gepubliceerd op 10 oktober 2017
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot bepaling van het huishoudelijk reglement van de selectiecommissies voor de operationele mandaathouders van de Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
14 SEPTEMBER 2017. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot bepaling van het huishoudelijk reglement van de selectiecommissies voor de operationele mandaathouders van de Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse instellingen, inzonderheid op het artikel 40;
Gelet op het besluit van de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van 24 augustus 2017 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, inzonderheid van artikel 382 tot artikel 388;
Op voorstel van de minister van Openbaar Ambt, Na beraadslaging, Besluit : HUISHOUDELIJK REGLEMENT VAN DE SELECTIECOMMISSIES
Artikel 1.Conform artikel 1, § 2 en 1, § 3, van het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van het personeel van de Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, worden de termijnen in kalenderdagen geteld, en omvatten ze alle dagen, zelfs de zaterdagen, zondagen en feestdagen.
Elke termijn wordt berekend vanaf de dag volgend op de afgifte van het stuk of vanaf de derde werkdag volgend op de aangetekende verzending ervan, waarbij de postdatum als bewijs geldt, tenzij de geadresseerde het tegendeel bewijst. HOOFDSTUK I. - Zetel
Art. 2.De selectiecommissies opgericht bij artikel 382 van het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van het personeel van de Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, zetelen in het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, City Center, Kruidtuinlaan 20 te 1035 Brussel.
De secretarissen kiezen onder hen een coördinator voor het secretariaat. HOOFDSTUK II. - Oproeping van de leden
Art. 3.De voorzitter van de commissie roept de commissie bijeen via per aangetekend schrijven, en ter aanvulling via mail. Hij vermeldt de termijn waarbinnen de evaluatiecommissie een advies moet uitbrengen.
Deze termijn mag niet korter zijn dan 60 dagen na ontvangst van de aanvraag door de Voorzitter van de selectiecommissie.
De oproeping wordt minstens tien dagen voor de zitting naar de leden gestuurd.
In geval van aanstelling van een extern selectie- en assessmentbureau, overeenkomstig artikel 380 van het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van het personeel van de Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, wordt binnen dezelfde termijn via per post verstuurde brief een vertegenwoordiger van dit bureau uitgenodigd.
Art. 4.De documentatie betreffende elke kandidatuur wordt als bijlage toegevoegd aan de oproepingsbrief die verstuurd wordt aan de commissieleden. Deze bevat ook de agenda.
Zodra de oproepingsbrief verzonden is, kan de documentatie eveneens worden geraadpleegd bij het secretariaat van de bedoelde selectiecommissie, op het administratieve adres van laatstgenoemde.
Voor de niet-toelaatbare kandidaturen wordt de beslissing bij een ter post aangetekende brief aan de kandidaat betekend.
In geval van beroep brengt de commissie na het bezwaar te hebben onderzocht, de kandidaat bij een ter post aangetekende brief op de hoogte van de definitieve beslissing. HOOFDSTUK III. - Oproeping van de kandidaten voor het gesprek
Art. 5.De voorzitter van de commissie roept de kandidaten minstens tien dagen voor het gesprek op met een ter post aangetekende brief, en ter aanvulling per mail.
De oproepingsbrief bevat de ledenlijst van de bedoelde selectiecommissie. HOOFDSTUK IV. - Oproeping van de mandaathouders
Art. 6.Wat betreft de mandaatbetrekkingen van rang A4, roept de voorzitter minstens zeven dagen voor het gesprek de mandaathouder van rang A5 of A5+ op die bevoegd is voor de aangelegenheden die onder de betrokken mandaatbetrekking vallen om zijn verwachtingen met betrekking tot het mandaat te vernemen. Dit gebeurt via e-mail met ontvangstbevestiging. HOOFDSTUK V. - Zitting en stemming
Art. 7.De voorzitter opent en sluit de zittingen.
Hij leidt de debatten en waakt over het goede verloop van de zitting.
Hij gaat na of de samenstelling van de selectiecommissie in overeenstemming is met artikel 382 van het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van het personeel van de Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Bij afwezigheid van de voorzitter worden zijn opdrachten waargenomen door het oudste lid.
Geen lid van de evaluatiecommissie mag zetelen wanneer hij zich in een situatie bevindt die ertoe kan leiden dat zijn onpartijdigheid in gevaar wordt gebracht.
Art. 8.Een selectiecommissie vergadert pas geldig indien minstens vier van haar leden aanwezig zijn en indien in voorkomend geval, de vertegenwoordiger van het aangestelde selectie- en assessmentbureau gehoord werd.
De leden van de evaluatiecommissie zijn gebonden tot geheimhouding omtrent de beraadslagingen en besluiten alsmede aangaande alle informatie waarvan zij kennis zouden hebben gekregen bij het uitvoeren van hun opdracht.
Elk lid van de evaluatiecommissie, met inbegrip van de voorzitter, de secretarissen uitgezonderd, is stemgerechtigd.
Wanneer een mandaatfunctie wordt vacant verklaard voor kandidaten van de twee taalrollen, dient een lid van de selectiecommissie de kennis van de tweede taal bewezen te hebben conform artikel 43, § 3, derde lid, van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966.
De adviezen en beslissingen van de selectiecommissies worden bij meerderheid van stemmen genomen. In geval van ex aequo heeft de voorzitter de doorslaggevende stem. Bij afwezigheid van de voorzitter heeft het oudste lid de doorslaggevende stem.
De secretarissen stellen de notulen van de zitting op en houden een aanwezigheidslijst bij.
De adviezen en beslissingen van de selectiecommissies worden in de notulen opgenomen en door de voorzitter en de secretarissen ondertekend.
De adviezen en beslissingen worden per aangetekend schrijven, en ter aanvulling per mail, aan de Regering overgemaakt. Voor het ministerie gebeurt dit via de minister van Openbaar Ambt, voor de instellingen van openbaar nut via de functioneel bevoegde minister.
Het overbrengen van deze stukken moet gebeuren binnen de termijn die in de aanhangigmaking vermeld staat, overeenkomstig artikel 2 van dit besluit. HOOFDSTUK V. - Eindbepalingen
Art. 9.De minister bevoegd voor Openbaar Ambt wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 14 september 2017.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De minister-president van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Plaatselijke Besturen, Territoriale Ontwikkeling, Stedelijk Beleid, Monumenten en Landschappen, Studentenaangelegenheden, Toerisme, Openbaar Ambt, Wetenschappelijk Onderzoek en Openbare Netheid, R. VERVOORT De minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Belast met Financiën, Begroting, Externe Betrekkingen en Ontwikkelingssamenwerking, G. VAN HENGEL De minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Tewerkstelling en Economie en Brandbestrijding en Dringende Medische hulp, D. GOSUIN De minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit en Openbare Werken, P. SMET De minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Huisvesting, Levenskwaliteit, Leefmilieu en Energie, C. FREMAULT