gepubliceerd op 09 november 2022
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen en van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19 juli 2018 betreffende de invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of het buitenland
1 SEPTEMBER 2022. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 16/03/2005 numac 2005000019 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de motorvoertuigen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Duitse vertaling sluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen en van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19 juli 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 19/07/2018 pub. 03/08/2018 numac 2018013090 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of het buitenland sluiten betreffende de invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of het buitenland
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen, artikel 1;
Gelet op het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 16/03/2005 numac 2005000019 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de motorvoertuigen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Duitse vertaling sluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19 juli 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 19/07/2018 pub. 03/08/2018 numac 2018013090 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of het buitenland sluiten betreffende de invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of het buitenland;
Gelet op het advies van de adviescommissie "Administratie-Industrie", verstrekt op 15 juni 2022;
Gelet op het advies nr. 71.709/2/V van de Raad van State, gegeven op 27 juli 2022, in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2° van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Gelet op de gelijkekansentest van 28 april 2022, verricht in toepassing van de ordonnantie van 4 oktober 2018 tot invoering van de gelijkekansentest;
Overwegende dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest sinds de zesde staatshervorming bevoegd is voor de technische controle van voertuigen en dat het de ter zake geldende Europese richtlijnen moet naleven;
Overwegende dat een aantal aanduidingen van categorieën voertuigen als bedoeld in Richtlijnen 2014/45/EU en 2014/47/EU moeten worden aangepast wegens wijzigingen aan de aanduidingen van categorieën voertuigen door de opheffing van Richtlijnen 2002/24/EG en 2003/37/EG, respectievelijk door Verordeningen (EU) nr. 168/2013 en nr. 167/2013;
Dat deze wijzigingen een bijwerking vergden van punt 6 van bijlage IV van Richtlijn 2014/47/EU;
Dat deze aanpassingen zijn aangebracht door de gedelegeerde Richtlijn 2021/1716 van de Commissie van 29 juni 2021 tot wijziging van Richtlijn 2014/47/EU van het Europees Parlement en de Raad wat betreft wijzigingen van de benamingen van voertuigcategorieën ten gevolge van de gewijzigde typegoedkeuringswetgeving en de gedelegeerde Richtlijn 2021/1717 van de Commissie van 9 juli 2021 tot wijziging van Richtlijn 2014/45/EU van het Europees Parlement en de Raad wat betreft de actualisering van bepaalde benamingen van voertuigcategorieën en de toevoeging van eCall aan de lijst van te controleren punten, de methoden, de redenen voor afkeuring en de beoordeling van gebreken in de bijlagen I en III bij die richtlijn;
Dat beide gedelegeerde richtlijnen tegen 27 september 2022 moeten worden omgezet;
Overwegende dat het verzekeren van een hoge verkeersveiligheid in alle lidstaten van de Europese Unie trouwens onontbeerlijk is;
Overwegende dat de uitrol van het eCall-systeem in alle voertuigen en in alle lidstaten van de Europese Unie sinds 2003 een hoofddoelstelling inzake verkeersveiligheid is van de Europese Unie;
Dat Verordening (EU) 2015/758 van het Europees Parlement en de Raad in bepaalde nieuwe types voertuigen vanaf 31 maart 2018 de uitrol verplicht van het op de 112-dienst gebaseerde eCall-boordsysteem;
Dat het nagestreefde doel van de uitrol van een eCall-systeem erin bestaat het aantal verkeersongevallen met dodelijke afloop of ernstige verwondingen in de Europese Unie te verminderen, dankzij de invoering van een systeem met vroegtijdige noodoproep van de hulpdiensten;
Overwegende dat het noodzakelijk is regelmatig technische controles te verrichten opdat de precisie van de doorgegeven gegevens en de kwaliteit van de spraaktechnologie voldoende gegarandeerd zijn;
Dat regelmatige controles van het eCall-systeem garant moeten staan voor de lange levensduur ervan en ervoor moeten zorgen dat het erg duurzaam en betrouwbaar blijft;
Overwegende dat deze noodzaak met name is verankerd door de goedkeuring van de gedelegeerde Richtlijn 2021/1717 van de Commissie van 9 juli 2021 tot wijziging van Richtlijn 2014/45/EU van het Europees Parlement en de Raad wat betreft de actualisering van bepaalde benamingen van voertuigcategorieën en de toevoeging van eCall aan de lijst van te controleren punten, de methoden, de redenen voor afkeuring en de beoordeling van gebreken in de bijlagen I en III bij die richtlijn;
Dat bijgevolg het punt 7.13 over de controle van het eCall-systeem moet worden opgenomen in bijlagen 15 en 41 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 16/03/2005 numac 2005000019 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de motorvoertuigen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Duitse vertaling sluiten, met behoud van de andere punten inzake controle;
Op de voordracht van de minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid;
Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Voorwerp
Artikel 1.Dit besluit zet de volgende gedelegeerde richtlijnen om: 1° 2021/1716 van de Commissie van 29 juni 2021 tot wijziging van Richtlijn 2014/47/EU van het Europees Parlement en de Raad wat betreft wijzigingen van de benamingen van voertuigcategorieën ten gevolge van de gewijzigde typegoedkeuringswetgeving;2° 2021/1717 van de Commissie van 9 juli 2021 tot wijziging van Richtlijn 2014/45/EU van het Europees Parlement en de Raad wat betreft de actualisering van bepaalde benamingen van voertuigcategorieën en de toevoeging van eCall aan de lijst van te controleren punten, de methoden, de redenen voor afkeuring en de beoordeling van gebreken in de bijlagen I en III bij die richtlijn. HOOFDSTUK II. - Wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 16/03/2005 numac 2005000019 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de motorvoertuigen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Duitse vertaling sluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen
Art. 2.In het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 16/03/2005 numac 2005000019 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de motorvoertuigen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Duitse vertaling sluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, wordt bijlage 15 vervangen door bijlage 1 bij dit besluit.
Art. 3.In hetzelfde besluit wordt bijlage 41 vervangen door bijlage 2 bij dit besluit. HOOFDSTUK III. - Wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19 juli 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 19/07/2018 pub. 03/08/2018 numac 2018013090 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of het buitenland sluiten betreffende de invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of het buitenland
Art. 4.In bijlage 4 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19 juli 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 19/07/2018 pub. 03/08/2018 numac 2018013090 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of het buitenland sluiten betreffende de invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of het buitenland worden in punt 6, "Voertuigcategorie", de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in g) worden de woorden "T > 40 km/h" vervangen door de woorden "T1b";2° in h) worden de woorden "N1" vervangen door de woorden "T2b)"; 3° tussen h) en de vermelding "(gelieve te preciseren)" worden i) tot m) ingevoegd, met telkens aan de rechterkant hetzelfde aan te vinken hokje als bij a) tot h), luidende: "i) T3b j) T4.1b k) T4.2b l) T4.3b m) Andere voertuigcategorie: ". HOOFDSTUK IV. - Slotbepalingen
Art. 5.Dit besluit treedt in werking op 27 september 2022.
Art. 6.De minister bevoegd voor Verkeersveiligheid is belast met de tenuitvoerlegging van dit besluit.
Brussel, 1 september 2022.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid, E. VAN DEN BRANDT
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld