gepubliceerd op 22 maart 2021
Oproep tot kandidaatstelling door de Minister van Werk van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, aan de erkende sociale ondernemingen voor de toekenning van een mandaat om een inschakelingsprogramma te verwezenlijken bestaande uit een opdracht van Deze oproep tot kandidaatstelling wordt uitgeschreven in het kader van de ordonnantie van 23 juli 2(...)
BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST
Oproep tot kandidaatstelling door de Minister van Werk van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, aan de erkende sociale ondernemingen voor de toekenning van een mandaat om een inschakelingsprogramma te verwezenlijken bestaande uit een opdracht van diensten van algemeen economisch belang Deze oproep tot kandidaatstelling wordt uitgeschreven in het kader van de ordonnantie van 23 juli 2018 met betrekking tot de erkenning en de ondersteuning van de sociale ondernemingen (hierna de ordonnantie).
In toepassing van artikel 2 § 1 van het besluit van 16 mei 2019 van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende het mandaat en de compensatie van de sociale inschakelingsondernemingen (hierna het besluit), lanceert de minister van Werk van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Bernard Clerfayt deze oproep tot kandidaatstelling voor erkende sociale ondernemingen die gemandateerd wensen te worden als sociale inschakelingsonderneming voor de verwezenlijking van inschakelingsprogramma's.
Voorwerp en duur van het mandaat Het mandaat wordt toegekend voor een duur van vijf jaar. Het zal in voege treden op 1 januari 2022.
Het heeft betrekking op de opdracht van diensten van algemeen economisch belang die bestaat in de re-integratie op de arbeidsmarkt van personen bijzonder ver verwijderd van de arbeid, bedoeld in artikel 14, § 2 van de ordonnantie, en met name op het inschakelingsprogramma en het aantal werknemers van de doelgroep betrokken bij het inschakelingsprogramma. Het minimumaantal werknemers van de doelgroep moet vier voltijdse equivalenten zijn.
Inschakelingsprogramma Artikel 15 § 2 van de ordonnantie bepaalt : "Het inschakelingsprogramma wordt omschreven als een speci?ek begeleidingsprogramma voor de werknemer van de doelgroep met het oog op : 1° een professionele begeleiding van de werknemer van de doelgroep die de opleiding omvat voor het werk dat hij uitoefent en de ontwikkeling van zijn autonomie, en; 2° een sociale begeleiding van de werknemer van de doelgroep die de verbetering omvat van zijn aanpassing aan de werkomgeving door hem te begeleiden in de sociale en administratieve procedures, door de communicatie in de onderneming te verbeteren met de verschillende betrokken partijen." Het inschakelingsprogramma omvat de volgende afdelingen: 1° een begeleidings- en omkaderingsplan voor de doelgroepwerknemers;2° een competentieverwervingsplan;3° een plan voor de doorstroming en/of de inschakeling van de doelgroepwerknemer naar/op de arbeidsmarkt. Werknemer van de doelgroep De werknemer van de doelgroep is de niet-werkende werkzoekende die recht heeft op tewerkstellingssteun zoals bedoeld in hoofdstuk 2 van de ordonnantie van 23 juni 2017 betreffende de tewerkstellingssteun: - het inschakelingscontract; - de maatregel betreffende de inschakelingsbaan in de sociale economie; - de maatregel bedoeld in de artikelen 60, § 7, en 61 van de organieke wet van 8 juli 1976Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/1976 pub. 18/04/2016 numac 2016000231 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits van de versie toepasselijk op de inwoners van het Duitse taalgebied sluiten betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn; - het vormend tewerkstellingsinstrument voor jonge werkzoekenden.
Om gelijkgesteld te worden met de werknemers van de doelgroep dient de werknemer in dienst te zijn bij de erkende sociale onderneming op het ogenblik van de beslissing tot toekenning van het mandaat door de minister.
