Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 12 december 2013
gepubliceerd op 30 januari 2014

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de tenuitvoerbrenging, via een bijzonder bestemmingsplan, van het project tot definiëring van een stadsvorm voor de Wetstraat en naaste omgeving in de Europese Wijk

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2013032020
pub.
30/01/2014
prom.
12/12/2013
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

12 DECEMBER 2013. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de tenuitvoerbrenging, via een bijzonder bestemmingsplan, van het project tot definiëring van een stadsvorm voor de Wetstraat en naaste omgeving in de Europese Wijk


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening, inzonderheid op de artikelen 53,4 en 56;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 3 mei 2001Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 03/05/2001 pub. 16/06/2001 numac 2001031193 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende sommige bepalingen betreffende het personeel van Net Brussel, Gewestelijk Agentschap voor Netheid sluiten tot goedkeuring van het Gewestelijk Bestemmingsplan;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 2 mei 2013Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 02/05/2013 pub. 29/11/2013 numac 2013031894 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot goedkeuring van het gedeeltelijke wijziging van het gewestelijk bestemmingsplan dat op 3 mei 2001 werd opgesteld sluiten tot goedkeuring van de gedeeltelijke wijziging van het Gewestelijk Bestemmingsplan;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 12 september 2002 tot goedkeuring van het Gewestelijk Ontwikkelingsplan;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 15 december 2011Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 15/12/2011 pub. 24/01/2012 numac 2011031640 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende goedkeuring van het investeringsplan voorgesteld door de CVBA Sibelga, distributienetbeheerder voor elektriciteit, voor de periode 2012-2016 type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 15/12/2011 pub. 24/01/2012 numac 2011031641 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende goedkeuring van het investeringsplan voorgesteld door de CVBA Sibelga, distributienetbeheerder voor gas, voor de periode 2012-2016 type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 15/12/2011 pub. 24/01/2012 numac 2011031642 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende goedkeuring van het investeringsplan voorgesteld door de NV Elia System Operator, beheerder van het gewestelijk transmissienet voor elektriciteit, voor de periode 2012-2022 type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 15/12/2011 pub. 02/02/2012 numac 2012031027 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de vergoeding ten gunste van de controleurs van het Gewestelijk Agentschap voor Netheid van de fiscale last verbonden aan de terbeschikkingstelling van een dienstwagen sluiten tot goedkeuring van de perimeter van gewestelijk belang bestemd voor het project van gewestelijk belang voor de Wetstraat en haar omgeving;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 28 februari 2013Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 28/02/2013 pub. 11/03/2013 numac 2013031139 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 27 juni 2002 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de DBDMH type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 28/02/2013 pub. 15/03/2013 numac 2013031141 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot aanstelling van de gewestelijke beambten die de lijst bezitten van de woningen waar het water- of elektriciteitsverbruik onder de drempelwaarde ligt die door de Regering wordt vastgelegd type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 28/02/2013 pub. 25/03/2013 numac 2013031142 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot aanwijzing van de leden van het Comité REACH en van het Forum Nationaal REACH in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest met het oog op de tenuitvoerlegging van het Samenwerkingsakkoord van 17 oktober 2011 tussen de Federale Staat, het Vlaams Gewest, het Waals Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest betreffende de registratie en beoordeling van en de autorisatie en beperkingen ten aanzien van chemische stoffen sluiten tot goedkeuring van de zonale gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor de perimeter van de Wetstraat en haar omgeving;

Overwegende het richtschema voor de « Europese Wijk » dat op 24 april 2008 door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering werd goedgekeurd;

Overwegende het project tot definiëring van een stadsvorm voor de Wetstraat, hierna genoemd het Stadsproject Wet;

Overwegende dat de stad Brussel niet is ingegaan op de uitnodiging van de Regering om een BBP op te stellen voor de Wetstraat en haar omgeving binnen de termijn die is opgegeven in het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 16 december 2010 betreffende de tenuitvoerbrenging, via een bijzonder bestemmingsplan, van het project tot definiëring van een stadsvorm voor de Wetstraat en naaste omgeving in de Europese Wijk;

