Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 15 september 2022
gepubliceerd op 17 november 2022

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende goedkeuring van de onteigeningsplannen bij hoogdringendheid om redenen van openbaar nut ten gunste van de gemeente Schaarbeek voor de goederen gelegen Hutstraat, nr. 15/Lochtstraat, nr. 27/Linnéstraat, nr. 107 en Plantenstraat nr. 125-127 te 1030 Schaarbeek

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2022042113
pub.
17/11/2022
prom.
15/09/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

15 SEPTEMBER 2022. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende goedkeuring van de onteigeningsplannen bij hoogdringendheid om redenen van openbaar nut ten gunste van de gemeente Schaarbeek voor de goederen gelegen Hutstraat, nr. 15/Lochtstraat, nr. 27/Linnéstraat, nr. 107 en Plantenstraat nr. 125-127 te 1030 Schaarbeek


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de wet van 27 mei 1870 houdende vereenvoudiging der bestuurlijke pleegvormen in zaken van onteigening voor openbaar nut ;

Gelet op de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij dringende omstandigheden inzake onteigening voor openbaar nut ;

Gelet op de ordonnantie van 22 februari 1990 betreffende de onteigeningen voor openbaar nut doorgevoerd en toegestaan door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering ;

Gelet op de ordonnantie van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering, meer bepaald de artikelen 1, 2, 4, 7 tot 9, 19 tot 34, 51 tot 59, 71, 73 tot 75, en de uitvoeringsbesluiten daarvan ;

Gelet op de ordonnantie van 22 juli 2021 tot verlenging van sommige termijnen van de ordonnantie van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering Gelet op de beraadslaging van 28 april 2021 waarbij de gemeenteraad van Schaarbeek het basisdossier van het duurzaam wijkcontract « Heuveltje » goedkeurt ;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 8 juli 2021Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 08/07/2021 pub. 23/07/2021 numac 2021031826 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 9 juli 2019 tot benoeming van de leden van de Adviesraad voor Sociaal Ondernemerschap type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 08/07/2021 pub. 15/09/2021 numac 2021032891 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een globaal bedrag van 42.375.000 euro ten gunste van de gemeenten voor de herwaardering van de wijken in het kader van de duurzame wijkcontracten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 08/07/2021 pub. 28/07/2021 numac 2021031873 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot goedkeuring van de eerste wijziging en aanvulling van het programma voor het "Stadsvernieuwingscontract - Brabant Noord - St Lazarus" sluiten waardoor een subsidie wordt verleend aan gemeente Schaarbeek in het kader van het herwaarderingsprogramma voor het duurzaam wijkcontract « Heuveltje » ;

Gelet op de waardebepaling van de panden gelegen Linnéstraat 107, Hutstraat 15, Lochtstraat 27 en Plantenstraat 125-127 Gelet op het rapport van de huisvestingsonderzoeksdienst van 16.12.2020 houdende vaststelling van de leegstand van de gebouwen Gelet op de verklaring van vermoeden van leegstand - 32e reeks van 07/08/2019 met betrekking tot het gebouw gelegen Lochtstraat 27 Gelet op de verklaring van vermoeden van leegstand - 35e reeks van 14/02/2020 met betrekking tot het gebouw gelegen Plantenstraat 125-127 Gelet op de verklaring van vermoeden van leegstand - 38e reeks van 24/11/2020 met betrekking tot het gebouw gelegen Hutstraat 15 Gelet op de verklaring van vermoeden van leegstand n° 2/2022 van 03/05/2022 met betrekking tot het gebouw gelegen Linnéstraat 107 Gelet dat de leegstand blijft bestaan ;

Gelet op de beraadslaging van 29 juni 2022 waarbij de gemeenteraad van Schaarbeek de motiveringen met betrekking tot onteigening voor openbaar nut en bij dringende omstandigheden goedkeurt en een onteigeningsbevel aanvraagt door de regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor de onroerende goederen gekadastreerd als volgt : - 8e divisie, sectie E, nr. 247K6, gelegen Hutstraat, nr. 15, te 1030 Schaarbeek ; - 10e divisie, sectie E, nr. 183K11, gelegen de Lochtstraat, nr. 27, te 1030 Schaarbeek ; - 8e divisie, sectie E nr. 8R3, gelegen Linnéstraat, nr. 107, te 1030 Schaarbeek ; - 8e divisie, sectie E, nr. 6A10, gelegen Plantenstraat nr. 125-127, te 1030 Schaarbeek ;

