Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 15 september 2016
gepubliceerd op 01 december 2016

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een toelage van 1.873.883 EUR aan de Brusselse gemeenten voor het jaar 2016 in het kader van het Programma Preventie Schoolverzuim

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2016031704
pub.
01/12/2016
prom.
15/09/2016
ELI
eli/besluit/2016/09/15/2016031704/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

15 SEPTEMBER 2016. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een toelage van 1.873.883 EUR aan de Brusselse gemeenten voor het jaar 2016 in het kader van het Programma Preventie Schoolverzuim


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de ordonnantie van 18 december 2015 houdende de algemene begroting der uitgaven van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2016, inzonderheid op het beschikbare krediet ingeschreven op de basisallocatie 10.005.27.02.43.21;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën;

Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting;

Overwegende dat dit initiatief de integratie van kwetsbare jongeren beoogt in het kader van de bestrijding van schoolverzuim en als zodanig absolute prioriteit verdient vanwege de overheid;

Op voordracht van de Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.§ 1. Binnen de grenzen van de begrotingskredieten die hiertoe ingeschreven zijn op de basisallocatie 10.005.27.02.43.21 van de ordonnantie van 18 december 2015 houdende de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het dienstjaar 2016, wordt een toelage ten bedrage van 1.873.883 EUR toegekend aan de 19 gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Bovenvermelde subsidie wordt verdeeld door de cel Coördinatie na analyse van de in het kader van de projectenoproep ingediende projecten. § 2. De totale bedragen die aan elke begunstigde gemeente toegekend worden overeenkomstig de bepalingen van de voorgaande paragraaf worden vermeld in de bijlage bij dit besluit. Een kopie van de fiches met de verdeling van de subsidie per project wordt er eveneens bijgevoegd. § 3. De gemeenten verbinden zich ertoe de fiches houdende verdeling van de subsidie alsook de tabellen en de nodige richtlijnen zo snel mogelijk aan de betrokken scholen en rechthebbenden te bezorgen.

Art. 2.Deze subsidies worden toegekend met het oog op het ten laste nemen, tussen 1 september 2016 en 30 juni 2017, van de kosten voor de prestaties van hulppersoneel en de werkingskosten van de projecten van het Programma Preventie Schoolverzuim die in elke gemeente van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest worden ontwikkeld.

Overeenkomstig artikel 15, 5°, tweede lid van de ordonnantie van 18 december 2015 houdende de algemene begroting der uitgaven van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2016 en met het oog op het waarborgen van de continuïteit van de verrichte acties, worden de gemeenten gemachtigd om de voorziene acties uit te voeren vóór de ondertekening van dit besluit, zijnde vanaf 1 september 2016.

Art. 3.§ 1. De subsidie zal in twee schijven worden uitgekeerd op de bankrekening van de begunstigde gemeenten. -Een voorschot van 60 % zal gestort worden tegen overlegging van een schuldvordering, die uiterlijk op 15 oktober 2016 naar de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel moet worden verstuurd volgens de modaliteiten bepaald in § 2; - Het saldo zal worden uitgekeerd na ontvangst en analyse van de in § 3 bedoelde verantwoordingsstukken, op basis van een schuldvordering gericht aan de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel volgens de modaliteiten bepaald in § 2, binnen een termijn van 15 dagen nadat de begunstigde gemeente het verzoek van de bevoegde ordonnateur heeft ontvangen. § 2. De in § 1 bedoelde schuldvorderingen moeten als origineel exemplaar ingediend worden bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Directie Comptabiliteit, CCN, lokaal 8.119, Vooruitgangstraat 80, bus 1, te 1035 Brussel, of rechtstreeks in pdf-formaat naar invoice@sprb.brussels.

De schuldvordering vermeldt : - de reden van de betaling, - het bedrag waarvan betaling wordt gevraagd, - het nummer van het visum voor de vastlegging, - het bankrekeningnummer waarop dit bedrag gestort moet worden.

Bovendien moet deze schuldvordering opgesteld worden op papier met briefhoofd, gedateerd en ondertekend door een persoon die gemachtigd is de begunstigde te binden.

