gepubliceerd op 05 maart 2021
Gezamenlijk besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot aanwijzing van acht leden van de Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten
25 FEBRUARI 2021. - Gezamenlijk besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot aanwijzing van acht leden van de Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, Het College van de Franse Gemeenschapscommissie, Gelet op het gezamenlijke decreet en ordonnantie van 16 mei 2019 van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen, de artikelen 26 en 33, tweede lid;
Overwegende dat de Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten momenteel naast de voorzitter vier leden en vier plaatsvervangers telt;
Overwegende dat conform artikel 33, tweede lid, van het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2016 van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen het aan de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en het College van de Franse Gemeenschapscommissie toekomt om gezamenlijk vier nieuwe leden van de Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten en vier nieuwe plaatsvervangers aan te wijzen.
Overwegende dat de twaalf onderstaande personen tijdig hun kandidatuur hebben ingediend, na de oproepen tot kandidaten die op 2 september 2019, op 9 december 2019, op 9 maart 2020 en op 25 november 2020 in het Belgisch Staatsblad werden bekendgemaakt : - de heer Bertrand HEYMANS (Franstalig), bij brief van 2 september 2019; - de heer Quentin PEIFFER (Franstalig), per e-mail van 25 september 2019; - mevrouw Isabelle FONTAINE (Franstalig), per e-mail van 4 oktober 2019; - mevrouw Cathleen AERTS (Nederlandstalig), per e-mail van 6 oktober 2019; - de heer Jonathan HOBE (Franstalig), per e-mail van 7 oktober 2019; - de heer Renaud VAN MELSEN (Franstalig), per e-mail van 14 oktober 2019; - de heer Alexander VAN STEENBERGE (Nederlandstalig), per e-mail van 24 december 2019; - de heer Thierry MERCKEN (Franstalig), per e-mail van 16 januari 2020; - de heer Nick MEYSMAN (Nederlandstalig), per e-mail van 12 maart 2020; - de heer Lorenzo GODEAUX (Franstalig), per e-mail van 25 november 2020; - de heer Olivier LAAME (Franstalig), per e-mail van 11 december 2020; - mevrouw Véronique SCHMITZ (Franstalig), per e-mail van 30 december 2020;
Overwegende dat mevrouw Cathleen AERTS en de heer Jonathan HOBE al over een mandaat als plaatsvervanger in de Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten beschikken en om een mandaat als lid verzoeken; dat zij de voorwaarden vervullen van artikel 26, § 1, tweede lid, van het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019 van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen; dat ze deel uitmaken van het vastbenoemde personeel bij een van de overheidsbesturen waarvoor dit gezamenlijke decreet en ordonnantie gelden; dat ze een universitair rechtendiploma van de tweede cyclus hebben; dat ze, aangezien zij zich niet onwaardig hebben gedragen bij hun functie-uitoefening en ervaren zijn, over gedegen kennis blijken te beschikken inzake openbaarheid van bestuur; dat het aangewezen is hun verzoek in te willigen en ze als lid aan te wijzen;
Overwegende dat de heer Renaud VAN MELSEN, advocaat, al over een mandaat als plaatsvervanger in de Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten beschikt en om een mandaat als lid verzoekt; dat hij de voorwaarden vervult van artikel 26, § 1, derde lid, van het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019 van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen; dat hij over grondige kennis van de openbaarheid van bestuur beschikt; dat hij een universitair rechtendiploma van de tweede cyclus heeft; dat het, aangezien hij zich niet onwaardig heeft gedragen bij zijn functie-uitoefening, aangewezen is zijn verzoek in te willigen en hem als lid aan te wijzen;
Overwegende dat de heer Alexander VAN STEENBERGE, eerste auditeur bij de Raad van State, de voorwaarden vervult van artikel 26, § 1, derde lid, van het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019 van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen; dat hij, zoals hij in zijn motivatiebrief aangeeft, in het kader van zijn voormelde functie de gelegenheid gehad heeft heel wat dossiers betreffende de openbaarheid van bestuur te behandelen; dat hij over grondige kennis op dat domein beschikt; dat hij een universitair rechtendiploma van de tweede cyclus heeft; dat het aangewezen is hem als lid aan te wijzen;