Overwegende dat het één van de doelstellingen van het wijkcontract « Heuveltje » is om de kwalitatieve renovatie en het in overeenstemming met de normen brengen van sterk vervallen en/of leegstaande woongebouwen te bevorderen Gelet op het feit dat de gemeente in dit verband een complexe en innovatieve operatie wil uitvoeren, genaamd "renovatiefabriek", die in een eerste fase tot doel heeft woningen in leegstaande woningen te herconfigureren om slecht gehuisveste inwoners te herhuisvesten, met name in gebouwen met overtollige of "oververdeelde" woningen, die in een tweede fase van het project zullen worden verworven met het oog op hun renovatie Dat operatie 2.1 van het programma er immers in bestaat om leegstaande gebouwen aan te kopen om ze, na werken, te bestemmen voor de herhuisvesting van de huurders uit de woningen in de oververdeelde gebouwen waarvan de aankoop, in een tweede uitvoeringsfase van het programma, het voorwerp uitmaakt van operatie 2.3;

Dat deze « oververdeelde » gebouwen op hun beurt geherconfigureerd zullen worden om te worden bestemd voor huisvesting die gelijkgesteld is met sociale woningen Overwegende dat de creatie van deze reservewoningen de begunstigde van het programma zal toelaten om zijn verplichting na te komen om een vervangingswoning te verschaffen aan de huishoudens die in de goederen die het voorwerp zullen uitmaken van deze tweede fase verblijven, waarbij deze verplichting vastgelegd is door artikel 9, § 3, alinea 2 van de ordonnantie van 6 oktober 2016 Overwegende dat deze operatie als doel heeft om de leefomstandigheden van de bewoners te verbeteren, wat één van de voornaamste doelstellingen vormt van de stedelijke herwaarderingsprogramma's en -operaties, zoals dat voortvloeit uit artikel 4, alinea 1 van de ordonnantie Overwegende dat de eerste fase van deze complexe operatie, vermits het gaat om de aankoop van de leegstaande gebouwen die werden geïnventariseerd in de perimeter van het wijkcontract, ook onder het Stadsbeleid valt door de ruimtelijke ordening, in die zin dat ze als doel heeft om een einde te stellen aan de staat van verval of leegstand via aankoop met het doel om ze te herstructureren tot kwaliteitsvolle woningen Overwegende dat de strijd tegen leegstaande gebouwen een doel van algemeen nut vormt Overwegende dat de aankoop van deze gebouwen om ze te bestemmen voor de woningenreserve die de gemeente nodig heeft om haar verplichting tot herhuisvesting na te komen in het kader van de uitvoering van andere operaties met het doel om de huisvesting voor personen met een bescheiden inkomen te rehabiliteren, te saneren en te verbeteren, ook het algemeen nut dient Overwegende dat deze bijzondere doelstelling enkel kan worden gerealiseerd door de aankoop van leegstaande gebouwen vermits het niet enkel de bedoeling is om een einde te maken aan de leegstand, maar om de gemeente in staat te stellen haar eigen verplichtingen tot herhuisvesting na te komen door de leegstaande gebouwen in functie van haar behoeften te configureren om het vervolg van de operatie « renovatiefabriek » te kunnen realiseren;

Overwegende dat de gemeente dus het beheer moet hebben over deze gebouwen en vervolgens over de geproduceerde woningen, wat de aankoop van zakelijke rechten op de goederen impliceert, indien nodig via onteigening bij gebrek aan minnelijke aankoop;

Dat het beheer van deze gebouwen in overeenstemming met de artikelen 15 en volgende van de Brusselse Huisvestingscode het niet mogelijk zou maken om deze doelstelling te bereiken aangezien het beheerd vermogen met voorrang moet worden aangeboden aan huurders die een woning moeten verlaten die niet voldoet aan de normen van veiligheid, gezondheid en uitrusting als bedoeld in artikel 4 van de Code, en die voldoen aan de voorwaarden van: inkomen bepaald volgens artikel 2, § 2, 2°, dat niet verenigbaar is met de doelstelling van herhuisvesting van verdreven personen als onderdeel van de tweede fase van de "renovatiefabriek" Overwegende dat de verwerving van de goederen, hieronder beter beschreven, en de onmiddellijke inbezitneming ervan dus noodzakelijk is voor de uitvoering van het programma en bijgevolg, overeenkomstig artikel 8, § 1 van het besluit, kan worden uitgevoerd door middel van onteigening voor openbaar nut;

