Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 17 juni 1997
gepubliceerd op 15 juli 1997

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende wijziging van het besluit van de Executieve van de Franse Gemeenschap van 13 juni 1991 houdende delegatie van bevoegdheden en ondertekeningsvolmachten aan de ambtenaren-generaal en aan sommige andere ambtenaren van de Diensten van de Executieve van de Franse Gemeenschap - Ministerie van Cultuur en Sociale Zaken - en van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 8 oktober 1993 tot bevoegdheids- en tekeningsoverdracht aan de opperambtenaren en sommige andere personeelsleden van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap - Ministerie van Onderwijs, Onderzoek en Vorming

bron
ministerie van tewerkstelling en arbeid
numac
1997029250
pub.
15/07/1997
prom.
17/06/1997
ELI
eli/besluit/1997/06/17/1997029250/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

17 JUNI 1997. Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende wijziging van het besluit van de Executieve van de Franse Gemeenschap van 13 juni 1991 houdende delegatie van bevoegdheden en ondertekeningsvolmachten aan de ambtenaren-generaal en aan sommige andere ambtenaren van de Diensten van de Executieve van de Franse Gemeenschap - Ministerie van Cultuur en Sociale Zaken - en van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 8 oktober 1993 tot bevoegdheids- en tekeningsoverdracht aan de opperambtenaren en sommige andere personeelsleden van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap - Ministerie van Onderwijs, Onderzoek en Vorming


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, inzonderheid op artikel 87, gewijzigd bij de bijzondere wet van 8 augustus 1988 en bij de bijzondere wet van 16 juli 1993;

Gelet op het besluit van de Executieve van de Franse Gemeenschap van 13 juni 1991 houdende delegatie van bevoegdheden en ondertekeningsvolmachten aan de ambtenaren-generaal en aan sommige andere ambtenaren van de Diensten van de Executieve van de Franse Gemeenschap - Ministerie van Cultuur en Sociale Zaken, gewijzigd bij het besluit van 5 oktober 1994;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 8 oktober 1993 tot bevoegdheids- en tekeningsoverdracht aan de opperambtenaren en sommige andere personeelsleden van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap - Ministerie van Onderwijs, Onderzoek en Vorming;

Op de voordracht van de Minister van Ambtenarenzaken, Gelet op de beraadslaging van de Regering van 20 mei 1997, Besluit

Artikel 1.Het besluit van de Executieve van de Franse Gemeenschap van 13 juni 1991 houdende delegatie van bevoegdheden en ondertekeningsvolmachten aan de ambtenaren-generaal en aan sommige andere ambtenaren van de Diensten van de Executieve van de Franse Gemeenschap - Ministerie van Cultuur en Sociale Zaken wordt gewijzigd als volgt : 1° in artikel 1 wordt de eerste paragraaf door de volgende vervangen : « 1.De delegaties inzake bevoegdheden en ondertekening bedoeld bij dit besluit worden verleend aan de personeelsleden van het Ministerie van de Franse Gemeenschap, hierna "Ministerie" of "Ministerie van Cultuur en Sociale Zaken", op wie de bepalingen van het statuut van de personeelsleden van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap van toepassing zijn en die aangewezen zijn voor de betrekkingen voorzien bij het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 2 december 1996 tot vaststelling van de overgangsformatie van het personeel van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap, met uitzondering van de betrekkingen van deze formatie waaruit het Departement Onderwijs, Onderzoek en Vorming bestaat. » 2° in artikel 1, 2, wordt een derde lid toegevoegd, luidend : « De bepalingen van dit besluit met betrekking tot de afwezigheid van een gedelegeerde overheid beogen alle mogelijkheden van functionele afwezigheid van genoemde overheid, inzonderheid deze van het gebrek aan titularis voor het bekleden van betrokken betrekking behalve wanneer hogere functies uitgeoefend worden.» 3° Het opschrift van afdeling 1 van hoofdstuk II wordt aangevuld met de woorden "van het bestuur".4° in artikel 4, 1, 1°, worden de woorden "van de niveaus 3" vervangen door de woorden "van de niveaus 2+, 2, 3".5° in de artikelen 4, 5 en 6, worden de vermeldingen "niveaus 2" vervangen door de vermeldingen "niveaus 2+, 2".6° in artikel 4, 1, wordt punt 16 vervangen door : « 16° om de hogere functies tot rang 10 inbegrepen toe te kennen en te verlengen voor de personeelsleden van de niveaus 2+, 2, 3 en 4 ».7° aan artikel 4, 1, wordt een punt 22 toegevoegd, luidend als volgt : « 22° om de grondwettelijke eedaflegging van ambtenaren van niveau I te ontvangen ».8° in de artikelen 4, 5, 9, 17, 23 en in de bijlage ter aanstelling van de gedelegeerde overheden krachtens artikel 10 van hetzelfde besluit wordt de vermelding van rang "13" vervangen door de vermelding van rang "12".9° in artikel 4 wordt paragraaf 2 vervangen door volgende paragraaf : « 2.- Ingeval de secretaris-generaal afwezig of verhinderd is, worden de in 1 opgesomde bevoegdheden in spoedgevallen uitgeoefend door de ambtenaar-generaal die de leiding heeft van de Algemene Dienst Personeel.

