Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 17 februari 2022
gepubliceerd op 06 december 2024

Besluit van de regering van de Franse Gemeenschap waarbij voor 2021-2022 toestemming wordt verleend voor de organisatie van of de toegang tot subsidies voor gegroepeerde basisopties in het gewoon secundair onderwijs en waarbij voor 2021-2022 wordt afgeweken van de behoudsnormen voor de opties, graden en studiejaren

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2022020976
pub.
06/12/2024
prom.
17/02/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

17 FEBRUARI 2022. - Besluit van de regering van de Franse Gemeenschap waarbij voor 2021-2022 toestemming wordt verleend voor de organisatie van of de toegang tot subsidies voor gegroepeerde basisopties in het gewoon secundair onderwijs en waarbij voor 2021-2022 wordt afgeweken van de behoudsnormen voor de opties, graden en studiejaren


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 29 juli 1992 houdende de organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan, artikelen 19, 24 en 25 ;

Gelet op het besluit van de Executieve van de Franse Gemeenschap van 15 maart 1993 tot vaststelling van de verplichtingen tot overleg tussen scholen van dezelfde aard in het secundair onderwijs met volledig leerplan, artikel 24, §§ 3 en 4;

Gelet op het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 16 mei 2013Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 16/05/2013 pub. 10/07/2013 numac 2013029367 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot bepaling van de lijst van de indicatoren die de Regering in staat stellen meerdere inrichtingen toe te laten zich te herstructureren of afwijkingen toe te staan betreffende de autonome observatiegraden, de delokalisaties, de normen inzake inrichtingsbehoud, alsook de normen inzake behoud per jaar, graad en optie sluiten ot bepaling van de lijst van de indicatoren die de Regering in staat stellen meerdere inrichtingen toe te laten zich te herstructureren of afwijkingen toe te staan betreffende de autonome observatiegraden, de delokalisaties, de normen inzake inrichtingsbehoud, alsook de normen inzake behoud per jaar, graad en optie;

Gelet op de adviezen van de Algemene overlegraad voor het secundair onderwijs, uitgebracht op 21 oktober 2021;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, uitgebracht op 8 februari 2022;

Gelet op de akkoordbevinding van de minister van Begroting van 17 februari 2022;

Overwegende dat het in het kader van een rationelere ontwikkeling van het aanbod van het kwalificerend onderwijs noodzakelijk is de oprichting van nieuwe gegroepeerde basisopties voorlopig te beperken, inzonderheid die welke niet tot beroepen leiden waar voldoende kansen op werk bestaan, en tegelijkertijd de studenten in staat te stellen hun studie binnen hun instelling voort te zetten;

Overwegende dat het noodzakelijk is bepaalde opties, graden en studiejaren te behouden om onderwijs naar aard te bieden en dat er voor deze opties, graden of studiejaren geen concurrentie is tussen inrichtingen van dezelfde aard;

Op de voordracht van de minister van Onderwijs;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Overeenkomstig artikel 25, vijfde lid, van het decreet van 29 juli 1992 houdende de organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan, staat de regering voor het schooljaar 2021-2022 de organisatie van of de subsidiëring voor de in bijlage I bij dit besluit opgesomde gegroepeerde basisaopties toe.

Art. 2.Overeenkomstig artikel 19 van het voornoemde decreet van 29 juli 1992 wordt voor het schooljaar 2021-2022 afgeweken van de behoudsnormen voor de opties, graden en studiejaren in de schoolinrichtingen die in bijlage II bij dit besluit zijn vermeld.

Art. 3.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 september 2021.

Art. 4.De minister bevoegd voor het leerplichtonderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 17 februari 2022.

De Minister-President, P.-Y. JEHOLET De Minister van Onderwijs, C. DESIR


^