gepubliceerd op 25 oktober 2021
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende herstelsteun aan de nog zwaar getroffen ondernemingen van de sectoren van de discotheken, de restaurants en cafés en sommige van hun leveranciers, de evenementen, de cultuur, het toerisme, de sport en het personenvervoer
19 OKTOBER 2021. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende herstelsteun aan de nog zwaar getroffen ondernemingen van de sectoren van de discotheken, de restaurants en cafés en sommige van hun leveranciers, de evenementen, de cultuur, het toerisme, de sport en het personenvervoer
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de ordonnantie van 3 mei 2018 betreffende de steun voor de economische ontwikkeling van ondernemingen, de artikelen 28 en 30;
Gelet op artikel 2, § 3, 5°, van de ordonnantie van 4 oktober 2018 tot invoering van de gelijkekansentest;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 19 augustus 2021;
Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting, gegeven op 24 augustus 2021;
Gelet op het advies van de Economische en Sociale Raad voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, gegeven op 9 september 2021;
Gelet op de spoedeisendheid, gemotiveerd door het feit dat de COVID-19-gezondheidscrisis aanzienlijke economische gevolgen heeft voor veel ondernemingen;
Dat deze context de omzet van de ondernemingen van de sectoren van de discotheken, de restaurants en cafés en sommige van hun leveranciers, de evenementen, de cultuur, het toerisme, de sport en het personenvervoer sterk vermindert; dat deze vaste kosten moeten blijven dragen en vaak hebben moeten investeren om aan de gezondheidsvoorschriften te voldoen; dat als gevolg daarvan een aanzienlijk deel van deze ondernemingen momenteel in een zeer slechte financiële positie verkeert en, voor sommige, zelfs op de rand van het faillissement; dat deze ondernemingen veel personeel in dienst hebben; dat de ineenstorting van deze economische sector negatieve gevolgen zou hebben voor andere verwante sectoren;
Dat voor sommige van deze sectoren de activiteiten zijn hervat, volgens een verschillend ritme dat afhangt van het door het Overlegcomité vastgestelde tijdschema voor heropening; dat deze sectoren niettemin alle het bijzondere kenmerk hebben dat zij direct of indirect economische activiteiten ontwikkelen waarbij een publiek, groepen van personen, soms in grote getallen, betrokken zijn, en dat hun omzet van deze toevloed afhangt; dat zij dus bijzonder afhankelijk zijn van de maatregelen ter bestrijding van het coronavirus, van de beperkte omvang, van de opgelegde tijdschema's en van de voorraden van hun leveranciers;
Dat, indien bepaalde sectoren de mogelijkheid hebben hun activiteiten te hervatten, het herstel gecompliceerd is, de liquiditeiten zwak zijn en de bestellingsagenda's traag worden bevestigd;
Om al deze redenen en om te voorkomen dat de liquiditeitscrisis waarmee de ondernemingen thans te kampen hebben, omslaat in een solvabiliteitscrisis, is het van essentieel belang dat de Regering op dit cruciale moment een snelle reactie geeft en zo snel mogelijk steun uit te keren; dat de spoedeisendheid gerechtvaardigd is;
Gelet op advies 70.109/1 van de Raad van State, gegeven op 6 september 2021, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Gelet op het advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit, gegeven op 22 september 2021;
Gelet op de goedkeuring van de Europese Commissie, gegeven op 14 oktober 2021;
Op voorstel van de Minister van Economie, Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK 1. - Definities
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° minister: de minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor Economie;2° tijdelijke kaderregeling inzake staatssteun: de mededeling van de Commissie van 19 maart 2020 betreffende de tijdelijke kaderregeling inzake staatssteun ter ondersteuning van de economie vanwege de huidige COVID-19-uitbraak, gewijzigd bij de mededelingen van 3 april 2020, 8 mei 2020, 29 juni 2020, 13 oktober 2020 en 28 januari 2021;3° KBO : de Kruispuntbank van Ondernemingen;4° BEW: Brussel Economie en Werkgelegenheid van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel. HOOFDSTUK 2. - Algemene voorwaarden van de herstelsteun
Art. 2.De minister verleent herstelsteun aan de nog door de crisis zwaar getroffen ondernemingen van de sectoren van de discotheken, de restaurants en cafés en sommige van hun leveranciers, de evenementen, de cultuur, het toerisme, de sport en het personenvervoer, onder de voorwaarden bepaald in dit besluit in het kader van de gezondheidscrisis COVID-19.
De gezondheidscrisis COVID-19 wordt erkend als een buitengewone gebeurtenis, als bedoeld in artikel 28 van de ordonnantie van 3 mei 2018 betreffende de steun voor de economische ontwikkeling van ondernemingen.
De steun wordt verleend onder de voorwaarden bedoeld in punt 22 van de tijdelijke kaderregeling inzake staatssteun.
Art. 3.De in dit besluit vastgestelde steunvoorwaarden zijn van toepassing onverminderd de in de ordonnantie van 3 mei 2018 betreffende de steun voor de economische ontwikkeling van ondernemingen vastgestelde voorwaarden.
