gepubliceerd op 25 oktober 2024
Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende regeling van haar werking
19 JULI 2024. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende regeling van haar werking
De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op de bijzondere
wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
08/08/1980
pub.
11/12/2007
numac
2007000980
bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits
sluiten tot hervorming der instellingen, gewijzigd door de wet van 8 augustus 1988 en door de bijzondere wet van 16 juli 1993 tot vervollediging van de federale staatsstructuur;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 18 juli 2024;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 19 juli 2024;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid;
Overwegende dat het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 20 september 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 20/09/2019 pub. 03/10/2019 numac 2019042038 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende regeling van de werking van de regering sluiten houdende regeling van haar werking niet meer toepasselijk is op de huidige Regering;
Overwegende dat de Regering de mogelijkheid moet worden geboden om zo doeltreffend mogelijk te kunnen werken;
Overwegende dat deze noodzakelijkheid de inwerkingtreding van deze bepalingen binnen de kortste termijn impliceert;
Op de voordracht van de Minister-Presidente;
Na beraadslaging, Besluit :
HOOFDSTUK 1. - Organisatie van de vergaderingen van de Regering
Artikel 1.Onverminderd de delegaties die zij aan haar leden toekent, beraadslaagt de Regering van de Franse Gemeenschap collegiaal volgens de consensusprocedure en bepaalt zij de beleidslijnen in de aangelegenheden die onder de bevoegdheid van de Franse Gemeenschap vallen.
Art. 2.De Regering beraadslaagt geldig over de punten bepaald op de agenda, indien meer dan de helft van haar leden aanwezig is, waarbij elk van de politieke fracties waaruit de meerderheid samengesteld is, vertegenwoordigd wordt.
Art. 3.De Regering kan, op de voordracht van de Minister-President, een Minister van de Regering van het Waalse Gewest, een lid van het College van de Franse Gemeenschapscommissie of een Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering voor haar vergadering uitnodigen.
De uitgenodigde Minister heeft de hoedanigheid van Geassocieerde Minister en komt niet in aanmerking voor de beraadslagingsregels bedoeld in artikel 2.
Art. 4.§ 1. De Minister-President maakt de agenda op. § 2. Op de agenda worden niet geplaatst, behalve behoorlijk gemotiveerde dringende noodzakelijkheid, de punten waarvoor de volgende stukken niet bijgevoegd worden, terwijl deze vereist zijn: 1° het advies van de Inspectie van Financiën, behalve in het geval waarin dit niet binnen de tien werkdagen na ontvangst van het volledige dossier werd uitgebracht.Deze termijn kan op verzoek van de Inspectie van Financiën verlengd worden tot twintig werkdagen; 2° het verzoek om instemming van de Minister van Ambtenarenzaken over een volledig dossier dat 48 uur voor de uitnodiging tot een vergadering van een interkabinettenwerkgroep of voor de organisatie van een stilzwijgende procedure is ingediend.Deze instemming moet uiterlijk op de maandag voorafgaand aan de vergadering om 12.00 uur worden ontvangen, tenzij ze niet binnen deze termijn is ingediend; 3° het verzoek om instemming van de Minister van Begroting over een volledig dossier dat 48 uur vóór de uitnodiging tot een vergadering van een interkabinettenwerkgroep of vóór de organisatie van een stilzwijgende procedure is ingediend.Deze instemming kan tijdens de vergadering worden gegeven.
Art. 5.§ 1. De niet geagendeerde punten worden niet in aanmerking genomen, behoudens behoorlijk gemotiveerde dringende noodzakelijkheid. § 2. Een Minister kan een aangelegenheid die onder de bevoegdheid van een andere Minister valt, ter sprake brengen. § 3. Voor de aangelegenheden die onder de bevoegdheden van verschillende Ministers vallen, wordt overleg gepleegd vanaf de uitwerkingsfase van de voorstellen met het oog op een gezamenlijke opstelling. § 4. Een lid wiens afwezigheid gerechtvaardigd is, kan vóór de vergadering verzoeken om de verdaging van de bespreking van een punt.
