Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 25 november 2021
gepubliceerd op 03 december 2021

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de steun om te voldoen aan de normen van de lage-emissiezone

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2021022555
pub.
03/12/2021
prom.
25/11/2021
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

25 NOVEMBER 2021. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de steun om te voldoen aan de normen van de lage-emissiezone


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen, artikel 20;

Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse instellingen, artikel 8, eerste lid;

Gelet op de ordonnantie van 3 mei 2018 betreffende de steun voor de economische ontwikkeling van ondernemingen, de artikelen 9, 30 en 49;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 11 oktober 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 11/10/2018 pub. 24/10/2018 numac 2018014375 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de steun om te voldoen aan de normen in het kader van de uitvoering van de lage-emissiezone sluiten betreffende de steun om te voldoen aan de normen in het kader van de uitvoering van de lage-emissiezone;

Gelet op de gelijkekansentest, opgesteld op 5 juli 2021 overeenkomstig artikel 2, § 1, 1°, van de ordonnantie van 4 oktober 2018 tot invoering van de gelijkekansentest;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 12 juli 2021;

Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting, gegeven op 15 juli 2021;

Gelet op het advies van de Economische en Sociale Raad voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, gegeven op 9 september 2021;

Gelet op het advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit, gegeven op 24 augustus 2021;

Gelet op het advies 70.237/1 van de Raad van State, gegeven op 27 oktober 2021, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende het Brussels Wetboek van Lucht, Klimaat en Energiebeheersing, de artikelen 3.2.16 en 3.2.27;

Overwegende het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 25 januari 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 25/01/2018 pub. 02/02/2018 numac 2018030279 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende het instellen van een lage-emissiezone sluiten betreffende het instellen van een lage-emissiezone;

Op het voorstel van de Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor Economie, Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° verordening: de verordening (EU) nr.1407/2013 van de commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun, bekendgemaakt in het Publicatieblad van de Europese Unie L352 van 24 december 2013; 2° minister: de minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering die bevoegd is voor Economie;3° BEW: Brussel Economie en Werkgelegenheid van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel; 4° voertuig van categorie N1: het voertuig van categorie N1, voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwd motorvoertuig met ten minste vier wielen en een maximummassa van ten hoogste 3,5 ton, als bedoeld in artikel 1, § 1, 2., van het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen; 5° massa in rijklare toestand: de massa van het voertuig in rijklare toestand zoals bedoeld in artikel 7, 9°, van het koninklijk besluit van 20 juli 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 20/07/2001 pub. 08/08/2001 numac 2001014153 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende de inschrijving van voertuigen sluiten betreffende de inschrijving van voertuigen en hernomen onder rubriek G van het kentekenbewijs; 6° voertuig van categorie N1, klasse I: het voertuig van categorie N1 waarvan de massa in rijklare toestand 1.280 kg of minder bedraagt; 7° voertuig van categorie N1, klasse II: het voertuig van categorie N1 waarvan de massa in rijklare toestand tussen 1.281 kg en 1.735 kg bedraagt; 8° voertuig van categorie N1, klasse III: het voertuig van categorie N1 waarvan de massa in rijklare toestand tussen 1.736 kg en 3.475 kg bedraagt; 9° quadri-mobile van categorie L7e-CU: de zware quadri-mobile van categorie L7e-CU uitsluitend ontworpen voor vrachtvervoer, zoals bedoeld in artikel 1, § 1, punt 4bis, 2°, tweede lid, c), eerste streepje, van het koninklijk besluit van 10 oktober 1974Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 10/10/1974 pub. 25/09/2013 numac 2013000563 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen;10° aardgas: vloeibaar of samengeperst aardgas;11° retrofitvoertuig : het voertuig dat van een voertuig met verbrandingsmotor is omgebouwd tot een voertuig dat uitsluitend door een elektrische motor wordt aangedreven. De in dit besluit bedoelde bedragen zijn exclusief btw en exclusief belastingen van eender welke aard.

Art. 2.Voor de toepassing van dit besluit worden met voertuigen die werken op een benzinemotor gelijkgesteld: 1° de voertuigen die werken op LPG;2° de voertuigen die werken op bio-ethanol.3° de hybride benzine-elektrische voertuigen. De hybride diesel-elektrische voertuigen worden voor de toepassing van dit besluit gelijkgesteld met voertuigen die werken op een dieselmotor.