Bij aanmaak of wijziging van bankgegevens moet er een schriftelijke verklaring van de begunstigde afzonderlijk verstuurd worden naar volgend adres : Master Data - Brussel Financiën en Begroting CCN - 8ste verdieping (bureau 8119),Vooruitgangstraat 80, bus 1, te 1035 Brussel. § 3. De in te dienen verantwoordingsstukken betreffen de personeels- en de werkingskosten die ingeschreven moeten worden in de samenvattende tabellen. Die tabellen zullen naar aanleiding van de kennisgeving van het huidige besluit door de Administratie overgemaakt worden.

Die tabellen moeten voor elke gemeente de naam van de school, het nummer en de titel van het project vermelden en het bedrag van de subsidie dat aan het project werd toegekend.

Ze moeten de volgende elementen bevatten : Voor de prestaties verstrekt door de afzonderlijke hulppersoneelsleden : De overzichtstabel (één per project) van de geleverde prestaties, die de verschillende uitgaven vermeldt die plaatsvonden in de periode tussen 1 september 2016 en 30 juni 2017. Die tabel moet voor waar en echt verklaard, getekend en gedateerd worden door de schooldirectie die duidelijk moet worden geïdentificeerd.

Die tabel moet de volgende elementen bevatten : - de lijst met alle hulppersoneelsleden; - hun kwalificatie (student, leerkracht, expert); - het aantal gepresteerde uren; - het uurloon (forfait); - het betaalde bedrag; - het totale verschuldigde bedrag.

Voor de prestaties verstrekt door de verenigingen : De overzichtstabel (één per project) van de geleverde prestaties, die chronologisch de verschillende uitgaven vermeldt die plaatsvonden in de periode gaande tussen 1 september 2016 tot 30 juni 2017.

Die tabel moet voor waar en echt verklaard worden, getekend en gedateerd door de directie van de vereniging en medeondertekend door de schooldirectie en moet de volgende elementen bevatten : - het aantal betrokken hulppersoneelsleden; - met hun kwalificatie (student, leerkracht, expert); - het aantal gepresteerde uren; - het uurloon (forfait); - het betaalde bedrag; - het totale verschuldigde bedrag.

De prestaties die in aanmerking worden genomen betreffen enkel lesperiodes met uitsluiting van alle andere kosten.

Elke overzichtstabel moet met een totaal afgesloten worden.

Zowel de schooldirectie als de directie van de vereniging moeten duidelijk worden geïdentificeerd.

Voor de werkingskosten, per project : De kosten met betrekking tot de actiemiddelen (maximaal 4% het bedrag van de prestaties) moeten opgenomen worden in de overzichtstabel die de verschillende uitgaven in verband met het project betreft, die plaatsvonden in de periode van 1 september 2016 tot 30 juni 2017. Die uitgaven moeten chronologisch en genummerd worden vermeld.

Bij de tabel die afgesloten moet worden met een totaal moeten bewijskrachtige facturen of kastickets gevoegd worden.

Als werkingskosten worden enkel in aanmerking genomen : - de kosten voor de aankoop van klein materiaal en uitrusting (geen computermateriaal); - de verplaatsingskosten met betrekking tot de met de leerlingen georganiseerde activiteiten (ook telefoonkosten voor sommige bemiddelingsprojecten) en toegangsbewijzen.

Voor elke uitgave moet een betalingsbewijs overgemaakt worden, dat moet overeenkomen met de subsidieperiode, namelijk van 1 september 2016 tot 30 juni 2017.

Elk van de bovenvermelde tabellen moet door de gemeentelijke coördinator(trice) worden ondertekend. § 4. De bewijsstukken moeten uiterlijk op 30 september 2017 ingediend worden bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Bestuur Plaatselijke Besturen, Directie Gesubsidieerde Initiatieven, City Center, Kruidtuinlaan 20 te 1035 Brussel.

De begunstigde gemeenten moeten ervoor zorgen dat het dossier volledig en in één keer wordt ingediend. Geen enkel bijkomend stuk zal aanvaard worden na de hierboven vermelde datum.

Indien een uitgave gesubsidieerd wordt door meerdere overheden, moet een uitsplitsing volgens subsidiërende overheid bezorgd worden.