Art. 6.De binnen de Regering beraadslaagde ontwerpen van decreten en besluiten worden ondertekend door de Minister(s) die bevoegd is(zijn) voor de aangelegenheid waarop het ontwerp van decreet of besluit betrekking heeft.
De besluiten en beslissingen van de Regering inzake Ambtenarenzaken voor de overheidsinstanties worden samen ondertekend door de Minister van Ambtenarenzaken en de Minister(s) die het toezicht uitoefent(en) op de betrokken overheidsinstanties.
Elektronische ondertekening van documenten heeft de voorkeur.
Bij afwezigheid of verhindering van een Minister kan deze de Minister aanwijzen die bevoegd is om in diens naam en opdracht te ondertekenen.
Art. 7.Elke omzendbrief met een algemene draagwijdte wordt door de Minister-President medeondertekend en onverwijld door de auteur ervan aan de andere regeringsleden overgemaakt.
HOOFDSTUK 2. - Exclusieve bevoegdheden van de Regering van de Franse Gemeenschap
Art. 8.§ 1. Alleen de Regering is bevoegd om: 1° te beraadslagen over elk ontwerp van decreet of reglementair besluit;2° te beraadslagen over elk voorstel van decreet opgenomen op de agenda van een Commissie van het Parlement van de Franse Gemeenschap en zij kan beraadslagen over de amendementsvoorstellen;3° elk ontwerp van decreet betreffende de begroting van de Franse Gemeenschap aan te nemen en de bestemming van de kredieten die de uitgaven van de Franse Gemeenschap moeten dekken, te regelen.Het ontwerp van decreet betreffende de begroting gaat vergezeld van personeelsplannen en organigrammen van het Ministerie van de Franse Gemeenschap voor elke Algemene Administratie en voor elke overheidsinstantie; 4° te beraadslagen over elk project of voorstel tot oprichting, decentralisatie, deconcentratie of herstructurering van de diensten, overheidsinstanties en -instellingen die belast zijn met de uitvoering van het beleid van de Franse Gemeenschap, inclusief instanties die uitsluitend of gedeeltelijk door middel van subsidies ten laste van de begroting van de Franse Gemeenschap werken. De Regering beslist over de oprichting van nieuwe vzw's die onder de Franse Gemeenschap ressorteren; 5° te beraadslagen over de investeringsprogramma's die één of verschillende jaren dekken, en meer bepaald de programma's die in het kader van een alternatieve financiering of een privaat-publieke samenwerking passen. In die programma's worden o.a. het bedrag van de tegemoetkomingen en subsidies of de raming van de werken, leveringen en diensten, de bestemming ervan en, desgevallend, de begunstigden, evenals een meerjarige programmering in ESR-termen, nauwkeurig aangegeven. In voorkomend geval wordt het advies van het Instituut der Nationale Rekeningen aangevraagd en bij het aan de Regering voorgelegde dossier gevoegd.
Dit artikel is niet van toepassing op de Administratieve Diensten met een Autonome Boekhouding voor schoolgebouwen; 6° wanneer de Franse Gemeenschap ofwel betrokken wordt bij het ontwerp of de uitwerking van een beleidslijn ofwel in daarmee belaste organen of instanties vertegenwoordigd is, de bestanddelen van het beleid van de Franse Gemeenschap te bepalen, zijn vertegenwoordigers bij die organen of instanties aan te wijzen, hen elk nodige richtlijn te verstrekken en hun verslagen te ontvangen;7° in naam van de Franse Gemeenschap een advies of een akkoord uit te brengen aan communautaire, federale, Europese of internationale overheden of instanties, en hen een verslag of een verzoek te sturen;8° te beraadslagen over ontwerpen van verdragen en samenwerkingsakkoorden van nationale of internationale aard, na voorlegging door de Minister-President samen met de functioneel bevoegde Minister. Voordat ze door de Regering worden goedgekeurd, worden verdragen en samenwerkingsakkoorden gezamenlijk voorbereid door de Minister-President en de functioneel bevoegde Minister; 9° te beslissen over de programmering met betrekking tot de Europese Fondsen, de selectie van projecten, de overdrachten tussen projecten binnen een projectportefeuille en de herverdeling van middelen tussen projecten.Deze bepaling wordt toegepast onverminderd de regels bepaald door de Europese Unie. Deze dossiers worden gezamenlijk voorbereid en ondertekend door de Minister-President en de functioneel bevoegde Minister(s).