Art. 3.De minister verleent steun aan de micro-, kleine en middelgrote ondernemingen die een investering verwezenlijken: 1° om een voertuig te vervangen teneinde te voldoen aan de toegangsregels van de lage-emissiezone vastgesteld bij artikel 3.2.16 van het Brussels Wetboek van Lucht, Klimaat en Energiebeheersing, en bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 25 januari 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 25/01/2018 pub. 02/02/2018 numac 2018030279 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende het instellen van een lage-emissiezone sluiten betreffende het instellen van een lage-emissiezone; 2° om een voertuig om te bouwen tot een retrofitvoertuig teneinde te voldoen aan de toegangsregels bedoeld in 1° ;3° voor de aanschaf en de installatie van een laadpaal voor een elektrisch voertuig in het kader van de vervanging van een in 1° bedoeld voertuig of de ombouw tot een retrofitvoertuig bedoeld in 2°. De steun wordt toegekend onder de in de verordening bedoelde voorwaarden.

Art. 4.De sectoren die uitgesloten zijn van de steun om te voldoen aan de normen van de lage-emissiezone zijn opgenomen in bijlage. HOOFDSTUK 2. - Investeringen die in aanmerking komen voor steun

Art. 5.Enkel de investeringen die een noodzakelijk verband hebben met de activiteiten van de onderneming, die gerealiseerd worden met het oog op een daadwerkelijke exploitatie door de onderneming in het gewest en die gebeuren overeenkomstig de heersende wetgeving en verordeningen inzake leefmilieu, komen in aanmerking.

Enkel de investeringen die worden ingeschreven onder vaste activa in de jaarrekeningen voor de rechtspersonen of in de tabel van de afschrijvingen voor de natuurlijke personen, komen in aanmerking.

Het bedrag per factuur is gelijk aan of hoger dan 500 euro.

Art. 6.De investeringen hebben betrekking op de voertuigen van categorie N1, klassen I, II, III, en op de quadri-mobiles van categorie L7e-CU. De voertuigen voldoen aan de Europese emissienormen die op de datum van de aankoopfactuur van het voertuig van toepassing zijn op nieuwe voertuigen die in de handel worden gebracht, ook als het geen nieuw voertuig betreft.

Voertuigen met verbrandingsmotor komen niet in aanmerking, met uitzondering van benzine- of aardgasvoertuigen van categorie N1, klasse II of III, in het kader van de vervanging van een voertuig van dezelfde categorie en van klasse II of III, en waarvan de datum van de aankoopfactuur vóór 1 januari 2025 ligt.

Art. 7.De voertuigen die het voorwerp zijn van een financieringshuur komen in aanmerking, voor zover ze hernomen zijn in de materiële vaste activa.

De aangeschafte voertuigen worden in het gewest ingeschreven, behalve voor ondernemingen natuurlijke personen of indien het voertuig wordt ingeschreven op naam van de onderneming waarvan de financieringshuur wordt afgenomen.

Art. 8.De volgende investeringen komen niet in aanmerking: 1° de uitgaven met een overbodig karakter;2° de investeringen die verband houden met een uitvoer naar derde landen, als bedoeld in artikel 1, (1), d), van de verordening;3° de investeringen bestemd voor de verhuur, tenzij de tehuurstelling van die investering ondergeschikt is aan een dienst geleverd door de begunstigde;4° de verwerving, door een rechtspersoon, van goederen die toebehoren aan een aandeelhouder of aan een andere onderneming die van dezelfde groep deel uitmaakt;5° de tweedehandsvoertuigen, met uitzondering van de voertuigen verworven bij een handelaar van wie de activiteit betrekking heeft op de verkoop van dergelijke voertuigen.

Art. 9.§ 1. De steun bedoeld in artikel 3 betreft de vervanging of de ombouw tot retrofitvoertuig van de volgende voertuigen van categorie N1:

Carburant

Norme Euro

Date de réception de la demande

Brandstof

Euronorm

Ontvangst-datum aanvraag

Diesel

Euro 4

du 31 janvier 2022 au 31 décembre 2023

Diesel

Euro 4

van 31 januari 2022 t.e.m. 31 december 2023

Euro 5

du 31 janvier 2022 au 31 décembre 2026

Euro 5

van 31 januari 2022 t.e.m. 31 december 2026

Véhicules N1, classe I : Euro 6b, 6c, 6d-TEMP ;