In afwijking van het eerste lid en artikel 41, eerste lid, 3°, van de voormelde ordonnantie, kan de steun worden toegekend aan de begunstigden die een gerechtelijke reorganisatie ondergaan of waarvoor een procedure van gerechtelijke reorganisatie aanhangig is.
Art. 4.De begunstigde: 1° is ingeschreven in de KBO op 31 december 2020;2° heeft, op 31 december 2020, een vestigingseenheid ingeschreven in de KBO op het grondgebied van het Gewest, oefent er een economische activiteit uit en beschikt er over personele middelen en eigen goederen die specifiek voor hem bestemd zijn;3° geniet de btw-vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen bedoeld in artikel 56bis van het Btw-Wetboek niet;4° leeft zijn verplichtingen inzake de neerlegging en bekendmaking van zijn jaarrekeningen en zijn sociale balans bij de Nationale Bank van België na op de datum van de indiening van de steunaanvraag en leeft zijn verplichtingen inzake btw na;5° verkeerde niet in moeilijkheden op 31 december 2019, in de zin van punt 22, c en c bis, van de tijdelijke kaderregeling inzake staatssteun; 6° heeft, in de hoedanigheid van onderneming, tot dusver onder punt 22 van de tijdelijke kaderregeling inzake staatssteun, inclusief de premie bedoeld in dit besluit, niet meer dan 1.800.000 euro ontvangen; 7° heeft een of meer van de premies bedoeld in de volgende besluiten niet genoten: a) het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering nr.2020/42 van 18 juni 2020 betreffende de toekenning van een premie voor de creatieve en culturele instellingen zonder winstoogmerk getroffen door COVID-19-crisis; b) het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 12 oktober 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 12/10/2020 pub. 15/10/2020 numac 2020043320 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de steun tot vergoeding van de creatieve en culturele instellingen zonder winstoogmerk getroffen door de dringende maatregelen om de verspreiding van het COVID-19-virus te beperken sluiten betreffende de steun tot vergoeding van de creatieve en culturele instellingen zonder winstoogmerk getroffen door de dringende maatregelen om de verspreiding van het COVID-19-virus te beperken.c) het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 15 juli 2021Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 15/07/2021 pub. 09/08/2021 numac 2021021526 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende steun aan de culturele en creatieve instellingen zonder winstoogmerk in het kader van de COVID-19-gezondheidscrisis sluiten betreffende steun aan de culturele en creatieve instellingen zonder winstoogmerk in het kader van de COVID-19-gezondheidscrisis.
Art. 5.De begunstigde heeft in 2019 een omzet verwezenlijkt die hoger is dan de bedragen opgenomen in de volgende tabel, berekend in functie van het aantal actieve vestigingseenheden in het Gewest waarvan de begindatum in de KBO 1 januari 2020 voorafgaat:
Nombre d'unités d'établissement
Chiffre d'affaires 2019
Aantal vestigingseenheden
Omzet 2019
1
25.000 euros
1
25.000 euro
2
35.000 euros
2
35.000 euro
3
45.000 euros
3
45.000 euro
4
55.000 euros
4
55.000 euro
5 et plus
65.000 euros
5 en meer
65.000 euro
Het eerste lid is niet van toepassing op de begunstigden ingeschreven in de KBO vanaf 1 januari 2019.
Art. 6.De omzet bedoeld in de artikelen 5, 11, 13 en 15 wordt bepaald op basis van de gegevens opgenomen in de ontvangstbewijzen van de btw-aangiftes van uiterlijk 19 oktober 2021.
In afwijking van het eerste lid, voor wat betreft de btw-eenheden in de zin van artikel 4, § 2, van het Wetboek van de belasting over de toegevoegde waarde wordt de omzet bedoeld in de artikelen 5, 11, 13 en 15 bepaald op basis van de gegevens opgenomen in de ontvangstbewijzen van de btw-aangiftes van de btw-eenheid van uiterlijk 19 oktober 2021 en een getuigschrift van een gecertificeerd accountant, een gecertificeerd belastingadviseur of een bedrijfsrevisor, dat de lijst van alle leden van de btw-eenheid en de maandelijkse of trimestriële omzet voor 2019, 2020 en 2021 van alle leden van btw-eenheid bevat.
Het omzetverlies bedoeld in de artikelen 11, 13 en 15 wordt berekend als volgt: (omzet verwezenlijkt tussen 1 april 2019 en 31 maart 2020 - omzet verwezenlijkt tussen 1 april 2020 en 31 maart 2021) / omzet verwezenlijkt tussen 1 april 2019 en 31 maart 2020.
Art. 7.Het aantal voltijdsequivalenten bedoeld in de artikelen 11, 13 en 15 wordt bepaald op basis van het gemiddeld aantal werknemers totaal in voltijdse equivalenten opgenomen in de sociale balans van de begunstigde afgesloten op 31 december 2019 of een eerdere datum in 2019, neergelegd en bekendgemaakt bij de Nationale Bank van België, overeenkomstig de wettelijke verplichtingen, ten laatste op de dag van de dag van de inwerkingtreding van dit besluit.