Overwegende dat artikel 53,4 en 56 van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening derhalve van toepassing is; 1. Grenzen van het BBP Overwegende dat de Kunstlaan deel uitmaakt van de kleine ring, dat deze een structurerende as is waarlangs verscheidene torengebouwen zijn opgetrokken : van de Rogiertoren tot de Madoutoren en van de Zuidertoren tot de Bastiontoren; Overwegende dat het oosten van de site overeenstemt met de bodem van de Maalbeekvallei en gekenmerkt wordt door een opeenvolging van parken en open ruimten langs de Etterbeekse-steenweg die niet echt op elkaar aansluiten, en door de aanwezigheid van een woonwijk;

Overwegende dat in het richtschema voor de Europese Wijk wordt voorgesteld de Etterbeekse-steenweg in te richten als stadsboulevard;

Dat dat de afbraak veronderstelt van het terrein boven de steenweg dat momenteel gebruikt wordt als parking; 2. Bestaande toestand en verplichtingen die verband houden met het erfgoed Overwegende de gebouwen vervat in de perimeter met, blijkens de geactualiseerde ramingen : ? 540 000 bruto m2 kantoren; ? 3 000 bruto m2 handelszaken; ? 10 000 bruto m2 woningen; ? 21 000 bruto m2 hotelruimte.

De perimeter van het Stadsproject Wet omvat : - met het gebouw aan de Jozef II-straat 15 en 15a, het gebouw aan de Guimardstraat 14 en 16 (behalve de gevels), het gebouw aan de Aarlenstraat 118, het gebouw op de hoek van de Wetstraat 81a en de Trierstraat 65-67, het gebouw aan de Wetstraat 91 (behalve de gevels) gebouwen die ingeschreven staan in de erfgoedinventaris van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; - met het gebouw aan de Wetstraat 65 een gebouw dat ingeschreven staat op de bewaarlijst; - met het gebouw aan de Wetstraat 70, het gebouw aan de Wetstraat 78, de gevel van het gebouw aan de Wetstraat 91, de gevels van de gebouwen aan de Guimardstraat 14 en 16 en het gebouw op de hoek van de Nijverheidsstraat en de Guimardstraat 18 gebouwen die beschermd zijn;

In de onmiddellijke nabijheid van het gebied : - is de Frère-Orban square beschermd als landschap; - zijn de Sint-Jozefskerk en de gebouwen langs weerszijden van de Sint-Jozefskerk beschermd als monumenten; - staan de gebouwen aan de Wetenschapsstraat 27 tot 35 als geheel ingeschreven op de bewaarlijst, Besluit :

Artikel 1.In uitvoering van de artikelen 56 en 53,4 van het BWRO beslist de Brusselse Hoofdstedelijke Regering om zich in de plaats te stellen van de Stad Brussel voor de opmaak van een bijzonder bestemmingsplan voor het grondgebied dat afgebakend wordt door : ? De as van de Jozef II-straat in het noorden; ? de oostelijke rooilijn van de Etterbeeksesteenweg in het oosten; ? de assen van Jacques de Lalaingstraat, de Wetenschapsstraat, de Nijverheidsstraat, de Guimardstraat en de noordelijke weg van de Frère-Orban-square in het zuiden; ? de as van de Kunstlaan in het westen (zie plan in bijlage).