Een halfjaarlijkse uitgebreide rapportering wordt aan de Minister-President en de Vice-Minister-Presidenten meegedeeld; 10° de Inspecteurs van Financiën te accrediteren en hen bij haar leden aan te stellen op de voordracht van de Minister van Begroting;11° op voorstel van de Minister van Begroting het ontwerp van beraadslaging goed te keuren die de vastlegging, de vereffening en de betaling mogelijk maakt van de uitgaven die de goedgekeurde kredieten overschrijden. HOOFDSTUK 3. - Overheidsopdrachten
Art. 9.§ 1. Onverminderd de delegaties bedoeld in artikel 38 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 3 september 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 03/09/2020 pub. 25/09/2020 numac 2020015525 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende bevoegdheids- en ondertekeningsdelegatie aan de ambtenaren-generaal en aan sommige andere personeelsleden van het Ministerie van de Franse Gemeenschap sluiten houdende bevoegdheids- en ondertekeningsdelegatie aan de ambtenaren-generaal en aan sommige andere personeelsleden van het Ministerie van de Franse Gemeenschap is de instemming van de Regering vereist voor de keuze van de gunningswijze, met inbegrip van de aankondiging van de opdracht, van overheidsopdrachten bedoeld in artikel 160, eerste lid, van de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten sluiten inzake overheidsopdrachten, hierna de wet genoemd, waarvan het geraamde bedrag hoger is dan de bedragen vermeld in de onderstaande tabel:
Open Aanbesteding Beperkte Aanbesteding
Mededingingsprocedure van gunning door onderhandelingen Rechtstreekse-Onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking Concurrentiegerichte Dialoog en innovatiepartnerschap
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaandelijke bekendmaking
Werken
15.000.000
3.000.000
1.500.000
Leveringen
8.000.000
1.000.000
600.000
Diensten
3.000.000
600.000
300.000
§ 2. De instemming van de Regering is ook vereist voor de gunning van de opdracht wanneer het geraamde bedrag lager is dan het bijbehorende bedrag vastgelegd in § 1, maar dat het bedrag van de goed te keuren offerte dit bedrag met meer dan vijftien procent overschrijdt of, in het geval van extra werken, leveringen of diensten, met meer dan vijfentwintig procent van de oorspronkelijke opdracht.
De instemming van de Regering is ook vereist voor de gunning van concessies voor openbare werken waarvan de geraamde bedragen exclusief btw overeenkomen met de bedragen vastgelegd in § 1 en het sluiten van huurcontracten waarvan de jaarlijkse huurprijs hoger is dan 250.000 EUR. § 3. Onverminderd de gemeenschappelijke marktovereenkomsten en onder voorbehoud van artikel 38 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 3 september 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 03/09/2020 pub. 25/09/2020 numac 2020015525 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende bevoegdheids- en ondertekeningsdelegatie aan de ambtenaren-generaal en aan sommige andere personeelsleden van het Ministerie van de Franse Gemeenschap sluiten houdende delegatie van bevoegdheden en ondertekening aan de algemene ambtenaren en bepaalde andere personeelsleden van de Regeringsdiensten van de Franse Gemeenschap - Ministerie van de Franse Gemeenschap vereist elk ontwerp van overeenkomst dat ertoe kan leiden dat de Franse Gemeenschap of een instantie onder de hiërarchische bevoegdheid van een Minister zich verbindt tot werken, leveringen of diensten binnen de drempels voorzien in § 1, ook de instemming van de Regering.
