gepubliceerd op 24 oktober 1997
Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Paritaire Commissie voor het officieel gesubsidieerd basisonderwijs
20 AUGUSTUS 1997. Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Paritaire Commissie voor het officieel gesubsidieerd basisonderwijs
De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 6 juni 1994 tot vaststelling van de rechtspositie van de gesubsidieerde personeelsleden van het officieel gesubsidieerd onderwijs, gewijzigd bij de decreten van 10 april 1995 en 25 juli 1996, inzonderheid op de artikelen 85 tot 92;
Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 19 mei 1995 betreffende de paritaire commissies in het officieel gesubsidieerd onderwijs;
Op de voordracht van de Minister-Voorzitster, belast met Onderwijs, de Audiovisuele Sector, Hulpverlening aan de Jeugd, Kinderwelzijn en Gezondheidspromotie;
Gelet op de beraadslaging van de Regering van de Franse Gemeenschap van 24 juli 1997, Besluit :
Artikel 1.Het bijgevoegde huishoudelijk reglement van de Paritaire Commissie voor het officieel gesubsidieerd basisonderwijs wordt goedgekeurd.
Art. 2.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 april 1996.
Art. 3.Mevrouw de Minister-Voorzitster, tot wier bevoegdheid het statuut van het officieel gesubsidieerd onderwijs behoort, is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 20 augustus 1997.
Vanwege de Regering van de Franse Gemeenschap : De Minister-Voorzitster, belast met Onderwijs, de Audiovisuele Sector, Hulpverlening aan de Jeugd, Kinderwelzijn en Gezondheidspromotie, Mevr. L. ONKELINX PARITAIRE COMMISSIE VOOR HET OFFICIEEL GESUBSIDIEERD BASISONDERWIJS Huishoudelijk reglement goedgekeurd bij de voltallige vergadering van 21 mei 1996 HOOFDSTUK I. - Instelling, zetel Artikel 1 § 1. Definitie Bij besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 19 mei 1995 (Belgisch Staatsblad van 19 september 1995) wordt de Paritaire Commissie voor het officieel gesubsidieerd basisonderwijs, hierna "Paritaire Commissie" genoemd, ingesteld, bevoegd voor de inrichtingen voor het officieel gesubsidieerd onderwijs van het betrokken niveau, zoals bepaald bij het decreet van 6 juni 1994 tot vaststelling van de rechtspositie van de gesubsidieerde personeelsleden van het officieel gesubsidieerd onderwijs. § 2. Bevoegdheid Overeenkomstig artikel 1 van het decreet van 6 juni 1994 tot vaststelling van de rechtspositie van de gesubsidieerde personeelsleden van het officieel gesubsidieerd onderwijs, wordt de bevoegdheid van de Commissie uitgebreid tot de inrichtende machten alsook tot de leden van het gesubsidieerd personeel die door bovenvermelde inrichtingen worden tewerkgesteld.
Artikel 2 De zetel van de Commissie is gevestigd te Brussel, in de lokalen van het Ministerie van Onderwijs, Onderzoek en Vorming van de Franse Gemeenschap, thans gelegen Rijksadministratief Centrum, Koningsstraat, 204 (postadres : Pachecolaan, 19, bus 0, bureau 3560, te 1010 Brussel).
De Voorzitter kan echter, zo nodig, beslissen dat vergaderingen zullen plaatsvinden buiten de zetel van de Paritaire Commissie. HOOFDSTUK II. - Opdracht Artikel 3 De Paritaire Commissie heeft in hoofdzaak als opdracht : 1° te beraadslagen en beslissen over de algemene werkvoorwaarden in het officieel gesubsidieerd basisonderwijs;2° elk geschil te voorkomen of bij te leggen dat zou kunnen rijzen of gerezen is tussen de inrichtende machten en de personeelsleden die onder het decreet van 6 juni 1994 tot vaststelling van de rechtspositie van de gesubsidieerde personeelsleden van het officieel gesubsidieerd onderwijs, en de besluiten tot uitvoering ervan, ressorteren;3° voor het personeel van het officieel gesubsidieerd onderwijs, aanvullende regels vast te leggen buiten de statutaire bepalingen van voormeld decreet van 6 juni 1994 en de besluiten tot uitvoering ervan;4° adviezen te geven over elke vraag in verband met de organisatie, de verdediging en de bevordering van het officieel onderwijs. HOOFDSTUK III. - Samenstelling Artikel 4 De Paritaire Commissie is samengesteld uit : 1° twaalf werkende en twaalf plaatsvervangende leden die de inrichtende machten van het officieel gesubsidieerd basisonderwijs vertegenwoordigen;2° twaalf werkende en twaalf plaatsvervangende leden die de representatieve organisaties van personeelsleden van het officieel gesubsidieerd basisonderwijs vertegenwoordigen;3° een voorzitter en een ondervoorzitter;4° een referendaris;5° een secretaris en een adjunct-secretaris. De voorzitter, ondervoorzitter, referendaris, adjunct-secretaris en leden van de Commissie werden voor de eerste keer benoemd bij het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 7 februari 1996, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 23 maart 1996.