Ingeval de ambtenaar-generaal die de leiding heeft van de Algemene Dienst Personeel afwezig of verhinderd is, worden de bevoegdheden in spoedgevallen uitgeoefend door de ambtenaar-generaal die de leiding heeft van de Algemene Dienst Ambtenarenzaken. » 10° in artikel 4, 3 worden de woorden "in afspraak met de Administrateur-generaal aan een ambtenaar die ten minste de rang 13 bekleedt" vervangen door de woorden "aan een ambtenaar die ten minste de rang 15 bekleedt".11° in de artikelen 5, 1, 2°, 6, 1 en 30 worden de woorden "de Bestuursdirectie van het Personeel" vervangen door de woorden "de Algemene Dienst Personeel".12° in artikel 5, 1, 4° worden de woorden "aan vijftienduizend frank" vervangen door de woorden "aan vijfentwintigduizend frank".13° in artikel 5, 4 worden de woorden "van rang 24" vervangen door de woorden "van rang 22" 14° in artikel 6, 2 worden de woorden "door een ambtenaar van de Bestuursdirectie van het Personeel die ten minste een graad van rang 11 bekleedt, met dien verstande dat het steeds een ambtenaar betreft die de hoogste graad bekleedt;bij gelijkheid in graad, wordt eerst rekening gehouden met de graadanciënniteit, vervolgens met de dienstanciënniteit en tenslotte met de leeftijd" vervangen door de woorden "door de Adjunct-directeur-generaal van de Algemene Dienst Ambtenarenzaken" 15° in de artikelen 6 en 30 wordt de vermelding van rang "11" vervangen door de vermelding van rang "10".16° in artikel 33, 2° worden de woorden "de Bestuursdirectie" vervangen door de woorden "de Algemene Dienst" en de woorden "en Toerisme" worden geschrapt.17° in het opschrift van Onderafdeling I van Afdeling IV van Hoofdstuk III en in de artikelen 34, 36 en 38 worden de woorden "en Toerisme" geschrapt.18° in de artikelen 34 tot 37 worden de woorden "tot de Bestuursdirectie" vervangen door de woorden "tot de Algemene dienst" en de woorden "en Toerisme" worden geschrapt.19° in het opschrift van Onderafdeling II van Afdeling IV van Hoofdstuk III worden de woorden "van de Bestuursdirectie" vervangen door de woorden "van de Algemene dienst".20° in de artikelen 36 tot 38 worden de woorden "aan de Bestuursdirecteur", "aan de Adviseur bij de Directie van de bestuursdiensten", "aan de Inspecteur-generaal", en "de bestuurssecretarissen" respectievelijk vervangen door de woorden "aan de Adjunct-directeur-generaal", "aan de Directeur", "aan de Adjunct-directeur-generaal", en "de Attachés of Eerstaanwezende attachés".21° aan artikel 36, 1°, wordt een tweede lid toegevoegd, luidend als volgt : « Ingeval de adjunct-directeur-generaal afwezig of verhinderd is, kunnen deze delegaties uitgeoefend worden, krachtens een vooraf gegeven akte van subdelegatie, door een titularis van een graad van ten minste rang 12 ».22° aan artikel 36, 2°, wordt een tweede lid toegevoegd, luidend als volgt : « Ingeval de directeur afwezig of verhinderd is, kunnen deze delegaties uitgeoefend worden, krachtens een vooraf gegeven akte van subdelegatie, door een titularis van een graad van ten minste rang 10 ».23° in het opschrift van de onderafdeling III van afdeling IV van hoofdstuk III en in artikel 38, worden de woorden "en Toerisme" geschrapt.24° in artikel 39 worden de woorden "de Inspecteur-generaal" en "de Eerstaanwezend Inspecteur-Hoofd van dienst bij wie hij toegevoegd is" respectief vervangen door de woorden "de adjunct-directeur-generaal" en "een ambtenaar titularis van een graad van ten minste rang 12".25° aan artikel 42 wordt een tweede lid toegevoegd, luidend als volgt : « Ingeval de ambtenaar van een graad van minstens rang 15 afwezig of verhinderd is, kunnen deze delegaties uitgeoefend worden door een ambtenaar titularis van een graad van rang 12 aangesteld bij een schriftelijke en voorafgaande akte medegedeeld aan de secretaris-generaal, door de directeur-generaal van de Gezondheid ». 26° in artikel 44 worden de woorden "van ten minste rang 13" vervangen door de woorden "van ten minste rang 12" en de woorden "of, bij hun afwezigheid of verhindering, aan de ambtenaren titularis van een graad van ten minste rang 10" worden ingevoegd tussen de woorden "aan de ambtenaren verantwoordelijk voor de Dienst voor medisch schooltoezicht van ten minste rang 12" en de woorden "de bevoegdheid subdelegeren om de fakturen... » . 27° in hoofdstuk III wordt afdeling VI vervangen door de volgende afdeling: « Afdeling VI - Bijzondere delegatie inzake juridische aangelegenheden Art.45. Er wordt delegatie verleend aan de secretaris-generaal om de staten van honorarium van advocaten, procureurs en deskundigen goed te keuren.