Véhicules N1, classe II ou III : Euro 6b, 6c

du 1er janvier 2025 au 31 décembre 2029

Voertuigen N1, klasse I: Euro 6b, 6c, 6d-TEMP;

Voertuigen N1, klasse II of III: Euro 6b, 6c

van 1 januari 2025 t.e.m. 31 december 2029

Véhicules N1, classe I : Euro 6d ou toute norme supérieure ;

Véhicules N1, classe II ou III : Euro 6d-TEMP

du 1er janvier 2027 au 31 décembre 2031

Voertuigen N1, klasse I: Euro 6d of elke hogere norm;

Voertuigen N1, klasse II of III: Euro 6d-TEMP

van 1 januari 2027 t.e.m. 31 december 2031

Véhicules N1, classe II ou III : Euro 6d ou toute norme supérieure

du 1er janvier 2030 au 31 décembre 2034

Voertuigen N1, klasse II of III: Euro 6d of elke hogere norm

van 1 januari 2030 t.e.m. 31 december 2034

Essence/gaz naturel

Euro 2

du 31 janvier 2022 au 31 décembre 2026

Benzine/aardgas

Euro 2

van 31 januari 2022 t.e.m. 31 december 2026

Euro 3

du 1er janvier 2025 au 31 décembre 2029

Euro 3

van 1 januari 2025 t.e.m. 31 december 2029

Euro 4, 5, 6b, 6c, 6d-TEMP

du 1er janvier 2027 au 31 décembre 2031

Euro 4, 5, 6b, 6c, 6d-TEMP

van 1 januari 2027 t.e.m. 31 december 2031

Euro 6d ou toute norme supérieure

du 1er janvier 2032 au 31 décembre 2036

Euro 6d of elke hogere norm

van 1 januari 2032 t.e.m. 31 december 2036


Het vervangen of omgebouwde voertuig wordt in het Gewest ingeschreven, behalve voor ondernemingen natuurlijke personen.

Het vervangen of omgebouwde voertuig is gedurende één ononderbroken jaar op naam van de begunstigde ingeschreven op de datum van de aankoopfactuur van het voertuig waarvoor de steun wordt ontvangen.

Het vervangen of omgebouwde voertuig is ten minste zes maanden op naam van de begunstigde ingeschreven vóór de datum vanaf wanneer, in voorkomend geval, het voertuig de lage-emissiezone niet langer mag binnenrijden, met toepassing van artikel 3.2.16 het Brussels Wetboek van Lucht, Klimaat en Energiebeheersing en zonder onderbreking gedurende deze hele periode tot aan de vervanging ervan. § 2. De ombouw tot retrofitvoertuig komt in aanmerking indien: 1° de ombouw wordt uitgevoerd door een beroepsbeoefenaar die toegelaten is om een dergelijke ombouw uit te voeren;2° het retrofitvoertuig is goedgekeurd als een elektrisch voertuig overeenkomstig de toepasselijke regelgeving. HOOFDSTUK 3. - Vorm en intensiteit van de steun

Art. 10.§ 1. De steun voor investeringen om te voldoen aan de toegangsnormen van de lage-emissiezone bestaat uit een premie van: 1° 20 % voor de aankoop van een voertuig van categorie N1, klasse II of III, met een benzine- of aardgasmotor; 2° 30 % voor de aankoop van een elektrisch voertuig van categorie N1, een elektrische quadri-mobile van categorie L7e-CU, of voor de ombouw van een voertuig van categorie N1 tot retrofitvoertuig van dezelfde categorie, indien de vervanging of de ombouw de volgende voertuigen betreft:

Carburant

Norme Euro

Date de réception de la demande

Brandstof

Euronorm

Ontvangst-datum aanvraag

Diesel

Euro 4

du 1er avril 2022 au 31 décembre 2023

Diesel

Euro 4

van 1 april 2022 t.e.m. 31 december 2023

Euro 5

du 1er avril 2025 au 31 décembre 2026

Euro 5

van 1 april 2025 t.e.m. 31 december 2026

Véhicules N1, classe I : Euro 6b, 6c, 6d-TEMP ;

Véhicules N1, classe II ou III : Euro 6b, 6c

du 1er avril 2028 au 31 décembre 2029

Voertuigen N1, klasse I: Euro 6b, 6c, 6d-TEMP;

Voertuigen N1, klasse II of III: Euro 6b, 6c

van 1 april 2028 t.e.m. 31 december 2029

Véhicules N1, classe I : Euro 6d ou toute norme supérieure ;

Véhicules N1, classe II ou III : Euro 6d-TEMP

du 1er avril 2030 au 31 décembre 2031

Voertuigen N1, klasse I: Euro 6d of elke hogere norm;

Voertuigen N1, klasse II of III: Euro 6d-TEMP

van 1 april 2030 t.e.m. 31 december 2031

Véhicules N1, classe II ou III : Euro 6d ou toute norme supérieure

du 1er avril 2033 au 31 décembre 2034

Voertuigen N1, klasse II of III: Euro 6d of elke hogere norm

van 1 april 2033 t.e.m. 31 december 2034

Essence/gaz naturel

Euro 2

du 1er avril 2025 au 31 décembre 2026

Benzine/aardgas

Euro 2

van 1 april 2025 t.e.m. 31 december 2026

Euro 3

du 1er avril 2028 au 31 décembre 2029

Euro 3

van 1 april 2028 t.e.m. 31 december 2029

Euro 4, 5, 6b, 6c, 6d-TEMP

du 1er avril 2030 au 31 décembre 2031

Euro 4, 5, 6b, 6c, 6d-TEMP

van 1 april 2030 t.e.m. 31 december 2031

Euro 6d ou toute norme supérieure

du 1er avril 2035 au 31 décembre 2036

Euro 6d of elke hogere norm

van 1 april 2035 t.e.m. 31 december 2036


3° 40 % voor de aankoop van een elektrisch voertuig van categorie N1, een elektrische quadri-mobile van categorie L7e-CU, of voor de ombouw van een voertuig van categorie N1 tot retrofitvoertuig van dezelfde categorie, indien de vervanging of de ombouw de volgende voertuigen betreft:

Carburant

Norme Euro

Date de réception de la demande

Brandstof

Euronorm

Ontvangst-datum aanvraag

Diesel

Euro 4

du 31 janvier 2022 au 31 mars 2022

Diesel

Euro 4

van 31 januari 2022 t.e.m. 31 maart 2022

Euro 5

du 31 janvier 2022 au 31 mars 2025

Euro 5

van 31 januari 2022 t.e.m. 31 maart 2025

Véhicules N1, classe I : Euro 6b, 6c, 6d-TEMP ;

Véhicules N1, classe II ou III : Euro 6b, 6c

du 1er janvier 2025 au 31 mars 2028

Voertuigen N1, klasse I: Euro 6b, 6c, 6d-TEMP;

Voertuigen N1, klasse II of III: Euro 6b, 6c

van 1 januari 2025 t.e.m. 31 maart 2028

Véhicules N1, classe I : Euro 6d ou toute norme supérieure ;

Véhicules N1 de classe II ou III : Euro 6d-TEMP

du 1er janvier 2027 au 31 mars 2030

Voertuigen N1, klasse I: Euro 6d of elke hogere norm;

Voertuigen N1, klasse II of III: Euro 6d-TEMP

van 1 januari 2027 t.e.m. 31 maart 2030

Véhicules N1, classe II ou III : Euro 6d ou toute norme supérieure

du 1er janvier 2030 au 31 mars 2033

Voertuigen N1, klasse II of III: Euro 6d of elke hogere norm

van 1 januari 2030 t.e.m. 31 maart 2033

Essence/gaz naturel

Euro 2

du 31 janvier 2022 au 31 mars 2025

Benzine/aardgas

Euro 2

van 31 januari 2022 t.e.m. 31 maart 2025

Euro 3

du 1er janvier 2025 au 31 mars 2028

Euro 3

van 1 januari 2025 t.e.m. 31 maart 2028

Euro 4, 5, 6b, 6c, 6d-TEMP

du 1er janvier 2027 au 31 mars 2030

Euro 4, 5, 6b, 6c, 6d-TEMP

van 1 januari 2027 t.e.m. 31 maart 2030

Euro 6d ou toute norme supérieure

du 1er janvier 2032 au 31 mars 2035

Euro 6d of elke hogere norm

van 1 januari 2032 t.e.m. 31 maart 2035


4° 50 % voor de aanschaf en de installatie van een laadpaal. Alleen de laadpalen die worden aangeschaft en geïnstalleerd in het kader van de vervanging of de ombouw van een voertuig waarvoor krachtens dit besluit steun wordt verleend, kunnen in aanmerking worden genomen. § 2. Het maximumbedrag van de steun voor de aanschaf en de installatie van een laadpaal bedraagt 1.000 euro.

