering van die aspecten die werden toegewezen aan een andere agentschappen of tot een ander beleidsdomein behoren en vervult deze taak onder meer door : 1) projecten en programma's in samenwerking met andere beleidsdomeinen en de bevoegde lokale besturen voor te bereiden, te stimuleren en te ondersteunen;2) structuren, instrumenten en beleidsonderbouwend onderzoek voor te bereiden, te ondersteunen en de financiering van het geïntegreerd plattelandsbeleid te beheren;3) te adviseren over het gebruik van het buitengebied en de open ruimte vanuit het plattelandsbeleid;3° een uniek loket beheersovereenkomsten voor de doelgroep landbouw op te richten en te beheren en vervult deze taak onder meer door : 1) deze beheersovereenkomsten voor te bereiden, in samenwerking met de diensten van de Vlaamse Regering en de agentschappen van het beleidsdomein Leefmilieu, Natuur en Energie en van andere beleidsdomeinen;2) deze beheersovereenkomsten te sluiten;3) een actieve begeleidingsstrategie uit te voeren en de uitvoering van de overeenkomsten op te volgen;4° op verzoek van de bevoegde diensten van de Vlaamse Regering of de bevoegde agentschappen, zijn medewerking te verlenen aan de uitvoering van het grondbeleid en vervult deze taak onder meer door : 1) buiten zijn beleidsdomein onroerende goederen te verwerven in naam en voor rekening van het Vlaamse Gewest;2) binnen zijn beleidsdomein, ofwel goederen te verwerven in naam en voor rekening van agentschappen met rechtspersoonlijkheid van het beleidsdomein, ofwel goederen te verwerven in eigen naam en voor eigen rekening, administratief te beheren tot aan de overdracht en over te dragen;3) informatie over onroerende goederen te bundelen en centraal beschikbaar te stellen;4) een centraal meldingspunt voor verkoopsaanbiedingen uit te bouwen binnen het eigen beleidsdomein;5° ondersteuning te geven aan het Vlaams Agentschap voor Geografische Informatie Vlaanderen;6° een gronddatabank uit te bouwen en te beheren en vervult deze taak onder meer door : 1) informatie over kenmerken en gebruik van de bodem en gegevens over inrichtingsaspecten van de open ruimte op te slaan, te verwerken en te beheren;2) zijn medewerking te verlenen bij de uitvoering van studies over de interpretatie van de gegevens naar hun economische, sociale en ruimtelijke implicaties;3) te zorgen voor de opbouw, het beheer en de distributie van ruimtelijk gerefereerde gegevensbestanden en hun afgeleide informatieproducten in het kader van de milieudatabank;7° de taken van het agentschap met betrekking tot de open ruimte en het buitengebied zijn, op verzoek van de bevoegde diensten van de Vlaamse Regering of de bevoegde agentschappen : 1) initiatieven bevorderen, medewerking verlenen aan initiatieven en initiatieven uitvoeren die kunnen bijdragen tot de ontwikkeling van de open ruimte en het buitengebied.In het bijzonder verleent het agentschap zijn medewerking aan het natuurbehoud, het integraal waterbeleid, de bodembescherming, de algemene landschapszorg, de monumentenzorg, de archeologische monumentenzorg, de bebossing en de herbebossing; 2) bijdragen aan de algemene beleidsondersteuning inzake de open ruimte en het buitengebied;8° de taken die overeenkomstig het decreet Vlaamse Grondenbank aan de Vlaamse Grondenbank zijn opgedragen.