Voor de goedkeuring van honoraria die niet hoger zijn dan 100 000 BEF mag de secretaris-generaal de machten die hem toegewezen worden door het vorig lid aan een ambtenaar van ten minste rang 10 delegeren".

Art. 2.Het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 8 oktober 1993 tot bevoegdheids- en tekeningsoverdracht aan de opperambtenaren en sommige andere personeelsleden van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap - Ministerie van Onderwijs, Onderzoek en Vorming - wordt gewijzigd als volgt : 1° in artikel 1 wordt paragraaf 1 vervangen door volgende paragraaf : « 1.De bevoegdheids- en tekeningsoverdrachten bedoeld in dit besluit worden verleend aan de personeelsleden van het Ministerie van de Franse Gemeenschap, hierna "Ministerie" of "Ministerie van Onderwijs, Onderzoek en Vorming" op wie het statuut van de personeelsleden van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap toepasselijk is en die aangewezen zijn voor de betrekkingen voorzien bij het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 2 december 1996 tot vaststelling van de overgangsformatie van het personeel van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap, met uitzondering van de betrekkingen van deze formatie waaruit het Departement Cultuur en Sociale Zaken bestaat behalve de betrekking van directeur-generaal van de Algemene Dienst Personeel en de betrekking van adjunct-directeur-generaal van de Algemene Dienst Ambtenarenzaken of iedere andere betrekking van de formatie waaruit dit Departement bestaat en waarbij overdracht verleend wordt aan de titularis bij of krachtens dit besluit ». 2° aan artikel 1 wordt een derde paragraaf toegevoegd, luidend als volgt : « 3.De bepalingen van dit besluit met betrekking tot de afwezigheid van een gedelegeerde overheid beogen alle mogelijkheden van functionele afwezigheid van genoemde overheid, inzonderheid deze van het gebrek aan titularis voor het bekleden van betrokken betrekking behalve wanneer hogere functies uitgeoefend worden. » 3° Het opschrift van Afdeling 1 van Hoofdstuk II wordt met de woorden "van het bestuur" aangevuld.4° in de artikelen 5 en 7 worden de vermeldingen "niveaus 2" vervangen door de vermeldingen "niveaus 2+, 2".5° in artikel 5 wordt littera c van punt 2 geschrapt en er wordt een punt 21 toegevoegd, luidend als volgt : « 21° om de hogere functies tot rang 10 inbegrepen aan de personeelsleden van niveaus 2+, 2, 3 en 4 toe te kennen en te verlengen ».6° aan artikel 5 wordt een punt 22 toegevoegd, luidend als volgt : « 22° om de ambtenaren in disponibiliteit te stellen wegens ziekte of gebrekkigheid die niet gepaard gaat met een definitieve dienstongeschiktheid, maar die toch afwezigheden met zich meebrengt waarvan de duur deze van het verlof wegens ziekte of gebrekkigheid overschrijdt; om het wachtloon te bepalen dat aan de wegens ziekte of gebrekkigheid in disponibiliteit gestelde ambtenaar dient te worden toegekend. ». 7° in artikel 5 wordt paragraaf 2 vervangen door volgende paragraaf : « 2.Ingeval de Secretaris-generaal afwezig of verhinderd is, worden de in 1 opgesomde bevoegdheden in spoedgevallen uitgeoefend door de opperambtenaar die de leiding heeft van de Algemene Dienst Personeel.

