Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 02 mei 2024
gepubliceerd op 12 juli 2024

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende verlenging van de uitvoeringsfase van de operaties EO.14 Sint-Franciscuspark, aangestuurd door de Gemeente Sint-Joost-ten-Node en EO.12A Socio-culturele pool Rogierstraat 126, alsook AR.15 Studenten- en buurtpool, Koninginneplein aangestuurd door de gemeente Schaarbeek en AR.14 Inrichting van het Koninginneplein aangestuurd door Brussel Mobiliteit en TU.18 Verlichting van de wijk aangestuurd door Brussel Mobiliteit, als deel van het Stadsvernieuwingscontract "Brabant - Noord - Sint-Lazarus" in toepassing van artikel 6 van de ordonnantie van 23 december 2022

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2024006147
pub.
12/07/2024
prom.
02/05/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

2 MEI 2024. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende verlenging van de uitvoeringsfase van de operaties EO.14 Sint-Franciscuspark, aangestuurd door de Gemeente Sint-Joost-ten-Node en EO.12A Socio-culturele pool Rogierstraat 126, alsook AR.15 Studenten- en buurtpool, Koninginneplein aangestuurd door de gemeente Schaarbeek en AR.14 Inrichting van het Koninginneplein aangestuurd door Brussel Mobiliteit en TU.18 Verlichting van de wijk aangestuurd door Brussel Mobiliteit, als deel van het Stadsvernieuwingscontract "Brabant - Noord - Sint-Lazarus" (SVC 2) in toepassing van artikel 6 van de ordonnantie van 23 december 2022


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de ordonnantie van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering (hierna OSH);

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 23 maart 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 23/03/2017 pub. 30/03/2017 numac 2017030171 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de Stadsvernieuwingscontracten sluiten betreffende de Stadsvernieuwingscontracten;

Gelet op het besluit van 23 november 2017 van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot goedkeuring van het programma van het stadsvernieuwingscontract - SVC 2 "Brabant - Noord - Sint-Lazarus";

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 8 juli 2021Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 08/07/2021 pub. 28/07/2021 numac 2021031873 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot goedkeuring van de eerste wijziging en aanvulling van het programma voor het "Stadsvernieuwingscontract - Brabant Noord - St Lazarus" sluiten tot goedkeuring van de eerste wijziging en aanvulling van het programma voor het stadsvernieuwingscontract - SVC 2 "Brabant - Noord - Sint-Lazarus";

Gelet op de ordonnantie van 23 december 2022 tot verlenging van sommige termijnen van de ordonnantie van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering (OSH), tot toekenning van de mogelijkheid om een allerlaatste programmawijziging door te voeren en tot verlenging van een termijn bepaald in de ordonnantie van 31 mei 2018 met betrekking tot de toekenning van subsidies voor investeringen in gemeentelijke sportinfrastructuur ;

Gelet op het artikel 6, § 1, eerste streepje van de ordonnantie van 23 december 2022 is de Regering gemachtigd om bij een met redenen omkleed besluit : - de termijnen van de programma's en operaties bedoeld in artikel 3 van diezelfde ordonnantie voor een duur van hoogstens 6 bijkomende maanden volledig of voor een deel te verlengen".

Overwegende de vraag van de Gemeente Sint-Joost-ten-Node met betrekking tot de operatie EO.14 Sint-Franciscuspark Overwegende de vraag van 27 februari 2024 van de gemeente Sint-Joost-ten-Node om de termijn voor de uitvoering van operatie EO.14 Sint-Franciscuspark van SVC 2 "Brabant-Noord - Sint-Lazarus" te verlengen om de volgende redenen: - In toepassing van artikel 191 van het BWRO heeft de Gedelegeerde Ambtenaar de Gemeente gevraagd om binnen een termijn van 6 maanden een reeks wijzigingen aan te brengen naar aanleiding van de stedenbouwkundige vergunningsaanvraag van april 2022; - De oorspronkelijke planning diende te worden aangepast als gevolg van vertragingen door het studiebureau, ondanks vermaningen van de Gemeente; - De Gemeente kan de werkzaamheden niet voor 31 mei 2024 aanvangen.

