Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 15 juli 2022
gepubliceerd op 21 november 2022

Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de verhouding van de stemrechten tussen de gemeenten en OCMW'S die in het werkingsgebied voor woonmaatschappijen "Midwest-West" liggen

bron
vlaamse overheid
numac
2022041826
pub.
21/11/2022
prom.
15/07/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

15 JULI 2022. - Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de verhouding van de stemrechten tussen de gemeenten en OCMW'S die in het werkingsgebied voor woonmaatschappijen "Midwest-West" liggen


Rechtsgrond Dit besluit is gebaseerd op: - de Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikel 4.39/2, § 2, ingevoegd bij het decreet van 9 juli 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 09/07/2021 pub. 27/09/2021 numac 2021032652 bron vlaamse overheid Decreet houdende aanpassing van de uitgavenbegroting van de Vlaamse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2021 type decreet prom. 09/07/2021 pub. 10/09/2021 numac 2021021712 bron vlaamse overheid Decreet houdende houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen sluiten.

Vormvereiste De volgende vormvereiste is vervuld: - De Inspectie van Financiën heeft advies gegeven op 30/06/2022.

Motivering Dit besluit is gebaseerd op de volgende motieven: - Artikel 4.39/2, § 2, van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 bepaalt dat de Vlaamse Regering de verhouding vaststelt van de stemrechten tussen de gemeenten en OCMW's die in een bepaald werkingsgebied liggen, aan de hand van objectieve criteria die verband houden met het woonbeleid, zoals bepaald in artikel 4.102/2, § 1, van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW van 2021). - De Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed heeft de lokale besturen op 7 februari 2022 om advies gevraagd. Daarbij werden ze uitgenodigd om uiterlijk op 13 mei 2022 een concreet en gedragen gemotiveerd voorstel van onderlinge verhouding van stemrechten in te dienen. Het lokale draagvlak was een belangrijk criterium. - De gemeenten Ardooie, Hooglede, Izegem, Langemark-Poelkapelle, Lichtervelde, Moorslede, Poperinge, Roeselare, Torhout, Vleteren en Zonnebeke uit het werkingsgebied Midwest-West hebben een advies ingediend dat rekening houdt met de voormelde criteria van artikel 4.102/2, § 1, tweede lid, van het BVCW van 2021, waarin wordt voorgesteld om aan de twee verplichte objectieve criteria de volgende gewichten toe te kennen: 1° de verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen: 60%;2° de verhouding tussen het aantal huishoudens: 40%. - Er is geen nieuw advies ontvangen van de gemeente Staden uit het werkingsgebied Midwest-West, maar in het advies uit 2021 over de afbakening van het werkingsgebied werd voorgesteld om aan de twee verplichte objectieve criteria de volgende gewichten toe te kennen: 1° de verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen: 60%;2° de verhouding tussen het aantal huishoudens: 40%. - Er is geen nieuw advies ontvangen van de gemeenten Ledegem en Ingelmunster uit het werkingsgebied Midwest-West, maar in hun advies uit 2021 over de afbakening van het werkingsgebied werd voorgesteld om aan de twee verplichte objectieve criteria de volgende gewichten toe te kennen: 1° de verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen: 50%;2° de verhouding tussen het aantal huishoudens: 50%. - Uit het bovenstaande blijkt dat er geen vraag is naar de toepassing van bijkomende criteria als vermeld in artikel 4.102/2, § 1, tweede lid, van het BVCW van 2021. - Uit het bovenstaande blijkt dat er bij alle lokale besturen uit het werkingsgebied geen expliciet draagvlak is voor het voorstel van de gemeenten Ardooie, Hooglede, Izegem, Langemark-Poelkapelle, Lichtervelde, Moorslede, Poperinge, Roeselare, Staden, Torhout, Vleteren en Zonnebeke, noch het voorstel van de gemeenten Ledegem en Ingelmunster. Omdat het voorstel van de gemeenten Ardooie, Hooglede, Izegem, Langemark-Poelkapelle, Lichtervelde, Moorslede, Poperinge, Roeselare, Staden, Torhout, Vleteren en Zonnebeke uitgaat van een meerderheid van de lokale besturen en omdat het voorstel als billijk en redelijk beschouwd wordt wanneer het wordt toegepast op alle lokale besturen uit het werkingsgebied, wil de Vlaamse Regering er integraal rekening mee houden in haar beslissing.

Initiatiefnemer Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed.

Na beraadslaging, DE VLAAMSE REGERING BESLUIT:

Artikel 1.Voor de woonmaatschappij die erkend is voor het werkingsgebied Midwest-West, wordt de verhouding van de stemrechten tussen de gemeenten en OCMW's die in dat werkingsgebied liggen, op de volgende wijze vastgesteld: 1° gemeente Ardooie: 3,66% 2° gemeente Hooglede: 3,27% 3° gemeente Ingelmunster: 3,33% 4° gemeente Izegem: 11,72% 5° gemeente Langemark-Poelkapelle: 3,65% 6° gemeente Ledegem: 4,14% 7° gemeente Lichtervelde: 3,31% 8° gemeente Moorslede: 4,98% 9° gemeente Poperinge: 9,60% 10° gemeente Roeselare: 33,26% 11° gemeente Staden: 4,66% 12° gemeente Torhout: 7,07% 13° gemeente Vleteren: 1,66% 14° gemeente Zonnebeke: 5,69% Als een gemeente of een OCMW als vermeld in het eerste lid, geen aandeelhouder is van de woonmaatschappij, vermeld in het eerste lid, wordt het percentage dat aan die gemeente of OCMW is toegekend, proportioneel over de andere gemeenten en OCMW's verdeeld.De voormelde proportionele herverdeling gebeurt in verhouding tot de percentages, vermeld in het eerste lid.

Art. 2.Conform artikel 4.102/2, § 2, tweede lid, van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 kan de Vlaamse minister, bevoegd voor het woonbeleid, de verhouding, vermeld in artikel 1, wijzigen.

Art. 3.De Vlaamse minister, bevoegd voor het woonbeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 15 juli 2022.

De minister-president van de Vlaamse Regering, J. JAMBON De Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed, M. DIEPENDAELE

^