Ingeval de opperambtenaar die de leiding heeft van de Algemene Dienst Personeel afwezig of verhinderd is, worden de bevoegdheden in spoedgevallen uitgeoefend door de opperambtenaar die de leiding heeft van de Algemene Dienst Ambtenarenzaken. » 8° in artikel 5, 3 worden de woorden "de directeur-generaal Personeel, Statuten, Administratieve Organisatie en Buitengewoon Onderwijs, in overleg met de administrateur-generaal, " vervangen door de woorden "aan een ambtenaar die ten minste de rang 15 bekleedt".9° in artikel 5, 4 worden de woorden "ingevolge 1, 3°, 14°, 15°, 16°" vervangen door de woorden "ingevolge 1, 3°, a en b, 14°, 15°, 16° en 21°".10° in artikel 6, 1 wordt punt 2 vervangen door volgend punt : « 2° om, na advies van de opperambtenaar die de leiding heeft van de Algemene Dienst Personeel, verlof toe te staan aan de personeelsleden van de niveaus 2, 3 en 4 in de volgende gevallen : a) om dwingende redenen van familiale aard;b) om een stage of proeftijd te volbrengen in een andere openbare dienst, van het gesubsidieerd onderwijs, van een gesubsidieerd psycho-medisch-sociaal centrum, van een gesubsidieerde dienst voor voorlichting bij beroepskeuze of van een gesubsidieerd medisch-pedagogisch instituut, van het universitair onderwijs;c) om ad interim een ambt uit te oefenen in een officiële of in een vrije gesubsidieerde school;d) om zich kandidaat te stellen voor de parlements- of provincieraadsverkiezingen;e) wegens verminderde prestaties, om sociale of familiale redenen of om persoonlijke redenen;f) om les te volgen ten einde de intellectuele, morele of sociale vorming te volmaken in het kader van het verlof voor sociale promotie en het vormingsverlof;» 11° in de artikelen 6, 10, 25 en in de bijlage tot aanwijzing van de overheden gemachtigd krachtens artikel 10 van hetzelfde besluit, wordt de vermelding van rang "13" vervangen door de vermelding van rang "12".12° in artikel 6, 4, worden de woorden "de bevoegdheid, bedoeld in 1, punt 1, overdragen aan de ambtenaren" vervangen door de woorden "de bevoegdheid, bedoeld in 1, punt 1, overdragen aan de dienstchefs die ten minste een graad van rang 22 bekleden of die hogere functies van rang 22 uitoefenen".13° in artikel 7, 1, worden de woorden "de directeur-generaal Personeel, Statuten, Administratieve Organisatie en Buitengewoon Onderwijs" vervangen door de woorden "Secretaris-generaal" en de punten 2° en 3° worden vervangen door de volgende punten : « 2.om verlof toe te staan in de volgende gevallen : a) om les te volgen van de school voor civiele bescherming, ofwel als vrijwilliger bij dit korps ofwel als leerling die niet tot dit korps behoort;b) om in vredestijd prestaties te verstrekken bij de civiele bescherming, als vrijwilliger bij dit korps;c) voor het onthaal van een kind van minder dan tien jaar, met het oog op zijn adoptie of op de uitoefening van een pleegvoogdij;d) bij de geboorte van een kind, als ouderlijk verlof; 3°) om een personeelslid dat afwezig is wegens ziekte of gebrekkigheid en dat de Administratieve Gezondheidsdienst geschikt heeft bevonden om deeltijds zijn ambt te hervatten, terug in dienst te roepen. » 14° in artikel 7 wordt paragraaf 2 vervangen door volgende paragraaf : « 2.Ingeval de Secretaris-generaal afwezig of verhinderd is, worden de in 1 opgesomde bevoegdheden in spoedgevallen uitgeoefend door de opperambtenaar die de leiding heeft van de Algemene Dienst Personeel.