Compensatie van openbare dienstverlening Het mandaat wordt toegekend voor het beheer van een Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB). Binnen de grenzen van de beschikbare begrotingskredieten wordt de dienovereenkomstige compensatie voor de openbare dienstverlening toegewezen overeenkomstig artikel 2 c), en artikel 4 van het besluit van de Europese Commissie van 20 december 2011 betreffende de toepassing van artikel 106, 2de lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op staatssteun in de vorm van compensatie voor de openbare dienst, verleend aan bepaalde met het beheer van diensten van algemeen economisch belang belaste ondernemingen.
De modaliteiten met betrekking tot de compensatie zullen worden opgenomen in de toekenningsakte van het mandaat die de partijen met elkaar verbindt.
De akte moet ten minste de volgende elementen bevatten: 1. de inhoud en de duur van de openbare dienstverplichtingen zoals bedoeld in artikel 14, § 1 tot 3 van de ordonnantie;2. de betrokken onderneming en desgevallend het betrokken grondgebied;3. de aard van alle uitsluitende of bijzondere rechten die de onderneming door het toewijzende orgaan zijn verleend;4. een beschrijving van het compensatiemechanisme en de parameters voor berekening, monitoring en herziening van de compensatie;5. de regelingen om eventuele overcompensatie te vermijden en terug te vorderen;6. een verwijzing naar het besluit van de Europese Commissie van 20 december 2011. Voorwaarden voor deelname en uitsluitingscriteria - Een erkende sociale onderneming zijn in het kader van de ordonnantie van 23 juli met betrekking tot de erkenning en de ondersteuning van de sociale ondernemingen.
Het moet een geldige erkenning zijn. Het is niet mogelijk om een mandaatverzoek in te dienen in geval van intrekking van de erkenning.
Als de erkenning wordt geschorst, kan de erkende sociale onderneming niettemin een mandaataanvraag indienen, op voorwaarde dat de schorsing is opgeheven bij de beslissing tot toekenning van het mandaat door de Minister. - Daadwerkelijke tewerkstelling van ten minste één voltijds equivalente werknemer (VTE) van de doelgroep op het ogenblik van de indiening van de mandaataanvraag bij het Bestuur. - Daadwerkelijke tewerkstelling van ten minste 4 voltijds equivalente werknemers (VTE) van de doelgroep op het ogenblik van de beslissing tot toekenning van het mandaat door de minister. - Daadwerkelijke tewerkstelling van ten minste één voltijdsequivalent (VTE) als begeleider op het ogenblik van de indiening van de mandaataanvraag bij het Bestuur. Het voltijdsequivalent mag over meerdere personen verdeeld worden, maar er moet minimaal één halftijdse begeleider zijn; - Vrij zijn van fiscale schulden zoals opgenomen in de meest recente jaarrekening, behalve indien er een aanzuiveringsplan bestaat dat wordt nageleefd. De fiscale schulden worden vermeld op de regels 450, 451, 452 en 453 volgens de codificatie van de minimumindeling van het algemeen rekeningenstelsel. - Vrij zijn van schulden bij de RSZ behalve indien er een aanzuiveringsplan bestaat dat wordt nageleefd. - Niet hoofdzakelijk erkend zijn of gefinancierd worden voor een opdracht van sociale en professionele begeleiding van werknemers door een andere overheid.
Modaliteiten voor de indiening van de kandidaatstelling De erkende sociale onderneming dient haar mandaataanvraag uiterlijk dertig werkdagen na de publicatie van de oproep tot kandidaatstelling, hetzij uiterlijk op 4 mei 2021 - 23u59, bij Brussel Economie en Werkgelegenheid van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel in te dienen.
De zending gebeurt per elektronische post naar volgend adres: werk@gob.brussels en via een standaardformulier voor een mandaataanvraag (Zie nuttige informatie en documenten).