Art. 4.§ 1. Het agentschap streeft zijn missie na en voert zijn taken uit om een bijdrage te leveren aan de beleidsvoorbereiding van het beleidsdomein Leefmilieu, Natuur en Energie, met inbegrip van de milieuplanning en de regelgeving, of om het vastgestelde beleid uit te voeren. De beleidsvoorbereiding en de beleidsuitvoering maken het voorwerp uit van de door de Vlaamse Regering en het departement aangestuurde beleids- en beheerscyclus. § 2. In het kader van zijn missie en taken draagt het agentschap, in samenwerking binnen het beleidsdomein en gecoördineerd door de Vlaamse Regering en het departement, bij tot : 1° de internationale, Europese, bovengewestelijke en intergewestelijke samenwerking en besluitvorming op milieugebied;2° het stimuleren van de realisatie van de doelstellingen van het milieubeleid door andere beleidsdomeinen en de uitbouw van vormen van samenwerking hiervoor;3° de realisatie van vormen van samenwerking met lokale overheden;4° de realisatie van vormen van samenwerking met niet-gouvernementele organisaties en belangengroepen. § 3. In het kader van zijn missie en taken draagt het agentschap, in samenwerking binnen het beleidsdomein en gecoördineerd door de Vlaamse Regering en het departement, bij tot : 1° de volledige omzetting en toepassing van het internationale en Europese milieurecht en van de samenwerkingsakkoorden met de andere gewesten;2° de communicatiestrategie en -planning van het beleidsdomein, met inbegrip van sensibilisering en informatieverstrekking;3° de realisatie van een breed maatschappelijk draagvlak voor zijn missie en de bevordering van de maatschappelijke participatie daarin;4° het gecoördineerde doelgroepenbeleid van het beleidsdomein;5° de ontwikkeling van een zo goed mogelijk geïntegreerd instrumentarium voor het milieubeleid;6° het bepalen van de informatiebehoefte, de geïntegreerde inzameling van gegevens en informatie en het geïntegreerde informatiebeheer;7° de geïntegreerde aansturing van het wetenschappelijk onderzoek. § 4. Het agentschap kan alle activiteiten verrichten die rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot het vervullen van zijn missie of taken.

Het agentschap kan, al dan niet namens het Vlaamse Gewest of namens andere agentschappen, de onroerende goederen verwerven die nuttig zijn voor de uitvoering van zijn missie en taken. Ze kan ze tevens vervreemden als dit niet langer het geval is.

De Vlaamse Regering kan het agentschap machtigen tot onteigening in de gevallen waarin ze oordeelt dat het verkrijgen van de goederen in kwestie noodzakelijk is in het algemeen belang.

Het agentschap kan zijn eigendommen uit de hand verhuren of verpachten voor zover dat nuttig is voor de uitvoering van zijn missie en taken.

Het agentschap kan wetenschappelijk onderzoek laten uitvoeren voor zover dat nuttig is voor de uitvoering van zijn taken.

Het agentschap kan, voor zover dat wenselijk is, laboratoria oprichten om analyses of metingen te verrichten inzake bodem of mest, maar kan deze ook laten verrichten in door de Vlaamse Regering erkende of volgens de geldende internationale normen geaccrediteerde laboratoria.

De Vlaamse Regering kan een referentielaboratorium aanwijzen.

Het agentschap kan de voorkooprechten uitoefenen die door de regelgeving ter zake aan het agentschap zijn opgedragen.

Het agentschap voert de verplichte aankoop uit van bebouwde en onbebouwde onroerende goederen die door de regelgeving terzake aan het agentschap zijn opgedragen. HOOFDSTUK II. - Maatschappelijk kapitaal en aandelen

Art. 5.Het kapitaal van de VLM bedraagt minimaal eenenzestigduizend negenhonderd drieënzeventig euro achtendertig cent en is vertegenwoordigd door aandelen van vierentwintig euro negenenzeventig cent elk.

Art. 6.Het maatschappelijk kapitaal kan bij beslissing van de algemene vergadering worden verhoogd door inschrijvingen van ondeelbare aandelen van vierentwintig euro negenenzeventig cent.

Alleen het Vlaamse Gewest, de provincies en de landelijke gemeenten, gelegen in het Vlaamse Gewest mogen op deze kapitaalverhoging inschrijven.

Elke nieuwe inschrijving moet telkenmale vastgesteld worden door een authentieke akte, gepaard gaande met een storting in speciën van ten minste één vierde op ieder aandeel.

Art. 7.Het niet-afbetaalde bedrag van iedere inschrijving moet worden gestort op de door de raad van bestuur vastgestelde data, na waarschuwing drie maanden van tevoren bij ter post aangetekende brief.

De afgifte van de brief op de post geldt als betekening, te rekenen vanaf de volgende dag.

De aandeelhouders worden ertoe gemachtigd hun inschrijving geheel of gedeeltelijk vooruit te betalen.