Om de in § 1 voorziene drempels te berekenen moeten alle uitgaven die voortvloeien uit het overeenkomstproject in aanmerking genomen worden. § 4. De kredieten die voor de infrastructuren worden bestemd, blijven geïndividualiseerd.
De functionele Minister is de oorspronkelijke ordonnateur voor de infrastructuurkredieten en handelt op eigen initiatief.
Art. 10.De instemming van de Regering wordt vervangen door de instemming van de Minister-President in de gevallen bedoeld in artikel 42, § 1, 1°, b, van de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten sluiten inzake overheidsopdrachten, voor zover deze niet vooraf kan worden verleend wegens de dringende noodzakelijkheid.
In dat geval moet de bevoegde Minister onverwijld de Regering op de hoogte daarvan brengen. De ingeroepen dringende noodzakelijkheid moet met redenen worden omkleed.
Art. 11.In afwijking van artikel 9 is de instemming van de Regering niet vereist: 1° in het kader van maatregelen van ambtswege, voor de overheidsopdrachten die te gunnen zijn met één of meerdere derden voor rekening van een in gebreke gebleven aannemer;2° voor de opdrachten gegund ingevolge een onderhandelingsprocedure op grond van artikel 42, § 1, eerste lid, 2°, van de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten sluiten inzake overheidsopdrachten.
Art. 12.Het bedrag van de overheidsopdrachten is, naargelang het geval, te ramen op grond van de regels vastgesteld in artikel 7 van het koninklijk besluit van 18 april 2017Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/04/2017 pub. 09/05/2017 numac 2017020322 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren sluiten plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren.
In geval van extra werken, leveringen of diensten bedoeld in artikelen 38/1 en 38/2 van het koninklijk besluit van 14 januari 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/01/2013 pub. 14/02/2013 numac 2013021005 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken sluiten tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, zoals gewijzigd, wordt ook rekening gehouden met het bedrag van de hoofdopdracht.
HOOFDSTUK 4. - Openbaar Ambt
Art. 13.§ 1. Voor de toepassing van dit artikel betreffende het Openbaar Ambt wordt verstaan onder: 1° A Dossiers, de dossiers, die door de Minister van Ambtenarenzaken ter beslissing aan de Regering wordt voorgelegd en die betrekking hebben op: a) de besluiten tot organisatie of reglementering;b) de toekenning van machtigingen in personeels- en begrotingsaangelegenheden voor wat het Ministerie van de Franse Gemeenschap betreft;c) de personeelsformaties van het Ministerie van de Franse Gemeenschap;d) het organigram van het Ministerie van de Franse Gemeenschap;e) elke akte betreffende de mandatenregeling die uitdrukkelijk onder de Regering ressorteert, overeenkomstig de bepalingen van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 20 september 2012 tot instelling van een mandatenregeling voor de ambtenaren-generaal van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap en de instellingen van openbaar nut die onder het Comité van Sector XVII ressorteren. De Secretaris-generaal en de Administrateurs-generaal van het Ministerie van de Franse Gemeenschap en de leidende ambtenaren van de overheidsinstanties zenden de A dossiers over aan de Minister-President, de Minister van Ambtenarenzaken, de functioneel bevoegde Minister(s) en de Minister van Begroting.
De Minister van Ambtenarenzaken is belast met de uitvoering van de beslissingen gemaakt door de Regering over A dossiers betreffende het Ministerie van de Franse Gemeenschap en de overheidsinstanties. 2° B Dossiers, de dossiers, die door de functioneel bevoegde Minister(s), met instemming van de Minister van Ambtenarenzaken, ter beslissing aan de Regering wordt voorgelegd en die betrekking hebben op: a) de toekenning van andere delegaties aan ambtenaren;b) de organieke personeelsformaties van de overheidsinstanties;c) de organigrammen van de overheidsinstanties;d) de vacantverklaringen voor de betrekking van deskundig adjunct-directeur-generaal;e) de bevorderingen en de toekenning van een hoger ambt in de graad van deskundig adjunct-directeur-generaal;f) de definitieve beslissingen voortvloeiend uit de adviezen uitgebracht door de raden van beroep betreffende ambtenaren van ten minste rang 12; De Secretaris-generaal, de Administrateurs-generaal en de Directeurs-generaal van het Ministerie van de Franse Gemeenschap en de leidende ambtenaren van de overheidsinstanties zenden de B dossiers over aan de Minister-President, de Minister van Ambtenarenzaken, de functioneel bevoegde Minister(s).
