Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 17 juli 2000
gepubliceerd op 21 oktober 2000

Besluit van de Vlaamse regering betreffende de adviesraad bij het Vlaams Zorgfonds

bron
ministerie van de vlaamse gemeenschap
numac
2000035977
pub.
21/10/2000
prom.
17/07/2000
ELI
eli/besluit/2000/07/17/2000035977/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

17 JULI 2000. - Besluit van de Vlaamse regering betreffende de adviesraad bij het Vlaams Zorgfonds


De Vlaamse Regering, Gelet op het decreet van 30 maart 1999 houdende de organisatie van de zorgverzekering, inzonderheid op artikel 12;

Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, gegeven op 17 juli 2000;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Welzijn, Gezondheid en Gelijke Kansen;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Algemene bepaling

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1° decreet : het decreet van 30 maart 1999 houdende de organisatie van de zorgverzekering;2° Fonds : het Vlaams Zorgfonds, bedoeld in artikel 11 van het decreet;3° adviesraad : de adviesraad, bedoeld in artikel 12 van het decreet;4° minister : de Vlaamse minister, bevoegd voor de bijstand aan personen; HOOFDSTUK II. - Oprichting en samenstelling

Art. 2.Bij het Fonds wordt een adviesraad opgericht als bedoeld in artikel 12 van het decreet.

Art. 3.De adviesraad is samengesteld uit 29 leden, van wie : 1° één voorzitter;2° één ondervoorzitter;3° vijf afgevaardigden van de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen;4° vier afgevaardigden van de verzekeringsondernemingen;5° vier afgevaardigden van de verenigingen van gebruikers en mantelzorgers;6° vier afgevaardigden van de gebruikersorganisaties;7° vier afgevaardigden van de ouderenvoorzieningen;8° vier afgevaardigden van de thuiszorgvoorzieningen;9° twee afgevaardigden van de Vlaamse Gemeenschapscommissie. De minister benoemt voor een hernieuwbare termijn van vijf jaar de voorzitter en de ondervoorzitter. De ondervoorzitter neemt de taken van de voorzitter over bij diens afwezigheid of verhindering.

De leden worden, op voordracht van de sector of van de organisatie die zij vertegenwoordigen, door de minister benoemd voor een hernieuwbare termijn van vijf jaar.

Art. 4.De minister kan op verzoek van de betrokkene of op eigen initiatief een einde stellen aan het mandaat van voorzitter of ondervoorzitter. De minister kan op verzoek van de betrokkene of op verzoek van de adviesraad een einde stellen aan het mandaat van lid van de adviesraad.

Bovendien kan de minister, na advies van de adviesraad, in de volgende gevallen ambtshalve een einde stellen aan een mandaat als bedoeld in het eerste lid, wanneer de betrokkene driemaal na elkaar zonder voorafgaande kennisgeving de vergaderigen van de adviesraad niet bijwoont.

Art. 5.Een lid van de adviesraad, dat wordt benoemd in de plaats van een overleden lid of van een lid wiens mandaat voortijdig is beëindigd, voleindigt diens mandaat. HOOFDSTUK III. - Werking

Art. 6.De adviesraad komt minstens eenmaal per trimester bijeen.

Art. 7.De adviesraad brengt hetzij op verzoek van de minister of van het Fonds hetzij op eigen initiatief advies uit over aangelegenheden die betrekking hebben op de uitvoering van het decreet, de toepassing van het decreet en de uitvoeringsbesluiten of de werking van het Fonds.

Een advies dat wordt gevraagd door de minister of het Fonds, wordt uitgebracht binnen de in de adviesaanvraag gestelde termijn die niet korter mag zijn dan vijftien dagen.

Het advies is met redenen omkleed. Het maakt ook melding van een afwijkend standpunt als het betrokken lid daarom verzoekt.

Art. 8.Enkel de voorzitter, de ondervoorzitter en de overige leden zijn stemgerechtigd.

De adviesraad kan alleen geldig beraadslagen en stemmen als minstens de helft van de leden aanwezig zijn. Beslissingen worden genomen bij consensus. Enkel indien geen consensus kan worden bereikt, wordt bij gewone meerderheid van stemmen beslist. Bij de stemming worden onthoudingen niet in aanmerking genomen voor het bereiken van de vereiste meerderheid. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

De stemming over personen is steeds geheim.

Art. 9.De adviesraad krijgt van het Fonds alle informatie die ze meent nodig te hebben voor het uitbrengen van haar advies. De adviesraad kan een of meer personeelsleden van het Fonds voor zijn vergadering uitnodigen. De uitnodiging wordt ten minste acht dagen vóór de datum van de vergadering aan het Fonds verstuurd. De personeelsleden nemen niet deel aan de beraadslagingen.

Art. 10.Het secretariaat van de adviesraad wordt verzorgd door personeelsleden van het Fonds, die door de leidend ambtenaar van het Fonds worden aangewezen.

Art. 11.De adviesraad legt, binnen de drie maanden na haar concrete samenstelling, aan de minister een voorstel van huishoudelijk reglement betreffende haar werking voor. De minister keurt vervolgens het huishoudelijk reglement goed.

Art. 12.De werkingskosten van de adviesraad, evenals de presentiegelden en vergoedingen vallen ten laste van de begroting van het Fonds.

De presentiegelden en vergoedingen aan de voorzitter, de ondervoorzitter en de leden van de adviesraad worden toegekend overeenkomstig het besluit van de Vlaamse regering van 14 december 1983 houdende sommige maatregelen tot harmonisatie van de werking en van de presentiegelden en vergoedingen van adviesraden. HOOFDSTUK IV. - Slotbepalingen

Art. 13.Artikel 12 van het decreet en dit besluit treden in werking op 1 augustus 2000.

Art. 14.De Vlaamse minister, bevoegd voor de bijstand aan personen, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 17 juli 2000.

De minister-president van de Vlaamse regering, P. DEWAEL De Vlaamse minister van Welzijn, Gezondheid en Gelijke Kansen, Mevr. M. VOGELS

^