Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 29 juni 2023
gepubliceerd op 02 augustus 2023

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 29 juni 2023 tot wijziging van het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2023043878
pub.
02/08/2023
prom.
29/06/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

29 JUNI 2023. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 29 juni 2023 tot wijziging van het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968, artikel 1, eerste lid;

Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 31/03/2000 numac 1999000004 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 14/07/2014 numac 2014000537 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, artikel 60.2;

Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;

Gelet op de adviesaanvraag binnen dertig dagen die op 26 mei 2023 bij de Raad van State is ingediend, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende dat het advies niet is meegedeeld binnen die termijn;

Gelet op artikel 84, § 4, tweede lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Gelet op het evaluatieverslag over kansengelijkheid, bekend als de 'gelijkekansentest', vereist op grond van artikel 2, § 1, van de ordonnantie van 4 oktober 2018 tot invoering van de gelijkekansentest en op grond van artikel 1, § 1, van het besluit van 22 november 2018 tot uitvoering van deze ordonnantie, waarvan de Brusselse Hoofdstedelijke Regering kennis heeft genomen op 25 mei 2023;

Gezien het advies van Maatschappij voor het intercommunaal vervoer te Brussel, gegeven op 13 juni 2023;

Gezien de begrippen "massa" die in het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens voorzien zijn gestandaardiseerd moeten worden;

Gezien dat wegbeheerders vrij moeten kunnen beslissen of fietsers al dan niet gebruik mogen maken van een bijzondere overrijdbare bedding;

Gezien het aangewezen is de terminologie van het voornoemde besluit aan te passen aan de Brusselse realiteit inzake snelheden;

Op de voordracht van de Minister van Verkeersveiligheid;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.In artikel 9.4., 2°, van het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, worden de woorden "massa in beladen" vervangen door de woorden "maximale toegelaten massa".

Art. 2.In artikel 12.5bis van hetzelfde besluit, wordt het vierde lid vervangen als volgt: "Dit verkeersbord mag slechts aangevuld worden met het symbool van een fiets op voorwaarde dat de fietsers in dezelfde richting rijden als de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer en dat de bijzondere overrijdbare bedding niet in het midden van de rijbaan ligt als hij door tramvoertuigen gebruikt wordt."

Art. 3.In artikel 12.18, deerde lid, van hetzelfde besluit, worden de woorden "zones afgebakend door de verkeersborden F4a en F4b," vervangen door de woorden "plaatsen waarop de maximale toegelaten snelheid gelijk is aan of minder dan 30 km/u".

De minister bevoegd voor Verkeersveiligheid is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 29 juni 2023.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Verkeersveiligheid, E. VAN DEN BRANDT

^