Ingeval de opperambtenaar die de leiding heeft van de Algemene Dienst Personeel afwezig of verhinderd is, worden de in voorafgaand lid bepaalde bevoegdheden in spoedgevallen uitgeoefend door de Adjunct-directeur-generaal van de Algemene Dienst Ambtenarenzaken. » 15° in artikel 7, 1 wordt punt 4° geschrapt.16° in artikel 19 wordt de vermelding van rang "11" vervangen door de vermelding van rang "10".17° in artikel 13, 2 worden de woorden "voor de bevoegdheid van de bestuursdirectie Organisatie van het onderwijs" vervangen door de woorden "voor de bevoegdheid van de Algemene directie Organisatie van het onderwijs".18° artikel 18 wordt vervangen door volgende bepaling : « Art.18. Worden uitgesloten van de overdrachten verleend aan de ambtenaren bekleed met een graad van de rangen 12 tot en met 16 en bepaald in deze afdeling, de opdrachten inzake informatica betreffende de hardware, software en de diensten. » 19° in artikel 19, 1, 14° worden de woorden "de Algemene directie Personeel, Statuten, Administratieve Organisatie en Buitengewoon Onderwijs" vervangen door de woorden "Algemene Dienst Personeel".20° in de artikelen 19, 2 en 3, 20, 3, en 27, 1 worden de woorden ", Administratieve Organisatie en Buitengewoon Onderwijs" vervangen door de woorden "en Administratieve Organisatie".21° in het opschrift van Afdeling 2 van Hoofdstuk III worden de woorden "aan de bestuursdirecteurs, directeurs, adviseurs, adviseurs-dienstchefs en adjunct-adviseurs" vervangen door de woorden "aan de adjunct-directeurs-generaal, directeurs, attachés of eerstaanwezend attachés".22° in artikel 20, 1 worden de woorden "aan de bestuursdirecteurs, directeurs, adviseurs, adviseurs-dienstchefs" vervangen door de woorden "aan de adjunct-directeurs-generaal en directeurs".23° in artikel 20, 2 en 4 worden de woorden "aan de bestuursdirecteur" vervangen door de woorden "aan de adjunct-directeur-generaal.» 24° in artikel 20, 2 worden de woorden "van de bestuursdirectie Sociale Promotie" vervangen door de woorden "van de Algemene dienst Sociale Promotie en Afstandsonderwijs.25° in artikel 20, 3 worden de woorden "de adjunct-adviseur" vervangen door de woorden "een ander personeelslid van niveau I".26° in artikel 20, 4 worden de woorden "de adviseur-dienstchef" vervangen door de woorden "de directeur".27° in artikel 20, 5 worden de woorden "de adjunct-adviseur" vervangen door de woorden "personeelsleden van niveau I". 28° in hoofdstuk III wordt Afdeling 3 vervangen door volgende afdeling : « Afdeling 3.- Bijzondere delegaties inzake juridische aangelegenheden

