Etaamb.openjustice.be
Beschikking van 24 maart 2016
gepubliceerd op 31 maart 2016

Ordonnantie houdende diverse wijzigingen met betrekking tot de wegfiscaliteit van zware voertuigen

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2016031253
pub.
31/03/2016
prom.
24/03/2016
ELI
eli/ordonnantie/2016/03/24/2016031253/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

24 MAART 2016. - Ordonnantie houdende diverse wijzigingen met betrekking tot de wegfiscaliteit van zware voertuigen


Het Brusselse Hoofdstedelijke Parlement heeft aangenomen en Wij, Executieve, bekrachtigen, hetgeen volgt : HOOFDSTUK 1. - Algemene bepaling

Artikel 1.Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 39 van de Grondwet. HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen van het Wetboek van de met de inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen

Art. 2.Artikel 9, punt E), van het Wetboek van de met de inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen wordt vervangen als volgt : « E. Motorvoertuigen of samengestelde voertuigen bestemd voor het vervoer van goederen 1° Voor de motorvoertuigen of de samengestelde voertuigen, bestemd voor het vervoer van goederen, waarvan de maximaal toegelaten massa 3,5 ton overschrijdt, maar minder bedraagt dan 12 ton, bedraagt de belasting 0 euro. Voor de motorvoertuigen of de samengestelde voertuigen, bestemd voor het vervoer van goederen, waarvan de maximaal toegelaten massa 12 ton of meer bedraagt, wordt de belasting, afhankelijk van het aantal assen van het voertuig en de aard van de ophanging, berekend volgens de volgende bepalingen en tabellen : Tabel 1 - Alleenrijdende motorvoertuigen De in aanmerking te nemen maximaal toegelaten massa (MTM) voor de toepassing van onderstaande tabel is de eigen maximaal toegelaten massa van het motorvoertuig.

MOTORVOERTUIGEN/VEHICULES A MOTEUR

Aantal assen en MTM (in ton) Nombre d'essieux et MMA (en tonnes)

Tarief (in EUR/jaar) Tarif (en EUR/an)

Gelijk aan of meer dan Egale à ou supérieure à

Minder dan Inférieure à

Luchtvering of als gelijkwaardig erkende vering (*) van de aangedreven as(sen) Suspension pneumatique ou reconnue équivalente (*) de l'essieu ou des essieux moteur(s)

Andere ophangsystemen van de aangedreven as(sen) Autres systèmes de suspension de l'essieu ou des essieux moteur(s)

Hoogstens 2 assen/2 essieux au plus

12

13

0

31

13

14

31

86

14

15

86

121

15

121

274

3 assen/3 essieux

12

17

31

54

17

19

54

111

19

21

111

144

21

23

144

222

23

222

345

4 assen/4essieux

12

25

144

146

25

27

146

228

27

29

228

362

29

362

537

Meer dan 4 assen/Plus de 4 essieux

12

25

144

146

25

27

146

228

27

29

228

362

29

362

537


(*) Als gelijkwaardig erkende vering volgens de definitie in bijlage 14 bij het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 16/03/2005 numac 2005000019 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de motorvoertuigen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen (Belgisch Staatsblad, 24 december 1998, blz. 40885).

Tabel 2 - Samengestelde voertuigen De in aanmerking te nemen maximaal toegelaten massa (MTM) voor de toepassing van de onderstaande tabel is de som van de eigen maximaal toegelaten massa's van de voertuigen die deel uitmaken van het samenstel.

