gepubliceerd op 30 april 2024
Gezamenlijk uitvoeringsbesluit van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en van het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot uitvoering van het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 22 december 2023 en van 25 januari 2024 betreffende de organisatie van de ambulante sector en de eerste lijn voor welzijn en gezondheid in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad
4 APRIL 2024. - Gezamenlijk uitvoeringsbesluit van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en van het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot uitvoering van het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 22 december 2023 en van 25 januari 2024 betreffende de organisatie van de ambulante sector en de eerste lijn voor welzijn en gezondheid in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad
Het College van de Franse Gemeenschapscommissie;
Gelet op het gezamenlijk decreet en ordonnantie van de Franse Gemeenschapscommissie en van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van 22 december 2023 en van 25 januari 2024 betreffende de organisatie van de ambulante sector en de eerste lijn voor welzijn en gezondheid in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad, artikelen 10,n11, 14, 15, 16, 17, 21 en 27;
Gelet op de gendertest;
Gelet op de evaluatie vanuit het oogpunt van handistreaming;
Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 16 november 2023;
Gelet op de akkoordbevinding van de leden van het Verenigd College die bevoegd zijn voor de financiën en de begroting, gegeven op 16 november 2023;
Gelet op het advies nr. 75.476/VR van de Raad van State, gegeven op 14 maart 2024, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, van de wetten op de Raad van State, gecoôrdineerd op 12 januari 1973;
Overwegende het advies van de afdeling instellingen en diensten voor sociale dienstverlening van de Adviesraad van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie;
Op voorstel van de leden van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie die bevoegd zijn voor het beleid inzake gezondheid en bijstand aan personen;
Na beraadslaging, Besluiten : HOOFDSTUK 1 - Algemene bepalingen
Artikel 1.Voorde toepassing van dit gezamenlijk uitvoeringsbesluit, moet onder gezamenlijk decreet en ordonnantie worden verstaan, het gezamenlijk decreet en ordonnantie van de Franse Gemeenschapscommissie en van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van 22 december 2023 en van 25 januari 2024 betreffende de organisatie van de ambulante sector en de eerste lijn voor welzijn en gezondheid in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad.
Ais er in dit gezamenlijk uitvoeringbesluit wordt verwezen naar actoren die niet onder de bevoegdheid van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie of van de Franse Gemeenschapscommissie vallen, is de deelname van die actoren aan de verschillende ondernomen acties vrijwillig en facultatief. HOOFDSTUK 2 - De welzijns- en gezondheidswijken Afdeling 1 - Geografische afbakeningen
Art. 2.Het grondgebied van het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad wordt opgedeeld in 56 welzijns- en gezondheidswijken, waarvan de afbakeningen zijn vastgesteld in bijlage 1 bij dit gezamenlijk uitvoeringsbesluit. Afdeling 2 - Prioritering van de welzijns- en gezondheidswijken
Art. 3.De welzijns- en gezondheidswijken zijn gerangschikt in volgorde van prioriteit zoals weergegeven in bijlage 2. Afdeling 3 - Opdrachten
Art. 4.In het kader van de uitvoering van een lokaal welzijns- en gezondheidscontract voeren de comités voor sociale coördinatie de volgende acties uit: 1° optreden ais wijkreferent van de welzijns- en gezondheidswijk, die zal instaan voor het uitvoeren van de diagnose van de welzijns- en gezondheidswijk, de opmaak van een ontwerp van actieplan, de leiding van een werkgroep en de opvolging van de uitvoering van het actieplan;2° organisatorische ondersteuning bieden aan de actoren van de ambulante sector die actief zijn op het niveau van de welzijns- en gezondheidswijk om hen in staat te stellen de opdrachten uit te voeren die zijn vastgelegd in hoofdstuk 2 van het gezamenlijk decreet en ordonnantie en die worden geïmplementeerd in het actieplan van de wijk;3° mensen in de wijk ontmoeten, in het bijzonder kwetsbare mensen, om een overzicht te krijgen van de problemen waarmee ze geconfronteerd worden;4° een plaats inrichten waar alle vragen in verband met gezondheid en welzijn gesteld kunnen worden en waar doorverwezen wordt naar de geschikte hulpverlener, met bijzondere aandacht voor kwetsbare groepen en waarbij een strategie wordt toegepast om de toegankelijkheid van deze plaats voor de bewoners te verzekeren;5° informatie verspreiden over het aanbod van de ambulante sector die aangepast is aan de behoeften van de bewoners van de wijk.