Overwegende dat de operatie EO.14 Sint-Franciscuspark sinds de eerste programmawijziging een prioritair project is van het SVC 2 "Brabant Noord - Sint-Lazarus" en dat het belang van kwaliteitsvolle, gemakkelijk toegankelijke groene ruimten wordt benadrukt in de diagnose van het SVC 2 "Brabant Noord - Sint-Lazarus";

Overwegende dat operatie EO.14 Sint-Franciscuspark in aanmerking komt voor middelen uit het SVC-budget van SVC 2 Brabant Noord - Sint-Lazarus; dat de termijnen die reglementair zijn vastgesteld in de OSH van 6 oktober 2016 hierop bijgevolg van toepassing zijn en op grond van de ordonnanties van 23 december 2022 en 21 juli 2021 eventueel kunnen worden verlengd;

Overwegende dat rekening kan worden gehouden met de motivering voor de vertragingen bij het studiebureau dat verantwoordelijk is voor de aanvraag van de stedenbouwkundige vergunning en het aanbestedingsdossier, wat een bijkomende termijn van zes maanden kan verantwoorden om de opdracht voor werken binnen de termijnen van het SVC 2 te kunnen toewijzen.

Overwegende dat uit de vorderingsstaten blijkt dat het project goed vooruitgaat; de stedenbouwkundige vergunning werd verkregen op 9 december 2022, het voltooide aanbestedingsdossier werd goedgekeurd door de Gemeenteraad op 20 december 2023 en de opdracht voor werken is bekendgemaakt op 8 februari 2024; maar dat het voor de Gemeente St-Joost-ten-Node momenteel niet mogelijk is om de opdracht voor werken binnen de gestelde termijn, d.w.z. vóór 31 mei 2024, toe te wijzen;

Overwegende dat de goedkeuring van een procedure voor een opdracht van werken en de gunning daarvan redelijkerwijs 6 tot 10 maanden in beslag zouden nemen;

Overwegende dat de huidige uitvoeringstermijn van operatie EO.14 Sint-Franciscuspark op 31 mei 2024 afloopt; dat volgens de reglementering de opdrachten op die datum toegewezen moeten zijn; dat vastgesteld moet worden dat deze termijn niet kan worden nageleefd;

Dat de bovenvermelde elementen van die aard zijn dat ze de verwezenlijking van één van de voornaamste door de gemeente Sint-Joost-ten-Node aangestuurde projecten van SVC 2 binnen de momenteel voorziene SVC-termijnen in het gedrang brengen, met gevolgen voor het programma van SVC 2 "Brabant Noord - Sint-Lazarus"; en dat een groot deel van de subsidies die aan de gemeente voor dit project werden toegekend daarbij verloren gaan;

Overwegende dat de vertragingen in de opdracht van het studiebureau en de beoordeling van een redelijke termijn voor de uitvoering van een overheidsopdracht voor werken een rechtvaardigingsgrond kunnen bieden om de termijn zoals gevraagd met 6 maanden te verlengen;

