gepubliceerd op 16 oktober 1998
Besluit van de Vlaamse regering houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Vlaamse Opera, goedgekeurd door de raad van bestuur op 23 april 1998
14 JULI 1998. - Besluit van de Vlaamse regering houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Vlaamse Opera, goedgekeurd door de raad van bestuur op 23 april 1998
De Vlaamse regering, Gelet op het decreet van 5 april 1995 tot oprichting van de Vlaamse Opera, inzonderheid op artikel 13, § 4;
Overwegende dat het decreet van 5 april 1995 tot oprichting van de Vlaamse Opera krachtens het besluit van de Vlaamse regering van 28 februari 1996 in werking is getreden op 1 maart 1996;
Gelet op het gunstige advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 25 juni 1998;
Op voorstel van de Vlaamse minister van Cultuur, Gezin en Welzijn;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.Het huishoudelijk reglement van de Vlaamse Opera, goedgekeurd door de raad van bestuur op 23 april 1998, en als bijlage I bij dit besluit gevoegd, wordt goedgekeurd.
Art. 2.De Vlaamse minister, bevoegd voor de cultuur, is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 14 juli 1998.
De minister-president van de Vlaamse regering, L. VAN DEN BRANDE De Vlaamse minister van Cultuur, Gezin en Welzijn, L. MARTENS
Huishoudelijk reglement Raad van bestuur 1. De Voorzitter van de raad van bestuur zit de vergaderingen van de raad voor.In zijn afwezigheid zit de oudste in jaren van de aanwezige ondervoorzitters de raad voor en bij afwezigheid van de ondervoorzitters de oudste in jaren van de aanwezige bestuursleden. 2.1. De raad van bestuur vergadert op uitnodiging van de voorzitter (of van de ondervoorzitter die hem vervangt). De raad van bestuur vergadert maandelijks of telkens dit nodig is. De raad van bestuur komt eveneens bijeen op vraag van de toeziende Vlaamse minister of van tenminste twee bestuursleden.
Behoudens spoedeisende gevallen worden de uitnodigingen ten minste zeven kalenderdagen vooraf door de secretaris verzonden aan de leden van de raad van bestuur. 2.2. De agenda van de vergadering wordt opgesteld door het dagelijks bestuur. De voorzitter of twee bestuursleden kunnen in geval van hoogdringendheid op de vergadering zelf een agendapunt ter bespreking voorleggen.
Op de agenda komen ambtshalve voor : a) de goedkeuring van de notulen van de vorige vergadering.b) elk punt dat wordt voorgesteld door de toeziende minister, door de gemeenschapscommissaris of door de afgevaardigde van financiën en begroting. 2.3. De raad van bestuur kan voor bepaalde agendapunten personen uitnodigen wier aanwezigheid of advies gewenst is. 2.4. De intendant en de administratief-financieel directeur wonen de vergaderingen van de raad van bestuur bij met raadgevende stem. 3. De raad van bestuur kan slechts geldig beraadslagen indien de meerderheid van de leden aanwezig is of door middel van een volmacht aan een ander lid van de raad van bestuur vertegenwoordigd is.De beslissingen van de raad van bestuur worden genomen bij volstrekte meerderheid van de uitgebrachte stemmen. Onder de uitgebrachte stemmen worden de stemmen voor en tegen verstaan, met uitsluiting van de onthoudingen. Onthoudingen worden niet met redenen omkleed. Bij staking van stemmen beslist de stem van de voorzitter. 4. De voorzitter duidt op voorstel van de intendant een secretaris voor de raad van bestuur aan.De secretaris maakt de notulen van de vergadering op en legt deze voor aan de voorzitter, die ondertekent.
