gepubliceerd op 19 januari 2016
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een bijzondere subsidie van 850.000 € aan de negentien gemeenten van het Brussels Gewest in toepassing van de ordonnantie van 13 februari 2003
10 DECEMBER 2015. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een bijzondere subsidie van 850.000 aan de negentien gemeenten van het Brussels Gewest in toepassing van de ordonnantie van 13 februari 2003
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de ordonnantie van 13 februari 2003 houdende de toekenning van bijzondere subsidies aan de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;
Gelet op de ordonnantie van 15 december 2014 houdende de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2015, inzonderheid het krediet dat staat ingeschreven op de basisallocatie 10.005.27.04.43.21;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister bevoegd voor Financiën en Begroting;
Overwegende dat het verlenen van bijstand aan migranten, daklozen, de zogenaamde "Roma" en woonwagenbewoners een taak van gemeentelijk belang vormt;
Overwegende dat de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn in eerste lijn deelnemen aan het vervullen van deze taak;
Overwegende dat het vervullen van deze taak leidt tot een begrotingstekort van de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn dat door de gemeenten ten laste wordt genomen;
Overwegende dat de tegemoetkoming van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kan bijdragen tot de aanzuivering van de financiën van de gemeenten die dit tekort ten laste nemen;
Op de voordracht van de Minister-President van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.Aan de negentien gemeenten wordt in functie van de verdeelsleutel zoals bedoeld in artikel 105, tweede lid, 3° van de organieke wet van 8 september 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, hetzij de sleutel van het Bijzonder Fonds voor Maatschappelijk Welzijn (BFMW), een bijzondere subsidie toegekend voor een bedrag dat wordt vastgesteld in de tabel van bijlage 1.
De subsidie wordt aan elke gemeente toegekend op voorwaarde dat de daartoe ondertekende overeenkomst, en de verwachte verantwoordingsstukken worden nageleefd: kosten van het personeel (beslissing tot aanwerving, loonfiche) dat in contact komt met het bedoelde publiek (migranten, daklozen, de zogenaamde "Roma" en woonwagenbewoners) en elke vorm van maatschappelijke hulp aan deze doelgroepen die niet door een andere subsidiërende overheid wordt terugbetaald.
Art. 2.Deze toelage is ten laste van basisallocatie 10.005.27.04.43.21 van de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het jaar 2015, waarop een krediet van 10.850.000 staat ingeschreven.
Art. 3.§ 1 De subsidie zal in twee schijven op de bankrekening van elke begunstigde worden gestort : - Bij kennisgeving van onderhavig besluit zal een voorschot van 85% worden overgemaakt. - Het saldo zal worden uitbetaald bij ontvangst van de ondertekende overeenkomsten, gesloten tussen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de gemeenten, en bij ontvangst en analyse van de verantwoordingsstukken;
De verantwoordingsstukken moeten uiterlijk op 31 maart 2016 worden ingediend bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Brussel Plaatselijke Besturen, directie Gesubsidieerde Initiatieven, City Center, Kruidtuinlaan 20, 1035 Brussel.
De controle van de verantwoordingsstukken door de administratieve beheersdienst moet het mogelijk maken om uit te maken of alle uitgaven die door de begunstigde van de subsidie zijn aangegaan, werkelijk plaatsvonden voor de verwezenlijking van de acties waarvoor de subsidie is voorzien.
Na controle van deze verantwoordingsstukken zal de bevoegde ordonnateur de begunstigde verzoeken een schuldvordering in te dienen ten belope van het eindbedrag dat aan de gemeente is toegewezen na de controle.
Indien na controle van de verantwoordingsstukken het bedrag van de aanvaarde verantwoordingsstukken lager ligt dan het bedrag van de toegekende subsidie, zal de subsidie slechts uitbetaald worden ten belope van het bedrag van de aanvaarde verantwoordingsstukken.
Na de controle van de verantwoordingsstukken beschikt de begunstigde over een termijn van 15 dagen, te rekenen vanaf de ontvangst van het schrijven van de ordonnateur, om zijn argumenten voor te leggen indien hij niet akkoord gaat met de voorgestelde bedragen.
De bevoegde ordonnateur neemt de eindbeslissing na de analyse van de verweermiddelen van de begunstigde. § 2 Het origineel van de schuldvordering zoals bedoeld in de eerste paragraaf moet ingediend worden bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Directie Comptabiliteit, CCN - Zaal 8.119, Vooruitgangstraat 80 bus 1, 1035 Brussel De schuldvordering moet de reden van de betaling vermelden, het eindbedrag dat als saldo wordt toegekend, het nummer van het vastleggingsvisum en het bankrekeningnummer waarnaar het bedrag moet worden overgeschreven.
Bovendien moet deze schuldvordering op papier met briefhoofd opgesteld zijn, gedateerd en ondertekend door een persoon die ertoe gemachtigd is de begunstigde te verbinden.
Art. 4.Dit besluit heeft uitwerking op 10 december 2015.
Art. 5.De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor Plaatselijke besturen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 10 december 2015.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd voor Plaatselijke besturen, R. VERVOORT
Bijlage
COMMUNES
Anderlecht-Anderlecht
104877
Oudergem-Auderghem
10103
St-Agatha-Berchem-Berchem-St-Agathe
11875
Brussel-Bruxelles
138346
Etterbeek-Etterbeek
20826
Evere-Evere
22524
Vorst-Forest
36084
Ganshoren-Ganshoren
9720
Elsene-Ixelles
41754
Jette-Jette
25517
Koekelberg-Koekelberg
13650
St-Jans-Molenbeek-Molenbeek-St-Jean
124230
St Gillis-St Gilles
48854
St-Joost-ten-Node-St-Josse-ten-Noode
41735
Schaarbeek-Schaerbeek
136823
Ukkel-Uccle
25570
Watermaal-Bosvoorde-Waterrnael-Boisfort
8891
St-Lambrechts-Woluwe-Woluwe-St-Lambert
18798
St-Pieters-Woluwe -Woluwe-St-Pierre
9823
Totaux
850000
Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 10 december 20105.
Brussel, 10 december 2015.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-President belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen en Openbare Netheid, R. VERVOORT