gepubliceerd op 30 januari 2024
Gezamenlijk besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot aanwijzing van de voorzitter en de leden van de Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten
6 JULI 2023. - Gezamenlijk besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot aanwijzing van de voorzitter en de leden van de Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten
Het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, Gelet op het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019 van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen, artikelen 26 en 33, tweede lid;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 26 september 1996 tot regeling van de samenstelling en de werkwijze van de Gewestelijke Commissie voor de toegang tot de bestuursdocumenten, gewijzigd bij de besluiten van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19 maart 1998, 3 oktober 2002 en 29 november 2012, artikel 3;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 4 oktober 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 04/10/2018 pub. 31/10/2018 numac 2018014645 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot aanstelling van de leden van de Gewestelijke Commissie voor de toegang tot de bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest sluiten tot aanstelling van de leden van de Gewestelijke Commissie voor de toegang tot de bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;
Gelet op het gezamenlijk besluit van 25 februari 2021 van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot aanwijzing van acht leden van de Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten;
Overwegende dat de huidige samenstelling van de Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten werd vastgesteld door, enerzijds, het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 4 oktober 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 04/10/2018 pub. 31/10/2018 numac 2018014645 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot aanstelling van de leden van de Gewestelijke Commissie voor de toegang tot de bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest sluiten tot aanstelling van de leden van de Gewestelijke Commissie voor de toegang tot de bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, dat in werking is getreden op 18 juli 2018, en anderzijds, het gezamenlijk besluit van 25 februari 2021 van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot aanwijzing van acht leden van de Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten, dat in werking is getreden op 25 februari 2021;
Overwegende dat, in overeenstemming met artikel 26, § 1, vierde lid en artikel 33, tweede lid van het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019 van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen, het mandaat van de leden van de Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten ten einde loopt op 18 juli 2023;
Overwegende dat de achttien onderstaande personen tijdig hun kandidatuur hebben ingediend, na de oproep tot kandidaten die op 31 maart 2023 op p. 35685 in het Belgisch Staatsblad werd bekendgemaakt: - mevrouw Cathleen AERTS (N); - de heer Hadrien DASNOY (F); - de heer Lionel DE BRIEY (F); - de heer Frederic EGGERMONT (N); - de heer Jonathan HOBE (F); - de heer Laurent JANS (F); - de heer Sébastien KAISERGRUBER (F); - mevrouw Safae KINDA (F); - mevrouw Cathy MARCUS (F); - de heer Nick MEYSMAN (N); - de heer Quentin PEIFFER (F); - de heer Quentin PIRONNET (F); - mevrouw Joanna SPANOUDIS (F); - de heer Roeland VAN CLEEMPUT (N); - de heer Maarten VAN LINTHOUT (N); - de heer Renaud VAN MELSEN (F); - de heer Alexander VAN STEENBERGE (N); - de heer Victor YANGANDI (F);
Overwegende dat een aantal kandidaten al lid zijn van de CTB; dat geen enkele onder hen zich onwaardig heeft gedragen bij deze ambtsbekleding, en dat ze door de verworven ervaring de aangelegenheid van de toegang tot bestuursdocumenten uitstekend beheersen, zodat het aangewezen is het aflopende mandaat te hernieuwen van de huidige mandaathouders die zich opnieuw kandidaat hebben gesteld, en hen aan te wijzen als effectief lid;
Overwegende dat bijgevolg onder hen zeven mandaten kunnen worden toegekend, namelijk aan de heren Alexander VAN STEENBERGE, Renaud VAN MELSEN, Quentin PEIFFER en Frederic EGGERMONT wat betreft de leden als bedoeld in artikel 26, § 1, derde lid van het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019, en aan mevrouw Cathleen AERTS en de heren Jonathan HOBE en Nick MEYSMAN wat betreft de leden als bedoeld in artikel 26, § 1, tweede lid van hetzelfde gezamenlijke decreet en ordonnantie;
Overwegende dat de uittredende voorzitter van de Commissie geen hernieuwing van zijn mandaat heeft gevraagd, en dat slechts één persoon een kandidatuur heeft ingediend voor de post van voorzitter; dat het gaat om de heer Laurent JANS; dat laatstgenoemde eerste auditeur is bij de Raad van State en dat hij bijgevolg de voorwaarde vervult die is opgenomen in artikel 26, § 1, eerste lid van het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019; dat het aangewezen is hem aan te stellen;
Overwegende dat wat de plaatsvervangers betreft voor de vier leden die aangesteld zijn overeenkomstig artikel 26, § 1, derde lid van het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019, er vier openstaande mandaten zijn en er vier kandidaturen werden ingediend die alle voldoen aan de in deze bepaling bedoelde voorwaarden; dat bijgevolg vier mandaten kunnen worden toegekend, namelijk aan de heren Sébastien KAISERGRUBER, Hadrien DASNOY, Quentin PIRONNET en Roeland VAN CLEEMPUT;