De leden worden voor een periode van zes jaar benoemd.
Hun mandaat neemt een einde : 1° in geval van ontslag;2° wanneer de organisatie die het betrokken lid voorgedragen heeft, om zijn vervanging verzoekt;3° in geval van overlijden. Ieder lid dat niet langer van een Paritaire Commissie deel uitmaakt, wordt binnen drie maanden vervangen. De vervanger voleindigt het mandaat van zijn voorganger.
Wanneer een organisatie de Regering van de Franse Gemeenschap de vervanging van een werkend of plaatsvervangend lid aanvraagt, zendt zij een afschrift van die aanvraag om wijziging aan de Voorzitter van de Paritaire Commissie over.
Artikel 5 De leden van de Commissie kunnen zich laten bijstaan door technische adviseurs, waarvan het aantal tot hoogstens 24 vastgesteld is.
Het aantal technische adviseurs die door de inrichtende machten kunnen worden afgevaardigd, wordt tot hoogstens 12 vastgesteld.
Het aantal technische adviseurs die door de representatieve organisaties van de personeelsleden kunnen worden afgevaardigd, wordt tot hoogstens 12 vastgesteld. HOOFDSTUK IV. - Werking IV - 1 - Vergaderingen Artikel 6 De Commissie vergadert op initiatief van de Voorzitter of op aanvraag van een organisatie die daar vertegenwoordigd is.
Elke aanvraag van een organisatie moet op de agenda van een vergadering van de Paritaire Commissie worden ingeschreven, binnen de dertig kalenderdagen die volgen op de ontvangst ervan door de Voorzitter. In geval van behoorlijk met redenen omklede dringende noodzakelijkheid, wordt die termijn tot veertien dagen herleid.
Die aanvraag vermeldt de punten die de organisatie wenst op de agenda te zien staan en wordt samen met een verklarende nota en alle nodige documentatie ingediend.
Artikel 7 De Voorzitter stelt de datum voor de vergadering vast en bepaalt de agenda.
Bij de agenda kan een bijkomend punt tijdens de vergadering worden gevoegd, met de eenparige instemming van de leden.
Artikel 8 Zowel de werkende leden als de plaatsvervangende leden worden door de Voorzitter bijeengeroepen.
De oproepingsbrief vermeldt de datum, de plaats en de agenda van de vergadering en wordt samen met de documentatie over de agenda, en, in voorkomend geval, met de in artikel 6 bedoelde verklarende nota, toegestuurd.
Hij wordt aan de werkende en plaatsvervangende leden alsook aan de referendaris ten minste veertien kalenderdagen vóór de datum van de vergadering gericht.
Artikel 9 Het verhinderde lid zorgt ervoor dat het wordt vervangen.
Wanneer een plaatsvervangend lid een werkend lid vervangt, brengt hij daar de Voorzitter reeds bij de opening van de vergadering op de hoogte van.
Wanneer technische adviseurs de vergadering bijwonen, wordt dit aan de Commissie uiterlijk bij het begin van de vergadering door een lid van de Paritaire Commissie ter kennis gebracht.
Artikel 10 De Commissie beraadslaagt en beslist alleen geldig indien de meerderheid van de werkende of plaatsvervangende leden die de inrichtende machten vertegenwoordigen en de meerderheid van de werkende en plaatsvervangende leden die de representatieve organisaties van de personeelsleden vertegenwoordigen, aanwezig zijn.
