gepubliceerd op 15 mei 1998
Besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van artikel 8, § 1, 23°, van het decreet van 19 april 1995 tot regeling van de arbeidsbemiddeling tegen betaling in het Vlaamse Gewest
3 MAART 1998. - Besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van artikel 8, § 1, 23°, van het decreet van 19 april 1995 tot regeling van de arbeidsbemiddeling tegen betaling in het Vlaamse Gewest
De Vlaamse regering, Gelet op het decreet van 19 april 1995 tot regeling van de arbeidsbemiddeling tegen betaling in het Vlaamse Gewest, inzonderheid op artikel 8, § 1, 23°;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 21 oktober 1997 tot uitvoering van het decreet van 19 april 1995 tot regeling van de arbeidsbemiddeling tegen betaling in het Vlaamse Gewest, met betrekking tot schouwspelartiesten;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 21 oktober 1997 tot uitvoering van het decreet van 19 april 1995 tot regeling van de arbeidsbemiddeling tegen betaling in het Vlaamse Gewest, met betrekking tot personen met een hogere functie;
Gelet op het eensluidend advies van de erkenningscommissie voor bureaus voor arbeidsbemiddeling tegen betaling in het Vlaamse Gewest, gegeven op 28 januari 1998;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 13 februari 1998;
Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, gewijzigd bij de wet van 4 augustus 1996;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid;
Overwegende dat de rechtszekerheid gebiedt dat de bureaus voor arbeidsbemiddeling tegen betaling die een aanvraag tot erkenning indienen zo spoedig mogelijk op de hoogte dienen gesteld te worden van het juridisch kader waarbinnen ze dienen te werken, wat impliceert dat ze onverwijld in kennis moeten worden gesteld van de gedragscodes;
Op voorstel van de Vlaamse minister van Leefmilieu en Tewerkstelling;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.De gedragscodes, gevoegd bij dit besluit, worden vastgesteld.
Art. 2.Dit besluit treedt in werking op 1 maart 1998.
Art. 3.De minister bevoegd voor het tewerkstellingsbeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 3 maart 1998.
De minister-president van de Vlaamse regering, L. VAN DEN BRANDE De Vlaamse minister van Leefmilieu en Tewerkstelling, Th. KELCHTERMANS
Bijlage bij het besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van artikel 8, § 1, 23°, van het decreet van 19 april 1995 tot regeling van de arbeidsbemiddeling tegen betaling in het Vlaamse Gewest I.GEDRAGSCODE VOOR BUREAUS VOOR ARBEIDSBEMIDDELING TEGEN BETALING VAN SCHOUWSPELARTIESTEN 1° Het bureau weigert elke opdracht die in strijd is met de gedragscode.2° Het bureau geeft aan de opdrachtgever en aan de schouwspelartiest een duidelijk beeld van zijn diensten en werkingsmodaliteiten en stelt hem in kennis van de gedragscode. Het verduidelijkt zijn doelstellingen, methoden en de context van zijn tussenkomst.
De opdracht wordt in een schriftelijke overeenkomst vastgelegd met duidelijke afspraken over de verplichtingen van de partijen.
De overeenkomst dient minimaal te bevatten: - een beschrijving van de aangeboden diensten en de gevolgde werkwijze; - het vastgestelde loon, het commissieloon en de betalingswijze; - een gedetailleerd overzicht van de kostenvergoedingen; - de tijdsduur van de opdracht.
Indien de bemiddelingsactiviteiten aangeboden worden tezamen met andere diensten, dient het bureau de voormelde gegevens m.b.t. de bemiddelingsopdracht afzonderlijk te vermelden. 3° Het bureau handelt uitsluitend in functie van een opdracht van hetzij de opdrachtgever, hetzij de schouwspelartiest.4° Het weigert elke opdracht die niet binnen zijn bevoegdheidsdomein valt of zijn materiële middelen overschrijdt.5° Het bureau verbindt zich ertoe de grootst mogelijke beroepsbekwaamheid, integriteit en vakkennis aan te bieden.Het bureau zal ten allen tijde de hoogst mogelijke ethische normen in acht nemen bij de uitvoering van zijn opdrachten.
Het biedt slechts diensten aan uitgevoerd door deskundig personeel. 6° Alle kosten verbonden aan de bemiddelingsopdracht vallen ten laste van de opdrachtgever en het bureau.7° Het bureau wijst de opdrachtgever erop zijn sociale en fiscale verplichtingen na te leven en weigert de opdracht indien blijkt dat de opdrachtgever deze verplichtingen niet nakomt.8° Het bureau weigert elke opdracht die in strijd is met de openbare orde of de goede zeden.9° Het bureau waarborgt alle verstrekte inlichtingen op vertrouwelijke wijze te behandelen. Informatie omtrent een schouwspelartiest kan slechts aan derden worden doorgegeven na uitdrukkelijke toestemming van de schouwspelartiest. 10° Alle klachten m.b.t. de overtreding van deze gedragscode kunnen medegedeeld worden aan de afdeling Inspectie van de administratie Werkgelegenheid, Markiesstraat 1, 1000 Brussel.