Dat beroep op de onteigening van leegstaande gebouwen in verhouding staat tot dit doel en de inbreuk die zou worden gemaakt op de eigendomsrechten van oneerlijke eigenaren die dit doel hoe dan ook niet zelf zouden kunnen bereiken;

Overwegende dat de operatie 2.1 betrekking heeft op de vier leegstaande gebouwen die werden geïdentificeerd in de perimeter van het wijkcontract, en dat het gaat om goederen gekadastreerd in Schaarbeek: - 8e divisie, sectie E, nr. 247K6 gelegen Hutstraat, nr. 15; - 10e divisie, sectie E, nr. 183K11 gelegen de Lochtstraat, nr. 27; - 8e divisie, sectie E nr. 8R3 gelegen Linnéstraat, nr. 107; - 8e divisie, sectie E, nr. 6A10 gelegen Plantenstraat nr. 125;

Betreffende het perceel gelegen de Lochtstraat nr. 27, te 1030 Schaarbeek en gekadastreerd 10e divisie, sectie E, nr. 183K11 : Overwegende dat het gaat om een eengezinswoning met een gelijkvloerse verdieping en twee bovenverdiepingen;

Dat het gebouw toebehoorde aan wijlen Mevrouw Jacqueline COEN, die er gedomicilieerd was tot aan haar dood op 8 juni 2017;

Dat er sinds de datum van haar overlijden niemand meer op dit adres gedomicilieerd is;

Dat een vaststelling van leegstand werd opgesteld op 7 augustus 2019;

Dat wijlen de eigenares geen gekende erfgenamen heeft nagelaten zodanig dat de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie - Patrimoniumdiensten een bevelschrift tot inbezitstelling van de nalatenschap heeft aangevraagd bij de rechtbank van eerste aanleg van Brussel, waarbij de drie publicaties die worden voorgeschreven door artikel 770 van het Burgerlijk Wetboek werden uitgevoerd in het Staatsblad van 14 april 2020 (p. 26083), 14 juli 2020 (p. 53618) en 14 oktober 2020 (p. 74289);

Dat de leegstand blijft duren;

Overwegende het perceel gelegen Hutstraat, nr. 15, te 1030 Schaarbeek en gekadastreerd 8e divisie, sectie E, nr. 247K6 : Overwegende dat het om een opbrengsthuis gaat, omvattende een kelderverdieping, en vier verdiepingen waaronder de gelijkvloerse verdieping en de dakverdieping;

Dat het vier geoorloofde woningen omvat;

Dat de gelijkvloerse verdieping het voorwerp uitmaakt van een besluit tot onbewoonbaarverklaring van de burgemeester goedgekeurd op 19 november 2015; Dat de eigenaar in gebreke blijft om de nodige werken uit te voeren Dat er op dit adres niemand ingeschreven is in het bevolkingsregister;

Dat volgens de bevolkingsregisters de laatste bewoners het adres verlaten hebben op 7 februari 2017, zijnde de bewoners van de eerste verdieping; Dat er dus geen enkele woning bewoond is;

Dat dit gebouw het voorwerp heeft uitgemaakt van een vaststelling van leegstand op 24 november 2020;

Dat de leegstand blijft duren;

Overwegende het perceel gelegen Plantenstraat nr. 125-127, te 1030 Schaarbeek en gekadastreerd 8e divisie, sectie E, nr. 6A10 : Overwegende dat dit gebouw drie woningen omvat, op drie niveaus waaronder de gelijkvloerse verdieping in een voorste gebouw, en bijlokalen in een achterste gebouw, dat in een staat van vergevorderd verval verkeert;

Dat in de bevolkingsregisters niet alle bewoners die de plaats hebben verlaten ingeschreven waren met verwijzing naar de bewoonde verdieping, maar met verwijzing naar het huisnummer van het gebouw;