Overwegende de vraag van de gemeente Schaarbeek met betrekking tot de operaties EO.12A Socio-culturele pool Rogierstraat 126 en AR.15 Studenten- en buurtpool, Koninginneplein Overwegende het verzoek van de gemeente Schaarbeek van 15 maart 2024 om de uitvoeringstermijn te verlengen voor de operaties EO.12A Socio-culturele pool Rogierstraat 126 en AR.15 Studenten- en buurtpool, Koninginneplein van SVC "Brabant-Noord - Sint-Lazarus" om de volgende redenen: - Voor operatie EO.12A Socio-culturele pool Rogierstraat 126: ? Aangezien de bedragen van de eerste offertes van de inschrijvers op de door Sibelga uitgeschreven opdracht voor werken (raamovereenkomst met de Gemeente) abnormaal hoog waren (+/- 4.200 €/m2 incl. btw); ? Dat de onderhandelingen zonder resultaat zijn gebleken; ? Dat de Gemeente Schaarbeek de opdracht voor werken opnieuw zal moeten uitschrijven (buiten de raamovereenkomst met Sibelga). - Voor operatie AR.15 Studenten- en buurtpool, Koninginneplein: ? Rekening houdend met de complexiteit van de operatie vanuit programmatisch, stedenbouwkundig, erfgoedtechnisch, juridisch en economisch oogpunt; ? Rekening houdend met de complexiteit van het lopende dossier door het grote aantal betrokken partijen in een zeer complexe stedelijke omgeving; ? Rekening houdend met de lange procedure voor het verkrijgen van de unieke stedenbouwkundige vergunning na de indiening van de aanvraag op 04/02/2023; ? Rekening houdend met de huidige onzekerheden in verband met de stijging van de kosten die nodig zijn om het project te verwezenlijken, het zoeken naar bijkomende financiering en/of de aanpassing van het project; ? De Gemeente Schaarbeek zal de offertes voor de opdracht voor werken begin maart 2024 ontvangen. Na onderzoek van de offertes kan het aangewezen blijken om ook de opdracht voor dit project opnieuw uit te schrijven als de offertes de ramingen overtreffen.

Overwegende dat deze twee vastgoedoperaties van de Gemeente Schaarbeek prioritaire projecten zijn van het SVC 2 "Brabant Noord-Sint-Lazarus" en beide een aanzienlijke impact hebben op de wijk.

Overwegende dat de beide operaties in aanmerking komen voor middelen uit het SVC-budget van SVC 2; dat de termijnen die reglementair zijn vastgesteld in de OSH van 6 oktober 2016, bijgevolg van toepassing zijn op deze operaties en op grond van de ordonnanties van 23 december 2022 en 21 juli 2021 eventueel kunnen worden verlengd;

Overwegende dat rekening kan worden gehouden met de motivering in verband met de ondervonden moeilijkheden in verband met de sterke toename van de prijzen van de offertes en de verplichting of het risico om de opdrachten voor werken opnieuw te moeten uitschrijven en dat zij een bijkomende termijn van zes maanden kan verantwoorden.

Overwegende dat de vordering van deze operaties aantoont dat de projecten goed vooruitgaan: - Op 6 oktober 2023 werd de stedenbouwkundige vergunning voor het project Socio-culturele pool (Rogierstraat 126) uitgereikt. - Het project EO.12A Socio-culturele pool Rogierstraat 126 is laureaat voor de Renoclick- en Renolab.b-premie;

De aanvraag voor een unieke stedenbouwkundige vergunning voor het project AR.15, Studenten- en buurtpool, Koninginneplein, werd ingediend op 4/02/2023. De procedure voor de opdracht voor werken is opgestart.

Overwegende dat uit de respectieve vorderingsstaten voor de operaties EO.12A Socio-culturele pool Rogierstraat 126 en AR.15 Studenten- en buurtpool van de Gemeente Schaarbeek blijkt dat de projecten goed vooruitgaan maar dat de Gemeente Schaarbeek onmogelijk de twee opdrachten voor werken binnen de gestelde termijn, hetzij 31 mei 2024, zal kunnen toekennen;

Overwegende dat de goedkeuring van een procedure voor een opdracht van werken en de gunning daarvan redelijkerwijs 6 tot 10 maanden in beslag zouden nemen;

Overwegende dat de huidige uitvoeringstermijn van de operaties EO.12A en AR.15 van SVC 2 op 31 mei 2024 afloopt; dat volgens de reglementering de opdrachten op die datum toegewezen moeten zijn; dat we dus moeten vaststellen dat die termijn niet kan worden nageleefd;

