Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 16 januari 2025
gepubliceerd op 22 januari 2025

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 13 juli 2023 houdende uitvoering van de ordonnantie van 29 november 2018 betreffende het delen van vrije vloot vervoersmodi die een alternatief zijn voor de auto

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2025000560
pub.
22/01/2025
prom.
16/01/2025
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

16 JANUARI 2025. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 13 juli 2023Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 13/07/2023 pub. 06/09/2023 numac 2023043869 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende uitvoering van de ordonnantie van 29 november 2018 betreffende het delen van vrije vloot vervoersmodi die een alternatief zijn voor de auto sluiten houdende uitvoering van de ordonnantie van 29 november 2018 betreffende het delen van vrije vloot vervoersmodi die een alternatief zijn voor de auto


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de ordonnantie van 29 november 2018 betreffende het delen van vrije vloot vervoersmodi die een alternatief zijn voor de auto, in het bijzonder de artikelen 4 en 6, zoals gewijzigd door de ordonnantie van 17 maart 2022 tot wijziging van de ordonnantie van 29 november 2018 betreffende het delen van vrije vloot vervoersmodi die een alternatief zijn voor de auto, alsook artikel 10;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 13 juli 2023Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 13/07/2023 pub. 06/09/2023 numac 2023043869 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende uitvoering van de ordonnantie van 29 november 2018 betreffende het delen van vrije vloot vervoersmodi die een alternatief zijn voor de auto sluiten houdende uitvoering van de ordonnantie van 29 november 2018 betreffende het delen van vrije vloot vervoersmodi die een alternatief zijn voor de auto;

Gelet op de gelijkekansentest uitgevoerd op 26 april 2024;

Gelet op het advies van de Raad voor het Leefmilieu voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van 3 oktober 2024;

Gelet op het advies van de Gewestelijke Mobiliteitscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van 14 oktober 2024;

Gelet op het advies van de Economische en Sociale Raad van 17 oktober 2024 Gelet op het gunstige/ongunstige advies van de Inspecteur van Financiën van 10 december 2024;

Gelet op de akkoordbevinding van de minister van Begroting van 11 december 2024;

Gelet op advies nr. 76.401/4 van de Raad van State van 3 juni 2024, in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973 Overwegende arrest no 259.609 van 24 april 2024 van de Raad van State, afdeling bestuursrechtspraak, die de uitvoering heeft geschorst van de artikelen 4, 5, 11, 29, 30 en 71 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 13 juli 2023Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 13/07/2023 pub. 06/09/2023 numac 2023043869 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende uitvoering van de ordonnantie van 29 november 2018 betreffende het delen van vrije vloot vervoersmodi die een alternatief zijn voor de auto sluiten houdende uitvoering van de ordonnantie van 29 november 2018 betreffende het delen van vrije vloot vervoersmodi die een alternatief zijn voor de auto;

Overwegende de noodzaak van het beschikken over een samenhangend en volledig regelgevend kader en, bijgevolg, de wijziging van voornoemd besluit om tegemoet te komen aan de in het voornoemde arrest geformuleerde opmerkingen;

Overwegende dat de adviezen die het Gewest heeft ontvangen in het kader van de goedkeuring van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 13 juli 2023Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 13/07/2023 pub. 06/09/2023 numac 2023043869 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende uitvoering van de ordonnantie van 29 november 2018 betreffende het delen van vrije vloot vervoersmodi die een alternatief zijn voor de auto sluiten een grotere duidelijkheid en leesbaarheid binnen de markt voor fietsdeeloperatoren aanmoedigen, en dus op het vastleggen van vaste quota wat betreft het aantal vergunningen daarom vaste quota vast te leggen voor het aantal verleende vergunningen voor exploitatie en voor het aantal toegestane fietsdeelvoertuigen per vergunning;

Overwegende dat de openbare ruimte die beschikbaar is voor het uitrollen van een netwerk van dropzones beperkt is omdat ze gedeeld wordt door de vele mobiliteitsmodi en -diensten die zich ontwikkelen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

Overwegende de aanbevelingen uit de gids voor uitvoering van dropzones, dat het streefdoel inzake het aantal dropzones vaststelt op 3.000 dropzones, de mogelijke voertuigdichtheid op 3 voertuigen per strekkende meter dropzone en de behoefte aan 3 parkeerplaatsen per fietsdeelvoertuig;