Voor de micro- en kleine ondernemingen bedraagt het maximale totaalbedrag van de steun: 1° 3.000 euro per voertuig voor de aankoop van een voertuig van categorie N1, klasse II of III, met een benzine- of aardgasmotor; 2° 15.000 euro voor een elektrisch voertuig van categorie N1 of een elektrische quadri-mobile van categorie L7e-CU, met inbegrip van het bedrag dat betrekking heeft op de aanschaf en de installatie van een laadpaal; 3° 7.500 euro voor de ombouw van een voertuig van categorie N1 tot een retrofitvoertuig van dezelfde categorie, met inbegrip van het bedrag dat betrekking heeft op de aanschaf en de installatie van een laadpaal.

Voor de middelgrote ondernemingen bedraagt het maximale totaalbedrag van de steun: 1° 2.000 euro per voertuig voor de aankoop van een voertuig van categorie N1, klasse II of III, met een benzine- of aardgasmotor; 2° 10.000 euro voor een elektrisch voertuig van categorie N1 of een elektrische quadri-mobile van categorie L7e-CU, met inbegrip van het bedrag dat betrekking heeft op de aanschaf en de installatie van een laadpaal; 3° 5.000 euro voor de ombouw van een voertuig van categorie N1 tot een retrofitvoertuig van dezelfde categorie, met inbegrip van het bedrag dat betrekking heeft op de aanschaf en de installatie van een laadpaal.

De minimumtussenkomst bedraagt 500 euro per aanvraag. § 3. Het aantal gesubsidieerde voertuigen is beperkt tot drie per begunstigde per kalenderjaar.

Het aantal gesubsidieerde voertuigen wordt berekend op basis van de beslissingen van BEW zoals betekend aan de begunstigde. § 4. De in dit besluit bedoelde steun mag niet worden gecumuleerd met enige andere steun van het Gewest die betrekking heeft op de vervanging van hetzelfde voertuig.

Art. 11.§ 1. De steun wordt toegekend binnen de grenzen van de gecombineerde basisallocaties 12.021.39.02.51.12 en 12.021.35.02.52.10. § 2. Indien de beschikbare begrotingskredieten toereikend zijn, wordt de premie aan alle in aanmerking komende begunstigden toegekend overeenkomstig de in hoofdstuk 2 vastgestelde voorwaarden voor de steun. § 3. Indien de beschikbare vastleggingskredieten op de gecombineerde basisallocaties 12.021.39. 02.51.12 en 12.021.35.02.52.10 nog slechts 30 % van het oorspronkelijke budget bedragen of na aanpassing of herverdeling van het lopende jaar, worden de dossiers behandeld in de volgorde van de datum waarop ze door BEW zijn ontvangen, totdat deze kredieten zijn opgebruikt. HOOFDSTUK 4. - Procedure voor de behandeling van de steunaanvraagdossiers en de vereffening van de steun

Art. 12.De begunstigde dient de steunaanvraag in bij BEW door middel van een typeformulier: 1° indien de aanvraag betrekking heeft op de aankoop of de ombouw van één enkel voertuig: binnen zeven maanden na de datum van de aankoopfactuur van het voertuig;2° indien de aanvraag betrekking heeft op de aankoop of de ombouw van meer dan één voertuig: binnen negen maanden na de datum van de eerste aankoopfactuur van een van de voertuigen. De facturen betreffende de aankoop en de installatie van een laadpaal voor een elektrisch voertuig in het kader van de vervanging of de ombouw van een voertuig mogen niet meer dan drie maanden vóór de datum van de in 1° of 2° bedoelde factuur zijn gedateerd.

De facturen voor de aankoop of de ombouw van een of meer voertuigen of de aankoop en de installatie van een of meer laadpunten mogen niet vóór 1 juli 2021 zijn uitgereikt.

BEW stelt het typeformulier op en stelt het ter beschikking op haar website. Het typeformulier somt de bijlagen op die de begunstigde bij de steunaanvraag voegt.

De begunstigde geeft alle andere onder de verordening of andere de-minimisverordeningen vallende steun aan die de onderneming gedurende de twee voorafgaande belastingjaren en het lopende belastingjaar heeft ontvangen.