Art. 2.Dit BBP dient overeen te stemmen met de hieronder opgesomde bepalingen. 1. Het BBP zal onderzoeken hoe de zonale gewestelijke stedenbouwkundige verordening (ZGSV) zal worden omgezet in ieder huizenblok. De bepalingen van de ZGSV betreffende de bouwprofielen en inplantingen van de bouwwerken alsook de bepalingen betreffende de vrije ruimten zullen beschouwd worden als verworven. Zij kunnen evenwel lokaal worden aangepast in het licht van de adviezen van de ontwerper van het SPW en de kavelfiches die deze zal voorleggen. 2. Het BBP kan voor het bepalen van de dichtheid binnen de perimeter steunen op de voorbereidende studies over de verdeling van de dichtheid in de perimeter die voor rekening van het Gewest zijn uitgevoerd door DTZ.3. Het BBP zal meer bepaald volgende elementen onderzoeken : ? de bepaling van de bouwprofielen en inplantingen op grond van vloer/terrein- (V/T) en grondinname/terrein (G/T)-coëfficiënten, ? de verdeling van de gewenste bestemmingen, ? de strategie voor de inrichting en het beheer van de publieke en private vrije ruimten, ? de vastlegging van een globaal beeldkwaliteitsplan voor de vrije ruimten om : 1.de minimumregels te bepalen die stedelijke samenhang garanderen (of het nu gaat om materialen, beplantingen, behandeling van de grenzen, ...) o de intenties te verfijnen op het vlak van verdeling van de openbare en privéruimten en aanbevelingen op te stellen over het beheer van de vrije ruimten o regels te bepalen voor de behandeling van de hoogteverschillen binnen de vrije ruimte o na te denken over de noodzaak om de vrije ruimten via de functies die zich bevinden aan de voet van de hieraan grenzende gebouwen, een levendig karakter te geven. 4. Wat betreft de voorstellen in verband met de algemene aanleg van de perimeter, dient het BBP te steunen op de volgende beginselen : o De beginselen inzake duurzame ontwikkeling; o De ontwikkeling van de site zal afgestemd worden op de omliggende wijken van de perimeter van het stadsproject Wet. In dat kader beoogt deze minimale hinder, inzonderheid met betrekking tot schaduw en wind; o De aanleg van openbare ruimten die de perimeter doen aansluiten op de omliggende wijken; o De aanleg van openbare ruimten, groene ruimten en inspringstroken die gezelligheid uitstralen en de site een open karakter bezorgen en bijdragen tot een herwaardering van de openbare ruimte van de Wetstraat; o Respect voor de gebouwen met erfgoedwaarde waaraan bij het terugwijken van de bouwlijnen in het kader van de constructie van nieuwe gebouwen bijzondere aandacht besteed zal moeten worden; o De vrijwaring van de visuele kenmerken van de site, in het bijzonder vanaf het kruispunt Kunst-Wet tot aan de bogen van het Jubelpark, vanaf het kruispunt Wet-Tweekerken tot aan de kerk op het Sint-Joostplein, vanaf de Wetenschaps- en de Nijverheidsstraat tot aan de Frère-Orban square; o Een specifieke aanpak huizenblok per huizenblok. 5. Wat de bestemmingen betreft die op de site ondergebracht zullen worden, dient het BBP te steunen op de volgende beginselen : ? De bestaande en gerenoveerde gebouwen, die bestemd worden voor kantoren, handelszaken, woningen en hotels, beslaan volgens de ramingen op het ogenblik van de goedkeuring van dit besluit 574 000 m2 bovengrondse bruto-oppervlakte (zie bestaande toestand); ? De bovengrondse bruto vloeroppervlakte is binnen de perimeter van het stadsproject Wet vastgesteld op maximaal 880 000 m2, de bestaande m2 inbegrepen (wat neerkomt op een gemiddelde vloer/terrein-verhouding van 8). ? Binnen de gehele perimeter zullen de bestemmingen als volgt worden verdeeld : minimaal 15 % voor huisvesting en maximaal 80 % voor functies; het saldo zal bestemd worden voor handelszaken, hotels en voorzieningen van collectief belang en openbaar nut; ? Bij elk huizenblok wordt een mix van functies gewaarborgd; ? De gecreëerde handelszaken en voorzieningen van collectief belang en openbaar nut dragen bij tot de stadsdynamiek van de Europese Wijk, die tegelijk internationaal, grootstedelijk en lokaal van aard is, en garanderen een beter evenwicht tussen de administratieve functie en de overige functies; ? Er zal een strategie uitgewerkt worden voor de situering van de functies die de stedelijke ruimte een levendig karakter moeten bezorgen. Deze strategie moet rekening kunnen houden met de notie tijd, door de kwaliteit van de levendigheid van de openbare ruimten te garanderen op korte, middellange en lange termijn. 6. Wat de verplaatsingen, het parkeren en de toegangen tot de site betreft, dient het BBP te steunen op de volgende beginselen : o een gedetailleerd mobiliteitsplan om te komen tot een duidelijke visie op het vlak van : - Organisatie van de toegangen tot de gebouwen voor gemotoriseerde voertuigen en van de situering van de parkinginritten, om geen 'dienststraten' te creëren waarin alle technische en parkingtoegangen gebundeld worden, - Parkeerbeleid : nadenken over de parkingquota die moeten worden toegestaan in het licht van de te ontwikkelen dichtheid en functietypes, de toegankelijkheidsgraad en de aanwezigheid van de al bestaande parkings in de ondergrondse verdiepingen, - In het licht van de verwachte stromen en de parkeerbehoeften op de weg, de bepaling van de typewegprofielen. o De organisatie van de mobiliteit op de site, die vooral gericht is op voetgangers- en fietsverkeer, door een optimale bereikbaarheid en optimale doorstroming in alle veiligheid van de voetgangers en fietsers te verzekeren, door het creëren van brede fietspaden, voetpaden, voetgangerszones, low emission zones; o De studie over de verlenging van de voetpaden aan de noordelijke zijde van de Wetstraat, tussen het huizenblok B, de Maalbeektuin en het Karel de Grote-gebouw; o Een studie over de versmalling van de brug van de Wetstraat over de Etterbeeksesteenweg. 7. Het BBP zal er ook over waken de volgende elementen te integreren : o Elke andere hierboven niet opgenomen bepaling van de ZGSV met betrekking tot de vrije ruimten, de biotoopcoëfficiënt per oppervlak en de behandeling van regenwater; o Het garanderen van een gezamenlijke verwezenlijking van de woningen en de oppervlakten die voor andere activiteiten bestemd worden; o Het garanderen van een gezamenlijke verwezenlijking van de inrichting van de openbare ruimten en de nieuwbouw; o Het waarborgen van hoge milieukwaliteitseisen, zowel voor wat de algemene inrichting van de site en de infrastructuren betreft, als voor de bouwwerken, en dit vanuit het streven naar een « koolstofvrije » wijk (« low carbon »-doelstelling); o De bepaling van een biotoopcoëfficiënt per oppervlak (BCO) voor elk perceel; o Het vaststellen van stedenbouwkundige lasten die in verhouding staan tot de ontwikkelingen die binnen de perimeter overwogen worden.

