Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 11 februari 2021
gepubliceerd op 05 maart 2021

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van bijzondere machten nr. 53 tot uitstel van de invoering van de gemeenschappelijke kern in het 1ste en 2de leerjaar van het lager onderwijs tot het schooljaar 2022-2023

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2021030369
pub.
05/03/2021
prom.
11/02/2021
ELI
eli/besluit/2021/02/11/2021030369/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

11 FEBRUARI 2021. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van bijzondere machten nr. 53 tot uitstel van de invoering van de gemeenschappelijke kern in het 1ste en 2de leerjaar van het lager onderwijs tot het schooljaar 2022-2023


De regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 14 november 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 14/11/2020 pub. 18/11/2020 numac 2020031633 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Regering om te reageren op de tweede golf van de "COVID-19"-gezondheidscrisis sluiten tot toekenning aan de regering van bijzondere machten om het hoofd te bieden aan de tweede golf van de COVID-19-gezondheidscrisis, artikel 1, § 1, f) en h) ;

Gelet op het decreet van 3 mei 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/05/2019 pub. 19/09/2019 numac 2019030854 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende de boeken 1 en 2 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs, en tot instelling van de gemeenschappelijke kern sluiten betreffende de boeken 1 en 2 van het wetboek van basis- en secundair onderwijs en tot vaststelling van de gemeenschappelijke kern, artikel 20;

Gelet op het wetboek van basis- en secundair onderwijs, artikel 2.6.1-1;

Gelet op advies nr. 68.687/2 van de Raad van State, uitgebracht op 21 januari 2021, met toepassing van artikel 2, tweede lid, van voornoemd decreet van 14 november en van artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973 en van artikel 2, tweede lid, van het decreet van 14 november 2020Relevante gevonden documenten type decreet prom. 14/11/2020 pub. 18/11/2020 numac 2020031633 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot toekenning van bijzondere machten aan de Regering om te reageren op de tweede golf van de "COVID-19"-gezondheidscrisis sluiten tot toekenning aan de Regering van bijzondere machten om het hoofd te bieden aan de tweede golf van de COVID-19-gezondheidscrisis;

Overwegende dat artikel 20 van het decreet van 3 mei 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/05/2019 pub. 19/09/2019 numac 2019030854 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende de boeken 1 en 2 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs, en tot instelling van de gemeenschappelijke kern sluiten betreffende de boeken 1 en 2 van het wetboek van basis- en secundair onderwijs en tot vaststelling van de gemeenschappelijke kern, bepaalt dat de eerste twee leerjaren van het lager onderwijs georganiseerd worden in een gemeenschappelijke kern die aanvangt in het schooljaar 2021-2022;

Overwegende dat de gemeenschappelijke kern zich niet beperkt tot nieuwe referentiekaders en een nieuw leertraject, maar ook betrekking heeft op nieuwe maatregelen ter bestrijding van mislukking en herhaling, op maatregelen om het leren te differentiëren, en op evoluerende en adaptieve praktijken in termen van het volgen van leerlingen gedurende het jaar;

Overwegende dat de inwerkingtreding van de gemeenschappelijke kern een aanzienlijke aanpassingsinspanning van de bij het onderwijs betrokken actoren zal vergen, dat zulks hun bereidheid en beschikbaarheid impliceert, maar ook dat de meest gunstige voorwaarden moeten worden geschapen voor de uitvoering van een passende netoverschrijdende opleiding, zodat de leerkrachten zich de referentiesystemen en de nieuwe leermechanismen van de gemeenschappelijke kern eigen kunnen maken;

Overwegende dat het onderwijs negatief wordt beïnvloed door de gezondheidscrisis van COVID-19; dat het grootste deel van de bijscholing van het onderwijzend personeel is onderbroken, waardoor een deel van de in het kader van de uitvoering van de kern geplande opleiding moet worden uitgesteld;

Overwegende dat de huidige pandemische context vereist dat de actoren in het onderwijs tijdens het lopende schooljaar en het schooljaar 2021-2022 een groot deel van hun inspanningen concentreren op het diagnosticeren en verhelpen van de leerachterstanden die het gevolg zijn van inperking en onregelmatig schoolgaan, in plaats van op het doorvoeren van de nieuwe hervorming van de kern;

Overwegende dat het, om de uitvoering van de kern in de beste omstandigheden te kunnen voortzetten, noodzakelijk is de aanvankelijk voor het schooljaar 2021-2022 geplande wijze van organisatie van de vakken, de leeractiviteiten en het schoolleven aan te passen wat het eerste en het tweede leerjaar van het lager onderwijs betreft, en deze problematische situatie in de context van de COVID-19-pandemie aan te pakken door de inwerkingtreding van de kern voor de twee genoemde leerjaren met één jaar uit te stellen;

Overwegende dat artikel 2.6.1-1 van het wetboek voor het basis- en secundair onderwijs bepaalt dat de regering vanaf het schooljaar 2021-2022 en tot ten minste 2030 jaarlijks de effecten van de nieuwe organisatie van het onderwijs in een gemeenschappelijke kern evalueert aan de hand van een verslag van de sturingscommissie;

Overwegende dat de invoering van de gemeenschappelijke kern voor de eerste twee leerjaren van het lager onderwijs met een jaar is uitgesteld, is het van essentieel belang om ook de start van de evaluatie met een jaar uit te stellen;

Overwegende dat het, gelet op het voorgaande, noodzakelijk is de Franse Gemeenschap in staat te stellen te reageren op de tweede golf van de COVID-19-pandemie: - door de inwerkingtreding van de gemeenschappelijke kern voor de eerste twee leerjaren van het lager onderwijs uit te stellen tot het schooljaar 2022-2023; - door de jaarlijkse evaluatie van de effecten van de nieuwe organisatie van het onderwijs in een gemeenschappelijke kern met een jaar uit te stellen;

Op de voordracht van de minister van Onderwijs;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.In artikel 2.6.1-1, lid 1, van het wetboek voor het basis- en secundair onderwijs worden de woorden "Met ingang van het schooljaar 2021-2022" vervangen door de woorden "Met ingang van het schooljaar 2022-2023".

Art. 2.In artikel 20 van het decreet van 3 mei 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/05/2019 pub. 19/09/2019 numac 2019030854 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende de boeken 1 en 2 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs, en tot instelling van de gemeenschappelijke kern sluiten houdende de boeken 1 en 2 van het wetboek van het basis- en secundair onderwijs en tot vaststelling van de gemeenschappelijke kern, eerste lid, van voormeld wetboek, wordt de zin "De eerste twee leerjaren van het lager onderwijs worden met ingang van het schooljaar 2021-2022 georganiseerd als een gemeenschappelijke kern." vervangen door de zin "De eerste twee leerjaren van het lager onderwijs worden met ingang van het schooljaar 2022-2023 als een gemeenschappelijke kern georganiseerd.".

Art. 3.De minister van Onderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 11 februari 2021.

De minister-president, P.-Y. JEHOLET De minister van Onderwijs, C. DESIR

^