Voor de begunstigden die niet verplicht zijn hun sociale balans neer te leggen en bekend te maken of waarvan de neerleggings- en bekendmakingstermijn nog niet verstreken is, wordt het aantal voltijdsequivalenten bepaald op basis van een getuigschrift afgeleverd door een sociaal secretariaat dat het gemiddeld aantal werknemers in voltijdse equivalenten voor het jaar 2019 herneemt.
Art. 8.Enkel de gegevens ingeschreven in de KBO en bij de Balanscentrale van de Nationale Bank van België op de datum van de steunaanvraag gelden.
Art. 9.De begunstigde die, in het kader van zijn beroepsactiviteiten, door een gerechtelijke beslissing die in kracht van gewijsde is gegaan wordt gesanctioneerd op basis van artikel 26 van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020, of elke bepaling die het vervangt, is uitgesloten van de steun of, desgevallend, gehouden ze terug te betalen.
De begunstigde leeft de voorwaarde bepaald in het eerste lid na gedurende een periode van drie jaar vanaf de datum van de toekenning van de steun. HOOFDSTUK 3. - Herstelsteun voor de discotheken
Art. 10.Komt in aanmerking voor de steun voor de discotheken, de begunstigde die: 1° de activiteit "56.302 - Discotheken, dancings en dergelijke" uitoefent, ingeschreven onder de btw-activiteiten in de KBO op 31 december 2020; 2° beschikt, voor de vestigingseenheden waarvoor de steun wordt aangevraagd, over een milieuvergunningen of een milieuverklaring, ten laatste afgeleverd op de dag van de inwerkingtreding van dit besluit en houdende ten minste een van de volgende rubrieken: a) de rubriek 134a, 134b of 135, overeenkomstig de bijlage bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 4 maart 1999Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 04/03/1999 pub. 07/08/1999 numac 1999031224 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de ingedeelde inrichtingen van klasse IB, II en III met toepassing van artikel 4 van de ordonnantie van 5 juni 1997 betreffende de milieuvergunningen type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 04/03/1999 pub. 04/08/1999 numac 1999031239 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de toekenning van subsidies voor het aanpassen en uitrusten van de Brusselse taxi's type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 04/03/1999 pub. 24/06/1999 numac 1999031131 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende het Parkreglement in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest sluiten tot vaststelling van de ingedeelde inrichtingen van klasse IB, IC, ID, II en III met toepassing van artikel 4 van de ordonnantie van 5 juni 1997 betreffende de milieuvergunningen, zoals dit besluit van kracht was tot 21 februari 2018;b) oftewel de rubriek 135a, 135b of 135c, overeenkomstig de bijlage bij het voormelde besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 4 maart 1999Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 04/03/1999 pub. 07/08/1999 numac 1999031224 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de ingedeelde inrichtingen van klasse IB, II en III met toepassing van artikel 4 van de ordonnantie van 5 juni 1997 betreffende de milieuvergunningen type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 04/03/1999 pub. 04/08/1999 numac 1999031239 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de toekenning van subsidies voor het aanpassen en uitrusten van de Brusselse taxi's type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 04/03/1999 pub. 24/06/1999 numac 1999031131 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende het Parkreglement in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest sluiten, zoals dit besluit van kracht is op de dag van de inwerkingtreding van dit besluit.
Art. 11.§ 1. Voor de begunstigde ingeschreven in de KBO voor 1 januari 2020 die een omzetverlies van minstens 40% heeft geleden, bestaat de steun uit een premie per actieve vestigingseenheid in het Gewest die actief is in de discotheeksector en waarvan de begindatum in de KBO 1 januari 2021 voorafgaat, waarvan het bedrag wordt bepaald overeenkomstig de volgende tabel:
Nombre d'équivalents temps-plein
Perte de chiffre d'affaires de 40 % ou plus et de moins de 60 %
Perte de chiffre d'affaires de 60 % ou plus et de moins de 80 %
Perte de chiffre d'affaires de 80 % ou plus
Aantal voltijds- equivalenten
Omzetverlies van 40% of meer en minder dan 60%
Omzetverlies van 60% of meer en minder dan 80%
Omzetverlies van 80% of meer
Moins de 0,5
7.000 euros
11.000 euros
13.000 euros
Minder dan 0,5
7.000 euros
11.000 euros
13.000 euros
De 0,5 à moins de 10
9.000 euros
15.000 euros
17.000 euros
Van 0,5 tot minder dan 10
9.000 euros
15.000 euros
17.000 euros
De 10 à moins de 20
11.000 euros
17.000 euros
20.000 euros
Van 10 tot minder dan 20
11.000 euros
17.000 euros
20.000 euros
20 ou plus
13.000 euros
25.000 euros
27.000 euros
20 of meer
13.000 euros
25.000 euros
27.000 euros
Het bedrag van de premie bedoeld in deze paragraaf kan niet hoger zijn dan het omzetverlies geleden door de begunstigde, berekend als volgt: (omzet verwezenlijkt tussen 1 april 2019 en 31 maart 2020 - omzet verwezenlijkt tussen 1 april 2020 en 31 maart 2021). § 2. De steun bestaat uit een forfaitaire premie van 3.000 euro per actieve vestigingseenheid in het Gewest die actief is in de discotheeksector, voor de begunstigde: 1° ingeschreven in de KBO tussen 1 januari 2019 en 31 december 2019 die een omzetverlies van minder dan 40% of geen omzetverlies heeft geleden;2° de begunstigde ingeschreven in de KBO tussen 1 januari 2020 en 31 december 2020. § 3. De premie bedoeld in dit artikel wordt toegekend voor een maximum van vijf vestigingseenheden per begunstigde. HOOFDSTUK 4. - Herstelsteun voor de evenementen-, cultuur-, toeristische, sport- en personenvervoersector
Art. 12.De begunstigde die een activiteit opgenomen in bijlage 1 uitoefent, ingeschreven onder de btw-activiteiten in de KBO op 31 december 2020, komt in aanmerking voor de steun voor de evenementen-, cultuur-, toeristische, sport- en personenvervoersector.