De functioneel bevoegde Minister(s) is(zijn) belast met de uitvoering van de beslissingen gemaakt door de Regering over B dossiers betreffende de overheidsinstanties. 3° C Dossiers, de dossiers, die ter beslissing aan de functioneel bevoegde Minister(s) worden voorgelegd en die betrekking hebben op de andere administratieve beslissingen betreffende het personeel, met uitzondering van die waarvoor delegaties aan ambtenaren werden verleend. De Secretaris-generaal, de Administrateurs-generaal en de Directeurs-generaal van het Ministerie van de Franse Gemeenschap en de leidende ambtenaren van de overheidsinstanties zenden de C dossiers over aan de functioneel bevoegde Minister(s). § 2. Iedere Minister die het dossier ontvangt, beschikt over een termijn van vijftien werkdagen om zijn advies mee te delen aan zijn collega's die bevoegd zijn om het aan de Regering voor te leggen of om te beslissen. Nadat die termijn is verstreken, wordt het advies als gunstig geacht.
Als de adviezen verschillen, wordt overleg gepleegd bij de Minister van Ambtenarenzaken binnen een termijn van tien werkdagen. Als geen akkoord wordt bereikt, wordt het dossier door de Regering onderzocht. § 3. De Minister van Ambtenarenzaken is verantwoordelijk voor de samenhang tussen de administratieve situaties van het personeel van het Ministerie van de Franse Gemeenschap en de overheidsinstanties.
De instemming van de Minister van Ambtenarenzaken is systematisch vereist voor B dossiers.
De instemming van de Minister van Ambtenarenzaken is vereist in geval van onenigheid tussen de administratie en de ministers die functioneel bevoegd zijn voor C dossiers.
HOOFDSTUK 5. - Delegaties Afdeling 1. - Algemene delegaties
Art. 14.§ 1. Onverminderd artikel 43 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 3 september 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 03/09/2020 pub. 25/09/2020 numac 2020015525 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende bevoegdheids- en ondertekeningsdelegatie aan de ambtenaren-generaal en aan sommige andere personeelsleden van het Ministerie van de Franse Gemeenschap sluiten houdende bevoegdheids- en ondertekeningsdelegatie aan de ambtenaren-generaal en aan andere personeelsleden van het Ministerie van de Franse Gemeenschap worden de volgende bevoegdheden gedelegeerd aan elk van de Ministers met betrekking tot hun respectieve bevoegdheidsgebieden: 1° de beslissingen met betrekking tot inkomens- en kapitaaloverdrachten betaald aan de overheidsinstanties van Sector S13.12 (SEC 4130, 4140, 6131, 6132, 6141 et 6142), op voorwaarde dat het bedrag en de betrokken overheidsinstantie uitdrukkelijk en specifiek in de algemene uitgavenbegroting zijn opgenomen en op voorwaarde dat het bedrag niet verminderd of vermeerderd is door een herschikking tussen de stemming over de begroting en de uitvaardiging van het ministerieel besluit tot toekenning van de subsidie; 2° a) beslissingen voor een maximumbedrag van 1.000.000 euro wanneer een begunstigde buiten Sector S13.12 expliciet met naam is aangeduid in de algemene uitgavenbegroting en op voorwaarde dat het bedrag niet is verlaagd of verhoogd door herschikking tussen de stemming over de begroting en het ministerieel besluit tot toekenning van de subsidie.