Art. 13.§ 1. Binnen een maand na de ontvangst van de steunaanvraag, stuurt BEW de begunstigde een ontvangstbewijs waarop de referenties van het dossier en de naam van de behandelende ambtenaar vermeld staan. § 2. Indien het aanvraagdossier volledig is, wordt de toekenningsbeslissing binnen vier maanden na de datum van het ontvangstbewijs aan de begunstigde betekend. § 3. Indien het aanvraagdossier niet volledig is, somt het ontvangstbewijs de ontbrekende elementen op.

De begunstigde beschikt over een maand vanaf de datum van het ontvangstbewijs om zijn dossier aan te vullen.

Indien de begunstigde zijn dossier volledig aanvult, wordt de toekenningsbeslissing binnen vier maanden na de ontvangst van alle ontbrekende elementen aan de begunstigde betekend.

Indien de begunstigde zijn dossier niet volledig aanvult binnen de in het tweede lid vastgestelde termijn, wordt de toekenningsbeslissing binnen vier maanden na het verstrijken van de termijn aan de begunstigde betekend, rekening houdend met de beschikbare elementen. § 4. BEW deelt de begunstigde mee dat de steun wordt toegekend onder het stelsel van de verordening. § 5. De minister kan de beslissings- en vereffeningstermijnen verlengen indien de beschikbare begrotingskredieten uitgeput zijn.

Art. 14.Een principebeslissing kan worden genomen indien de facturen en de bewijzen van inschrijving onder de vaste activa, of een deel daarvan, niet beschikbaar zijn omdat de verwachte duur van het investeringsprogramma de totale behandelingsduur van het dossier overschrijdt en BEW over sluitende en voor de vennootschap juridisch bindende documenten beschikt die haar in staat stellen het totale bedrag van de investering vast te stellen.

De principebeslissing wordt binnen vier maanden na de datum van het in artikel 13, § 1, bedoelde ontvangstbewijs aan de begunstigde betekend.

De begunstigde beschikt over twaalf maanden vanaf de betekeningsdatum van de principebeslissing om zijn dossier definitief aan te vullen. Op vraag van de begunstigde kan BEW die termijn verlengen om behoorlijk gerechtvaardigde redenen.

Art. 15.De premie wordt vereffend in een enkele schijf.

Art. 16.§ 1. De doeleinden van de verwerking van persoonsgegevens in het kader van deze steun zijn: 1° de communicatie aan ondernemingen over de beschikbaarheid van deze steun;2° het beheer en de controle van de aanvragen, met het oog op de verificatie of de aanvulling van de in de aanvraag vermelde gegevens;3° de controle a posteriori van de steun;4° de evaluatie van de steunregeling. § 2. De verwerkingen kunnen betrekking hebben op de volgende categorieën persoonsgegevens: 1° de identificatie- en contactgegevens van de personen die namens de begunstigden de aanvraag indienen;2° voor de zelfstandige ondernemingen natuurlijk persoon die mogelijk geïnteresseerd zijn in deze steun: hun identificatie-, adres- en contactgegevens en de gegevens met betrekking tot de voertuigen van categorie N1 ingeschreven op hun naam;3° voor de zelfstandige ondernemingen natuurlijk persoon die de premie aanvragen: hun identificatie-, adres- en contactgegevens, de referentie van een bankrekening waarvan zij houder zijn en de gegevens met betrekking tot de voertuigen van de categorieën N1 en L7e-CU ingeschreven op hun naam;4° de gegevens die noodzakelijk zijn om de naleving van de voorwaarden bedoeld in de artikelen 4 tot 10 en 12 van dit besluit en de artikelen 33 tot 35, 37, 39 tot 41, 44 en 45 van de ordonnantie van 3 mei 2018 betreffende de steun voor de economische ontwikkeling van ondernemingen na te gaan. § 3. BEW is de verantwoordelijke voor de verwerkingen van persoonsgegevens bedoeld in dit artikel.

BEW kan de persoonsgegevens, en andere gegevens, bekomen van de aanvrager of van een andere overheidsinstantie, waaronder de FOD Economie en de FOD Mobiliteit.

