gepubliceerd op 20 juni 2022
Ordonnantie betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolfheffingssystemen voor het wegverkeer
19 MEI 2022. - Ordonnantie betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolfheffingssystemen voor het wegverkeer
Het Brusselse Hoofdstedelijke Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen, hetgeen volgt: INLEIDENDE TITEL
Artikel 1.- Aangelegenheid Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 39 van de Grondwet.
Artikel 2.- Voorwerp Deze ordonnantie voorziet in de gedeeltelijke omzetting van richtlijn 2019/520 van het Europees Parlement en de Raad van 19 maart 2019 betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer en ter facilitering van de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over niet-betaling van wegentol in de Unie. De verwijzingen in bestaande ordonnantiële bepalingen naar de bij deze richtlijn [met ingang van 20 oktober 2021] ingetrokken Richtlijn 2004/52/EG, gelden als verwijzingen naar de richtlijn 2019/520 [en worden gelezen volgens de concordantietabel in bijlage IV bij de richtlijn 2019/520]. HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Artikel 3.- Definities Voor de toepassing van deze ordonnantie en haar uitvoeringsbesluiten wordt verstaan onder: 1° accreditatie: de bevestiging van de tolheffer aan de EETS-aanbieder dat hij aan alle voorwaarden voldoet om EETS in een EETS-gebied aan te bieden;2° accreditatieprocedure: de door de tolheffer opgezette en beheerde procedure die een EETS-aanbieder moet doorlopen alvorens in een EETS-gebied deze dienst te mogen aanbieden;3° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;4° backoffice: het centraal elektronisch systeem gebruikt om in het kader van een elektronisch tolheffingssysteem voor het wegverkeer informatie te verzamelen, te verwerken en te verzenden;5° bemiddelende instantie: de instantie als bedoeld in artikel 11 van de EETS-richtlijn om bemiddeling mogelijk te maken tussen tolheffers en EETS-aanbieders die met die tolheffers EETS-overeenkomsten hebben gesloten of daarover onderhandelen;6° boordapparatuur: alle aan boord van een voertuig geïnstalleerde of meegenomen hardware- en/of softwarecomponenten die worden gebruikt als onderdeel van de toldienst, om gegevens te verzamelen, op te slaan, te verwerken en van op afstand te ontvangen of te verzenden, als een afzonderlijk toestel of geïntegreerd in het voertuig;7° dienstverleningsovereenkomst: de overeenkomst tussen de EETS-gebruiker of de houder van het voertuig en de toldienstaanbieder, die voorafgaand aan het gebruik van enige weg voor dat voertuig moet worden gesloten;8° Europese elektronische tolheffingsdienst (EETS): de toldienst die door een EETS-aanbieder in het kader van een dienstverleningsovereenkomst aan een EETS-gebruiker wordt verleend in een of meer EETS-gebieden;9° EETS-aanbieder: de toldienstaanbieder die in zijn lidstaat van vestiging is geregistreerd en onder een afzonderlijke dienstverleningsovereenkomst, een EETS-gebruiker toegang verleent tot de EETS voor één of meer voertuigcategorieën, de tolgelden overmaakt aan de betrokken tolheffer, en die daartoe met de tolheffer een EETS-overeenkomst sluit;10° EETS-conform systeem: een verzameling van elementen van een elektronisch tolheffingssysteem voor het wegverkeer die specifiek noodzakelijk is voor de integratie van EETS-aanbieders in het systeem en voor het functioneren van EETS;11° EETS-gebied: de weg, het wegennet, kunstwerk, zoals een brug of een tunnel, of veerpont, waarvoor tolgeld wordt geïnd met gebruikmaking van een elektronisch tolheffingssysteem voor het wegverkeer;12° EETS-gebiedsverklaring: de verklaring als bedoeld in artikel 6 van de EETS-richtlijn, waarmee een tolheffer de algemene voorwaarden bepaalt zoals, onder andere, deze vermeld in artikel 6 lid 2 en lid 9 van de EETS-richtlijn en Bijlage II van de Uitvoeringsverordening 2020/204 waaraan de EETS-aanbieders moeten voldoen om toegang tot het betrokken EETS-gebied te verkrijgen;13° EETS-gebruiker: de natuurlijke persoon of rechtspersoon onderworpen aan de wegentol, die een contract heeft met een EETS-aanbieder om toegang te krijgen tot EETS;14° EETS-overeenkomst: de overeenkomst die een EETS-aanbieder sluit met de tolheffer van een EETS-gebied om toldiensten te verlenen;15° EETS-richtlijn: de Richtlijn (EU) 2019/520 van het Europees Parlement en de Raad van 19 maart 2019 betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer en ter facilitering van de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over niet-betaling van wegentol in de Unie;16° elektronisch tolheffingssysteem voor het wegverkeer: het tolheffingssysteem waarbij de verplichting om tolgeld te betalen uitsluitend ontstaat door en gekoppeld is aan de automatische detectie van de aanwezigheid van het voertuig of delen daarvan op een bepaalde locatie door middel van communicatie op afstand met boordapparatuur in het voertuig of automatische nummerplaatherkenning;17° gedelegeerde verordening 2020/203: Gedelegeerde verordening (EU) van de commissie van 28 november 2019 betreffende de classificatie van voertuigen, verplichtingen van gebruikers van de Europese elektronische tolheffingsdienst, eisen voor interoperabiliteitsonderdelen en minimale geschiktheidscriteria