Dat de hierboven vermelde elementen de uitvoerbaarheid van de projecten in het gedrang brengen met alle gevolgen vandien voor het programma van SVC 2 "Brabant-Noord - Sint-Lazarus"; de Gemeente Schaarbeek zou daarbij een groot deel van de subsidies verliezen die voor beide projecten zijn toegekend;

Overwegende dat de toegenomen prijzen voor de werken en de beoordeling van een redelijke termijn voor de uitvoering van een overheidsopdracht voor werken een rechtvaardigingsgrond kunnen bieden om de termijn zoals gevraagd met 6 maanden te verlengen;

Overwegende de vraag van Brussel-Mobiliteit betreffende de operaties AR.14 Inrichting van het Koninginneplein en TU Verlichting Overwegende het verzoek van Brussel Mobiliteit van 1 maart 2024 om de uitvoeringstermijn te verlengen voor de operaties AR.14 Koninginneplein en TU.18 Verlichting van SVC 2 « Brabant - Noord - Sint-Lazarus » om de volgende redenen: Voor de operatie AR.14 Inrichting van het Koninginneplein en omgeving: ? De complexiteit van het dossier als gevolg van de grote strategische belangen die op het spel staan inzake ruimtelijke ordening, erfgoed, mobiliteit en de vele belanghebbenden bij de inrichting van het Koninginneplein en zijn omgeving; ? In toepassing van artikel 191 van het BWRO heeft de gedelegeerde ambtenaar Brussel Mobiliteit verzocht om een reeks wijzigingen aan te brengen naar aanleiding van de aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning die in maart 2023 is ingediend en het advies van de overlegcommissie van 12 oktober 2023; ? De stedenbouwkundige vergunning zal later worden verkregen dan gepland in de projectfiche.

Overwegende dat project AR.14 voor de inrichting van het Koninginneplein en zijn omgeving een prioritair project is van het SVC 2 "Brabant Noord-Sint-Lazarus" en dat het een aanzienlijke impact heeft op de wijk;

Overwegende dat deze operatie, die gecofinancierd wordt door BM (Avanti) en Schaarbeek, in aanmerking komt voor middelen uit het budget van SVC 2; dat de termijnen die reglementair zijn vastgesteld in de OSH van 6 oktober 2016 hierop bijgevolg van toepassing zijn en op grond van de ordonnanties van 23 december 2022 en 21 juli 2021 eventueel kunnen worden verlengd;

Overwegende dat de vermelde motiveringen in aanmerking genomen kunnen worden en de gevraagde bijkomende termijn van zes maanden verantwoorden;

Overwegende dat het bestek voor de werken en de overeenkomst met Schaarbeek momenteel worden opgesteld en afgerond;

Overwegende dat uit de vorderingsstaten blijkt dat de projecten goed vooruitgaan, maar dat het voor Brussel Mobiliteit momenteel niet mogelijk is om de opdrachten voor werken binnen de toegekende termijn, hetzij tegen 31 mei 2024 toe te wijzen;

Overwegende dat het verkrijgen van de stedenbouwkundige vergunning en de goedkeuring van een procedure voor een opdracht van werken en de gunning daarvan redelijkerwijs 6 tot 10 maanden in beslag zouden nemen;

Overwegende dat de huidige uitvoeringstermijn van operatie AR.14 van SVC 2 op 31 mei 2024 afloopt; dat volgens de reglementering de opdrachten op die datum toegewezen moeten zijn; dat we dus moeten vaststellen dat die deadline niet kan worden gehaald;

Dat de hogervermelde elementen de uitvoerbaarheid van het project in het gedrang brengen met alle gevolgen vandien voor het programma van SVC 2 "Brabant-Noord - Sint-Lazarus"; Brussel Mobiliteit zou daarbij een groot deel van het budget van SVC 2 verliezen;