Art. 5.In geval van toepassing van artikel 16, § 2, eerste lid, van het gezamenlijk decreet en ordonnantie, kent het Verenigd College een subsidie toe aan het OCMW zodat het enkel de in artikel 4, 1°, bedoelde functie van wijkreferent van de welzijns- en gezondheidswijk verzekert.
De verhoging van de subsidie van een OCMW dat tot dusver enkel een subsidie ontving om de functie van wijkreferent van de welzijns- en gezondheidswijk te verzekeren, om het in staat te stellen alle in artikel 4 bedoelde opdrachten uit te voeren, mag niet tot gevolg hebben dat de financiering van een ander OCMW wordt ingetrokken of verlaagd. Afdeling 4 - Bestuur
Art. 6.Het OCMW dat een of meer lokale welzijns- en gezondheidscontracten uitvoert, stelt een coördinator aan. Die coördinator heeft de opdracht om de uitvoering van het of de lokale welzijns- en gezondheidscontracten op administratief vlak te ondersteunen en het projectbeheer te begeleiden. Hij verzekert de aansluiting op het welzijns- en gezondheidsbeleid dat ontwikkeld werd door het OCMW en de gemeente waartoe het behoort.
Art. 7.Voor elke wijk waarvoor een lokaal welzijns- en gezondheidscontract is afgesloten, richt het comité voor sociale coördinatie een werkgroep op met ais opdracht: 1° meewerken aan het opstellen en bijwerken van de diagnose en het actieplan voor de welzijns- en gezondheidswijk, en zorgen voor de operationele opvolging ervan;2° het ontstaan bevorderen van forums voor overleg, voor de uitwisseling van praktijken en voor een nauwere samenwerking tussen alle actoren in de wijk die actief zijn op het vlak van welzijn en gezondheid, ongeacht de overheid waaronder ze vallen. Daartoe worden de volgende maatregelen genomen: 1° sectoroverschrijdende co-constructie;2° gemeenschapsactie ais interventiestrategie;3° bijzondere aandacht voor de opvang van kwetsbare groepen die tijdens de wijkdiagnose worden geïdentificeerd en voor het verlagen van de toegangsdrempel voor structuren en diensten. De wijkreferent verzorgt het secretariaat van de werkgroep van de welzijns- en gezondheidswijk.
Art. 8.Om ervoor te zorgen dat alle betrokken actoren vertegenwoordigd zijn, nodigt het comité voor sociale coördinatie de volgende actoren uit om deel te nemen aan de werkgroep: 1° de wijkreferent van de welzijns- en gezondheidswijk;2° vertegenwoordigers van de actoren die actief zijn op het gebied van welzijn en gezondheid die in de betrokken wijk gevestigd zijn of er een hoofdactiviteit hebben, inclusief actoren die onder de bevoegdheid van andere entiteiten vallen, zoals de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse Gemeenschapscommissie of de Franse Gemeenschap;3° vertegenwoordigers van de gezondheidsprofessionals die op het grondgebied van de betrokken wijk actief zijn;4° werknemers van de gemeente of het OCMW van de betrokken wijk;5° vertegenwoordigers van burgers die betrokken zijn bij het leven in de wijk of burgers zelf. HOOFDSTUK 3. - De hui - en zorgzones Afdeling 1 - Geografische afbakeningen
Art. 9.Het grondgebied van het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad wordt opgedeeld in vijf hulp- en zorgzones, waarvan de afbakeningen zijn vastgesteld in bijlage 1 bij dit besluit. Afdeling 2 - Opdrachten
Art. 10.ln het kader van de uitvoering van hun opdrachten ondersteunen de antennes van de ondersteuningsstructuur voor de ambulante sector de actoren van de ambulante sector zodat de volgende acties worden uitgevoerd: Ter uitvoering van artikel 21.1, gezamenlijk decreet en ordonnantie: 1° de moeilijkheden vaststellen bij het afstemmen van het aanbod op de behoeften van de ambulante sector, bij de samenwerking tussen de verschillende actoren en bij het contact met de bevolking;2° input leveren voor het gewestelijke gezondheids- en welzijnsrepertorium; Ter uitvoering van artikel 21.2, gezamenlijk decreet en ordonnantie: 3° een