Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 20 juni 2013
gepubliceerd op 17 juli 2013

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de schoolvervoerplannen

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2013031609
pub.
17/07/2013
prom.
20/06/2013
ELI
eli/besluit/2013/06/20/2013031609/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

20 JUNI 2013. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de schoolvervoerplannen


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op artikel 8, 1e lid, van de speciale wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse instellingen;

Gelet op de artikelen 2.3.1, 1° ; 2.3.2 § 3; 2.3.3; 2.3.6 2e en 3e lid; 2.3.18, 1e lid; 2.3.46, § 3, van de ordonnantie houdende het Brussels Wetboek van Lucht, Klimaat en Energiebeheersing van 2 mei 2013;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 19 april 2012;

Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting, gegeven op 20 juni 2013;

Gelet op het advies 52.968/4 van de Raad van State, gegeven op 27 maart 2013, in toepassing van artikel 84, § 1, 1e lid, 1° van de gecoördineerde wetten op de Raad van State van 12 januari 1973;

Op voorstel van de minister van Openbare Werken en Vervoer;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK 1. - Algemeen

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit, wordt verstaan onder : 1° ordonnantie : de ordonnantie houdende het Brussels Wetboek van Lucht, Klimaat en Energiebeheersing van 2 mei 2013;2° beveiligde verzending : verzending per aangetekende brief of per elektronisch bericht, aan de hand van een formulier bepaald door het Bestuur; 3° bestuur : zoals bedoeld in het artikel 2.3.1 1° van de ordonnantie, de Directie Beleid van Mobiel Brussel - Bestuur Uitrusting en Vervoer van het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; 4° referentiejaar : jaar waarin de prediagnose wordt opgesteld.Het eerste referentiejaar is 2013. De volgende referentiejaren volgen zich om de drie jaar op vanaf het eerste referentiejaar.

Art. 2.§ 1. In toepassing van het artikel 2.3.3 van de ordonnantie bevinden de modelformulieren « prediagnose », « diagnose », « actieplan », « evaluatie en update van het actieplan » en « update van de diagnose » zich respectievelijk in de bijlagen 1, 2, 3, 4 en 5 van dit besluit. § 2. Het bestuur past de modelformulieren dusdanig aan om rekening te houden met de wijzigingen van de regelgeving en de ontwikkeling van nieuwe verplaatsingsmiddelen.

Art. 3.Het bestuur is verantwoordelijk voor de administratieve en functionele afhandeling van de prediagnose, van het schoolvervoerplan en van de certificatie.

Art. 4.Het bestuur ontwikkelt een elektronisch platform en stelt dit ter beschikking van de scholen zodat de scholen via deze weg de prediagnoses elektronisch kunnen verzenden.

Art. 5.Het bestuur verzamelt de gegevens van de prediagnoses en van de formulieren van de schoolvervoerplannen in een gegevensbank. Het bestuur kan gegevens uit deze databank doorgeven aan iedereen die hiervoor een schriftelijke en gemotiveerde aanvraag indient. Het bestuur oordeelt of de aanvraag beantwoordt aan een doelstelling die betrekking heeft op mobiliteitsbeheer. De inlichtingen die doorgegeven worden aan de aanvrager doen geen afbreuk aan de bescherming van de persoonlijke levenssfeer conform de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens HOOFDSTUK 2. - Prediagnose

Art. 6.Het formulier « prediagnose » zoals bedoeld in het artikel 2.3.6 van de ordonnantie wordt om de 3 jaar uiterlijk op 31 december per beveiligde verzending naar het bestuur gestuurd, en voor het eerst op 31 december 2013.

Art. 7.In afwijking van art. 6 van dit besluit sturen de scholen die onder het toepassingsgebied vallen van het besluit van 7 april 2011 betreffende de bedrijfsvervoerplannen, om de 3 jaar uiterlijk op 31 december het in artikel 2.3.6 van de ordonnantie bedoelde formulier « prediagnose gemeenschappelijk voor schoolvervoerplan-bedrijfsvervoerplan » per beveiligde verzending op naar het bestuur, en voor het eerst op 31 december 2014.