II. GEDRAGSCODE VOOR BUREAUS VOOR ARBEIDSBEMIDDELING TEGEN BETALING VAN PERSONEN MET EEN HOGERE FUNCTIE 1° Het bureau weigert elke opdracht die in strijd is met de gedragscode.2° Het bureau geeft aan de opdrachtgever een duidelijk beeld van zijn diensten en werkingsmodaliteiten en stelt hem in kennis van de gedragscode. Het verduidelijkt zijn doelstellingen, methoden en de context van zijn tussenkomst.
De opdracht wordt voorafgaand schriftelijk vastgelegd met duidelijke afspraken over de verplichtingen van de partijen.
De overeenkomst dient te bevatten: - een beschrijving van de te volgen werkwijze; - de honoraria, onkosten en betalingswijze; - een indicatie van de tijdsduur, met concrete afspraken voor iedere fase van het bemiddelingsproces; - een functiebeschrijving van de gezochte kandidaat, waarbij uitdrukkelijk het minimumloon of de minimumvergoeding wordt opgenomen. 3° Het bureau aanvaardt slechts opdrachten voor vacatures die bestaan of binnen voorzienbare termijn zullen ontstaan.4° Het bureau handelt uitsluitend in functie van een precieze opdracht van de opdrachtgever. Het waarborgt de onafhankelijke, objectieve en onpartijdige advisering aan de opdrachtgever. Daarbij zal het bureau elke regeling die de objectiviteit of de onpartijdigheid van het gegeven advies in het gedrang zou kunnen brengen, afwijzen. 5° Het bureau verbindt zich ertoe de grootst mogelijke beroepsbekwaarnheid, integriteit en vakkennis aan te bieden.Het bureau zal ten allen tijde de hoogst mogelijke ethische normen in acht nemen bij de uitvoering van zijn opdrachten.
Het biedt slechts diensten aan uitgevoerd door deskundig personeel.
Indien psychodiagnostische instrumenten worden toegepast, dan moeten deze voldoende wetenschappelijk onderbouwd zijn, onder meer inzake validiteit, betrouwbaarheid en normering. 6° Alle kosten verbonden aan de opdracht vallen ten laste van de opdrachtgever en het bureau.7° De medewerking van de kandidaten moet berusten op overleg en vrijwilligheid. Het bureau geeft aan de kandidaten een duidelijk en objectief beeld van zijn diensten en werkingsmodaliteiten. Het verduidelijkt zijn doelstellingen, methoden en de context van zijn tussenkomst. Het stelt de kandidaat in kennis van de gedragscode.
Het bureau zal een bijzondere discretie en omzichtigheid hanteren wanneer het kandidaten benadert bij de uitoefening van hun professionele activiteiten.
Het bureau verstrekt aan de kandidaten voldoende informatie over de openstaande arbeidsplaats; aldus worden zo snel als mogelijk volgende gegevens uitdrukkelijk vermeld: - de naam en aard van de functie en de functievereisten; - de naam, het adres en het werkdomein van de opdrachtgever; - de naam en het telefoonnummer van een contactpersoon; - de bijzondere arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden; - de aard, een indicatie van de tijdsduur en het verloop van de bemiddelingsprocedure; - desgevallend, de afname van psychologische en/of medische onderzoeken; - desgevallend, de opname in een geautomatiseerd bestand. 8° Het bureau verbindt er zich toe de bemiddeling binnen een redelijke termijn te laten verlopen.Het bureau dient zich hier in het bijzonder te houden aan de concrete afspraken gemaakt bij het opstellen van de opdracht. 9° Het bureau waarborgt alle verstrekte inlichtingen op vertrouwelijke wijze te behandelen. Informatie omtrent een kandidaat kan slechts aan derden worden doorgegeven na uitdrukkelijke toestemming van de kandidaat. 10° Er worden geen referenties en gegevens gevraagd bij de huidige of vroegere werkgever zonder voorafgaande en uitdrukkelijke toestemming van de kandidaat.11° Het bureau verbindt zich ertoe om alle kandidaten binnen een redelijke termijn schriftelijk op de hoogte te brengen van de beslissing die over hen genomen is. In geval van afwijzing van de kandidaat vermeldt het bureau uitdrukkelijk de redenen hiervan.
De kandidaat heeft, op aanvraag, recht op alle informatie over de resultaten van interviews, tests en praktische proeven. 12° De overlegging van gezegelde en eensluidend verklaarde afschriften van diploma's, getuigschriften, attesten en andere stukken mogen door het bureau pas gevraagd worden na afloop van de bemiddelingsprocedure.13° Indien de bemiddelingsprocedure een productieve praktische proef omvat, mag deze proef niet langer duren dan nodig om de bekwaamheid van de sollicitant te onderzoeken.14° Personeelsleden die werken bij de opdrachtgever zullen gedurende een periode van 2 jaar door het bureau niet benaderd worden voor functies in het eigen adviesbureau of bij derden, tenzij contractueel anders wordt overeengekomen. Het bureau verbindt zich ertoe geplaatste kandidaten nooit te benaderen voor andere opdrachtgevers, tenzij de wens voor functieverandering van de kandidaten zelf uitgaat. 15° Alle klachten m.b.t. de overtreding van deze gedragscode kunnen medegedeeld worden aan de afdeling Inspectie van de administratie Werkgelegenheid, Markiesstraat 1, 1000 Brussel.