Uit de controle van de verantwoordingsstukken door de beherende administratieve dienst moet blijken dat alle vastgelegde uitgaven daadwerkelijk verricht werden voor de realisatie van de acties waarvoor de subsidie verleend wordt. § 5. Indien na de controle van de verantwoordingsstukken het bedrag van de aanvaarde verantwoordingsstukken lager ligt dan het toegekende subsidiebedrag, dan zal de subsidie maar uitbetaald worden ten belope van de aanvaarde verantwoordingsstukken.

Na de controle van de bewijsstukken beschikt de begunstigde gemeente vanaf de ontvangst van de brief van de ordonnateur over 15 dagen tijd om zijn argumenten voor te leggen indien hij niet akkoord gaat met de voorgestelde bedragen.

De bevoegde ordonnateur neemt de eindbeslissing na analyse van de door de begunstigde gemeente uiteengezette middelen.

Vanaf de indiening van de schuldvordering betreffende het verschuldigde saldo voor alle projecten zal geen enkele herzieningsaanvraag van de saldi worden aanvaard.

Art. 4.De gemeenten verbinden zich ertoe, binnen de 15 dagen nadat ze die ontvangen hebben, de bedragen van het voorschot en het saldo, bestemd voor de scholen en rechthebbenden, over te schrijven.

Daarnaast verbinden de gemeenten zich ertoe, zodra deze overschrijving op de rekening van de begunstigden plaatsgevonden heeft, een bewijs van de storting door de Gemeenteontvanger ondertekend te versturen naar de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Brussel Plaatselijke Besturen, Directie Gesubsidieerde Initiatieven.

Bij gebrek aan dergelijk bewijs, kan het Gewest de terugbetaling van de betrokken voorschotten en/of het saldo vorderen.

Art. 5.De begunstigde dient ervoor te zorgen de nodige gegevens die door de Coördinatie Schoolverzuim gevraagd werden, binnen de gestelde termijn over te maken om de evaluatie van de projecten zo optimaal mogelijk te laten gebeuren.

Art. 6.De Directie Gesubsidieerde Initiatieven van Brussel Plaatselijke Besturen van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel wordt aangewezen als de administratieve dienst die ermee belast is in te staan voor een goed beheer van de bij dit besluit toegekende kredieten.

Art. 7.De Minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen of zijn Administratie mag de begunstigde alle bijkomende gegevens vragen die nodig zijn voor de behandeling van het dossier en mag alle daartoe aangewezen stappen ondernemen om ze ter plaatse te verkrijgen.

Art. 8.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 september 2016.

Art. 9.De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor de Plaatselijke Besturen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 15 september 2016.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : Le Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met Plaatselijke Besturen, R. VERVOORT

Bijlage Basisallocatie 10.005.27.02.43.21

Communes/Gemeenten

Total /Totaal

Communes/Gemeenten

Total /Totaal

Anderlecht

166 705 EUR

Koekelberg

24 494 EUR

Auderghem/Oudergem

35 064 EUR

Molenbeek-Saint-Jean/ Sint-Jans-Molenbeek

320 194 EUR

Berchem-Sainte-Agathe/ Sint-Agatha-Berchem

37 394 EUR

Saint-Gilles/Sint-Gillis

135 374 EUR

Bruxelles/Brussel

270 684 EUR

Saint-Josse-ten-Noode/ Sint-Joost-ten-Node

63 043 EUR

Etterbeek

120 179 EUR

Schaerbeek/Schaarbeek

198 767 EUR

Evere

45 180 EUR

Uccle/Ukkel

72 097 EUR

Forest/ Vorst

57 507 EUR

Watermael-Boitsfort/ Watermaal-Bosvoorde

20 098 EUR

Ganshoren

37 628 EUR

Woluwe-Saint-Lambert/ Sint-Lambrechts-Woluwe

50 375 EUR

Ixelles/Elsene

61 302 EUR

Woluwe-Saint-Pierre/ Sint-Pieters-Woluwe

54 720 EUR

Jette

103 078 EUR

Total/Totaal

1 873 883 EUR


Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 15 september 2016.

Brussel, 15 september 2016.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : Le Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met Plaatselijke Besturen, R. VERVOORT

^