Art. 13.§ 1. Voor de begunstigde ingeschreven in de KBO voor 1 januari 2020 die een omzetverlies van minstens 40% heeft geleden, bestaat de steun uit een premie per actieve vestigingseenheid in het Gewest die actief is in de evenementen-, cultuur-, toeristische, sport- en personenvervoersector en waarvan de begindatum in de KBO 1 januari 2021 voorafgaat, waarvan het bedrag wordt bepaald overeenkomstig de volgende tabel:
Nombre d'équivalents temps-plein
Perte de chiffre d'affaires de 40 % ou plus et de moins de 60 %
Perte de chiffre d'affaires de 60 % ou plus et de moins de 80 %
Perte de chiffre d'affaires de 80 % ou plus
Aantal voltijds- equivalenten
Omzetverlies van 40% of meer en minder dan 60%
Omzetverlies van 60% of meer en minder dan 80%
Omzetverlies van 80% of meer
Moins de 0,5
7.000 euros
11.000 euros
13.000 euros
Minder dan 0,5
7.000 euros
11.000 euros
13.000 euros
De 0,5 à moins de 10
9.000 euros
15.000 euros
17.000 euros
Van 0,5 tot minder dan 10
9.000 euros
15.000 euros
17.000 euros
De 10 à moins de 20
11.000 euros
17.000 euros
20.000 euros
Van 10 tot minder dan 20
11.000 euros
17.000 euros
20.000 euros
20 ou plus
13.000 euros
25.000 euros
27.000 euros
20 of meer
13.000 euros
25.000 euros
27.000 euros
Het bedrag van de premie bedoeld in deze paragraaf kan niet hoger zijn dan het omzetverlies geleden door de begunstigde, berekend als volgt: (omzet verwezenlijkt tussen 1 april 2019 en 31 maart 2020 - omzet verwezenlijkt tussen 1 april 2020 en 31 maart 2021). § 2. De steun bestaat uit een forfaitaire premie van 3.000 euro per actieve vestigingseenheid in het Gewest die actief is in de evenementen-, cultuur-, toeristische, sport- en personenvervoersector, voor de begunstigde: 1° ingeschreven in de KBO tussen 1 januari 2019 en 31 december 2019 die een omzetverlies van minder dan 40% of geen omzetverlies heeft geleden;2° de begunstigde ingeschreven in de KBO tussen 1 januari 2020 en 31 december 2020. § 3. De premie bedoeld in dit artikel wordt toegekend voor een maximum van vijf vestigingseenheden per begunstigde. HOOFDSTUK 5. - Herstelsteun voor de restaurants en cafés en sommige van hun leveranciers
Art. 14.Komt in aanmerking voor de steun voor de restaurants en cafés en sommige van hun leveranciers, de begunstigde die: 1° een activiteit opgenomen in bijlage 2 uitoefent, ingeschreven onder de btw-activiteiten in de KBO op 31 december 2020;2° beschikt, indien van toepassing, over een geregistreerd kassasysteem overeenkomstig artikel 21bis van het koninklijk besluit nr.1 van 29 december 1992 met betrekking tot de regeling voor de voldoening van de belasting over de toegevoegde waarde.