De secretaris houdt een klassement bij van de notulen en alle aan de vergadering voorgelegde stukken. 5. Het is elk lid van de raad van bestuur verboden deel te nemen aan een beraadslaging of aan een besluit over zaken waarbij het een rechtstreeks, persoonlijk belang heeft of waarbij zijn bloed- of aanverwanten tot en met de vierde graad een persoonlijk en rechtstreeks belang hebben. Het is elk lid van de raad van bestuur verboden welke vertrouwelijke informatie dan ook ontvangen in zijn hoedanigheid van bestuurder van de Vlopera over te dragen aan derden-niet bestuursleden. 6. De raad van bestuur leidt de zaken van de Vlopera, is bevoegd voor het beleid en bestuur van de Vlopera in de ruimste zin en kan alle handelingen van beheer en daden van beschikking stellen die niet uitdrukkelijk door het decreet van 05 april 1995 tot oprichting van de Vlaamse Opera of door het besluit van de raad van bestuur houdende organisatie van de Vlaamse Opera en de regeling van de rechtspositie van het personeel aan een ander orgaan is voorbehouden. In die zin verricht de raad van bestuur inzonderheid alle handelingen die betrekking hebben op : 1° de bepaling van het algemeen beleid onder meer op het vlak van personeel, organisatie en huisvesting van de Vlopera;2° de integrale kwaliteitszorg in het algemeen;3° het voorbereiden van de voorstellen voor de jaarlijkse dotatie van de Vlaamse Gemeenschap en voor de subsidies van de provincies, de gemeenten en andere openbare besturen of internationale instellingen;4° het beleid inzake bugettaire en financiële aangelegenheden : - het beheer van de middelen van de Vlopera; - de goedkeuring van de begroting; - de controle van de begrotingsuitvoering middels driemaandelijkse begrotingscontroles opgesteld door de administratief-financieel directeur; goedkeuring van de balans- en resultatenrekening; - de opmaak van de investerings- en leningsprogramma's; - de vaststelling van de waarderingsregels; - de goedkeuring van grote infrastructuurwerken; de goedkeuring van het boekhoudkundig plan. 5° de instemming van de aanwerving op voorstel van de intendant van een muziekdirecteur en een koorleider;6° de beslissingen om in rechte op te treden 7.De raad delegeert het dagelijks beleid aan het dagelijks bestuur en de intendant zoals verder omschreven. 8. Voor alle gerechtelijke en buitengerechtelijke akten is de Vlopera verbonden door de gezamenlijke handtekening van de voorzitter van de raad van bestuur en één bestuurder.Zij kunnen de /lopera geldig verbinden voor alle rechtshandelingen. Zij dienen ten aanzien van derden geen enkele machtiging over te leggen. Als de voorzitter niet bereikbaar is, wordt hij in dringende gevallen vervangen door twee ondervoorzitters, hetzij door één ondervoorzitter en twee bestuurders samen optredend.
Dagelijks bestuur 1. Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter, de ondervoorzitters, de intendant en de administratief-financieel directeur.Het dagelijks bestuur kan te allen tijde andere personeelsleden uitnodigen om met raadgevende stem deel te nemen aan de vergaderingen. 2. Het dagelijks bestuur bereidt de vergaderingen van de raad van bestuur voor en ziet toe op de uitvoering door de Intendant van de beslissingen van de raad van bestuur. Het dagelijks bestuur doet het voorafgaand onderzoek van de zaken die aan de raad worden voorgelegd. 3. Het dagelijks bestuur beraadslaagt over : - de algemene werking en de organisatie van de Vlopera; - beleidsvoorstellen en problemen inzake beleidsuitvoering, interpretatie of prioriteitsstelling; - bevoegdheidsgeschillen binnen de Vlopera; - de subdelegatie door de intendant; - de wijze van uitvoering van beslissingen van de raad van bestuur en de eventuele indiening van agendapunten bij de voorzitter van de raad. 4. De voorzitter van de raad van bestuur roept de vergadering bijeen en zit ze voor.In zijn afwezigheid geldt de regeling zoals bepaald voor de raad van bestuur. 5. Het dagelijks bestuur komt telkens het nodig is bij elkaar.6. Het dagelijks bestuur beslist enkel bij unanimiteit.De leden van de raad van bestuur worden geïnformeerd over de beslissingen van het dagelijks bestuur.