Dat zodoende de laatste bewoners die ingeschreven waren op nr. 125 de plaats hebben verlaten op 25 april 1991, degenen die ingeschreven waren op nr. 127 op 29 april 2003;

Dat niemand zich sindsdien op dit adres heeft geregistreerd Dat het gebouw er bovendien sterk vervallen uitziet, wat de verlaten toestand aantoont; Dat de staat van het goed zelfs een risico inhoudt voor de openbare veiligheid, zodat de burgemeester op 23 augustus 2019 een besluit heeft goedgekeurd dat de uitvoering van bewaringswerken beveelt om de gezondheid en de openbare veiligheid te beschermen;

Dat deze werken niet uitgevoerd werden, niettegenstaande de inkohiering van de belasting op verlaten of verwaarloosde gebouwen;

Dat de leegstand blijft duren;

Overwegende het perceel gelegen Linnéstraat, nr. 107, te 1030 Schaarbeek en gekadastreerd 8e divisie, sectie E nr. 8R3 : Overwegende dat het om een opbrengsthuis gaat, omvattende een kelderverdieping, en vier verdiepingen waaronder de gelijkvloerse verdieping en de dakverdieping;

Overwegende dat, volgens het rapport van de gemeentelijke dienst « Huisvestingsonderzoek » van 16 december 2020, er effectief niemand ingeschreven is in het gebouw en dat er niemand woont;

Overwegende dat het gebouw een stadskanker is, die afbreuk doet aan het imago van de wijk;

Overwegende dat er momenteel geen stedenbouwkundige vergunning lopend is voor het perceel;

Overwegende dat het mogelijke aantal geoorloofde woningen in het gebouw 1 bedraagt;

Overwegende dat de uitvoering van deze operatie een positieve impact zal hebben op de leefomgeving van de wijk;

Overwegende deze vier percelen Overwegende dat de uitvoering van operatie 2.1 van het Contract Duurzame Wijken inhoudt dat de gemeente onmiddellijk de voor de realisatie benodigde gebouwen in bezit neemt om deze zo spoedig mogelijk te kunnen renoveren teneinde de uitvoering van operatie 2.3 mogelijk te maken in overeenstemming met de termijnen opgelegd door de regelgeving voor duurzame wijkcontracten;

Dat inderdaad, in overeenstemming met de bepalingen van artikel 27, § 1 van de ordonnantie van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering, en van artikel 3 § 2 van de ordonnantie van 22 juli 2021 tot verlenging van sommige termijnen van de bovengenoemde ordonnantie, de duur van de uitvoering van het duurzaam wijkcontract « Heuveltje » zesenvijftig maanden is vanaf de eerste dag van de maand die volgt op de beslissing van de goedkeuring van het duurzaam wijkcontract door de Regering van de Rijksoverheid, in dit geval dus vanaf 1 augustus 2021;

Dat de gemeente binnen deze termijn in beginsel verplicht is de voor de voltooiing van de operatie noodzakelijke rechten op de gebouwen te verwerven en de voor de uitvoering van het project noodzakelijke opdrachten te gunnen;

Dat in dit geval de onmiddellijke inbezitneming gerechtvaardigd is om het onderzoek van de staat van de betrokken gebouwen te verzekeren, om de eventuele vergunningen te verkrijgen die de werken zouden vereisen, met name om de gebouwen op te splitsen, de markten toe te kennen en de werken af te ronden alvorens over te kunnen gaan naar de tweede fase die binnen voornoemde termijn moet zijn afgerond;

Dat deze termijnen en de opname van het project in een complexe operatie die zelf moet worden afgesloten mits naleving van de termijnen voorzien in de organieke verordening, een beroep op de uiterst dringende procedure rechtvaardigen;

Dat de in acht te nemen termijnen het niet mogelijk maken de start van de onteigeningsprocedure uit te stellen, noch een beroep te doen op de gewone procedure Overwegende dat het daarom gerechtvaardigd is de onteigeningen voort te zetten volgens de regels voorzien door de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de uiterst dringende procedure in zaken van onteigening om redenen van openbaar nut met het oog op onmiddellijke effectieve inbezitneming en de deadlines voor de uitvoering van het project te halen op straffe van het onmogelijk maken van de voltooiing van het project Overwegende dat de eis om de onmiddellijke inbezitneming te rechtvaardigen op een realistische manier geïnterpreteerd moet worden en dat de dringendheid niet zodanig kan zijn dat ze de onteigenende overheid die de toelating heeft om ervan gebruik te maken, elke mogelijkheid ontneemt om, in eerste instantie met een redelijke duur, het goed onderhands aan te kopen;