Art. 15.§ 1. Voor de begunstigde ingeschreven in de KBO voor 1 januari 2020 die een omzetverlies van minstens 60% heeft geleden, bestaat de steun uit een premie per actieve vestigingseenheid in het Gewest die actief is de sectoren van de restaurants en cafés en sommige van hun leveranciers en waarvan de begindatum in de KBO 1 januari 2021 voorafgaat, waarvan het bedrag wordt bepaald overeenkomstig de volgende tabel:
Nombre d'équivalents temps-plein
Perte de chiffre d'affaires de 60 % ou plus et de moins de 80 %
Perte de chiffre d'affaires de 80 % ou plus
Aantal voltijdsequivalenten
Omzetverlies van 60% of meer en minder dan 80%
Omzetverlies van 80% of meer
Moins de 0.5
7.000 euros
12.000 euros
Minder dan 0,5
7.000 euro
12.000 euro
De 0.5 à moins de 10
9.000 euros
15.000 euros
Van 0,5 tot minder dan 10
9.000 euro
15.000 euro
De 10 à moins de 20
13.000 euros
20.000 euros
Van 10 tot minder dan 20
13.000 euro
20.000 euro
20 ou plus
17.000 euros
26.000 euros
20 of meer
17.000 euro
26.000 euro
Het bedrag van de premie bedoeld in deze paragraaf kan niet hoger zijn dan het omzetverlies geleden door de begunstigde, berekend als volgt: (omzet verwezenlijkt tussen 1 april 2019 en 31 maart 2020 - omzet verwezenlijkt tussen 1 april 2020 en 31 maart 2021). § 2. De steun bestaat uit een forfaitaire premie van 2.000 euro per actieve vestigingseenheid in het Gewest die actief is in de sectoren van de restaurants en cafés en sommige van hun leveranciers, voor de begunstigde: 1° ingeschreven in de KBO tussen 1 januari 2019 en 31 december 2019 die een omzetverlies van minder dan 60% of geen omzetverlies heeft geleden;2° de begunstigde ingeschreven in de KBO tussen 1 januari 2020 en 31 december 2020. § 3. De premie bedoeld in dit artikel wordt toegekend voor een maximum van vijf vestigingseenheden per begunstigde. HOOFDSTUK 6. - Procedure voor de behandeling van de steunaanvraagdossiers en de vereffening van de steun
Art. 16.De begunstigde dient de steunaanvraag in bij BEW door middel van een formulier dat BEW op zijn website ter beschikking stelt aan de ondernemingen die voldoen aan de voorwaarden bepaald in de artikelen 4, 1° en 2°, 10, 1°, 12 en 14, 1°, van dit besluit en die zich niet in een van de situaties bedoeld in artikel 41, eerste lid, 3°, van de ordonnantie van 3 mei 2018 betreffende de steun voor de economische ontwikkeling van ondernemingen bevinden, onder voorbehoud van artikel 3, tweede lid, van dit besluit. Het formulier vermeldt de bewijsstukken die de begunstigde bij zijn aanvraag voegt.
De begunstigde kan slechts één enkele steunaanvraag indienen.
De begunstigde kan de verschillende premies bedoeld in de hoofdstukken 3, 4 en 5 niet combineren. In zijn steunaanvraag kiest de begunstigde onherroepelijk welke van de drie premies hij aanvraagt.
BEW ontvangt de steunaanvraag ten laatste op 25 november 2021.
De begunstigde vermeldt in zijn aanvraag de andere steun ontvangen in het kader van punt 22 van de tijdelijke kaderregeling inzake staatssteun.
BEW kan per e-mail alle documenten of informatie opvragen die noodzakelijk zijn voor het onderzoek van de aanvraag. De begunstigde verstrekt de aanvullende documenten en informatie binnen tien dagen.
Indien binnen deze termijn geen antwoord wordt ontvangen, wordt de steun geweigerd.
Art. 17.De toekenningsbeslissing wordt ten laatste op 31 december 2021 aan de begunstigde betekend.
BEW deelt de begunstigde mee dat de steun overeenkomstig de tijdelijke kaderregeling inzake staatssteun wordt verleend.
Art. 18.De steun wordt in één enkele schijf vereffend op een Belgische zichtrekening op naam van de begunstigde.
Art. 19.BEW maakt binnen de twaalf maanden na de toekenning ervan de nodige informatie over elke steun van meer dan 100.000 euro toegekend op grond van dit besluit bekend op de uitgebreide staatssteunwebsite of via het IT-instrument van de Europese Commissie.
De nodige informatie is die bedoeld in bijlage III bij de verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard.
BEW bewaart gedurende een periode van tien jaar na de toekenning van de steun alle informatie die nodig is om te kunnen nagaan of aan de vastgestelde voorwaarden is voldaan. BEW verstrekt deze informatie aan de Europese Commissie indien zij daarom verzoekt. HOOFDSTUK 7. - Persoonsgegevens
Art. 20.§ 1. Het onderzoek, het beheer en de controle van de aanvragen, het beheer van de toegang tot het aanvraagformulier en de bekendmaking van de gegevens bedoeld in artikel 19 betreffen de verwerking van de volgende categorieën van persoonsgegevens: 1° de identificatie- en contactgegevens van de personen die namens de begunstigden de aanvraag indienen;2° de identificatie-, adres- en contactgegevens van de zelfstandige ondernemingen natuurlijk persoon die de premie aanvragen;3° de gegevens betreffende sancties en inbreuken van de begunstigden bedoeld in artikel 9;4° de gegevens die noodzakelijk zijn om de naleving van de voorwaarden bedoeld in de artikelen 4, 5, 9, 10, 12 en 14 na te gaan;5° de gegevens die noodzakelijk zijn voor het beheer van de toegang tot het steunaanvraagformulier;6° de gegevens die noodzakelijk zijn voor de bepaling van het premiebedrag;7° de gegevens die noodzakelijk zijn voor de bekendmaking van gegevens in uitvoering van artikel 19. § 2. BEW is de verantwoordelijke voor de verwerkingen van persoonsgegevens bedoeld in § 1.