Voor de doelstellingen bedoeld in § 1 is BEW gemachtigd om het rijksregisternummer te gebruiken, in overeenstemming met artikel 8, § 1, lid 3, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen. § 4. De maximale bewaringstermijn voor persoonsgegevens die op grond van dit artikel worden verwerkt bedraagt tien jaar vanaf de dag van de weigering of van de vereffening van de steun, behalve voor persoonsgegevens die eventueel nodig zouden zijn voor de behandeling van geschillen met de steunaanvrager, die worden bewaard gedurende de tijd die nodig is om dergelijke geschillen te behandelen, met inbegrip van de uitvoering van eventuele gerechtelijke beslissingen. HOOFDSTUK 5. - Slot- en overgangsbepalingen

Art. 17.Het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 11 oktober 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 11/10/2018 pub. 24/10/2018 numac 2018014375 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de steun om te voldoen aan de normen in het kader van de uitvoering van de lage-emissiezone sluiten betreffende de steun om te voldoen aan de normen in het kader van de uitvoering van de lage-emissiezone wordt opgeheven.

De in het eerste lid bedoelde bepalingen blijven echter van toepassing voor de aanvragen die vóór de inwerkingtreding van dit besluit zijn ingediend.

Art. 18.Dit besluit treedt in werking op 31 januari 2022.

Art. 19.De minister is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 25 november 2021.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: De Minister-President, R. VERVOORT De Minister bevoegd voor Economie, A. MARON

Bijlage. - Sectoren die uitgesloten zijn van steun om te voldoen aan de normen van de lage-emissiezone

Code NACE BEL 2008

Description

NACE BEL 2008 Code

Beschrijving

A, à l'exception de :

Agriculture, sylviculture et pêche, à l'exception de :

A, uitgezonderd:

Landbouw, bosbouw en visserij, uitgezonderd:

01.610

Activités de soutien aux cultures

01.610

Ondersteunende activiteiten in verband met de teelt van gewassen

01.620

Activités de soutien à la production animale

01.620

Ondersteunende activiteiten in verband met de veeteelt

B

Industries extractives

B

Winning van delfstoffen

Dans C :

Dans industrie manufacturière :

In C:

In industrie:

19.100

Cokéfaction

19.100

Vervaardiging van cokesovenproducten

20.600

Fabrication de fibres artificielles ou synthétiques

20.600

Vervaardiging van synthetische en kunstmatige vezels

24.100

Sidérurgie

24.100

Vervaardiging van ijzer en staal en van ferrolegeringen

301

Construction navale

301

Scheepsbouw

33.150

Réparation et maintenance navale

33.150

Reparatie en onderhoud van schepen

D

Production et distribution d'électricité, de gaz, de vapeur et d'air conditionné

D

Productie en distributie van elektriciteit, gas, stoom en gekoelde lucht

Dans E :

Dans production et distribution d'eau ; assainissement, gestion des déchets et dépollution :

In E:

In distributie van water; afval- en afvalwaterbeheer en sanering:

36

Captage, traitement et distribution d'eau

36

Winning, behandeling en distributie van water

Dans F :

Dans construction :

In F:

In bouwnijverheid:

411, à l'exception des micro entreprises starters

Promotion immobilière, à l'exception des micro entreprises starters

411, met uitzondering van micro-ondernemingen die starters zijn

Ontwikkeling van bouwprojecten, met uitzondering van micro-ondernemingen die starters zijn

Dans G :

Dans commerce de gros et de détail ; réparation de véhicules automobiles et de motocycles :

In G:

In groot- en detailhandel; reparatie van auto's en motorfietsen:

461

Intermédiaires du commerce de gros

461

Handelsbemiddeling

47.730

Commerce de détail de produits pharmaceutiques en magasin spécialisé

47.730

Apotheken

Dans H :

Dans transports et entreposage :

In H:

In vervoer en opslag:

49.100

Transport ferroviaire de voyageurs autre qu'urbain et suburbain

49.100

Personenvervoer per spoor, m.u.v. personenvervoer per spoor binnen steden of voorsteden

49.200

Transports ferroviaires de fret

49.200

Goederenvervoer per spoor

49.3

Autres transports terrestres de voyageur

49.3

Overig personenvervoer te land


50

Transports par eau

50

Vervoer over water

51.100

Transports aériens de passagers

51.100

Personenvervoer door de lucht

51.200

Transports aériens de fret

51.200

Goederenvervoer door de lucht

K, à l'exception des micro entreprises starters

Activités financières et d'assurance, à l'exception des micro entreprises starters

K, met uitzondering van micro-ondernemingen die starters zijn

Financiële activiteiten en verzekeringen, met uitzondering van micro-ondernemingen die starters zijn