Als de begunstigde niet is geïdentificeerd in de algemene uitgavenbegroting, wordt dit bedrag verlaagd tot 500.000 euro, dit bedrag wordt gecumuleerd, over hetzelfde boekjaar, ten gunste van dezelfde begunstigde; b) de principiële beloften alsook de toekenning van subsidies die aan te rekenen zijn op de begroting van de kapitaaluitgaven, waarvan het gecumuleerde bedrag, over eenzelfde boekjaar en voor eenzelfde begunstigde, lager is dan 750.000 euro.
Op het einde van elk kalenderjaar wordt evenwel een lijst bezorgd aan de Regering houdende vermelding van de vastleggingen inzake gewone uitgaven, principiële beloften en de vastleggingen inzake kapitaaluitgaven die lager zijn dan 750.000 euro en hoger zijn dan 25.000 euro, alsook de opsomming van de nieuwe dienstverleningen en instellingen die worden erkend en gesubsidieerd met toepassing van de decreet- of verordeningsbepalingen. Deze paragraaf is niet van toepassing op de uitgaven van de overheidsinstanties van het type 2 en 3, van de instellingen die onderworpen zijn aan een beheersovereenkomst, van de verenigingen zonder winstoogmerk die onder de Franse Gemeenschap ressorteren; 3° de vastleggingen en vereffeningen van subsidies, met inbegrip van de verplichte en automatische werkingssubsidies en -toelagen voor het onderwijs, ongeacht hun bedrag, als de bepaling van dit bedrag wordt vastgesteld door wets-, decreet- of verordeningsbepalingen, zonder dat de verantwoordelijke Minister zou kunnen optreden noch voor het toekennen van de subsidie noch voor de bepaling van het bedrag ervan; 4° mededelingen, informatiecampagnes, sponsoring en sociale netwerken, ongeacht de media, bestemd voor het publiek, die worden voorgelegd aan de Controlecommissie van het Parlement, tot een maximum van 50.000 euro; 5° zonder beperking van bedrag, de beslissingen betreffende de uitgaven uitgetrokken op een beraadslaagd programma van de Regering met vermelding van de begunstigde(n);6° de besluiten tot toekenning van de subsidies, ongeacht het bedrag ervan, ter uitvoering van de programma's en programmaties bedoeld in artikel 8, 5° ;7° met de Minister-President, de besluiten tot toekenning van subsidies, ongeacht het bedrag ervan, ter uitvoering van de programmering bedoeld in artikel 8, 9°, voor zover er geen budgettaire herschikkingen zijn tussen projecten binnen of tussen portefeuilles;8° de rechtsvorderingen ingesteld als eiser en als verweerder in naam van de Regering, de bestemming van de aan de Franse Gemeenschap betekende deurwaardersexploten; 9° beslissingen om schikkingen of minnelijke schikkingen te treffen tot 250.000 euro; 10° de afgifte van getuigschriften;11° de vervolging en de vergunning van de onteigeningen die nodig zijn voor de uitoefening van zijn bevoegdheden, waarbij de eigenheid van de behandelde aangelegenheid tegenover de maatregelen van algemeen toezicht als bedoeld in artikel 7 van de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen aangevoerd wordt; 12° overeenkomsten voor het huren van gebouwen waarvan de jaarlijkse huur minder dan 250.000 euro bedraagt, op voorwaarde dat de duur van de huur of het gebruik niet meer dan zes jaar bedraagt. Afdeling 2. - Specifieke delegaties
Art. 15.Voor de materies die tot hun bevoegdheden behoren, hebben de Ministers machtiging om de wetten, decreten, besluiten, reglementen en omzendbrieven toe te passen, onverminderd de andere bepalingen van dit besluit.