BEW kan de persoonsgegevens, en andere gegevens, bekomen van de aanvrager of van een andere overheidsinstantie, waaronder de FOD Economie, de Nationale Bank van België en de FOD Financiën. § 3. Onverminderd artikel 19 bedraagt de maximale bewaringstermijn voor persoonsgegevens die op grond van dit artikel worden verwerkt, tien jaar vanaf de dag van de weigering of van de vereffening van de steun, behalve voor persoonsgegevens die eventueel nodig zouden zijn voor de behandeling van geschillen met de steunaanvrager, die worden bewaard gedurende de tijd die nodig is om dergelijke geschillen te behandelen. HOOFDSTUK 8. - Slotbepalingen
Art. 21.Dit besluit treedt in werking op 25 oktober 2021.
Art. 22.De minister is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 19 oktober 2021.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor Economie, A. MARON
Annexe 1 - Activités TVA éligibles à l'aide visée au chapitre 4
Bijlage 1 - btw-activiteiten die in aanmerking komen voor de steun bedoeld in hoofdstuk 4
49.310
Transports urbains et suburbains de voyageurs
49.310
Personenvervoer te land binnen steden of voorsteden
49.320
Transports de voyageurs par taxis
49.320
Exploitatie van taxi's
49.390
Autres transports terrestres de voyageurs n.c.a.
49.390
Overig personenvervoer te land, n.e.g.
56.210
Services traiteurs
56.210
Catering
59.130
Distribution de films cinématographiques, de vidéo et de programmes de télévision
59.130
Distributie van films en video- en televisieprogramma's
59.140
Projection de films cinématographiques
59.140
Vertoning van films
74.109
Autres activités spécialisées de design (conception de stands d'exposition)
74.109
Overige activiteiten van gespecialiseerde designers
74.201
Activités photographiques
74.201
Activiteiten van fotografen, met uitzondering van persfotografen
74.209
Autres activités photographiques
74.209
Overige fotografische activiteiten
77.292
Location et location-bail de téléviseurs et d'autres appareils audiovisuels
77.292
Verhuur en lease van televisietoestellen en andere audio- en videoapparatuur
77.293
Location de vaisselle, couverts, verrerie, de fleurs et de plantes, d'articles pour la cuisine, d'appareils électriques et électroménagers
77.293
Verhuur en lease van vaat- en glaswerk, keuken- en tafelgerei, elektrischehuishoudapparaten en andere huishoudelijke benodigdheden
77.294
Location de costumes, de textiles, de bijoux
77.294
Verhuur en lease van textiel, kleding, sieraden en schoeisel
77.296
Location et location-bail de fleurs et de plantes
77.296
Verhuur en lease van bloemen en planten
77.392
Locations de tentes
77.392
Verhuur en lease van tenten
79.110
Activités des agences de voyage
79.110
Reisbureaus
79.120
Activités des voyagistes
79.120
Reisorganisatoren
79.901
Services d'information touristique
79.901
Toeristische informatiediensten
79.909
Autres services de réservation
79.909
Overige reserveringsactiviteiten
81.210
Nettoyage courant des bâtiments
81.210
Algemene reiniging van gebouwen
81.220
Autres activités de nettoyage des bâtiments; nettoyage industriel
81.220
Overige reiniging van gebouwen; industriële reiniging
82.300
Organisation de salons professionnels et de congrès
82.300
Organisatie van congressen en beurzen
90.011
Réalisation de spectacles par des artistes indépendants
90.011
Beoefening van uitvoerende kunsten door zelfstandig werkende artiesten
90.012
réalisation de spectacles par des ensembles artistiques
90.012
Beoefening van uitvoerende kunsten door artistieke ensembles
90.021
Promotion et organisation de spectacles vivants
90.021
Promotie en organisatie van uitvoerende kunstevenementen
90.022
Conception et réalisation de décors
90.022
Ontwerp en bouw van podia
90.023
Services spécialisés du son, de l'image et de l'éclairage
90.023
Gespecialiseerde beeld-, verlichtings- en geluidstechnieken
90.041
Gestion de salles de théâtre, de concerts et similaires
90.041
Exploitatie van schouwburgen, concertzalen en dergelijke
91.020
Gestion des musées
91.020
Musea
91.030
Gestion des sites et monuments historiques et des attractions touristiques similaires
91.030
Exploitatie van monumenten en dergelijke toeristenattracties
91.041
Gestion des jardins botaniques et zoologiques
91.041
Botanische tuinen en dierentuinen
92.000
Organisation de jeux de hasard et d'argent
92.000
Loterijen en kansspelen
93.110
Gestion d'installations sportives
93.110
Exploitatie van sportaccommodaties
93.121
Activités de clubs de football
93.121
Activiteiten van voetbalclubs
93.122
Activités de clubs de tennis
93.122
Activiteiten van tennisclubs
93.123
Activités de clubs d'autres sports de ballon
93.123
Activiteiten van overige balsportclubs
93.124
Activités de clubs cyclistes
93.124
Activiteiten van wielerclubs
93.125
Activités de clubs de sports de combat
93.125
Activiteiten van vechtsportclubs
93.126
Activités de clubs de sports nautiques
93.126
Activiteiten van watersportclubs
93.127
Activités de clubs équestres
93.127
Activiteiten van paardensportclubs
93.128
Activités de clubs d'athlétisme
93.128
Activiteiten van atletiekclubs
93.129
Activités de clubs d'autres sports
93.129
Activiteiten van overige sportclubs
93.130
Activités des centres de culture physique
93.130
Fitnesscentra
93.199.
