Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 14 december 2023
gepubliceerd op 15 januari 2024

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende goedkeuring van een onteigeningsplan op basis van de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden om redenen van algemeen nut ten gunste van de Stad Brussel voor het goed gelegen Dikkelindelaan 2, 1020 Brussel en gekadastreerd Brussel, 18e afdeling, sectie A, nrs. 0120/M en 0120/L

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2023048490
pub.
15/01/2024
prom.
14/12/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

14 DECEMBER 2023. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende goedkeuring van een onteigeningsplan op basis van de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden om redenen van algemeen nut ten gunste van de Stad Brussel voor het goed gelegen Dikkelindelaan 2, 1020 Brussel (Amerikaans theater) en gekadastreerd Brussel, 18e afdeling, sectie A, nrs. 0120/M en 0120/L


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de wet van 27 mei 1870 houdende vereenvoudiging van de administratieve formaliteiten inzake onteigening ten algemenen nutte;

Gelet op de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte;

Gelet op de ordonnantie van 22 februari 1990 betreffende de onteigeningen van openbaar nut doorgevoerd of toegestaan door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van de Stad Brussel van 4 september 2023 tot vaststelling van het onteigeningsplan nr. 7619, met een opsomming van de te onteigenen percelen en de tabel met doorgangsrechten, en met het verzoek aan de Brusselse Hoofdstedelijke Regering om te mogen overgaan tot onteigening bij hoogdringende omstandigheden om redenen van algemeen nut, volgens de procedure voorgeschreven door de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten;

Overwegende het onteigeningsplan nr. 7619 met daarop de te onteigenen percelen en de tabel met innames;

Overwegende de percelen 0120/M en 0120/L Overwegende dat het goed waarop deze onteigeningsprocedure betrekking heeft, eigendom is van de federale staat, deel uitmaakt van zijn privévermogen en als zodanig wordt beheerd door de Regie der Gebouwen; dat het gaat om het voormalige Amerikaanse paviljoen van de wereldtentoonstelling van 1958, bekend als het "Amerikaans theater";

Overwegende dat het paviljoen bestaat uit een cirkelvormig gebouw van één verdieping met een kantoorzone en opslagruimte;

Overwegende dat het theatergebouw 4 verdiepingen heeft en voornamelijk bestaat uit een amfitheater met een groot podium, twee verdiepingen met gelaagde zitplaatsen en controlekamers;

Overwegende dat het pand volgens het GBP gelegen is in een zone van openbaar belang of apparatuur voor openbare dienstverlening en in GCHEWS;

Overwegende dat het Plan voor de Internationale Ontwikkeling van Brussel het Brussels Gewest in 2007 aangeduid had als een centraal ontwikkelingsknooppunt voor België, bedoeld om zijn invloed en aantrekkingskracht als een van de grote Europese steden te garanderen;

Overwegende dat het Plan voor de Internationale Ontwikkeling van Brussel de Heizelvlakte aangewezen had als een prioritair ontwikkelingsgebied met belangrijke troeven, namelijk uitstekende verbindingen met het openbaar vervoer naar het stadscentrum en de belangrijkste treinstations (drie metrostations, een tramterminal, talrijke lijnen voor openbaar vervoer, enz. ), goede wegverbindingen, waaronder de Ring rond Brussel en de snelweg A12 (Brussel-Antwerpen) en de nabijheid van de luchthaven, bestaande economische en toeristische activiteiten (al meer dan 5 miljoen bezoekers per jaar) en, ten slotte, een commerciële vraag waaraan nog niet volledig is voldaan in het grote verzorgingsgebied ten noorden van Brussel (Vlaanderen, Antwerpen, Noorden van Brussel);

Wat het toepassingsgebied en het algemeen nut (grondslag) van de onteigening betreft: Overwegende dat het Gewest bijgevolg de procedure heeft opgestart om het Gewestelijk Bestemmingsplan tot vaststelling van het GGB Heizel te wijzigen en ook om een Richtplan van Aanleg Heizel (RPA) voor de hele vlakte op te stellen;

Overwegende dat deze globale inzet het mogelijk zal maken om de Heizelvlakte te transformeren in een nieuw stuk multifunctionele Stad met een hoge stedelijke intensiteit voor internationale, nationale en gewestelijke bezoekers, maar ook voor buurtbewoners en nieuwe inwoners;

Overwegende dat deze nieuwe wijk zal worden geïntegreerd in de naburige identiteitskernen door de stedelijke barrières te verminderen en toe te zien op de ecologische voorbeeldfunctie en de architecturale kwaliteit van de gebouwen;

Overwegende dat het stroomgebied van de Molenbeek veerkrachtiger moet worden gemaakt ten aanzien van het toenemende overstromingsrisico, door het regenwaterbeheer op voorbeeldige wijze te integreren in het inrichtings-, bouw- en renovatiebeleid, ook op de Heizelvlakte;

Overwegende dat de wijk de thuisbasis is van iconische monumenten en internationale voorzieningen zoals het Atomium, Brussels Expo, de Trade Mart en het Koning Boudewijnstadion;

Overwegende dat de ambitie van de Stad om het aangezicht van de Heizelvlakte de komende jaren te transformeren door grote ontwikkelingsprojecten die de internationale uitstraling van Brussel moeten versterken door een gemengde stedelijke omgeving te bieden waar (inter)nationale evenementen, activiteiten, woningen, winkels, recreatieve voorzieningen en cultuur kunnen plaatsvinden;

Overwegende dat deze herverstedelijkings-projecten zullen bijdragen aan het creëren van nieuwe stedelijke functies en bestaande activiteiten zullen versterken;