COMBINATIES (GELEDE VOERTUIGEN EN SAMENSTELLEN)/COMBINAISONS (VEHICULES ARTICULES ET ENSEMBLES)

Aantal assen en MTM (in ton) Nombre d'essieux et MMA (en tonnes)

Tarief (in EUR/jaar) Tarif (en EUR/an)

Gelijk aan of meer dan Egale à ou supérieure à

Minder dan Inférieure à

Luchtvering of als gelijkwaardig erkende vering (*) van de aangedreven as(sen) Suspension pneumatique ou reconnue équivalente (*) de l'essieu ou des essieux moteur(s)

Andere ophangsystemen van de aangedreven as(sen) Autres systèmes de suspension de l'essieu ou des essieux moteur(s)

2 = 1 assen/2 essieux + 1

12

14

0

0

14

16

0

0

16

18

0

14

18

20

14

32

20

22

32

75

22

23

75

97

23

25

97

175

25

175

307

2 + 2 assen/2 essieux + 2

12

25

30

70

25

26

70

115

26

28

115

169

28

29

169

204

29

31

204

335

31

33

335

465

33

465

706

2 + 3 assen/2 essieux + 3

12

38

370

515

38

515

700

3 + hoogstens 2 assen/3 essieux + 2 au plus

12

38

327

454

38

40

454

628

40

628

929

3 + 3 assen of andere combinaties/3 essieux + 3 ou autres combinaisons

12

38

186

225

38

40

225

336

40

336

535


(*) Als gelijkwaardig erkende vering volgens de definitie in bijlage 14 bij het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 16/03/2005 numac 2005000019 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de motorvoertuigen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen (Belgisch Staatsblad, 24 december 1998, blz. 40885). 2° In afwijking van 1° wordt de belasting voor de motorvoertuigen of samengestelde voertuigen, die niet onderhevig zijn aan de kilometerheffing en die bestemd zijn voor het vervoer van goederen, waarvan de maximaal toegelaten massa 3,5 ton overschrijdt maar niet hoger is dan 12 ton, afhankelijk van het aantal assen van het voertuig en de aard van de ophanging berekend volgens de volgende bepalingen en tabellen : Tabel 1 - Alleenrijdende motorvoertuigen De in aanmerking te nemen maximaal toegelaten massa (MTM) voor de toepassing van onderstaande tabel is de eigen maximaal toegelaten massa van het motorvoertuig. MOTORVOERTUIGEN/VEHICULES A MOTEUR

Aantal assen en MTM (in ton) Nombre d'essieux et MMA (en tonnes)

Tarief (in EUR/jaar) Tarif (en EUR/an)

Gelijk aan of meer dan Egale à ou supérieure à

Minder dan Inférieure à

Luchtvering of als gelijkwaardig erkende vering (*) van de aangedreven as(sen) Suspension pneumatique ou reconnue équivalente (*) de l'essieu ou des essieux moteur(s)

Andere ophangsystemen van de aangedreven as(sen) Autres systèmes de suspension de l'essieu ou des essieux moteur(s)

Hoogstens 2 assen/2 essieux au plus

3.501

4.000

59,97

74,96

4.000

5.000

74,96

93,70

5.000

6.000

89,94

112,44

6.000

7.000

104,93

131,19

7.000

8.000

119,23

149,93

8.000

9.000

134,68

168,37

9.000

10.000

149,68

187,11

10.000

11.000

164,68

205,85

11.000

12.000

179,67

224,59

3 assen/3 essieux

3.501

12.000

209,67

299,55

4 assen/4essieux

3.501

12.000

248,44

414,08

Meer dan 4 assen/Plus de 4 essieux

3.501

4.000

59,97

74,96

4.000

5.000

74,96

93,70

5.000

6.000

89,94

112,44

6.000

7.000

104,93

131,19

7.000

8.000

119,93

149,93

8.000

9.000

134,68

168,37

9.000

10.000

149,68

187,11

10.000

11.000

164,68

205,85

11.000

12.000

179,67

224,59


(*) Als gelijkwaardig erkende vering volgens de definitie in bijlage 14 bij het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 16/03/2005 numac 2005000019 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de motorvoertuigen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen (Belgisch Staatsblad, 24 december 1998, blz. 40885).

Tabel 2 - Samengestelde voertuigen De in aanmerking te nemen maximaal toegelaten massa (MTM) voor de toepassing van de onderstaande tabel is de som van de eigen maximaal toegelaten massa's van de voertuigen die deel uitmaken van het samenstel.