Overwegende dat de complexiteit van dit dossier waarbij heel veel partijen betrokken zijn, de vertraging bij het verkrijgen van de stedenbouwkundige vergunning en de beoordeling van een redelijke termijn die nodig is om een overheidsopdrachtprocedure voor werken uit te voeren, een rechtvaardigingsgrond kunnen bieden om de termijn zoals gevraagd met zes maanden te verlengen;

Voor de operatie TU.18 Verlichting van de wijk: ? De vertraging die werd veroorzaakt omdat het project werd stilgelegd vanwege een gebrek aan specifiek verlichtingspersoneel. ? Het voorstel van Brussel Mobiliteit in juni 2023 ter voorbereiding van de laatste programmawijziging om de middelen van TU18 toe te spitsen op de verlichting van de Koninklijke Sint-Mariakerk, als aanvulling op het project AR.14. ? Het feit dat Brussel Mobiliteit van plan is de studieopdracht uit te schrijven via een bestelbon op een stockopdracht voor verlichtingsstudies, volgens de specifieke afspraken met Schaarbeek.

Overwegende dat deze operatie in aanmerking komt voor middelen uit het budget van SVC 2; dat de termijnen die reglementair zijn vastgesteld in de OSH van 6 oktober 2016 op de operatie bijgevolg van toepassing zijn en op grond van de ordonnanties van 23 december 2022 en 21 juli 2021 eventueel kunnen worden verlengd;

Overwegende dat deze operatie van Brussel Mobiliteit, als aanvulling bij operatie AR.14 een aanzienlijke impact zal hebben op de stedelijke omgeving van de wijk.

Overwegende dat de vermelde motiveringen in aanmerking genomen kunnen worden en de gevraagde bijkomende termijn van zes maanden verantwoorden;

Overwegende dat het voorbereidingsproces van een studie opnieuw is opgestart in het kader van de gesprekken met de gemeente Schaarbeek;

Overwegende dat het risico bestaat dat werkzaamheden aan de voorbereiding van deze opdracht vóór de toewijzing voor vertraging zorgen;

Overwegende dat er begin februari 2024 een offerte verstuurd is naar Brussel Mobiliteit die nog geanalyseerd en indien nodig aangepast moet worden;

Overwegende dat de offerte zeker aanpassingen zal ondergaan die inherent zijn aan de wijzigingen aan het plan voor het Koninginneplein ingevolge artikel 191 (zie AR.14);

Overwegende dat Brussel Mobiliteit er daarom naar streeft de studie op zijn vroegst in mei 2024 te laten starten;

Overwegende dat deze datum echter niet absoluut zeker is en de uiterste datum voor de vastlegging van de begroting te dicht benadert.

Ook al is het risico klein, toch zou Brussel Mobiliteit dit studiebudget kunnen verliezen;

Overwegende dat mits een bijkomende termijn van zes maanden de projecten: - EO.14 Sint-Franciscuspark, aangestuurd door de Gemeente Sint-Joost-ten-Node - EO.12A Socio-culturele pool Rogierstraat 126, aangestuurd door de gemeente Schaarbeek - AR.15 Studenten- en buurtpool, Koninginneplein, aangestuurd door de gemeente Schaarbeek - AR.14 Inrichting van het Koninginneplein, aangestuurd door Brussel Mobiliteit - TU.18 Verlichting van de Wijk aangestuurd door Brussel Mobiliteit verwezenlijkt kunnen worden binnen het programma van het Stadsvernieuwingscontract "Brabant - Noord - Sint-Lazarus" (SVC 2);

Dat deze verlenging bovendien geen gevolgen heeft inzake bijkomende budgetten.