Iedere laattijdige storting brengt, van rechtswege en zonder ingebrekestelling, interest op tegen de wettelijke rentevoet, ten bate van het agentschap, vanaf het verstrijken van voormelde termijn van drie maanden.

De aandeelhouders zijn slechts gebonden door verliezen ten belope van het bedrag van hun aandelen.

Art. 8.Alle aandelen zijn en blijven op naam.

De aandelen waarop het Vlaamse Gewest inschrijft en die waarop het later mocht inschrijven, zijn onvervreemdbaar, met uitzondering van het gedeelte der aandelen dat de vier vijfden van het totale kapitaal overschrijdt.

De aandelen waarop de provincies en de gemeenten inschrijven kunnen, zelfs indien zij slechts ten bedrage van 25 % werden afbetaald, afgestaan worden, doch alleen aan provincies en gemeenten en na machtiging vanwege de raad van bestuur van de VLM en vanwege de Vlaamse Regering.

Art. 9.De administratieve- en technische kosten die door de VLM worden gedaan in uitvoering van de haar krachtens de wetgeving op de ruilverkaveling van landeigendommen, landinrichting en de natuurinrichting opgelegde verplichtingen en taken, worden gedragen door een toelage ingeschreven op de begroting van het Vlaamse Gewest.

Buiten de toelagen, haar door het Vlaamse Gewest ter beschikking gesteld, kan de VLM zich de nodige geldmiddelen verschaffen door leningen mits zij daartoe decretaal in de begroting van de Vlaamse Gemeenschap is gemachtigd.

De leningen uitgegeven onder waarborg van het Vlaamse Gewest moeten bij besluit van de Vlaamse Regering worden toegelaten.

Art. 10.De VLM zal haar tegoeden en beschikbare gelden slechts mogen gebruiken voor verrichtingen en beleggingen conform het decreet en de statuten. HOOFDSTUK III. - Bestuur, leiding en toezicht

Art. 11.§ 1. De raad van bestuur bestaat uit minimum 13 en maximum 17 leden, waaronder een voorzitter en een vicevoorzitter, allen van Belgische nationaliteit. De Vlaamse Regering bepaalt het aantal leden, benoemt, schorst en ontslaat de voorzitter, de vicevoorzitter en de overige leden van de raad. § 2. De voorzitter, de vicevoorzitter, de leden van de raad van bestuur, worden door de Vlaamse Regering aangesteld voor een hernieuwbare termijn van vijf jaar als vermeld in het kaderdecreet.

Deze termijn vangt aan op datum van de vergadering van de raad van bestuur na de algemene vergadering van aandeelhouders van het agentschap die volgt op de termijn vermeld in het kaderdecreet.

Wanneer in de loop van de in het eerste lid bepaalde termijn een mandaat van voorzitter, vicevoorzitter of lid van de raad van bestuur vrijkomt, stelt de Vlaamse Regering een nieuwe mandataris aan die het mandaat overneemt voor de nog resterende looptijd ervan.

Art. 12.In de raad wordt een vertegenwoordiger benoemd van elke provincie die heeft ingeschreven op aandelen. De vertegenwoordigers van de provincies die hebben ingeschreven op aandelen worden benoemd op een door elke betrokken provincie voorgedragen dubbele lijst waarbij elke provincie een mannelijke en vrouwelijke kandidaat voordraagt.

Art. 13.Indien de voorzitter afwezig of verhinderd is, wordt hij vervangen door de vicevoorzitter.

Indien de voorzitter en de vicevoorzitter afwezig of verhinderd zijn, wordt de raad voorgezeten door het oudste lid in jaren van de aanwezige leden.

Art. 14.De raad van bestuur komt, bij oproeping door de voorzitter, zo dikwijls bijeen als de belangen van de VLM het vereisen. Hij moet ook samengeroepen worden wanneer drie leden zulks vragen. De oproeping gebeurt bij gewone brief.

De aanwezigheid van de meerderheid der leden is noodzakelijk opdat de beraadslaging rechtsgeldig zou zijn.

De beslissingen worden bij meerderheid van stemmen der aanwezige leden genomen. De onthoudingen of ongeldige stemmen worden niet in aanmerking genomen.