Art. 3.Een operationele structuur die de uitvoering van het Stadsproject Wet moet faciliteren, zal worden opgericht. Volgende elementen moeten worden bestudeerd, de financieringsvoorwaarden van deze structuur, de nodige personele middelen, het actieterrein, de financiële middelen, de tools waarover ze moet beschikken om haar opdracht naar behoren te vervullen. 1° Het doel van de operationele structuur is het toezicht en het welslagen van het Stadsproject Wet in al zijn stedenbouwkundige, verordenende en programmatische aspecten .Daarnaast moet worden onderzocht hoe deze operationele structuur de rol van "facilitator" zal kunnen openemen in gevallen waarin de private en/of publieke actoren om technische en/of financiële redenen niet in staat zijn om te beantwoorden aan de doelstellingen van het Stadsproject Wet. 2° Er moet ook bepaald worden met welke problemen de operationele structuur te maken zou kunnen krijgen en welke instrumenten ze ter beschikking heeft om die problemen te verhelpen.Sterke aandacht zal worden besteed aan de volgende punten : ? Een functievermenging garanderen op schaal van de perimeter van het Stadsproject Wet. Het BBP zal de modaliteiten van tussenkomst van de operationele structuur bepalen zodat het volledige programma van het Stadsproject Wet gegarandeerd wordt. Het BBP zal ook een lijst opstellen van de geschikte interventie-instrumenten om deze mix te realiseren. Tenslotte,zal het BBP ook vaststellen in welke mate alle actoren van de perimeter zullen moeten bijdragen aan deze doelstelling van functievermenging. ? De uitvoering van de open ruimtes verzekeren (publiek of privaat met een erfdienstbaarheid van publieke doorgang) zoals die in het BBP zullen bepaald worden. ? De uitvoering van de publieke voorzieningen of de voorzieningen van algemeen belang verzekeren. ? Garanderen dat op middellange en lange termijn kantoorgebouwen worden uitgevoerd die overeenkomen met de marktvoorwaarden van gebruikers zoals de Europese Commissie, eventueel via herverkavelingen. 3° Bovendien zal het BBP de modaliteiten van de werking en de financiering van de operationele structuur definiëren (fonds stadsontwikkeling, publiek inrichtingsorgaan, publiek-private vennootschap).4° Tenslotte zal het BBP erover waken de financieringsbronnen te definiëren die het voor de operationele structuur mogelijk moeten maken om te beantwoorden aan de doelstellingen van het Stadsproject Wet. Brussel, 12 december 2013.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen, Openbare Netheid en Ontwikkelingssamenwerking, R. VERVOORT

^