Overwegende dat er in 2023 in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest via metingen een vraag werd vastgesteld van 15.000.000 trajecten met tweewieldeelvoertuigen alsook een rotatiegraad tussen 1 en 2 trajecten per voertuig per dag op basis van een vloot van ongeveer 20.000 voertuigen;

Overwegende bijgevolg dat het aantal tweewieldeelvoertuigen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dat nodig is om te voldoen aan deze vraag tussen 20.000 en 40.000 voertuigen bedraagt, voor alle types tweewieldeelvoertuigen samen;

Overwegende de noodzaak te voorzien in een marge voor evolutie naar boven of beneden van de omvang van de voertuigvloot, rekening houdend met de mogelijke veranderingen in de sector met betrekking tot de vraag en het aanbod;

Overwegende de noodzaak een concurrerende markt in stand te houden waarbij een monopoliesituatie wordt vermeden en de continuïteit van de dienstverlening alsmede innovatie en concurrerende tarieven worden bevorderd, en derhalve een minimumaantal vergunningen toe te wijzen;

Overwegende de gewestelijke verplichtingen inzake het beheer van de openbare ruimte en de moeilijkheden in verband met het managen van de negatieve externaliteiten van de tweewieldeeldiensten en bijgevolg de noodzaak te voorzien in de mogelijkheid voor elk van de vervoerswijzen om geen vergunningen toe te kennen;

Overwegende de noodzaak om een concurrentiële markt in stand te houden en de markt niet te sterk op te splitsen met het oog op een overzichtelijk aanbod, een kritische massa en economische haalbaarheid voor de operatoren, alsook de noodzaak om het aanbod op gewestelijk niveau te organiseren en bijgevolg een maximaal aantal vergunningen te bepalen;

Overwegende de noodzaak dit maximale aantal vergunningen vast te stellen op 5 voor fietsen, omdat deze vervoerswijze minder ongevalgevoelig is, een aanzienlijkere modale verschuiving oplevert evenals meer gezondheidsvoordelen voor de gebruikers wegens de fysieke activiteit die inherent verbonden is aan deze vervoerswijze;

Overwegende de noodzaak om dit maximale aantal vergunningen vast te leggen op 5 voor de proefprojecten rekening houdend met de wens om te anticiperen op de mogelijke evolutie van de sector en de wens om meerdere operatoren de kans te geven innovatieve oplossingen voor te stellen;

Overwegende de noodzaak om dit maximale aantal op 3 vast te leggen voor de voortbewegingstoestellen; deze vervoerswijzen bieden immers niet dezelfde maatschappelijke voordelen en winst als de fiets;

Overwegende de noodzaak om dit maximale aantal vast te leggen op 3 voor de bakfietsen en de scooters; deze vervoerswijzen voorzien in een kleinere vraag, nemen meer ruimte in en hebben bijgevolg een grotere impact op het beheer van de openbare ruimte;

Overwegende dat het maximale aantal voertuigen per vergunning werd vastgelegd rekening houdend met enerzijds de gewenste omvang van de vloot en anderzijds het aantal vergunningen per vervoerswijze;

Overwegende dat de geolocatiegegevens van fietsdeelvoertuigen beschikbaar voor verhuur worden doorgegeven in een internationaal standaardformaat dat beschikbaar is in open data en overwegende dat deze gegevens in geen geval persoonsgegevens zijn, aangezien ze alleen betrekking hebben op voertuigen die niet in gebruik zijn;

Overwegende de verplichtingen die voortvloeien uit de Europese Richtlijn 2010/40/EU van het Europees Parlement en de Raad van 7 juli 2010 betreffende het kader voor het uitrollen van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen, met betrekking tot intelligente vervoerssystemen en meer in het bijzonder het ter beschikking stellen van diensten met informatie over multimodale verplaatsingen door de transportoperatoren via een nationaal toegangspunt;

Op voordracht van de Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Artikel 4 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 13 juli 2023Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 13/07/2023 pub. 06/09/2023 numac 2023043869 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende uitvoering van de ordonnantie van 29 november 2018 betreffende het delen van vrije vloot vervoersmodi die een alternatief zijn voor de auto sluiten houdende uitvoering van de ordonnantie van 29 november 2018 betreffende het delen van vrije vloot vervoersmodi die een alternatief zijn voor de auto wordt vervangen als volgt: "Art. 4.

De directeur-generaal van Brussel Mobiliteit is gemachtigd de opdrachten die hem zijn toegekend via dit besluit te delegeren aan elk personeelslid van Brussel Mobiliteit met minstens een A-niveau."