Het mandaataanvraagformulier omvat met name een afdeling met betrekking tot het inschakelingsprogramma zoals gedefinieerd in artikel 15 van de ordonnantie van 23 juli 2018 betreffende de erkenning en de ondersteuning van sociale ondernemingen.
Deze omvat een begeleidings- en omkaderingsplan voor de doelgroepwerknemers, een competentieverwervingsplan, een plan voor de doorstroming en/of de inschakeling van de doelgroepwerknemers naar de arbeidsmarkt.
Het standaardformulier voor de mandaataanvraag wijdt ook een hoofdstuk aan de vraag naar inschakelingsbanen in de sociale economie. De aanvraag tot toekenning kan alleen worden ingediend in het kader van het kandidaatstellingsdossier voor deze oproep. Deze betrekkingen zijn beschikbaar vanaf 1 januari 2021 en worden vastgelegd door Actiris.
Procedure voor de toekenning van het mandaat ? Het Bestuur onderzoekt de mandaataanvraag: - Als het dossier volledig is en in aanmerking komt, verstuurt het Bestuur binnen 20 werkdagen na ontvangst van de mandaataanvraag een ontvangstbewijs naar de aanvrager. - Wanneer het dossier onvolledig is, laat het Bestuur de erkende sociale onderneming dit weten per e-mail. De erkende sociale onderneming beschikt over 10 werkdagen om het dossier te vervolledigen. - Wanneer het Bestuur niet over alle ontbrekende documenten, stukken of gegevens zou beschikken binnen deze termijn, wordt de mandaataanvraag onontvankelijk. - Wanneer het dossier onontvankelijk is, laat het Bestuur de erkende sociale onderneming dit weten per aangetekend schrijven. De erkende sociale onderneming kan dan een nieuwe mandaataanvraag indienen in het kader van de volgende oproep tot kandidaatstelling.
Wanneer de mandaataanvraag volledig is en in aanmerking komt, bezorgt het Bestuur ze aan Actiris en de Adviesraad voor Sociaal Ondernemerschap ARSO binnen een termijn van 5 werkdagen na de verzending van het ontvangstbewijs. ? Actiris geeft een advies over de inhoud van het inschakelingsprogramma en neemt een beslissing betreffende de toekenning van de maatregel voor inschakeling in sociale economie, onder voorbehoud van de effectieve toekenning van het mandaat. - Actiris bezorgt zijn advies binnen een termijn van 30 werkdagen na ontvangst van de adviesaanvraag van het bestuur aan de Adviesraad voor sociaal ondernemerschap. ? Advies van de Adviesraad voor Sociaal Ondernemerschap: - Uiterlijk 30 werkdagen na ontvangst van het advies van Actiris geeft de ARSO een advies over het inschakelingsprogramma en bezorgt het dat aan de minister. * Beslissing van de Minister: - Uiterlijk 15 werkdagen na de ontvangst van het volledige dossier en het advies van de ARSO, beslist de minister over de mandaataanvraag en bezorgt hij zijn beslissing aan het Bestuur. ? Bekendmaking van de beslissing: Het Bestuur deelt de beslissing per aangetekend schrijven mee aan de erkende sociale onderneming. In dit schrijven vermeldt het Bestuur de mogelijke verweermiddelen, de instanties die ze onderzoeken evenals de formele vereisten en na te leven termijnen.
Wanneer het mandaat toegekend wordt, wordt de beslissing bij uittreksel gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Ze vermeldt de duur van het mandaat.
Nuttige informatie en documenten Bijkomende informatie kan verkregen worden bij Brussel Economie en Werkgelegenheid van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, hetzij per mail: werk@gob.brussels; hetzij per telefoon: 0032(0)2.204.17.40.
Het aanvraagformulier en de bijhorende bijlagen zijn beschikbaar op de website van Brussel Economie en Werkgelegenheid: https://economie-werk.brussels/sociale-onderneming-financiering Een praktische gids is ook beschikbaar: https://economie-werk.brussels/sociale-onderneming-financiering .