Overwegende dat, aangezien de noodzaak van een onmiddellijke inbezitneming gerechtvaardigd is, de onteigening moet worden voortgezet volgens de regels voorzien door de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij hoog- dringende omstandigheden om redenen van algemeen nut, zoals voorgeschreven door artikel 8, § 2 van de ordonnantie van 6 oktober 2016;

Overwegende dat artikel 8, § 1 van de ordonnantie van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering toestaat dat `alle aankopen van onroerende goederen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van een stedelijk herwaarderingsprogramma, van de wijzigingen ervan of van de aanvullingen erop mogen gebeuren door middel van onteigening ten algemenen nutte' en dat artikel 8, § 3 vermeldt dat `de openbare begunstigden van de programma's voor stedelijke herwaardering mogen optreden als onteigenende overheden in het kader van deze programma's';

Overwegende dat de aankoop van deze vier percelen nodig is voor de realisatie van het programma van stedelijke herwaardering en dus, conform artikel 8 van de ordonnantie van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering, gerealiseerd kan worden via onteigening ten algemenen nutte;

Overwegende dat het de bedoeling is om de uitvoering van prioritaire projecten van het herwaarderingsprogramma voor het duurzaam wijkcontract « Heuveltje » mogelijk te maken;

Overwegende dat het volledige basisdossier van het duurzame wijkcontract `Heuveltje' van 12 februari 2021 tot 13 maart 2021 onderworpen werd aan een openbaar onderzoek en dat de overlegcommissie op haar vergadering van 25 maart 2021 een gunstig advies heeft uitgebracht;

Overwegende derhalve dat het nodig is om de goederen snel in bezit te nemen teneinde ze in het raam van dit programma te herwaarderen;

Overwegende derhalve dat het voor het algemeen nut noodzakelijk is over te gaan tot de inbezitneming van de percelen die weergegeven zijn op de onteigeningsplannen en dat overeenkomstig de bepalingen van de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte;

Op voorstel van de Minister-President bevoegd voor Stadsvernieuwing;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Goedgekeurd wordt het onteigeningsplan betreffende het onroerend goed gekadastreerd als volgt : -8e divisie, sectie E, nr. 247K6, gelegen Hutstraat, nr. 15, te 1030 Schaarbeek

Art. 2.Goedgekeurd wordt het onteigeningsplan betreffende het onroerend goed gekadastreerd als volgt : -10e divisie, sectie E, nr. 183K11, gelegen de Lochtstraat, nr. 27, te 1030 Schaarbeek

Art. 3.Goedgekeurd wordt het onteigeningsplan betreffende het onroerend goed gekadastreerd als volgt : -8e divisie, sectie E nr. 8R3, gelegen Linnéstraat, nr. 107, te 1030 Schaarbeek

Art. 4.Goedgekeurd wordt het onteigeningsplan betreffende het onroerend goed gekadastreerd als volgt : -8e divisie, sectie E, nr. 6A10, gelegen Plantenstraat nr. 125-127, te 1030 Schaarbeek

Art. 5.Het is noodzakelijk, omwille van het openbaar nut, de onmiddellijke inbezitneming van de percelen aangegeven op de onteigeningsplannen, vermeld in de artikelen 1 tot 5 te vorderen;

Art. 6.De gemeente Schaarbeek wordt gemachtigd om over te gaan tot de onteigeningen;

Art. 7.De rechtspleging bij dringende omstandigheden ten algemenen nutte, bepaald bij de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, kan op de onteigeningen worden toegepast.

Art. 8.De Minister-President bevoegd voor Stadsvernieuwing, wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 15 september 2022.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-President, belast met Territoriale Ontwikkeling en Stadsvernieuwing, Toerisme, de Promotie van het Imago van Brussel en Biculturele Zaken, R. VERVOORT

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^