Art. 16.§ 1. Delegatie wordt verleend: 1° aan de Minister van Hoger Onderwijs, de investeringen van de universitaire instellingen georganiseerd door de Franse Gemeenschap;2° aan de Minister van Ambtenarenzaken, in overleg met de bevoegde Ministers, de benoeming van de leden, met uitzondering van de voorzitters en ondervoorzitters, van de Raden van beroep en de paritaire commissies in het onderwijs voorgesteld door de representatieve werknemersorganisaties en de inrichtende machten;3° aan de Minister van Onderwijs, de akten met een individuele strekking (met inbegrip van de beslissingen in het kader van de procedures vóór de Kamer van beroep over de beroepen ingediend in verband met onverenigbaarheid, evaluatie en het niet-slagen van de stage, tuchtsancties en -procedures met uitzondering van de tuchtsancties die gelijk zijn aan of hoger zijn dan de tuchtschorsing) betreffende de personeelsleden van de Algemene Dienst Sturing Scholen en Psycho-medisch-sociale Centra en de Algemene Inspectiedienst; § 2. Aan de functioneel bevoegde Minister worden de activiteitenverslagen, jaarrekeningen en financiële balansen van de verenigingen zonder winstoogmerk voorgelegd die onder de Franse Gemeenschap ressorteren. Er wordt een afschrift aan de Minister-President en aan de Minister van Begroting overgezonden.
Art. 17.§ 1. Wat de opleiding tijdens de loopbaan betreft, organiseert iedere Minister die opleiding voor het onderwijsniveau waarvoor hij bevoegd is. § 2. Iedere Minister wordt ertoe gemachtigd bevelen te geven aan de Inspecteurs die ressorteren onder het onderwijsniveau waarvoor hij bevoegd is. § 3. Wat onderzoek betreft, indien een onderzoeksprogramma betrekking heeft op een welbepaald punt van het fundamenteel onderzoek en het toegepast onderzoek, zal er hierover overleg gepleegd worden tussen de Minister belast met wetenschappelijk onderzoek, enerzijds, en de Minister die functioneel verantwoordelijk is voor het toegepaste onderzoek, anderzijds.
Art. 18.De Minister-President coördineert elke procedure inzake advies, overleg, geschillen, vereniging of samenwerking met de Belgische Staat, de deelstaten of de Europese en internationale instellingen.
Die procedures worden gezamenlijk voorbereid door de Minister-President en de functioneel bevoegde Minister, op initiatief van deze.
Art. 19.In het kader van de dossiers betreffende de Europese fondsen zit de Minister-President de verschillende technische, financiële en toezichtcomités voor.
Elke beslissing tot vastlegging betreffende een Europees fonds of de Belgische cofinanciering ervan of een impulsfonds wordt onmiddellijk aan de Minister-President betekend.
HOOFDSTUK 6. - Begrotingsinformatie
Art. 20.§ 1. Driemaandelijks en voor de goedkeuring van elke begrotingsdecreet door de Regering wordt een volledige begrotingsstaat betreffende de vastleggingen, de vereffeningen en de ontvangsten overgezonden aan elk van de leden van de Regering door de Minister van Begroting. § 2. Iedere Minister heeft rechtstreekse toegang tot de comptabiliteit van de vastleggingen en de vereffeningen voor de aangelegenheden die tot zijn bevoegdheid behoren.
De Minister-President en de Vice-Presidenten hebben rechtstreekse toegang tot de comptabiliteit van alle vastleggingen en vereffeningen.
HOOFDSTUK 7. - Opheffings- en slotbepalingen
Art. 21.Het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 20 september 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 20/09/2019 pub. 03/10/2019 numac 2019042038 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende regeling van de werking van de regering sluiten houdende regeling van haar werking wordt opgeheven.
Art. 22.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het wordt ondertekend.
Art. 23.De Ministers worden, ieder wat hem of haar betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 19 juli 2024.
De Minister-Presidente, belast met Begroting, Hoger Onderwijs, Cultuur en Internationale en Intra-Franstalige Betrekkingen, E. DEGRYSE De Eerste Vice-Presidente en Minister van Onderwijs en Onderwijs voor Sociale Promotie, V. GLATIGNY De Vice-Presidente en Minister van Kind, Jeugd, Hulpverlening aan de Jeugd en Justitiehuizen, V. LESCRENIER De Minister van Sport, Ambtenarenzaken, Administratieve Vereenvoudiging en Media, J. GALANT De Minister van Onderzoek, A. DOLIMONT De Minister van Gezondheid, Vrouwenrechten en Gelijke Kansen, Y. COPPIETERS