Art. 2.Artikel 5 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt: "Art. 5. § 1. Het maximumaantal vergunningen voor fietsdelen met een vrije vloot bedraagt: 1° Tussen nul en vijf vergunningen voor fietsen;2° Tussen nul en drie vergunningen voor voortbewegingstoestellen;3° Tussen nul en drie vergunningen voor scooters;4° Tussen nul en drie vergunningen voor vrachtfietsen;5° Tussen nul en vijf vergunningen voor het uitvoeren van proefprojecten; § 2. De minister bepaalt het aantal voertuigen dat per vergunning in dienst mag zijn binnen volgende grenzen: 1° Maximaal 4000 voor fietsen;2° Maximaal 6000 voor voortbewegingstoestellen;3° Maximaal 500 voor scooters;4° Maximaal 500 voor vrachtfietsen; 5° Maximaal 1500 voertuigen voor de proefprojecten."

Art. 3.Artikel 11 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt: "Art. 11. § 1. Om de in artikel 5 bedoelde vergunningen toe te wijzen, baseert de minister zich op de selectiecriteria, gekoppeld aan volgende belangen: 1° De toegankelijkheid en inclusiviteit van de diensten;2° De kwaliteit en de betrouwbaarheid van de diensten;3° De verkeersveiligheid;4° Sociaaleconomisch voorbeeldig;5° De milieuvoorbeeldfunctie;6° De naleving van de parkeerregels;7° Een vlootbeheer dat de impact op het verkeer beperkt. § 2. De selectiecriteria worden nader omschreven en gewogen in de oproepen tot kandidaturen."

Art. 4.Artikel 29 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt: "Art. 29. § 1. Elke operator deelt jaarlijks de volgende gegevens mee aan Brussel Mobiliteit: 1° de effectieve levensduur van de aangeboden fietsdeelvoertuigen;2° de gemiddelde termijn waarbinnen hinderlijke of gevaarlijke parkeersituaties door de operator verholpen worden;3° het aantal verdwenen voertuigen. § 2. Wanneer een operator bepaalde gegevens niet kan verzamelen, laat hij Brussel Mobiliteit weten hoe dat komt."

Art. 5.Artikel 30 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt: "Art. 30. § 1. De operator bezorgt Brussel Mobiliteit in bijna real time en volgens de door Brussel Mobiliteit bepaalde nadere regels de gegevens betreffende de beschikbaarheid van de voertuigen.

De geolokalisatiegegevens van de tweewieldeelvoertuigen die beschikbaar zijn voor verhuur worden in een internationaal in open data beschikbaar standaardformaat verzonden § 2. De operator bewaart de bovenvermelde gegevens ook in historiekvorm en houdt ze ter beschikking van Brussel Mobiliteit volgens dezelfde nadere regels gedurende de door Brussel Mobiliteit bepaalde termijn, die niet meer dan 3 maanden mag bedragen. § 3. Brussel Mobiliteit zal de overgemaakte gegevens uitsluitend gebruiken om de opdrachten te kunnen uitvoeren die hem volgens de wet en de bijhorende uitvoeringsbesluiten zijn toegewezen, met inbegrip van het beheer, de planning en optimalisering van de vervoers- en mobiliteitsdiensten op het grondgebied, de controle op het naleven van de exploitatievoorwaarden en het opleggen van de zones die in het kader van het gebruik van deelvoertuigen door de ordonnantie en de bijhorende uitvoeringsbesluiten zijn bepaald, alsook de opmaak en de openbaarmaking van info uit het verleden of in realtime betreffende de beschikbaarheid en het gebruik van vervoers- en mobiliteitsdiensten." § 4. De in dit artikel bepaalde gegevensverwerking betreft in geen geval persoonsgegevens."

Art. 6.Artikel 71 van hetzelfde besluit wordt opgeheven.

Art. 7.Artikel 72 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt: "Art. 72.

De op basis van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 13 juli 2023Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 13/07/2023 pub. 06/09/2023 numac 2023043869 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende uitvoering van de ordonnantie van 29 november 2018 betreffende het delen van vrije vloot vervoersmodi die een alternatief zijn voor de auto sluiten houdende uitvoering van de ordonnantie van 29 november 2018 betreffende het delen van vrije vloot vervoersmodi die een alternatief zijn voor de auto vastgestelde overtredingen en ingestelde boeteprocedures blijven van toepassing."

Art. 8.Dit besluit treedt in werking de dag volgend op de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.

Art. 9.De minister bevoegd voor Mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 16 januari 2025.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid, E. VAN DEN BRANDT


^