Autres activités sportives n.c.a.
93.199.
Overige sportactiviteiten, n.e.g.
93.211
Activités foraines
93.211
Exploitatie van kermisattracties
93.212
Activités des parcs d'attractions et des parcs à thèmes
93.212
Exploitatie van pret- en themaparken
93.291
Exploitation de salles de billard et de snooker
93.291
Exploitatie van snooker- en biljartenzalen
93.292
Exploitation de domaines récréatifs
93.292
Exploitatie van recreatiedomeinen
93.299
Autres activités récréatives et de loisirs
93.299
Overige recreatie- en ontspanningsactiviteiten, n.e.g.
96.011
Activités des blanchisseries industrielles
96.011
Activiteiten van industriële wasserijen
Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19 oktober 2021 betreffende herstelsteun aan de nog zwaar getroffen ondernemingen van de sectoren van de discotheken, de restaurants en cafés en sommige van hun leveranciers, de evenementen, de cultuur, het toerisme, de sport en het personenvervoer.
Brussel, 19 oktober 2021.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor Economie, A. MARON
Bijlage 2 - btw-activiteiten die in aanmerking komen voor de steun bedoeld in hoofdstuk 5
10.110
Transformation et conservation de la viande de boucherie, à l'exclusion de la viande de volaille
10.110
Verwerking en conservering van vlees, exclusief vlees van gevogelte
10.120
Transformation et conservation de la viande de volaille
10.120
Verwerking en conservering van gevogelte
10.130
Préparation de produits à base de viande ou de viande de volaille
10.130
Vervaardiging van producten van vlees of van vlees van gevogelte
10.200
Transformation et conservation de poisson, de crustacés et de mollusques
10.200
Verwerking en conservering van vis en van schaal- en weekdieren
10.311
Transformation et conservation de pommes de terre, sauf fabrication de préparations surgelées à base de pommes de terre
10.311
Verwerking en conservering van aardappelen, exclusief productie van diepgevroren aardappelbereidingen
10.312
Fabrication de préparations surgelées à base de pommes de terre
10.312
Productie van diepgevroren aardappelbereidingen
10.320
Préparation de jus de fruits et de légumes
10.320
Vervaardiging van groente- en fruitsappen
10.391
Transformation et conservation de légumes, sauf fabrication de légumes surgelés
10.391
Verwerking en conservering van groenten, exclusief productie van diepgevroren groenten
10.392
Transformation et conservation de fruits, sauf fabrication de fruits surgelés
10.392
Verwerking en conservering van fruit, exclusief productie van diepgevroren fruit
10.393
Fabrication de légumes et de fruits surgelés
10.393
Productie van diepgevroren groenten en fruit
10.410
Fabrication d'huiles et de graisses
10.410
Vervaardiging van oliën en vetten
10.420
Fabrication de margarine et de graisses comestibles similaires
10.420
Vervaardiging van margarine en andere spijsvetten
10.510
Exploitation de laiteries et fabrication de fromage
10.510
Zuivelfabrieken en kaasmakerijen
10.520
Fabrication de glaces de consommation
10.520
Vervaardiging van consumptie-ijs
10.610
Travail des grains
10.610
Vervaardiging van maalderijproducten
10.620
Fabrication de produits amylacés
10.620
Vervaardiging van zetmeel en zetmeelproducten
10.711
Fabrication industrielle de pain et de pâtisserie fraîche
10.711
Industriële vervaardiging van brood en van vers banketbakkerswerk
10.712
Fabrication artisanale de pain et de pâtisserie fraîche
10.712
Ambachtelijke vervaardiging van brood en van vers banketbakkerswerk
10.720
Fabrication de biscuits, de biscottes et de pâtisseries de conservation
10.720
Vervaardiging van beschuit en biscuit en van ander houdbaar banketbakkerswerk
10.730
Fabrication de pâtes alimentaires
10.730
Vervaardiging van macaroni, noedels, koeskoes en dergelijke deegwaren
10.810
Fabrication de sucre
10.810
Vervaardiging van suiker
10.820
Fabrication de cacao, de chocolat et de produits de confiserie
10.820
Vervaardiging van cacao, chocolade en suikerwerk
10.830
Transformation du thé et du café
10.830
Verwerking van thee en koffie
10.840
Fabrication de condiments et d'assaisonnements
10.840
Vervaardiging van specerijen, sauzen en kruiderijen
10.850
Fabrication de plats préparés
10.850
Vervaardiging van bereide maaltijden en schotels
10.860
Fabrication d'aliments homogénéisés et diététiques
10.860
Vervaardiging van gehomogeniseerde voedingspreparaten en dieetvoeding
10.890
Fabrication d'autres produits alimentaires n.c.a.