gemeenschappelijke visie ontwikkelen om tegemoet te komen aan de behoeften van de bevolking en een hulp- en zorgcontinuüm te verzekeren, ook voor de meest kwetsbare groepen, en de multidisciplinaire samenwerking tussen diensten, beroepen en functies vergemakkelijken om een geïntegreerde aanpak mogelijk te maken;4° de geïntegreerde organisatie van hulp en zorg ondersteunen op het niveau van de hulp- en zorgzone;5° de coördinatie bevorderen tussen de verschillende projecten die de verschillende bevoegde overheden ontwikkelen op het niveau van de hulp- en zorgzone; Ter uitvoering van artikel 21.3, gezamenlijk decreet en ordonnantie: 6° de coördinatie ondersteunen van actoren van de ambulante sector en de residentiële diensten rond de begunstigden via instrumenten om informatie uit te wisselen;7° de samenhang bevorderen tussen het aanbod van de eerste lijn voor welzijn en gezondheid, het aanbod van de ambulante tweede lijn op het niveau van de hulp- en zorgzone en het aanbod op gewestelijk en nationaal niveau, inclusief de residentiële sector.Daartoe zal op zijn minst een permanente werkgroep worden opgericht, bestaande uit vertegenwoordigers van de eerstelijnsactoren, en eventueel andere ambulante actoren die actief zijn in de hulp- en zorgzone, en vertegenwoordigers van de ziekenhuizen die het meest verbonden zijn met de hulp- en zorgzone;
Ter uitvoering van artikel 21.4, gezamenlijk decreet en ordonnantie: 8° een preventieteam inzake volksgezondheid oprichten dat de volgende taken heeft: a) de actoren die actief zijn op het gebied van welzijn en gezondheid in de betrokken hulp- en zorgzone ondersteunen om de door de bevoegde overheden vastgestelde doelstellingen inzake gezondheidspreventie te verwezenlijken;b) het engagement ontwikkelen van de bewoners op het grondgebied van de welzijns- en gezondheidswijk via activiteiten in verband met gezondheidspreventie;c) de reactie van de ambulante sector coördineren in geval van een welzijns- of gezondheidscrisis, in samenwerking met de Diensten van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de diensten van het College van de Franse Gemeenschapscommissie; Ter uitvoering van artikel 21.5, gezamenlijk decreet en ordonnantie: 9° op basis van de in artikel 12, § 1, tweede lid, bedoelde voorstellen van de hulp- en zorgraad, een actieplan voor de hulp- en zorgzone opstellen met het oog op de uitvoering van de acties bedoeld in punt 1° tot 8° van dit artikel, op basis van de doelstellingen bepaald door de bevoegde overheden, de diagnoses opgesteld in het kader van de lokale welzijns- en gezondheidscontracten van de betrokken hulp- en zorgzone en de vastgestelde moeilijkheden in punt l O van dit artikel, en de uitvoering en de opvolging ervan verzekeren.
Art. 11.Indien andere overheden opdrachten toekennen aan de ondersteuningsstructuur voor de ambulante sector voor het gewest of voor een of meerdere hulp- en zorgzones, zorgt de ondersteuningsstructuur voor de ambulante sector ervoor dat die opdrachten complementair en verenigbaar zijn met de opdrachten toegekend op basis van het gezamenlijk decreet en ordonnantie en de uitvoeringsbesluiten ervan. Afdeling 3 - Hulp- en zorgraad
Art. 12.§ 1 Om zijn ontwerp van actieplan op te stellen en vervolgens het goedgekeurde actieplan uit te voeren en te beoordelen, organiseert de antenne van elke zone een hulp- en zorgraad op het niveau van elke zone.
De hulp- en zorgraad kan voorstellen doen om bij te dragen aan de opstelling en uitvoering van dat actieplan. § 2 De hulp- en zorgraad neemt de vorm aan van een vergadering waarvoor publieke en private actoren die actief zijn op het gebied van hulp en zorg in de zone worden uitgenodigd. Het gaat onder meer om actoren van de ambulante sector en van de gezondheidsbevordering, ongeacht de overheid waaronder ze vallen, alsook de inwoners van de betrokken zone.