COMBINATIES (GELEDE VOERTUIGEN EN SAMENSTELLEN)/COMBINAISONS (VEHICULES ARTICULES ET ENSEMBLES)

Aantal assen en MTM (in ton) Nombre d'essieux et MMA (en tonnes)

Tarief (in EUR/jaar) Tarif (en EUR/an)

Gelijk aan of meer dan Egale à ou supérieure à

Minder dan Inférieure à

Luchtvering of als gelijkwaardig erkende vering (*) van de aangedreven as(sen) Suspension pneumatique ou reconnue équivalente (*) de l'essieu ou des essieux moteur(s)

Andere ophangsystemen van de aangedreven as(sen) Autres systèmes de suspension de l'essieu ou des essieux moteur(s)

2 + 1 assen/2 essieux + 1

3.501

4.000

59,97

74,96

4.000

5.000

74,96

93,70

5.000

6.000

89,94

112,44

6.000

7.000

104,93

131,19

7.000

8.000

119,93

149,93

8.000

9.000

134,68

168,37

9.000

10.000

149,68

187,11

10.000

11.000

164,68

205,85

11.000

12.000

179,67

224,59

2 + 2 assen/2 essieux + 2

3.501

12.000

260,29

449,48

2 + 3 assen/2 essieux + 3

3.501

12.000

471,00

648,79

3 + hoogstens 2 assen/3 essieux + 2 au plus

3.501

12.000

429,20

648,79

3 + 3 assen/3 essieux + 3

3.501

12.000

286,07

648,79

Andere combinaties/Autres combinaisons

3.501

4.000

59,97

74,96

4.000

5.000

74,96

93,70

5.000

6.000

89,94

112,44

6.000

7.000

104,93

131,19

7.000

8.000

119,93

149,93

8.000

9.000

134,68

168,37

9.000

10.000

149,68

187,11

10.000

11.000

164,68

205,85

11.000

12.000

179,67

224,59


(*) Als gelijkwaardig erkende vering volgens de definitie in bijlage 14 bij het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 16/03/2005 numac 2005000019 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de motorvoertuigen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen (Belgisch Staatsblad, 24 december 1998, blz. 40885).

Art. 3.In hetzelfde Wetboek wordt een artikel 9bis ingevoegd, luidend : «

Art. 9bis.Voor het belastingjaar 2016 wordt het bedrag van de verkeersbelasting bedoeld in artikel 9, punt E), als volgt berekend : het bedrag van de verkeersbelasting berekend op de wijze zoals bedoeld in artikel 9, punt E), zoals gewijzigd door artikel 2 van de ordonnantie van [...] houdende diverse wijzigingen met betrekking tot de wegfiscaliteit van zware voertuigen, voor de periode van 1 april 2016 tot en met 31 december 2016 + het bedrag van de verkeersbelasting berekend op de wijze zoals bedoeld in artikel 9, punt E), zoals het in werking was voor zijn wijziging door artikel 2 van dezelfde ordonnantie voor de belastbare periode tussen 1 januari 2016 tot en met 31 maart 2016. § 2. Paragraaf 1, tweede lid, van de artikelen 36ter en 36quater, is niet van toepassing voor het belastingjaar 2016, voor de voertuigen belast krachtens artikel 9, punt E). ».

Art. 4.Artikel 10 van hetzelfde Wetboek wordt aangevuld met een paragraaf 3, luidend : « § 3. De vorige paragraaf is niet van toepassing op de voertuigen bedoeld in artikelen 9, punt E), 1°, eerste lid, en 9bis. ».