In geval van staking van stemmen, is het voorstel verworpen.

Art. 15.Indien de raad van bestuur na regelmatige oproeping niet in aantal is, beslist deze op de vergadering die volgt op de tweede oproeping, ongeacht het aantal aanwezige leden, op rechtsgeldige wijze over de punten die tweemaal achtereen op de agenda werden geplaatst.

Art. 16.De raad van bestuur is, voor het bestuur van het agentschap, met de meest uitvoerige macht bekleed. Zo regelt hij onder meer wat volgt : - hij besluit tot de uitgifte van nieuwe aandelen; - hij beslist over de leningen, geeft de waarborgen voor de verplichtingen die door het agentschap worden aangegaan en aanvaardt de aangeboden waarborg voor de tegenover hem genomen verbintenissen; - hij bepaalt bij algemeen reglement en met de goedkeuring van de Vlaamse minister, bevoegd voor de Financiën en de Begroting, en de Vlaamse minister, die overeenkomstig de bevoegdheidsverdeling binnen de Vlaamse Regering belast is met het toezicht of de controle op het agentschap, de rentevoet en de voorwaarden van de leningen van het agentschap; - hij stelt de programma's vast voor de verwerving, het beheer en de overdracht van gronden, gebouwen en bedrijven; - binnen de perken van de wet, het decreet of het reglement, beschikt hij over de fondsen die zich in bewaring, of op rekening-courant bevinden; - hij maakt het ontwerp van de begroting op en het ontwerp van de aanpassing van de begroting, alsook de verantwoordende ramingsstaten en de memorie van toelichting en hij stelt de algemene rekening van het agentschap vast; - hij sluit de overeenkomsten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten; - hij oefent de bevoegdheden uit die hem krachtens het besluit van de Vlaamse regering houdende de regeling van de rechtspositie van het personeel, alsmede krachtens alle andere op het personeel van toepassing zijnde wettelijke, decretale of reglementaire bepalingen, worden toegekend; - hij neemt alle sommen en waarden in ontvangst die aan het agentschap toekomen, of hij belast zijn vertegenwoordigers met de inning ervan; - hij behandelt alle zaken die met de belangen van het agentschap verband houden, en treft daaromtrent dadingen en compromissen; - hij geeft machtiging tot het aangaan van alle rechtsvorderingen; - hij ziet af van alle zakelijke rechten, voorrechten en eisen tot ontbinding en verleent machtiging tot de opheffing van alle bevoorrechte of hypothecaire inschrijvingen, overschrijvingen, inbeslagname, verzet en alle andere verhindering, zonder de uitputting van de maatschappelijke schuldvorderingen of betalingen te hoeven rechtvaardigen. Hij mag dienaangaande zijn bevoegdheden overdragen aan de gedelegeerd bestuurder van het agentschap of aan een door deze laatste aangewezen ambtenaar, minstens bekleed met rang A1; - hij wijst de secretaris aan van elke coördinatiecommissie, van elk ruilverkavelingscomité en van elk ander orgaan, belast met de ruilverkaveling van landeigendommen en de landinrichting, en hij verstrekt, binnen de perken van de beschikbare gelden van het agentschap, voor elk voornoemd orgaan de nodige kredieten voor de uitvoering van de werken en voor alle andere nodige uitgaven voor de uitvoering ervan; - hij wijst de secretaris aan van elk projectcomité en elke projectcommissie, opgericht voor elk natuurinrichtingsproject.

Art. 17.De raad van bestuur mag, onder zijn verantwoordelijkheid, een gedeelte van de bevoegdheden waarmee hij bekleed is, overdragen aan één of meer van zijn leden of aan de gedelegeerd bestuurder, met uitzondering van de bevoegdheden, bedoeld in artikel 17, § 2 van het decreet. De gedelegeerd bestuurder kan, mits de raad van bestuur goedkeuring verleent, bepaalde van deze bevoegdheden overdragen aan de door hem aangewezen ambtenaren van het agentschap, met uitzondering van de bevoegdheden, bedoeld in artikel 17, § 2 van het decreet. Deze delegatie geldt ad nutum.