voor aangemelde instanties;18° geschiktheid voor gebruik: het vermogen van een interoperabiliteitsonderdeel om een specifieke prestatie te verrichten en te blijven verrichten zolang het in gebruik is, waarbij een representatieve integratie in de EETS met betrekking tot het systeem van een tolheffer gewaarborgd is;19° hoofddienstaanbieder: een toldienstaanbieder met specifieke verplichtingen, zoals de verplichting om dienstverleningsovereenkomsten te sluiten met alle belanghebbende gebruikers, of met specifieke rechten, zoals een specifieke vergoeding of een gegarandeerde langetermijnovereenkomst, die verschillen van de rechten en plichten van de EETS-aanbieders;20° houder van het voertuig: 1° de natuurlijke persoon of rechtspersoon op wiens naam het kenteken van het voertuig of van het trekkend voertuig is ingeschreven bij de Belgische of buitenlandse overheid die belast is met de inschrijving van de voertuigen;2° bij gebrek aan inschrijving van het kenteken, de persoon die het voertuig feitelijk ter beschikking heeft.In afwijking van het bepaalde onder 1° en 2° kan de houder van het voertuig, indien het voertuig door de houder ervan bestendig of gewoonlijk ter beschikking is gesteld van een derde door verhuur, leasing of enige andere overeenkomst, die derde na hun gezamenlijk akkoord, aanduiden als de houder van het voertuig. De initiële houder van het voertuig blijft solidair aansprakelijk voor de goede uitvoering van de verplichtingen van de vermelde derde; 21° ingrijpend gewijzigd systeem: een wijziging of verandering aan een bestaand elektronisch tolheffingssysteem voor het wegverkeer waardoor EETS-aanbieders genoodzaakt zijn wijzigingen aan te brengen in de interoperabiliteitsonderdelen die zij gebruiken, in de mate dat hierdoor een heraccreditatie is vereist;22° interoperabiliteitsonderdeel: de basiscomponent, groep componenten, deel van een samenstel of volledig samenstel van apparatuur die deel uitmaken of bestemd zijn om deel uit te maken van de EETS en waarvan de interoperabiliteit van deze dienst direct of indirect afhankelijk is, met inbegrip van zowel materiële als immateriële zaken zoals software;23° licht voertuig: het voertuig met een maximaal toegestane totaalgewicht van niet meer dan 3,5 ton;24° lidstaat: lidstaat van de Europese Economische Ruimte;25° lidstaat van inschrijving: de lidstaat waarin het voertuig waarvoor wegentol verschuldigd is, is ingeschreven;26° niet-betaling van wegentol: de overtreding die bestaat uit het niet-betalen door de houder van het voertuig van wegentol in een lidstaat, zoals bepaald in de desbetreffende voorschriften van die lidstaat;27° tolcontextgegevens: de door de verantwoordelijke tolheffer vastgestelde informatie die noodzakelijk is om het tolgeld te bepalen dat voor een bepaald voertuig in een specifiek EETS-gebied moet worden betaald en om de toltransactie af te ronden;28° toldienst: de dienst die EETS-gebruikers en houders van voertuigen in staat stelt gebruik te maken van een voertuig in een of meer EETS-gebieden onder één dienstverleningsovereenkomst en indien nodig met één soort boordapparatuur, met inbegrip van: a) in voorkomend geval, het verschaffen van op maat gemaakte boordapparatuur aan de gebruikers en het onderhouden van de functionaliteit ervan;b) het waarborgen dat de door de gebruiker verschuldigde tol wordt betaald aan de tolheffer;c) het beschikbaar stellen aan de gebruiker van betaalmethoden of het accepteren van een bestaande methode;d) het innen van tolgelden bij de gebruiker;e) het beheren van de klantenrelatie met de gebruiker, en f) het uitvoeren en naleven van het beveiligings- en privacybeleid voor de tolheffingssystemen voor het wegverkeer;29° toldienstaanbieder: de EETS-aanbieder en/of de hoofddienstaanbieder die toldiensten verleent in een of meer EETS-gebieden voor een of meer voertuigcategorieën;30° tolgeld: de wegentol;31° tolheffer: de publieke of private entiteit die tolgelden heft op het gebruik van voertuigen in een EETS-gebied in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;32° tolmelding: de mededeling aan een tolheffer, in een vorm die is vastgesteld door de toldienstaanbieder en de tolheffer, waarmee de aanwezigheid van een voertuig in een EETS-gebied wordt bevestigd;33° uitvoeringsverordening 2020/204: Uitvoeringsverordening (EU) 2020/204 van de commissie van 28 november 2019 inzake gedetailleerde verplichtingen van aanbieders van de Europese elektronische tolheffingsdienst, de minimuminhoud van de gebiedsverklaring van de Europese elektronische tolheffingsdienst, elektronische interfaces en eisen voor interoperabiliteitsonderdelen, en tot intrekking van Beschikking 2009/750/EG;34° voertuig: het motorvoertuig, of samenstel van voertuigen, dat is bestemd of wordt gebruikt voor het vervoer over de weg van passagiers of goederen;35° voertuigclassificatieparameters: de voertuiginformatie voor het berekenen van het tolgeld op basis van de tolcontextgegevens;36° wegentol: het tolgeld dat door de EETS-gebruiker of houder van het voertuig moet worden betaald om zich te mogen verplaatsen op een weg, een wegennet, een kunstwerk, zoals een brug of een tunnel, of een veerpont;37° zwaar voertuig: het voertuig met een maximaal toegestaan totaalgewicht van meer dan 3,5 ton.