Intendant 1. De intendant is verantwoordelijk voor de dagelijkse administratieve en financiële leiding van de Vlopera.Hij is belast met de dagelijkse artistieke leiding. Hij legt een artistiek beleidsplan ter goedkeuring voor aan de raad van bestuur. 2. De intendant stelt de jaarlijkse opera-, dans- en concertprogrammatie samen.Hij stelt hiervoor in nauw overleg met de administratief-financieel directeur een ontwerpbegroting op. Hij legt het jaarprogramma en de ontwerpbegroting ter goedkeuring voor aan de raad van bestuur.
Hij is belast met de uitvoering van de verschillende artistieke programmaties binnen het strikte kader van de door de raad van bestuur goedgekeurde begroting. 3. De intendant stippelt in nauwe samenwerking met de administratief-financieel directeur het algemeen personeelsbeleid uit binnen het algemeen kader vooropgesteld door de raad van bestuur.Hij selecteert en/of organiseert mee de selectie van de contractuele personeelsleden. 4. Hij bepaalt de rolverdeling van elke opera- en concertproduktie en werft de verschillende solisten aan. Hij stelt het produktieteam van elke operaproduktie samen en contracteert het.
Hij kiest de dirigent van elke opera- en concertproduktie en werft hem aan.
In functie van de noodwendigheden van een produktie, kan de intendant de eigen ensembles aanvullen en/of vervangen.
Voor de dansprogrammatie werft de intendant de gasterende gezelschappen aan.
Hij werft met instemming van de raad van bestuur de muziekdirecteur en de koorleider aan. 5. De intendant ontwikkelt een efficiënt communicatiebeleid, volgt dit actief op en voert dit persoonlijk mee uit.Hij is eindverantwoordelijke voor de contacten met de binnen- en buitenlandse pers. Hij is woordvoerder van de Vlopera over alles wat de dagelijkse leiding aangaat. 6. De intendant bepaalt in onderling overleg met de administratief-financieel directeur en mits goedkeuring van de raad van bestuur het prijsbeleid van Vlopera.7. De intendant streeft in elk opzicht een evenwichtige verdeling van de activiteiten tussen de steden Gent en Antwerpen na.8. De intendant verzorgt de contacten met andere culturele organisaties in binnen- en buitenland en gaat samenwerkingsprojecten aan.9. Met het oog op de invulling van de in punten 1, 2, 4 en 7 genoemde bevoegdheden, doet de Intendant aan permanente prospectie in binnen- en buitenland.10. De intendant waakt erover dat de beslissingen van de raad van bestuur en het dagelijks bestuur worden uitgevoerd en neemt daartoe de nodige initiatieven. 11. De intendant en/of de administratief-financieel directeur kunnen alle contracten ondertekenen en alle financiële transacties afsluiten die nodig zijn voor de uitvoering van de bevoegdheden die hen middels dit huishoudelijk reglement zijn toevertrouwd en dit binnen het strikte kader van het decreet tot oprichting van de Vlaamse Opera d.d. 5 april 1995. 12. De intendant zit de directieraad zoals omschreven in art.II, 1 van het besluit van de raad van bestuur houdende organisatie van de Vlaamse Opera en de regeling van de rechtspositie van het personeel voor. 13. De intendant kan de bevoegdheden die hem zijn toevertrouwd in de punten 1 tot en met 11 hierboven, na beraadslaging in het dagelijks bestuur verder delegeren aan de personeelsleden van de Vlopera tot op het meest functionele niveau.Hij zal hiervan kennis geven aan de Raad van Bestuur. 14. Bij tijdelijke afwezigheid of verhindering van de intendant worden de aan hem opgedragen bevoegdheden uitgeoefend door de administratief-financieel directeur.Bij tijdelijke afwezigheid of verhindering van laatstgenoemde duidt de intendant een personeelslid van minstens rang A1 aan die hem vervangt.
Goedgekeurd om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse regering van 14 juli 1998 houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Vlaamse Opera, goedgekeurd door de raad van bestuur op 23 april 1998.
Brussel, 14 juli 1998.
De minister-president van de Vlaamse regering, L. VAN DEN BRANDE De Vlaamse minister van Cultuur, Gezin en Welzijn, L. MARTENS