Worden minstens uitgenodigd: 1° vertegenwoordigers van de huisartsen;2° vertegenwoordigers van de wijkgezondheidscentra;3° vertegenwoordigers van de verpleegkundigen;4° vertegenwoordigers van de sociale diensten;5° vertegenwoordigers van de thuishulpdiensten;6° vertegenwoordigers van de diensten voor geestelijke gezondheidszorg;7° vertegenwoordigers van de centra voor gezinsplanning;8° vertegenwoordigers van actoren van de gezondheidsbevorderingssector van de Franse Gemeenschapscommissie en van Logo Brussel;9° vertegenwoordigers van het Centrum Algemeen Welzijnswerk en van de lokale dienstencentra;10° coördinatoren van de comités voor sociale coördinatie;11° de wijkreferenten van de welzijns- en gezondheidswijken van de betrokken hulp- en zorgzones. De antenne verzorgt het secretariaat van de hulp- en zorgraad van de zone. HOOFDSTUK 4. - Ondersteuningsstructuur voor de ambulante sector
Art. 13.De ondersteuningsstructuur voor de ambulante sector is pluralistisch samengesteld en representatief voor de actoren die actief zijn op het gebied van welzijn en gezondheid. Hij is ais volgt samengesteld: 1° vier vertegenwoordigers van de OCMW's en van de gemeenten die zich op het grondgebied van het tweetalige Brussels Hoofdstedelijk Gewest bevinden;2° drie vertegenwoordigers van de Brusselse verzekeringsinstellingen en één vertegenwoordiger van de gebruikers;3° vier vertegenwoordigers van de verenigingssector die actief is op het gebied van welzijn en gezondheid;4° vier vertegenwoordigers van de zelfstandigen en vrije beroepen die actief zijn in de welzijns- en gezondheidssector;5° een vertegenwoordiger van de ziekenhuizen die onder de bevoegdheid van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie of de Franse Gemeenschapscommissie vallen;6° een vertegenwoordiger van de actoren die actief zijn in de sector van de palliatieve zorg;7° maximaal twee leden met de vaardigheden die nodig zijn om de vzw goed te leiden. De samenstelling van de raad van bestuur weerspiegelt het hierboven gedefinieerde evenwicht.
Art. 14.Om de uitvoering van de opdrachten van de ondersteuningsstructuur voor de ambulante sector te controleren en op te volgen, worden maximaal twee regeringscommissarissen voor de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, met inachtneming van de taalpariteit, en één regeringscommissaris voor de Franse Gemeenschapscommissie aangesteld door het Verenigd College en het College van de Franse Gemeenschapscommissie, elk voor hun bevoegdheidsgebied.
Een vertegenwoordiger van de Vlaamse Gemeenschapscommissie en van BruZEL worden uitgenodigd om deel te nemen aan de vergaderingen van het bestuursorgaan en de algemene vergadering.
Art. 15.De regeringscommissarissen nemen met raadgevende stem deel aan de vergaderingen van het bestuursorgaan en de algemene vergadering. HOOFDSTUK 5. - Overgangsbepalingen
Art. 16.Om de continuïteit van de dienstverlening te verzekeren, blijft de ondersteuningsstructuur voor de eerstelijnszorg bedoeld in het besluit van het Verenigd College van 23 mei 2019 betreffende de ondersteuningsstructuur voor de eerstelijnszorg in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad haar opdrachten uitvoeren, overeenkomstig de bepalingen die erop van toepassing zijn, tot de datum van erkenning van de in dit besluit bedoelde ondersteuningsstructuur voor de ambulante sector en het afsluiten van de overeenkomst. HOOFDSTUK 6. - Slotbepalingen
Art. 17.Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de maand die volgt op het verstrijken van een termijn van tien dagen, die ingaat op de dag na de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.
Art. 18.De leden van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie die bevoegd zijn voor het beleid inzake gezondheid en bijstand aan personen zijn belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 4 april 2024.
Voor het College : B. TRACHTE, A. MARON, Minister-voorzitster Minister belast met Gezondheid Belast met Gezondheidsbevordering en Bijstand aan Personen .