10.890
Vervaardiging van andere voedingsmiddelen, n.e.g.
11.010
Production de boissons alcooliques distillées
11.010
Vervaardiging van gedistilleerde dranken door distilleren, rectificeren en mengen
11.020
Production de vin (de raisin)
11.020
Vervaardiging van wijn uit druiven
11.030
Fabrication de cidre et de vins d'autres fruits
11.030
Vervaardiging van cider en van andere vruchtenwijnen
11.040
Production d'autres boissons fermentées non distillées
11.040
Vervaardiging van andere niet-gedistilleerde gegiste dranken
11.050
Fabrication de bière
11.050
Vervaardiging van bier
11.060
Fabrication de malt
11.060
Vervaardiging van mout
11.070
Industrie des eaux minérales et autres eaux embouteillées et des boissons rafraîchissantes
11.070
Vervaardiging van frisdranken; productie van mineraalwater en ander gebotteld water
46.170
Intermédiaires du commerce en denrées, boissons et tabac
46.170
Handelsbemiddeling in voedings- en genotmiddelen
46.211
Commerce de gros de céréales et de semences
46.211
Groothandel in granen en zaden
46.214
Commerce de gros d'autres produits agricoles
46.214
Groothandel in andere akkerbouwproducten
46.231
Commerce de gros de bétail
46.231
Groothandel in levend vee
46.232
Commerce de gros d'animaux vivants, sauf bétail
46.232
Groothandel in levende dieren, m.u.v. levend vee
46.311
Commerce de gros de pommes de terre de consommation
46.311
Groothandel in consumptieaardappelen
46.319
Commerce de gros de fruits et de légumes, sauf pommes de terre de consommation
46.319
Groothandel in groenten en fruit, m.u.v. consumptieaardappelen
46.321
Commerce de gros de viandes et de produits à base de viande, sauf viande de volaille et de gibier
46.321
Groothandel in vlees en vleesproducten, uitgezonderd vlees van wild en van gevogelte
46.322
Commerce de gros de viande de volaille et de gibier
46.322
Groothandel in vlees van wild en van gevogelte
46.331
Commerce de gros de produits laitiers et d'oeufs
46.331
Groothandel in zuivelproducten en eieren
46.332
Commerce de gros d'huiles et de matières grasses comestibles
46.332
Groothandel in spijsoliën en -vetten
46.341
Commerce de gros de vin et de spiritueux
46.341
Groothandel in wijnen en geestrijke dranken
46.349
Commerce de gros de boissons, assortiment général
46.349
Groothandel in dranken, algemeen assortiment
46.360
Commerce de gros de sucre, de chocolat et de confiserie
46.360
Groothandel in suiker, chocolade en suikerwerk
46.370
Commerce de gros de café, de thé, de cacao et d'épices
46.370
Groothandel in koffie, thee, cacao en specerijen
46.381
Commerce de gros de poissons, crustacés et mollusques
46.381
Groothandel in vis en schaal- en weekdieren
46.382
Commerce de gros de produits à base de pommes de terre
46.382
Groothandel in aardappelproducten
46.389
Commerce de gros d'autres produits alimentaires n.c.a.
46.389
Groothandel in andere voedingsmiddelen, n.e.g.
46.391
Commerce de gros non spécialisé de denrées surgelées
46.391
Niet-gespecialiseerde groothandel in diepgevroren voedingsmiddelen
46.392
Commerce de gros non spécialisé de denrées non-surgelées, boissons et tabac
46.392
Niet-gespecialiseerde groothandel in niet-diepgevroren voedingsmiddelen, dranken en genotmiddelen
56.101
Restauration à service complet
56.101
Eetgelegenheden met volledige bediening
56.102
Restauration à service restreint
56.102
Eetgelegenheden met beperkte bediening
56.290
Autres services de restauration
56.290
Overige eetgelegenheden
56.301
Cafés et bars
56.301
Cafés en bars
56.309
Autres débits de boisson
56.309
Andere drinkgelegenheden
Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19 oktober 2021 betreffende herstelsteun aan de nog zwaar getroffen ondernemingen van de sectoren van de discotheken, de restaurants en cafés en sommige van hun leveranciers, de evenementen, de cultuur, het toerisme, de sport en het personenvervoer.
Brussel, 19 oktober 2021.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor Economie, A. MARON