De plaatsvervangende leden kunnen alleen geldig beraadslagen en beslissen wanneer zij verhinderde leden vervangen.
Indien de voorwaarde inzake quorum bedoeld bij vorig lid niet vervuld is, dan wordt een nieuwe vergadering belegd, waarvan de datum tijdens de vergadering wordt vastgesteld, die geldig zal kunnen beraadslagen en beslissen over de punten die op de agenda van de uitgestelde vergadering stonden, welk het aantal aanwezige leden ook is die, enerzijds, de representatieve organisaties van de personeelsleden, en, anderzijds, de inrichtende machten, vertegenwoordigen.
Artikel 11 De Voorzitter controleert of de voorwaarden om geldig te kunnen beraadslagen en beslissen vervuld zijn.
Hij leidt de debatten en zorgt voor de goede werking van de Commissie.
De Voorzitter zorgt voor de mededeling van de beslissingen van de Paritaire Commissie aan het lid/de leden van de Regering van de Franse Gemeenschap bevoegd voor het statuut van de personeelsleden bedoeld in artikel 1 van dit huishoudelijk reglement alsook aan de betrokken partijen. Hij zorgt voor die mededeling binnen de acht dagen na de definitieve goedkeuring van de tekst van die beslissing.
Wanneer de Paritaire Commissie een beslissing neemt, laat zij weten of zij wenst dat de Regering van de Franse Gemeenschap haar al dan niet bindende kracht verleent.
De Voorzitter brengt de leden van de Paritaire Commissie binnen de kortste termijn, uiterlijk gedurende de volgende vergadering, op de hoogte van de kennisgeving die hem de Regering van de Franse Gemeenschap mededeelt met toepassing van artikel 86 van het decreet van 6 juni 1994 tot vaststelling van de rechtspositie van de gesubsidieerde personeelsleden van het officieel gesubsidieerd onderwijs.
Hij brengt eveneens de leden op de hoogte van de kennisgeving die hem de Regering van de Franse Gemeenschap mededeelt, wanneer de Regering bindende kracht aan een beslissing verleent.
Artikel 12 De Secretaris en/of de Adjunct-secretaris woont/wonen de vergaderingen van de Commissie bij.
Artikel 13 De vergaderingen van de Commissie zijn niet openbaar.
IV - 2 - Notulen van de vergaderingen Artikel 14 De Secretaris maakt de notulen van elke vergadering op.
De notulen vermelden : - de benaming van het paritair orgaan; - de plaats en de datum van de vergadering, de openings- en sluitingsuren; - de naam van de aanwezige, verontschuldigde of afwezige leden en de organisatie die deze leden heeft voorgedragen; - de naam van de plaatsvervangende leden die de verhinderde werkende leden vertegenwoordigen; - de naam van de technici; - de punten die op de agenda staan; - de vaststelling door de Voorzitter dat de wettelijke voorwaarden om te beraadslagen vervuld zijn.
De notulen omvatten een korte samenvatting van de debatten, de teksten van de adviezen, van de beslissingen en van de stemming, en elke verklaring waarvoor een in-extenso-weergave werd aangevraagd.
Artikel 15 De Secretaris deelt de notulen aan de Voorzitter binnen een termijn van acht kalenderdagen mede.
De Voorzitter ondertekent de notulen van de vergadering, die hij binnen een tweede termijn van acht kalenderdagen aan de werkende en plaatsvervangende leden mededeelt. Indien geen schriftelijke aanvraag om rechtzetting aan de Voorzitter binnen de acht dagen na de ontvangst van de notulen wordt gericht, worden deze geacht door de Commissie te worden goedgekeurd en worden dan ook aan de Regering van de Franse Gemeenschap overgezonden.
De Voorzitter legt de aanvraag om rechtzetting ter goedkeuring voor aan de leden die de vergadering hebben bijgewoond.
In alle gevallen vindt de definitieve goedkeuring van de notulen bij het begin van de volgende vergadering van de Commissie plaats.
IV - 3 - Beslissingen en andere handelingen van de Commissie Artikel 16 De adviezen, voorstellen, aanvragen en beslissingen alsook de andere handelingen van de Commissie worden goedgekeurd tijdens de vergaderingen gedurende welke zij geuit, getroffen of vastgesteld worden, en worden elk in afzonderlijke en genummerde documenten opgenomen die bij de notulen van de vergadering worden gevoegd.