Art. 18.De raad van bestuur kan in zijn midden een bestuurscomité instellen dat belast is met de beslissingen over de verwerving van het eigendoms- of gebruiksrecht van eigendommen ter uitvoering van de missie en taken die aan het agentschap zijn opgedragen.

Het bestuurscomité is samengesteld uit een voorzitter en twee bestuurders evenals uit een plaatsvervangende voorzitter en twee plaatsvervangende bestuurders, die de werkende leden in geval van afwezigheid of verhindering zullen vervangen.

Art. 19.De beraadslagingen van de raad van bestuur worden vastgelegd in een verslag, dat bijgehouden wordt op de zetel van het agentschap.

Het verslag wordt voor goedkeuring voorgelegd aan de raad tijdens de volgende vergadering. Het wordt door de voorzitter en de gedelegeerd bestuurder of door hun plaatsvervangers ondertekend.

Art. 20.De Vlaamse regering bepaalt een organieke regeling inzake de vergoeding van de voorzitter en de bestuurders. De vergoedingen zijn ten laste van het agentschap.

Art. 21.Het dagelijks bestuur van het agentschap, alsook de vertegenwoordiging van het agentschap voor dat dagelijks bestuur, wordt opgedragen aan de gedelegeerd bestuurder van het agentschap. Hij wordt hierbij bijgestaan door een algemeen directeur die hem vervangt bij zijn afwezigheid.

Art. 22.§ 1. De gedelegeerd bestuurder oefent de bevoegdheden uit die hem krachtens het besluit van de Vlaamse regering houdende de regeling van de rechtspositie van het personeel, alsmede krachtens alle andere op het personeel van toepassing zijnde wettelijke, decretale of reglementaire bepalingen, worden toegekend.

De gedelegeerd bestuurder woont de vergaderingen van de raad van bestuur bij en vervult er het ambt van verslaggever. De gedelegeerd bestuurder heeft er raadgevende stem. Hij is belast met de uitvoering van de beslissingen van de raad van bestuur en de algemene vergadering.

Het dagelijks bestuur van maatschappelijke zaken wordt toevertrouwd aan de gedelegeerd bestuurder mits die hierover verslag uitbrengt aan de raad van bestuur. De gedelegeerd bestuurder mag onder zijn verantwoordelijkheid zekere bevoegdheden betreffende dat dagelijks bestuur aan de door hem aangewezen ambtenaren van het agentschap overdragen.

De gedelegeerd bestuurder vertegenwoordigt de maatschappij ten overstaan van derden in de verrichtingen die op dit dagelijks bestuur betrekking hebben en hij ondertekent de overeenkomsten die door het agentschap worden aangegaan. De gedelegeerd bestuurder levert afschriften en uittreksels uit de verslagen van de raad van bestuur en de algemene vergadering af. De gedelegeerd bestuurder mag onder zijn verantwoordelijkheid deze bevoegdheden aan de door hem aangewezen ambtenaren van het agentschap overdragen.

De rechtsvorderingen worden op verzoek van de gedelegeerd bestuurder ingesteld.

De gedelegeerd bestuurder wijst de ambtenaren aan die hij belast met het ondertekenen, in naam van het agentschap, van de ruilverkavelingsakten, de aanvullende akten van ruilverkaveling en de natuurinrichtingsakten.

De gedelegeerd bestuurder geeft handlichting van alle bevoorrechte en hypothecaire inschrijvingen, als de kwijtschelding van de schuld uit de akte blijkt. De gedelegeerd bestuurder mag zijn bevoegdheden terzake overdragen aan de door hem aangewezen ambtenaren, minstens bekleed met rang A1.

De gedelegeerd bestuurder leidt het werk van de personeelsleden van het agentschap en oefent er toezicht op uit. § 2. De algemeen directeur oefent de bevoegdheden uit die hem door de gedelegeerd bestuurder worden gedelegeerd. Hij woont de vergaderingen van de raad van bestuur bij met raadgevende stem.

Art. 23.De VLM wordt in alle gevallen ten opzichte van derden vertegenwoordigd door de gedelegeerd bestuurder, zonder dat hij een bewijs van zijn mandaat of van de door de raad van bestuur of door de algemene vergadering genomen beslissing dient voor te leggen.

Art. 24.Het agentschap staat onder het toezicht van de Vlaamse Regering.