Art. 21.Aan de secretaris-generaal wordt delegatie verleend met betrekking tot de volgende aangelegenheden : 1° toekenning aan een ongeval van de rechtskundige vermelding "arbeidsongeval" of "ongeval op de weg van of naar het werk".2° goedkeuring van het honorarium van de advocaten, pleitbezorgers en deskundigen;3° goedkeuring van elke uitgave en van elke terugvordering betreffende de schadeloosstelling voor verkeersongevallen, arbeidsongevallen of ongevallen van elke aard, alsmede van alle toelagen of vergoedingen die in deze gevallen door gerechtelijke beslissingen worden toegekend. De secretaris-generaal kan aan een personeelslid van ten minste rang 10 de machten overdragen die hem bij vorig lid zijn toegewezen met uitzondering van de goedkeuring van het honorarium wanneer dit honorarium honderdduizend frank overschrijdt. »

Art. 3.De delegaties en subdelegaties verleend op 31 augustus 1996 bij en krachtens het besluit van de Executieve van de Franse Gemeenschap van 13 juni 1991 houdende delegatie van bevoegdheden en ondertekeningsvolmachten aan de ambtenaren-generaal en aan sommige andere ambtenaren van de Diensten van de Executieve van de Franse Gemeenschap - Ministerie van Cultuur en Sociale Zaken - en bij of krachtens het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 8 oktober 1993 tot bevoegdheids- en tekeningsoverdracht aan de opperambtenaren en sommige andere personeelsleden van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap -Ministerie van Onderwijs, Onderzoek en Vorming - behouden hun uitwerking overeenkomstig de bepalingen van genoemde besluiten op voorwaarde dat de ambtenaren die ze bekleden de voorwaarde van graad, rang of niveau bepaald in genoemde besluiten zoals gewijzigd bij dit besluit, vervullen, bij verwijzing naar de nieuwe graad waarin ze benoemd werden in toepassing van artikel 2, 1, van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 22 juli 1996 houdende het statuut van de ambtenaren van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap.

De voorwaarde bedoeld bij het vorige lid is niet van toepassing op de ambtenaren die op 1 september 1996 niet onderworpen zijn aan de bepalingen van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 22 juli 1996 houdende het statuut van de ambtenaren van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap, die een nieuwe graad toekennen aan de ambtenaren van de Diensten van de Regering.

Art. 4.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 december 1996 met uitzondering van artikel 1, 14°, en artikel 2, 5° tot 10°, 12° tot 15°, 18°, 19° en 28° die in werking treden op de datum waarop dit besluit ondertekend wordt, en van artikel 3 dat uitwerking heeft met ingang van 1 september 1996.

Art. 5.De Minister van Ambtenarenzaken is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 17 juni 1997.

Vanwege de Regering van de Franse Gemeenschap: De Minister van Ambtenarenzaken, J.-C. VAN CAUWENBERGHE

^