Artikel 17 De beslissingen worden met eenparigheid van stemmen van de aanwezige leden getroffen.
Indien geen eenparigheid echter bereikt wordt bij de eerste vergadering, dan vindt een tweede vergadering, waarvan de datum gedurende de eerste vergadering vastgesteld wordt, binnen veertien dagen plaats.
De beslissingen worden dan geldig genomen op voorwaarde dat zij 2/3 behalen van de stemmen die uitgebracht werden onder de aanwezige leden, binnen elke groep.
Worden niet als stemmen beschouwd : 1° de blanco-stemmen;2° de onthoudingen. Artikel 18 De beslissingen die binnen de Commissie getroffen zijn, kunnen bindend worden verklaard door de Regering van de Franse Gemeenschap, op aanvraag van de Commissie of van een organisatie die binnen deze wordt vertegenwoordigd.
Overeenkomstig artikel 11, brengt de Voorzitter van de Commissie de leden op de hoogte van de beslissingen die door de Regering van de Franse Gemeenschap zullen worden genomen over de in vorig lid bedoelde aanvragen.
IV - 4 - Andere bevoegdheden van de Voorzitter, de Ondervoorzitter en de Secretaris Artikel 19 De Voorzitter vertegenwoordigt de Commissie bij de betrekkingen van deze met derden.
Hij ondertekent de briefwisseling van de Commissie.
Hij kan niet die bevoegdheden aan de Secretaris delegeren.
Artikel 20 Bij afwezigheid van de Voorzitter, wordt deze door de Ondervoorzitter vervangen, die dan dezelfde bevoegdheden als de Voorzitter uitoefent.
Artikel 21 De Secretaris oefent zijn opdracht uit onder het gezag en onder leiding van de Voorzitter.
IV - 5 - Oprichting en samenstelling van werkgroepen Artikel 22 De Commissie kan werkgroepen oprichten en samenstellen en door deze bepaalde problemen laten onderzoeken.
De conclusies van de onderzoeken van de werkgroepen worden aan de Commissie ter goedkeuring voorgelegd. HOOFDSTUK V. - Verzoening Artikel 23 De Paritaire Commissie kan in haar midden een verzoeningsinstantie oprichten waarvan de samenstelling, de materiële bevoegdheid en de werkingswijze worden geregeld bij een beslissing van de Paritaire Commissie en waarvan de opdracht bestaat in het voorkomen of bijleggen van alle geschillen tussen de inrichtende machten en de personeelsleden die onder de bevoegdheid van diezelfde Paritaire Commissie ressorteren. HOOFDSTUK VI. - Wijziging van dit reglement Artikel 24 Dit huishoudelijk reglement kan worden gewijzigd bij een beslissing van de Commissie, indien de ontworpen wijzigingen niet afwijken van de wetgeving en op de agenda staan.
De wijziging wordt aan de Regering van de Franse Gemeenschap ter goedkeuring voorgelegd. HOOFDSTUK VII. - Slotbepalingen VII - 1 - Briefwisseling en archief Artikel 25 Alle brieven betreffende de Commissie moeten worden gericht aan de Voorzitter, bij de in artikel 2 bedoelde zetel van de Commissie.
Artikel 26 Het archief van de Commissie wordt bij de zetel van deze bewaard.
VII - 2 - Neerlegging van het huishoudelijk reglement Artikel 27 Dit huishoudelijk reglement, goedgekeurd door de Regering van de Franse Gemeenschap met toepassing van artikel 88 van het decreet van 6 juni 1994 tot vaststelling van de rechtspositie van de gesubsidieerde personeelsleden van het officieel gesubsidieerd onderwijs, wordt bij het secretariaat van de Commissie neergelegd.
VII - 3 - Inwerkingtreding Artikel 28 Dit huishoudelijk reglement heeft uitwerking met ingang van 1 april 1996.
Aldus goedgekeurd gedurende de vergadering van de Paritaire Commissie voor het officieel gesubsidieerd basisonderwijs op 21 mei 1996.
Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 20 augustus 1997.
De Minister-Voorzitster, belast met Onderwijs, de Audiovisuele Sector, Hulpverlening aan de Jeugd, Kinderwelzijn en Gezondheidspromotie, Mevr. L. ONKELINX