Overwegende dat het goed een overblijfsel is van de Wereldtentoonstelling, opgenomen in de inventaris van het architecturaal erfgoed van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, dat het een zeer bijzondere architectuur heeft, dat het dringend is om de voortschrijdende aftakeling van het goed een halt toe te roepen;

Overwegende dat een project van de Regie der Gebouwen ontbreekt;

Overwegende het bestaande socio-culturele aanbod op de site, waaronder monumenten zoals het Atomium, het planetarium, Kinepolis en het Design Museum Brussel;

Overwegende dat deze sociaal-culturele elementen elkaar versterken;

Overwegende dat de Heizelvlakte meer specifiek een muziekbestemming is, met podia zoals het Koning Boudewijnstadion, Paleis 12 en het Ossegempark dat gebruikt wordt voor festivals; dat de doelstelling om het goed te restaureren hierbij aansluit;

Overwegende dat het goed, architecturaal gezien, geschikt is voor culturele en artistieke activiteiten;

Overwegende dat het bezitten van het goed het mogelijk zou maken om het recreatieve, socio-culturele en artistieke aanbod op de Heizel-site te vervolledigen door het goed om te vormen tot een symbolisch artistiek centrum met ruimtes voor ontmoeting, participatie, uitwisseling en tot een echt socio-cultureel instrument;

Overwegende dat de oppervlakte van het perceel geschikt is voor de doeleinden waarvoor de Stad het wil gebruiken;

Overwegende dat het openbaar nut, gelet op het voorgaande, gerechtvaardigd is voor zover door de verwerving kan worden voorzien in de behoefte aan sociaal-culturele voorzieningen ter plaatse; dat met de verwerving deze doelstelling van openbaar nut op duurzame wijze wordt nagestreefd;

Overwegende dat het goed strategisch gelegen is op de Heizelvlakte, vlakbij de Madridlaan en Miramarlaan, openbaar vervoer, een voetgangers/fietsersverbinding, wegeninfrastructuur (A12 en Ring) en de luchthaven;

Overwegende dat de activering van dit goed van strategisch belang is om de band met Neder-Over-Heembeek te versterken;

Overwegende dat het openbaar nut vereist dat de percelen met het oog op de renovatie ervan onmiddellijk in bezit worden genomen;

Wat de hoogdringendheid van de onteigening betreft: Overwegende dat het goed in kwestie in een vervallen staat verkeert en er al ongeveer tien jaar niet meer noemenswaardig in is geïnvesteerd, en dat er slechts enkele reparaties op ad-hocbasis zijn uitgevoerd;

Overwegende dat dit gebrek aan structurele bezetting sinds 2012 (toen de VRT - de laatste bewoner van het goed - er vertrokken is) heeft bijgedragen aan de achteruitgang van het goed; dat dit gebrek aan bezetting ook nadelig is voor de dynamiek van de Heizelvlakte;

Overwegende dat omwille van de structurele leegstand, het goed moet worden gerenoveerd;

Overwegende dat de hoogdringendheid van de onteigening voortvloeit uit de wens van de Stad Brussel om een terrein niet gedurende een aanzienlijke periode leeg te laten staan, en dus uit de noodzaak om het openbaar nut na te streven;

Overwegende dat de Stad veel heeft geïnvesteerd in de herbestemming en de herverstedelijking van de Heizelvlakte;

Overwegende dat de ontwikkeling van de site rekening houdt met een fasering tussen het programma van de bebouwing, de openbare ruimte en de infrastructuur;

Overwegende de wens van de Stad om deze projecten min of meer gelijktijdig te realiseren;

Overwegende de wens van de Stad om haar grondbeheer op de site uit te breiden;

Overwegende dat de Stad over de begrotingsmiddelen beschikt om de aankoop van het goed uit te voeren;

Overwegende dat het goed waarop deze onteigeningsprocedure betrekking heeft, eigendom is van de federale staat, deel uitmaakt van zijn privévermogen en als zodanig wordt beheerd door de Regie der Gebouwen;

Overwegende dat een project van de Regie der Gebouwen ontbreekt;

Overwegende dat de regels van de wet van 17 april 1835 betreffende onteigening ten openbaar nut onuitvoerbaar zijn geworden en het in elk geval niet mogelijk maken het goed binnen een redelijke termijn die verenigbaar is met de hierboven uiteengezette doelstellingen in bezit te nemen;

Overwegende dat het daarom noodzakelijk is ter wille van het algemeen nut over te gaan tot de inbezitneming van de percelen die weergegeven zijn op het onteigeningsplan en dat overeenkomstig de bepalingen van de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte;

Overwegende dat de Stad de onteigenende overheid;

Op voorstel van de minister-president, die bevoegd is voor Territoriale Ontwikkeling en Stadsvernieuwing;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Wordt goedgekeurd het onteigeningsplan voor de onroerende goederen die gekadastreerd zijn als volgt: - Brussel, 18e afdeling, sectie A, nr. 0120/M - Brussel, 18e afdeling, sectie A, nr. 0120/L

Art. 2.Het is om redenen van algemeen nut noodzakelijk om de percelen die weergegeven zijn op de onteigeningsplannen vermeld in artikel 1, onmiddellijk in bezit te nemen.

Art. 3.De Stad Brussel wordt gemachtigd over te gaan tot de onteigeningen.

Art. 4.Voor die onteigening dient de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden ten algemenen nutte, geregeld door de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, te worden toegepast.

Art. 5.De minister-president, die bevoegd is voor Ruimtelijke Ordening, wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 14 december 2023.

Namens de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: De minister-president, bevoegd voor Territoriale Ontwikkeling en Stadsvernieuwing, Toerisme, de Promotie van het Imago van Brussel en Biculturele Zaken van Gewestelijk Belang, R. VERVOORT

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^