Overwegende dat nog een lid moet worden aangewezen dat voldoet aan alle voorwaarden van artikel 26, § 1, tweede lid van het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019; dat in dit opzicht een vrouw moet worden aangewezen, overeenkomstig artikel 26, § 3, tweede lid van hetzelfde gezamenlijk decreet en ordonnantie; dat in dit opzicht de kandidatuur van mevrouw Safae KINDA de meest geschikte lijkt, rekening houdend met de ervaring op het vlak van openbaarheid van bestuur waarover zij beschikt, die, afgaande op de inhoud van haar kandidatuurbrief, veel uitgebreider en concreter is dan die van mevrouw Cathy MARCUS en mevrouw Joanna SPANOUDIS, en dat laatstgenoemde overigens in haar kandidatuurbrief uitdrukkelijk gevraagd heeft om aangewezen te worden als plaatsvervangend lid;
Overwegende dat er voor de plaatsvervangende leden die voldoen aan de voorwaarden bedoeld in artikel 26, § 1, tweede lid van het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019, vijf kandidaturen werden ingediend voor vier openstaande mandaten; dat mevrouw Cathy MARCUS en mevrouw Joanna SPANOUDIS aangewezen dienen te worden om de regel van de gemengde samenstelling op het gebied van geslacht na te leven, die is vervat in voornoemd artikel 26, § 3, tweede lid;
Overwegende dat vervolgens de kandidatuur van de heer Maarten VAN LINTHOUT gekozen dient te worden om de regel van evenwichtige vertegenwoordiging van taalrollen na te leven die is vervat in artikel 26, § 3, eerste lid van het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019; dat wat dit specifieke punt betreft, blijkt dat, hoewel hij zich heeft voorgesteld als Nederlandstalige jurist en zijn kandidatuur in het Nederlands heeft ingediend, de heer Victor YANGANDI dient te worden beschouwd als een kandidaat behorende tot de Franstalige taalrol aangezien, zoals moet worden nagegaan op basis van artikel 26, § 3, eerste lid van het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019, hij zijn diploma licentiaat in de rechten behaald heeft aan de ULB, zoals blijkt uit zijn curriculum vitae; dat de kandidatuur van laatstgenoemde echter aantoont dat hij minder ervaring heeft op het vlak van openbaarheid van bestuur dan de heer Lionel DE BRIEY, die, zoals hij aangeeft in zijn kandidatuurbrief, over meer nuttige ervaring in dit domein beschikt aangezien hij achtereenvolgens lid van de balie, parlementaire medewerker, lid van ministeriële kabinetten en ambtenaar bij de Haven van Brussel is geweest;
Overwegende tot slot dat met deze samenstelling, zowel wat de leden als de plaatsvervangende leden betreft, de regel betreffende de evenwichtige vertegenwoordiging van de taalrollen nageleefd wordt, als bedoeld in artikel 26, § 3, eerste lid van het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019;
Op de voordracht van de leden van het Verenigd College, belast met het Openbaar Ambt;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.Worden aangewezen als leden van de Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten: 1. in de hoedanigheid van voorzitter: - de heer Laurent JANS, eerste auditeur bij de Raad van State;2. in de hoedanigheid van leden: a) vier leden die voldoen aan de voorwaarden bedoeld in artikel 26, § 1, derde lid van het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019 van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen: - de heer Frederic EGGERMONT - de heer Quentin PEIFFER - de heer Renaud VAN MELSEN - de heer Alexander VAN STEENBERGE b) vier leden die voldoen aan de voorwaarden bedoeld in artikel 26, § 1, tweede lid van het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019 van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen: - mevrouw Cathleen AERTS - de heer Jonathan HOBE - mevrouw Safae KINDA - de heer Nick MEYSMAN 3.in de hoedanigheid van plaatsvervangers: a) vier leden die voldoen aan de voorwaarden bedoeld in artikel 26, § 1, derde lid van het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019 van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen: - de heer Hadrien DASNOY - de heer Sébastien KAISERGRUBER - de heer Quentin PIRONNET - de heer Roeland VAN CLEEMPUT b) vier leden die voldoen aan de voorwaarden bedoeld in artikel 26, § 1, tweede lid van het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019 van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen: - de heer Lionel DE BRIEY - mevrouw Cathy MARCUS - mevrouw Joanna SPANOUDIS - de heer Maarten VAN LINTHOUT Art.2. Worden opgeheven: 1° ) het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 4 oktober 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 04/10/2018 pub. 31/10/2018 numac 2018014645 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot aanstelling van de leden van de Gewestelijke Commissie voor de toegang tot de bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest sluiten tot aanstelling van de leden van de Gewestelijke Commissie voor de toegang tot de bestuursdocumenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;2° ) het gezamenlijk besluit van 25 februari 2021 van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot aanwijzing van acht leden van de Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten.
Art. 3.Dit besluit treedt in werking op 18 juli 2023.
Art. 4.De leden van het Verenigd College bevoegd voor het Openbaar Ambt zijn belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 6 juli 2023.
Voor het Verenigd College: De leden van het Verenigd College bevoegd voor de Gezinsbijslagen, Begroting, Openbaar Ambt en Externe Betrekkingen, S. GATZ B. CLERFAYT