Dat in deze omstandigheden wordt voorgesteld de termijn van de uitvoeringsfase met zes maanden te verlengen voor de projecten: - EO.14 Sint-Franciscuspark, aangestuurd door de Gemeente Sint-Joost-ten-Node - EO.12A Socio-culturele pool Rogierstraat 126, aangestuurd door de gemeente Schaarbeek - AR.15 Studenten- en buurtpool, Koninginneplein, aangestuurd door de gemeente Schaarbeek - AR.14 Inrichting van het Koninginneplein, aangestuurd door Brussel Mobiliteit - TU.18 Verlichting van de Wijk aangestuurd door Brussel Mobiliteit van het Stadsvernieuwingscontract "Brabant - Noord - Sint-Lazarus" (SVC 2);

De keuze om geen twee maar zes maanden toe te staan aan de operatie TU.18 Verlichting van de wijk wordt verantwoord als volgt: - Aangezien dit project verbonden is met operatie AR.14, Aanleg van het Koninginneplein, lijkt een bijkomende termijn van twee maanden onvoldoende gelet op de onzekerheid van de planning van operatie AR.14. - Door slechts 2 maanden toe te staan midden in de zomerperiode bestaat het risico dat deze termijn ontoereikend is gezien de verlofperiode die een invloed zal hebben op de agenda's van de verschillende actoren betrokken bij het project. - Om consistent te zijn met de andere operaties die een bijkomende termijn vragen en waarvoor 6 maanden worden toegekend overeenkomstig artikel 6, § 1, eerste streepje van de ordonnantie van 23 december 2022. - Daarom wordt voor al deze vijf operaties de einddatum voor de uitvoeringsfase bedoeld in artikel 45 van de OSH verlengd tot 30 november 2024.

Op voordracht van de Minister-President, bevoegd voor Territoriale Ontwikkeling, Besluit :

Artikel 1.In toepassing van artikel 6, § 1, eerste streepje van de ordonnantie van 23 december 2022 tot verlenging van sommige termijnen van de ordonnantie van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering (OSH), tot toekenning van de mogelijkheid om een allerlaatste programmawijziging door te voeren en tot verlenging van een termijn bepaald in de ordonnantie van 31 mei 2018 met betrekking tot de toekenning van subsidies voor investeringen in gemeentelijke sportinfrastructuur, kent de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: - de gemeente Sint-Joost-ten-Node een verlenging toe met 6 maanden van de uitvoeringsfase van operatie EO.14 Sint-Franciscuspark; de in artikel 45 van de OSH bedoelde einddatum van de uitvoeringsfase van de operatie in het kader van SVC 2 "Brabant-Noord - Sint-Lazarus" wordt verdaagd naar 30 november 2024; - de gemeente Schaarbeek een verlenging toe met 6 maanden van de uitvoeringsfase van operatie EO.12A Socio-culturele pool Rogierstraat 126 alsook een verlenging met zes maanden van de uitvoeringsfase van de operatie AR. 15 Studenten- en buurtpool; de in artikel 45 van de OSH bedoelde einddatum van de uitvoeringsfase van deze operaties in het kader van SVC 2 "Brabant-Noord - Sint-Lazarus" wordt verdaagd naar 30 november 2024; - Brussel Mobiliteit een verlenging toe van zes maanden voor de uitvoeringsfase van de operatie AR.14 Aanleg van het Koninginneplein en zijn omgeving; de in artikel 45 van de OSH bedoelde einddatum van de uitvoeringsfase van de operatie in het kader van SVC 2 "Brabant-Noord - Sint-Lazarus" wordt verdaagd naar 30 november 2024; - Brussel Mobiliteit een verlenging van zes bijkomende maanden toe voor de uitvoeringsfase van de operatie TU.18 Verlichting van de wijk; de in artikel 45 van de OSH bedoelde einddatum van de uitvoeringsfase van de operatie in het kader van SVC 2 "Brabant-Noord - Sint-Lazarus" wordt verdaagd naar 30 november 2024.

Art. 2.De Minister bevoegd voor Territoriale Ontwikkeling, wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 2 mei 2024.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd voor Territoriale Ontwikkeling en Stadsvernieuwing, Toerisme, de Promotie van het Imago van Brussel en Biculturele Zaken van Gewestelijk Belang, R. VERVOORT


^