Dat toezicht wordt uitgeoefend door een regeringsafgevaardigde aangesteld bij besluit van de Vlaamse Regering op voordracht van de bevoegde minister onder wie het agentschap ressorteert en door een regeringsafgevaardigde aangesteld bij besluit van de Vlaamse Regering op voordracht van de minister bevoegd voor Financiën en Begroting.

De regeringsafgevaardigde zetelt met raadgevende stem in de raad van bestuur van het agentschap en in de door de raad van bestuur ingestelde comités, met uitzondering van het auditcomité van het agentschap. Hij wordt uitgenodigd op alle vergaderingen van deze bestuursorganen en wordt op dezelfde manier als de leden ervan tijdig in kennis gesteld van de dagorde en alle bijhorende documenten.

De Vlaamse Regering stelt de vergoedingen vast van de regeringsafgevaardigden die ten laste zijn van het agentschap.

De kosten verbonden aan de uitoefening van het ambt van regeringsafgevaardigde zijn ten laste van het agentschap.

Art. 25.De Vlaamse minister bevoegd voor de Financiën en de Begroting en de Vlaamse ministers die overeenkomstig de bevoegdheidsverdeling binnen de Vlaamse regering belast zijn met het toezicht of de controle op het agentschap, wijzen in onderling overleg bij de VLM één revisor aan zoals bedoeld in artikel 13 van de wet van 16 maart 1954 betreffende de controle op sommige instellingen van openbaar nut.

Art. 26.Het agentschap betaalt aan het Vlaamse Gewest de uitgaven terug welke uit de controle van haar verrichtingen voortvloeien. HOOFDSTUK IV. - Algemene Vergadering

Art. 27.De algemene vergadering bestaat uit de aandeelhouders.

Iedere aandeelhouder mag zich slechts door een enkele afgevaardigde laten vertegenwoordigen. Deze laatste beschikt over zoveel stemmen als zijn lastgever aandelen bezit, onverminderd de beperkingen opgenomen in het Wetboek van vennootschappen.

Art. 28.Een algemene vergadering van de aandeelhouders wordt telkenjare gehouden, ten laatste op dertig april. Plaats en datum worden vastgesteld door de raad van bestuur.

Art. 29.De algemene vergadering krijgt mededeling van het verslag van de raad van bestuur en van het verslag van de revisor.

Zij beslist over de gevolgtrekkingen uit deze verslagen, alsmede over het ontwerp van jaarrekeningen.

Zij geeft kwijting aan de leden van de raad van bestuur.

Art. 30.De raad van bestuur kan te allen tijde overgaan tot de oproeping van buitengewone algemene vergaderingen. Wanneer om de oproeping verzocht wordt door aandeelhouders die ten minste één vijfde van het maatschappelijk kapitaal vertegenwoordigen dient ze te geschieden binnen de dertig dagen vanaf het verzoek.

Art. 31.De oproeping voor elke algemene vergadering dient de agenda te vermelden en bij aangetekende brief te geschieden.

De vergadering mag niet beslissen over een zaak die niet op de agenda was gebracht.

Art. 32.De voorzitter van de raad van bestuur of, indien deze afwezig of verhinderd is de vicevoorzitter, zit de vergadering voor.

Indien de voorzitter en de vicevoorzitter afwezig zijn, wordt de algemene vergadering voorgezeten door het oudste lid in jaren onder de bestuurders.

Op voorstel van de voorzitter duidt de vergadering een secretaris en twee stemopnemers aan.

Door ieder van de vertegenwoordigers der aandeelhouders wordt, bij hun aankomst op de vergadering, een aanwezigheidslijst, met opgave van de namen van de aandeelhouders en het aantal van hun aandelen, ondertekend.

Art. 33.De algemene vergadering is regelmatig samengesteld, ongeacht het aantal van de vertegenwoordigde aandelen.

De beslissingen worden bij meerderheid van stemmen genomen. De onthoudingen of ongeldige stemmen worden niet in aanmerking genomen.