HOOFDTUK 3. - Wijzigingen van de wet van 27 december 1994Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/12/1994 pub. 02/02/2016 numac 2016015011 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet tot goedkeuring van het Verdrag inzake de heffing van rechten voor het gebruik van bepaalde wegen door zware vrachtwagens, ondertekend te Brussel op 9 februari 1994 door de regeringen van het Koninkrijk België, het Koninkrijk Denemarken, de Bondsrepubliek Duitsland, het Groothertogdom Luxemburg en het Koninkrijk der Nederlanden, en tot invoering van een Eurovignet overeenkomstig Richtlijn 93/89/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 25 oktober 1993 type wet prom. 27/12/1994 pub. 03/09/2019 numac 2019041954 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet houdende goedkeuring van het Verdrag inzake de heffing van rechten voor het gebruik van bepaalde wegen door zware vrachtwagens, ondertekend te Brussel op 9 februari 1994 door de regeringen van het Koninkrijk België, het Koninkrijk Denemarken, de Bondsrepubliek Duitsland, het Groothertogdom Luxemburg en het Koninkrijk der Nederlanden, en tot invoering van een Eurovignet overeenkomstig richtlijn 93/89/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 25 oktober 1993. - Addendum sluiten tot goedkeuring van het Verdrag inzake de heffing van rechten voor het gebruik van bepaalde wegen door zware vrachtwagens, ondertekend te Brussel op 9 februari 1994 door de Regeringen van het Koninkrijk België, het Koninkrijk Denemarken, de Vondsrepubliek Duitsland, het Groothertogdom Luxemburg en het Koninkrijk der Nederlanden, en tot invoering van een eurovignet overeenkomstig richtlijn 93/89/EG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 25 oktober 1993

Art. 5.In artikel 12 van de wet van 27 december 1994Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/12/1994 pub. 02/02/2016 numac 2016015011 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet tot goedkeuring van het Verdrag inzake de heffing van rechten voor het gebruik van bepaalde wegen door zware vrachtwagens, ondertekend te Brussel op 9 februari 1994 door de regeringen van het Koninkrijk België, het Koninkrijk Denemarken, de Bondsrepubliek Duitsland, het Groothertogdom Luxemburg en het Koninkrijk der Nederlanden, en tot invoering van een Eurovignet overeenkomstig Richtlijn 93/89/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 25 oktober 1993 type wet prom. 27/12/1994 pub. 03/09/2019 numac 2019041954 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet houdende goedkeuring van het Verdrag inzake de heffing van rechten voor het gebruik van bepaalde wegen door zware vrachtwagens, ondertekend te Brussel op 9 februari 1994 door de regeringen van het Koninkrijk België, het Koninkrijk Denemarken, de Bondsrepubliek Duitsland, het Groothertogdom Luxemburg en het Koninkrijk der Nederlanden, en tot invoering van een Eurovignet overeenkomstig richtlijn 93/89/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 25 oktober 1993. - Addendum sluiten tot goedkeuring van het Verdrag inzake de heffing van rechten voor het gebruik van bepaalde wegen door zware vrachtwagens, ondertekend te Brussel op 9 februari 1994 door de Regeringen van het Koninkrijk België, het Koninkrijk Denemarken, de Bondsrepubliek Duitsland, het Groothertogdom Luxemburg en het Koninkrijk der Nederlanden, en tot invoering van een eurovignet overeenkomstig richtlijn 93/89/EG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 25 oktober 1993, wordt paragraaf 2 vervangen als volgt : « Voor de voertuigen bedoeld in artikel 4, tweede lid, wordt op vraag van de belastingplichtige : 1° een proportionele terugbetaling van het eurovignet prorata van de periode van inactiviteit van het voertuig gedurende de belastbare periode toegekend;2° in afwijking van 1°, wegens de beslissing van België, partij bij het akkoord van 9 februari 1994 bedoeld in artikel 1, om een einde te maken aan de inning van het gebruiksrecht op zijn wegennet en om een tolheffing in te voeren vanaf 1 april 2016, en aldus het gemeenschappelijk belastbaar grondgebied inzake het gebruiksrecht voor de in artikel 4, tweede lid, bedoelde voertuigen te wijzigen, wordt, voor alle vignetten verkregen vanaf 2 april 2015 tot en met 31 maart 2016, een terugbetaling voorzien ten belope van de dagen inactiviteit van het voertuig, proportioneel berekend op het jaarbedrag overeenkomstig artikel 12, § 2bis, tweede lid. De voornoemde terugbetaligen zijn gelijk aan één twaalfde of twee twaalfden van het jaarlijkse bedrag afhankelijk van het feit of de periodes van inactiviteit respectievelijk 30 of 60 dagen bereiken. Het terug te betalen bedrag wordt verminderd met een bedrag van 25 euro ten titel van administratieve kost.