Overwegende dat mevrouw Isabelle FONTAINE, bestuursdirectrice bij de Franse Gemeenschapscommissie, de voorwaarden vervult van artikel 26, § 1, tweede lid, van het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019 van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen; dat ze sinds 2013 lid is van de Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten van de Franse Gemeenschapscommissie en daardoor over voldoende kennis op dat domein beschikt; dat ze deel uitmaakt van het vastbenoemde personeel bij een van de overheidsbesturen waarvoor dit gezamenlijk decreet en ordonnantie gelden en dat ze een universitair rechtendiploma van de tweede cyclus heeft; dat het aangewezen is haar als lid aan te wijzen;
Dat Mevrouw Anne-Françoise VOKAR, bestaande lid, wordt aangewezen als plaatsvervanger;
Overwegende dat de heer Quentin PEIFFER, contractueel verantwoordelijke van de juridische dienst van SIBELGA, de voorwaarden vervult van artikel 26, § 1, derde lid, van het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019 van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen; dat hij naast zijn voormelde functie assistent grondwettelijk recht is bij de `Université libre de Bruxelles'; dat hij over grondige kennis van de openbaarheid van bestuur beschikt; dat hij een universitair rechtendiploma van de tweede cyclus heeft; dat het aangewezen is hem als plaatsvervanger aan te wijzen;
Overwegende dat mevrouw Véronique SCHMITZ, auditeur bij de Raad van State, de voorwaarden vervult van artikel 26, § 1, derde lid, van het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019 van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen; dat ze, zoals blijkt uit haar curriculum vitae, de gelegenheid gehad heeft heel wat dossiers betreffende de openbaarheid van bestuur te behandelen; dat ze over grondige kennis in dat domein beschikt; dat ze een universitair rechtendiploma van de tweede cyclus heeft; dat het aangewezen is haar als plaatsvervanger aan te wijzen;
Overwegende dat de heer Nick MEYSMAN, ambtenaar bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, de voorwaarden vervult van artikel 26, § 1, tweede lid, van het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019 van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen; dat hij deel uitmaakt van het vastbenoemde personeel bij een van de overheidsbesturen waarvoor dit gezamenlijk decreet en ordonnantie gelden; dat hij een universitair rechtendiploma van de tweede cyclus heeft; dat uit zijn curriculum vitae en zijn motivatiebrief blijkt dat hij voldoende kennis heeft inzake openbaarheid van bestuur; dat het aangewezen is hem als plaatsvervanger aan te wijzen;
Overwegende dat de andere Franstalige kandidaten die de voorwaarden kunnen vervullen van artikel 26, § 1, tweede lid, van het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019 van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen, namelijk de heren Lorenzo GODEAUX, Bertrand HEYMANS, Olivier LAAME en Thierry MERCKEN allen beschikken over kwaliteiten die nuttig kunnen zijn voor de Commissie; dat uit het curriculum vitae en de motivatiebrief van de heer Thierry MERCKEN echter onvoldoende blijkt dat hij over goede kennis van de openbaarheid van bestuur beschikt; dat wat betreft de heren Lorenzo GODEAUX, Bertrand HEYMANS en Olivier LAAME blijkt dat zij, ondanks de onmiskenbare kwaliteiten waarop ze zich kunnen beroepen, toch minder ervaring hebben op het gebied van openbaarheid van bestuur dan de andere kandidaten die aangewezen zijn; dat het tot slot aangewezen is, conform artikel 26, § 3, van het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019 van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen, te waken over het taalevenwicht onder de leden van de Commissie, of ze nu lid zijn of plaatsvervanger, Besluit :
Artikel 1.Worden aangewezen als leden van de Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : 1. in de hoedanigheid van leden : - mevrouw Cathleen AERTS; - de heer Jonathan HOBE; - de heer Renaud VAN MELSEN; - de heer Alexander VAN STEENBERGE; - mevrouw Isabelle FONTAINE. 2. in de hoedanigheid van plaatsvervangers : - de heer Quentin PEIFFER; - mevrouw Véronique SCHMITZ; - de heer Nick MEYSMAN; - mevrouw Anne-Françoise VOKAR.
Art. 2.Dit besluit treedt in werking op 25 februari 2021.
Art. 3.De Minister bevoegd met betrekking tot de Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 25 februari 2021.
Vanwege de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met territoriale ontwikkeling en stadsvernieuwing, toerisme, de promotie van het imago van Brussel en biculturele zaken van gewestelijk belang, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met werk en beroepsopleiding, digitalisering en de plaatselijke besturen, B. CLERFAYT