Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van 21 mei 2015
gepubliceerd op 03 juni 2015

Besluit van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie tot vaststelling van het huishoudelijk reglement van de selectiecommissies voor de mandaathouders van de Diensten van het Verenigd College en van de instellingen van openbaar nut van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad alsook van de vergoeding van hun leden

bron
gemeenschappelijke gemeenschapscommissie van brussel-hoofdstad
numac
2015031329
pub.
03/06/2015
prom.
21/05/2015
ELI
eli/besluit/2015/05/21/2015031329/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

GEMEENSCHAPPELIJKE GEMEENSCHAPSCOMMISSIE VAN BRUSSEL-HOOFDSTAD


21 MEI 2015. - Besluit van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie tot vaststelling van het huishoudelijk reglement van de selectiecommissies voor de mandaathouders van de Diensten van het Verenigd College en van de instellingen van openbaar nut van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad alsook van de vergoeding van hun leden


Het Verenigd College, Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse instellingen, artikel 79, § 1;

Gelet op het besluit van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van 5 juni 2008 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren en stagiairs van de Diensten van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad, artikelen 23/1, 23/2 en 104 tot 108/5, ingevoegd of gewijzigd bij het besluit van het Verenigd College van 21 mei 2015;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 6 mei 2015;

Gelet op het akkoord van de Leden van het Verenigd College, bevoegd voor de Begroting;

Gelet op het akkoord van de Leden van het Verenigd College, bevoegd voor het Openbaar Ambt;

Op de voordracht van de Leden van het Verenigd College bevoegd voor het Openbaar Ambt;

Na Beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Termijnen

Artikel 1.De in dit besluit vastgelegde termijnen worden geteld in kalenderdagen en omvatten alle dagen, zelfs de zaterdagen, zondagen en feestdagen.

Elke termijn wordt berekend vanaf de dag volgend op de afgifte van het stuk of vanaf de derde werkkdag volgend op de aangetekende verzending ervan, waarbij de postdatum als bewijs geldt, tenzij de geadresseerde het tegendeel bewijst.

Enkel de afgifte van documenten en postzendingen doet de termijnen ingaan, met uitsluiting van e-mails. HOOFDSTUK II. - Zetel

Art. 2.De selectiecommissies, opgericht bij artikel 23/1 van het besluit van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van 5 juni 2008 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren en stagiairs van de Diensten van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad, ingevoegd bij het besluit vanhet Verenigd College van 21 mei 2015, hebben als zetel de Diensten van het Verenigd College, Louizalaan 183, te 1050 Brussel. HOOFDSTUK III. - Oproeping van de leden

Art. 3.De voorzitter van de Directieraad roept elke commissie bijeen per aangetekend schrijven, en ter aanvulling per mail, met daarin vermelding van de termijn waarbinnen de commissie een advies moet uitbrengen. Deze termijn mag niet korter zijn dan 30 dagen na ontvangst van de aanvraag door de voorzitter van de commissie.

Art. 4.De oproepingsbrief wordt minstens tien dagen voor de zitting verstuurd aan de commissieleden.

Deze bevat de agenda en een kopie van het geheel van documenten met betrekking tot elke kandidatuur.

Zodra de oproepingsbrief verzonden is, kunnen de documenten eveneens worden geraadpleegd bij de zetel van de commissie. HOOFDSTUK IV. - Toelaatbaarheid van de kandidaturen

Art. 5.Voor de door de commissie niet toelaatbaar geachte kandidaturen wordt de beslissing bij een ter post aangetekend brief aan de kandidaten betekend.

Na onderzoek van gebeurlijke bezwaarschriften brengt de commissie elke kandidaat die een bezwaar heeft ingediend bij een ter post aangetekende brief op de hoogte van de definitieve beslissing. HOOFDSTUK V. - Oproeping van de toelaatbare kandidaten

Art. 6.De voorzitter van de commissie roept de toelaatbare kandidaten minstens tien dagen voor het gesprek op met een ter post aangetekende brief en per mail.

De oproepingsbrief bevat de ledenlijst van de bedoelde commissie. HOOFDSTUK VI. - Zitting en stemming

Art. 7.De voorzitter opent en sluit de zittingen.

Hij leidt de debatten en waakt over het goede verloop van de zitting.

Hij gaat na of de samenstelling van de commissie in overeenstemming is met artikel 23/1 van het besluit van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van 5 juni 2008 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren en stagiaires van de Diensten van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad, ingevoegd bij het besluit van het Verenigd College van 21 mei 2015.

Bij afwezigheid van de voorzitter worden zijn opdrachten waargenomen door het oudste lid.

Art. 8.De selectiecommissie vergadert pas geldig indien misntens vier van haar leden aanwezig zijn.

Elk lid van de evaluatiecommissie, met inbegrip van de voorzitter, de secretarissen uitgezonderd, is stemgerechtigd.

Wanneer een mandaatfunctie wordt vacant verklaard voor kandidaten van de twee taalrollen, dient een lid van de comissie de kennis van de tweede taal bewezen te hebben conform artikel 43, § 3, derde lid, van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966.

De adviezen en beslissingen van elke selectiecommissie worden bij meerderheid van stemmen genomen. In geval van ex aequo heeft de voorzitter de doorslaggevende stem. Bij afwezigheid van de voorzitter heeft het oudste lid de doorslaggevende stem.

De secretarissen stellen de notulen van de zittin op en houden een aanwezigheidslijst bij.

De adviezen en beslissingen van de selectiecommissies worden in de notulen opgenomen en door de voorzitter en de secretarissen ondertekend.

De adviezen en beslissingen worden per aangetekend schrijven, en ter aanvulling per mail, aan het Verenigd College toegestuurd, voor wat betreft de diensten van het Verenigd College, via de leden bevoegd voor het Openbaar Ambt, en, voor wat betreft de instellingen van openbaar nut, via de functioneel bevoegde minister.

Het overbrengen van deze stukken moet gebeuren binnen de termijn die in de aanhangingmaking vermeld staat, overeenkomstig artikel 2. HOOFDSTUK VII. - Deontologie

Art. 9.Geen enkel lid van een commissie mag zetelen wanneer hij zich in een situatie bevindt die ertoe kan leiden dat zijn onpartijdigheid in gevaar wordt gebracht.

De leden van de commissie zijn gebonden tot geheimhouding omtrent de beraadslagingen en besluiten alsmede aangaande alle informatie waarvan zij kennis zouden hebben gekregen bij het uitvoeren van hun opdracht. HOOFDSTUK VIII. - Presentiegeld

Art. 10.De voorzitter of zijn plaatsvervanger ontvangen per vergadering een presentiegeld voor een niet-geïndexeerd brutobedrag van 375,00 euro.

De andere leden, de secretarissen uitgezonderd, ontvangen een presentiegeld voor een niet-geïndexeerd brutobedrag van 250,00 euro.

Deze bedragen worden gekoppeld aan het indexcijfer 138,01. HOOFDSTUK IX. - Eindbepaling

Art. 11.De Leden van het Verenigd College, bevoegd voor het Openbaar Ambt, worden belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 21 mei 2015.

Voor het Verenigd College : De Leden van het Verenigd College bevoegd voor de Begroting en het Openbaar Ambt, G. VANHENGEL

^