De vraag moet worden ingediend bij de gewestelijke directeur verantwoordelijk voor de dienst belast met de ontvangst van het eurovignet ten laatste binnen een termijn van zes maanden te rekenen vanaf de laatste dag van de belastbare periode.

De Regering bepaalt de manier waarop de inactiviteit van het voertuig moet worden aangetoond in het kader van de vraag om gedeeltelijke terugbetaling van het eurovignet.

De in deze paragraaf bedoelde aanvraag om terugbetaling moet worden gedaan vóór 30 december 2016. ».

Art. 6.In artikel 12 van dezelfde wet wordt een paragraaf 2bis ingevoegd, luidend : « § 2bis. Wegens de beslissing van België, partij bij het akkoord van 9 februari 1994 bedoeld in artikel 1, om een einde te maken aan de inning van het gebruiksrecht op zijn wegennet en om een kilometerheffing in te voeren vanaf 1 april 2016, en aldus het gemeenschappelijk belastbaar grondgebied inzake het gebruiksrecht te wijzigen, wordt, door de bevoegde dienst, voor de voertuigen bedoeld in artikel 4, tweede lid, een automatische terugbetaling toegekend voor eurovignetten verkregen tussen 2 april 2015 tot en met 31 maart 2016.

Deze terugbetaling is gelijk aan het proportionele deel van het jaarbedrag van het eurovignet dat overeenstemt met de opeenvolgende dagen die nog gedekt zijn door het eurovignet vanaf 1 april 2016. ». HOOFDSTUK 4. - Wijzigingen van de ordonnantie van 29 juli 2015 tot invoering van een kilometerheffing in het Brussels Hoofdstedelijke Gewest voor zware voertuigen bedoeld of gebruikt voor het vervoer van goederen over de weg, ter vervanging van het eurovignet

Art. 7.Artikel 22 van de ordonnantie van 29 juli 2015 tot invoering van een kilometerheffing in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor zware voertuigen bedoeld of gebruikt voor het vervoer van goederen over de weg, ter vervanging van het eurovignet, wordt aangevuld met een lid, luidend : « Het korps van ambtenaren bedoeld in het eerste lid kan bestaan uit statutaire en contractuele ambtenaren. ».

Art. 8.In dezelfde ordonnantie wordt een nieuw artikel 42/1 ingevoegd, luidend : «

Art. 42/1.In afwijking van artikel 42, treden de artikelen 11 en 32 in werking op 1 januari 2016. ». HOOFDSTUK 5. - Inwerkingtreding

Art. 9.De artikelen 2, 3, 4 en 7 treden in werking op 1 april 2016.

De artikelen 5 en 6 hebben uitwerking met ingang van 1 april 2015.

Artikel 8 heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2016.

Kondigen deze ordonnantie af, bevelen dat ze in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 24 maart 2016.

De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Plaatselijke Besturen, Territoriale Ontwikkeling, Stedelijk Beleid, Monumenten en Landschappen, Studentenaangelegenheden, Toerisme, Openbaar Ambt, Wetenschappelijk Onderzoek en Openbare Netheid, Rudi VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Financiën, Begroting, Externe Betrekkingen en Ontwikkelingssamenwerking, Guy VANHENGEL De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Tewerkstelling, Economie en Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp, Didier GOSUIN De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit en Openbare Werken, Pascal SMET De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Huisvesting, Levenskwaliteit, Leefmilieu en Energie, Céline FREMAULT _______ Nota Documenten van het Parlement : Gewone zitting 2015-2016 A-316/1 Ontwerp van ordonnantie.

A-316/2 Verslag Integraal verslag : Bespreking en aanneming : vergadering van vrijdag 18 maart 2016.

^