Art. 8.§ 1. Binnen een termijn van drie maanden na de uiterste datum voor verzending van de prediagnose, stuurt het bestuur per beveiligde verzending een ontvangstbewijs van volledig of onvolledig formulier naar de school. Indien deze termijn verstreken is, wordt de prediagnose volledig geacht. § 2. De school levert bijkomende informatie aan het bestuur binnen een termijn van twee maanden na de betekening van het in § 1 bedoelde ontvangstbewijs. § 3. De bijkomende informatie wordt per beveiligde verzending verstuurd naar het bestuur.

Art. 9.Het bestuur stelt methodologische hulpmiddelen ter beschikking van de scholen voor het invullen van het formulier « prediagnose ».

Art. 10.Het in het artikel 2.3.6, § 2, van de ordonnantie bedoelde informatiepunt zal binnen de administratie opgestart worden op 1 september 2013.

Art. 11.Ter uitvoering van artikel 2.3.2, § 3, van de ordonnantie kan het bestuur prijzen uitreiken aan de scholen. Deze prijzen worden toegekend volgens de volgende criteria : 1° het vernieuwend aspect van de toegepaste maatregelen;2° de behaalde resultaten;3° de geleverde inspanningen;4° de mate van deelname van de actoren. HOOFDSTUK 3. - Schoolvervoerplannen Afdeling 1. - Algemeen

Art. 12.Het bestuur stelt methodologische hulpmiddelen ter beschikking van de scholen voor het invullen van de formulieren « diagnose », « actieplan »,« evaluatie en update van het actieplan » en « update van de diagnose ».

Art. 13.De formulieren « diagnose », « actieplan », « evaluatie en update van het actieplan » en « update van de diagnose » worden ingevuld door de school en naar het bestuur verstuurd volgens de modaliteiten die bepaald werden in de kalender bedoeld in het artikel 2.3.10 van de ordonnantie.

Art. 14.In toepassing van het artikel 2.3.18 van de ordonnantie, vervalt een schoolvervoerplan ambtshalve en van rechtswege na een termijn van drie jaar, indien de school de diagnose en het actieplan niet actualiseert.

Art. 15.§ 1. Binnen een termijn van twee maanden na ontvangst van de formulieren « diagnose », « actieplan », « evaluatie en update van het actieplan » en « update van de diagnose » stuurt het bestuur een ontvangstbewijs van volledig of onvolledig formulier naar de school.

Indien deze termijn verstreken is, wordt het formulier volledig geacht. § 2. De school levert bijkomende informatie aan het bestuur binnen een termijn van twee maanden na de betekening van het in § 1 bedoelde ontvangstbewijs. § 3. De bijkomende informatie wordt naar het bestuur verstuurd volgens de modaliteiten die bepaald werden in de kalender bedoeld in het artikel 2.3.10 van de ordonnantie. Afdeling 2. - Inschrijving

Art. 16.Om een schoolvervoerplan op te stellen, schrijft de schooldirectie zich bij het bestuur in via een inschrijvingsformulier.

Art. 17.§ 1. Binnen een termijn van drie maanden na de uiterste datum voor verzending van het inschrijvingsformulier, bevestigt het bestuur per beveiligde verzending aan de school of haar inschrijving al dan niet aanvaard is. Na deze termijn wordt de school geacht niet ingeschreven te zijn. § 2. De aanvaardbaarheidscriteria van de inschrijving zijn meer bepaald : 1° de motivatie en de verwachtingen van de school;2° de precisiegraad van het ingevulde formulier « prediagnose ». § 3. De betekening van de inschrijving wordt verstuurd samen met de kalender bedoeld in artikel 2.3.10 van de ordonnantie. Afdeling 3 : Steun aan de scholen -, criteria en

toekenningmodaliteiten

Art. 18.In toepassing van het artikel 2.3.46 van de ordonnantie voorziet het bestuur een kaart met aanduiding van de woonplaats van de leerlingen, zoals bedoeld in artikel 2.3.11, § 2, 1°, van de ordonnantie, op voorwaarde dat de school binnen de termijn die bepaald werd in de kalender bedoeld in het artikel 2.3.10 van de ordonnantie, aan het bestuur een elektronisch bestand overmaakte met de adressen van de leerlingen, met aanduiding van de straatnaam, het huisnummer en de postcode, maar zonder vermelding van de naam van de leerlingen conform de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens

Art. 19.§ 1. In toepassing van het artikel 2.3.46 van de ordonnantie, voorziet het bestuur een toegankelijkheidsplan van de site, op voorwaarde dat de school de elementen met inbegrip van de informatie over de verschillende modi om tot de school te geraken, die nodig zijn voor de opstelling ervan aan het bestuur bezorgde op de datum die vastgesteld werd in de kalender bedoeld in het artikel 2.3.10 van de ordonnantie. § 2. In toepassing van het artikel 2.3.46 van de ordonnantie, kent het bestuur, binnen de grenzen van de beschikbare begrotingskredieten, een materiële steun toe, op voorwaarde dat : 1° de school een actieplan opstelde in overeenstemming met het artikel 2.3.14, § 1, van de ordonnantie; 2° de steun bedoeld is voor de uitvoering van het actieplan of van het geüpdatete actieplan. § 3. De materiële steun betreft : 1° materiaal om de communicatie en de informatie te verbeteren;2° sensibiliserings- en educatief materiaal;3° materiaal om de verkeersveiligheid te verbeteren;4° materiaal om de multimodale bereikbaarheid van de school te verbeteren.

Art. 20.Binnen de grenzen van de beschikbare begrotingskredieten wordt een financiële steun toegekend om extra materiaal aan te schaffen, ter aanvulling van het materiaal bedoeld in het artikel 19 en dit aan dezelfde voorwaarden van deze die vastgesteld werden in het artikel 19, § 2 en § 3, van dit besluit.

Art. 21.De steunaanvraag bedoeld in de artikel 19, § 2 en 20 wordt ingediend via het formulier « actieplan » of via het formulier « evaluatie en update van het actieplan ».

Art. 22.Het totale bedrag van de steun bedoeld in de artikelen 19, § 3 en 20, mag niet hoger zijn dan 5.000 euro wanneer de aanvraag wordt ingediend via het formulier « actieplan » en niet hoger dan 2.000 euro wanneer de aanvragen worden ingediend via het formulier « evaluatie en update van het actieplan ». De bedragen worden gekoppeld aan het spilindexcijfer 138,01. Afdeling 4. - Certificatie

Art. 23.§ 1. Het bestuur kan de school een tijdelijk certificaat toekennen. Dit tijdelijke certificaat bevestigt : 1° de opmaak van de diagnose bedoeld in het artikel 2.3.11 van de ordonnantie; 2° de opmaak van het actieplan bedoeld in het artikel 2.3.13 van de ordonnantie; 3° de betrokkenheid van de school bij het schoolvervoerplan. § 2. Het tijdelijke certificaat heeft een geldigheidsduur van één jaar en is niet verlengbaar.

Art. 24.Ten vroegste aan het einde van de geldigheidsduur van het tijdelijke certificaat kan de school een verlengbaar certificaat verkrijgen.

Dit verlengbaar certificaat bevestigt : 1° de uitvoering van het actieplan;2° de regelmatige update van het actieplan;3° de actieve betrokkenheid van de school bij het schoolvervoerplan.

Art. 25.Het verlengbaar certificaat is verlengbaar om de twee jaar. HOOFDSTUK 4. - Overgangsbepalingen

Art. 26.§ 1. De scholen die vóór 2014 ingeschreven en geselecteerd werden voor de opmaak van een schoolvervoerplan, maken de formulieren « evaluatie en update van het actieplan » en « update van de diagnose » over aan het bestuur volgens de kalender die hen door het Bestuur werd afgeleverd.

Brussel, 20 juni 2013.

Voor de Regering : De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen, Openbare Netheid en Ontwikkelingssamenwerking, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Openbare Werken en Vervoer, Mevr. B. GROUWELS

^