L, à l'exception des micro entreprises starters

Activités immobilières, à l'exception des micro entreprises starters

L, met uitzondering van micro-ondernemingen die starters zijn

Exploitatie van en handel in onroerend goed, met uitzondering van micro-ondernemingen die starters zijn

Dans M :

Dans activités spécialisées, scientifiques et techniques :

In M:

In vrije beroepen en wetenschappelijke en technische activiteiten:

69.101, à l'exception des micro entreprises starters

Activités des avocats, à l'exception des micro entreprises starters

69.101, met uitzondering van micro-ondernemingen die starters zijn

Activiteiten van advocaten, met uitzondering van micro-ondernemingen die starters zijn

69.102

Activités des notaires

69.102

Activiteiten van notarissen

69.103

Activités des huissiers de justice

69.103

Activiteiten van deurwaarders

69.109, à l'exception des micro entreprises starters

Autres activités juridiques, à l'exception des micro entreprises starters

69.109, met uitzondering van micro-ondernemingen die starters zijn

Overige rechtskundige dienstverlening, met uitzondering van micro-ondernemingen die starters zijn

70.100, à l'exception des micro entreprises starters

Activités des sièges sociaux, à l'exception des micro entreprises starters

70.100, met uitzondering van micro-ondernemingen die starters zijn

Activiteiten van hoofdkantoren, met uitzondering van micro-ondernemingen die starters zijn

70.210, à l'exception des micro entreprises starters

Conseil en relations publiques et en communication, à l'exception des micro entreprises starters

70.210, met uitzondering van micro-ondernemingen die starters zijn

Adviesbureaus op het gebied van public relations en communicatie, met uitzondering van micro-ondernemingen die starters zijn

71.201, à l'exception des micro entreprises starters

Contrôle technique des véhicules automobiles, à l'exception des micro entreprises starters

71.201, met uitzondering van micro-ondernemingen die starters zijn

Technische controle van motorvoertuigen, met uitzondering van micro-ondernemingen die starters zijn

75.000, à l'exception des micro entreprises starters

Activités vétérinaires, à l'exception des micro entreprises starters

75.000, met uitzondering van micro-ondernemingen die starters zijn

Veterinaire diensten, met uitzondering van micro-ondernemingen die starters zijn

O

Administration publique et défense ; sécurité sociale obligatoire

O

Openbaar bestuur en defensie; verplichte sociale verzekeringen

P

Enseignement, à l'exception de :

P

Onderwijs, uitgezonderd:

85.510

Enseignement de disciplines sportives et d'activités de loisir

85.510

Sport- en recreatieonderwijs

Q, à l'exception de :

Santé humaine et action sociale, à l'exception de :

Q, uitgezonderd:

Menselijke gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverlening, uitgezonderd:

86.901

Activités des laboratoires médicaux

86.901

Activiteiten van medische laboratoria

88.104

Activités des centres de jour pour adultes avec un handicap moteur, y compris les services ambulatoires

88.104

Activiteiten van dagcentra voor volwassenen met een lichamelijke handicap, met inbegrip van ambulante hulpverlening

88.109

Autre action sociale sans hébergement pour personnes âgées et pour personnes avec un handicap moteur

88.109

Overige maatschappelijke dienstverlening zonder huisvesting voor ouderen en lichamelijk gehandicapten

8891

Action sociale sans hébergement pour jeunes enfants

8891

Kinderopvang

88.992

Activités des centres de jour pour adultes avec un handicap mental, y compris les services ambulatoires

88.992

Activiteiten van dagcentra voor volwassenen met een mentale handicap, met inbegrip van ambulante hulpverlening

88.995

Activités des entreprises de travail adapté et de services de proximité

88.995

Beschutte en sociale werkplaatsen en buurt- en nabijheidsdiensten

Dans S :

Dans autres activités de services :

In S:

In overige diensten:

94

Activités des organisations associatives

94

Verenigingen

T

Activités des ménages en tant qu'employeurs ; activités indifférenciées des ménages en tant que producteurs de biens et services pour usage propre

T

Huishoudens als werkgever; niet-gedifferentieerde productie van goederen en diensten door huishoudens voor eigen gebruik

U

Activités des organismes extra-territoriaux

U

Extraterritoriale organisaties en lichamen


Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 25 november 2021 betreffende de steun om te voldoen aan de normen van de lage-emissiezone, Brussel, 25 november 2021.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: De Minister-President, R. VERVOORT De Minister bevoegd voor Economie, A. MARON

^