In geval van staking van stemmen is het voorstel verworpen. Wanneer over statutenwijzigingen dient beslist te worden, is de vergadering slechts op rechtsgeldige wijze samengesteld, indien dit aangekondigd werd in de oproepingen en de op de vergadering aanwezige leden de helft van het maatschappelijk kapitaal vertegenwoordigen. Is de laatste voorwaarde niet vervuld, dan is een nieuwe bijeenroeping nodig en beraadslaagt en beslist de nieuwe vergadering op rechtsgeldige wijze, ongeacht het door de aanwezige aandeelhouders vertegenwoordigde gedeelte van het kapitaal. Zowel in het ene als in het andere geval kan een voorstel tot statutenwijziging slechts aanvaard worden indien het de drie vierden van de uitgebrachte stemmen bekomt. De wijziging moet vervolgens door de Vlaamse regering goedgekeurd worden.

Art. 34.De notulen van de algemene vergadering worden ondertekend door de voorzitter, de stemopnemers en de secretaris, alsmede door de vertegenwoordigers der aandeelhouders die erom verzoeken. HOOFDSTUK V. - Begroting, Jaarrekeningen, Verdeling van de winst, Reservefonds

Art. 35.Elk jaar stelt de raad van bestuur de begroting op voor het volgend jaar. Deze begroting bevat alle ontvangsten en alle uitgaven, welke de herkomst en de oorzaak ervan ook moge zijn.

Op eenendertig december van elk jaar worden de eindrekeningen van de begroting opgesteld en het begrotingsjaar afgesloten. De raad van bestuur stelt de jaarrekeningen op. Ze worden voorgelegd aan de gewone algemene vergadering en na goedkeuring door deze toegestuurd aan de Vlaamse minister, bevoegd voor de Financiën en de Begroting, en de Vlaamse ministers die overeenkomstig de bevoegdheidsverdeling binnen de Vlaamse Regering belast zijn met het toezicht of de controle op de instelling.

Het agentschap legt aan deze Vlaamse ministers periodieke toestandsopgaven voor, alsmede een jaarverslag over haar werkzaamheden.

Het agentschap houdt van de uitgaven een boekhouding bij overeenkomstig de op haar van toepassing zijnde regelgeving.

Zij legt aan voormelde Vlaamse ministers voor : a) het programma van de uitgaven die zullen worden vastgelegd en van de betalingen die zullen worden gedaan op de geopende kredieten, in de loop van ieder van de drie komende maanden;b) de toestand van de vastleggingen van uitgaven die afgesloten werden en de betalingen die werden verricht op dezelfde kredieten sinds de opening van het begrotingsjaar. Zij verstrekt voormelde Vlaamse ministers inlichtingen : a) nopens de leningen van alle aard die zij aangaat;b) nopens het beleggen van haar tegoeden en haar beschikbare gelden.

Art. 36.De raad van bestuur stelt, met de goedkeuring van de Vlaamse minister, bevoegd voor de Financiën en de Begroting, en de Vlaamse ministers die overeenkomstig de bevoegdheidsverdeling binnen de Vlaamse Regering belast zijn met het toezicht of de controle op de instelling, de waarderingsregels vast.

De te bestemmen winst van het boekjaar zal, in de volgorde als volgt, aanleiding geven tot : 1° de toewijzing, desgevallend na aftrek van het overgedragen verlies, aan de wettelijke reserve van een bedrag van vijf ten honderd van deze winst.Deze toewijzing is echter niet meer verplicht van zodra deze reserve het tiende van het maatschappelijk kapitaal heeft bereikt; 2° de samenstelling van een niet-beschikbare reserve die volledig en uitsluitend zal worden aangewend voor het maatschappelijk doel zoals gedefinieerd in Afdeling II van Hoofdstuk I, en geplafonneerd tot maximum 2.478.935,25 per jaar en 7.436.805,74 euro in het totaal. Het eventuele surplus komt in mindering van de dotatie van het volgende jaar; 3° de samenstelling van een beschikbare reserve, (welke voor uitkering in aanmerking komt), voor de toewijzing, indien desgevallend zo wordt beslist, aan de aandeelhouders van een dividend, dat een door de Vlaamse Regering vast te stellen percentage van het gestort kapitaal niet mag overschrijden. Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering houdende goedkeuring van de wijziging van de statuten van de Vlaamse Landmaatschappij.

Brussel, 29 april 2011.

De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur, J. SCHAUVLIEGE

^