Artikel 4.- Toepassingsgebied § 1. Deze ordonnantie is van toepassing op EETS-gebieden in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest § 2. De artikelen 5 tot en met 40 zijn niet van toepassing op: a) niet-elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer;b) kleine, strikt lokale tolheffingssystemen, waarvoor de kosten van de aanpassing aan de artikelen 6 tot en met 40 niet in verhouding zouden staan tot de mogelijke daaruit vloeiende opbrengst. § 3. Deze ordonnantie is niet van toepassing op parkeergelden. HOOFDSTUK 2. - Gebruikte technologieën
Artikel 5.- Elektronisch tolheffingssysteem § 1. Elk nieuw elektronisch tolheffingssysteem voor het wegverkeer waarvoor boordapparatuur wordt gebruikt, maakt voor de afhandeling van elektronische toltransacties gebruik van een of meer van de volgende technologieën: a) satellietplaatsbepaling;b) mobiele communicatie;c) 5,8 Ghz microgolftechnologie. § 2. De voor 19 oktober 2021 bestaande elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer waarvoor boordapparatuur wordt gebruikt of geïnstalleerd en die andere technologieën gebruiken, moeten voldoen aan de bepalingen van de eerste paragraaf indien aan dat elektronisch tolheffingssystem substantiële technologische verbeteringen worden uitgevoerd. § 3. Met oog op de technische ontwikkeling van EETS kan de Regering toestemming vragen aan de Europese Commissie als bedoeld in artikel 22, derde lid, van de EETS-richtlijn, om af te wijken van één of meer bepalingen van deze ordonnantie om, in beperkte delen van zijn tolgebied, experimentele tolheffingssystemen toe te passen voor het gebruiken van nieuwe tolheffingstechnologieën of concepten.
EETS-aanbieders zijn niet verplicht om aan experimentele tolheffingssystemendeel te nemen
Artikel 6.- Boordapparatuur § 1. Zonder afbreuk te doen aan wat is bepaald in § 6 van dit artikel stellen de EETS-aanbieders boordapparatuur ter beschikking van de EETS-gebruikers die: a) geschikt is voor gebruik;b) interoperabel is;c) voldoet aan de eisen gesteld in het koninklijk besluit van 25 maart 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/03/2016 pub. 11/05/2016 numac 2016011168 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende het op de markt aanbieden van radioapparatuur sluiten betreffende het op de markt aanbieden van radioapparatuur en het koninklijk besluit van 1 december 2016 betreffende de elektromagnetische comptabiliteit en in staat is te communiceren met de elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer die gebruikmaken van de in de eerste paragraaf van artikel 5 bedoelde technologieën en die de EETS-gebieden van de lidstaten waar de EETS-aanbieder toldiensten aanbiedt in gebruik zijn;en d) in voorkomend geval, voldoen aan de eisen van de geldende privacywetgeving. § 2. Boordapparatuur die gebruik maakt van satellietplaatsbepalingstechnologie en die na 19 oktober 2021 in de handel is gebracht, dient verenigbaar te zijn met de plaatsbepalingsdiensten die worden verleend door Galileo en Egnos. § 3. De boordapparatuur mag gebruik maken van eigen hardware en software, van elementen van andere hardware en software die in het voertuig aanwezig is, of van beide. § 4. Om met andere in het voertuig aanwezige hardwaresystemen te kunnen communiceren, mag de boordapparatuur gebruikmaken van andere dan de in artikel 5, eerste paragraaf, bedoelde technologieën, op voorwaarde dat de veiligheid, de kwaliteit van de dienst en de privacy worden gewaarborgd. § 5. De boordapparatuur die de werking van andere diensten dan tolheffing faciliteert, mag de werking van de toldiensten in een EETS-gebied niet belemmeren. § 6. Tot 31 december 2027 kunnen EETS-aanbieders aan gebruikers van lichte voertuigen ook boordapparatuur ter beschikking stellen die alleen geschikt is voor gebruik met 5,8 GHz microgolftechnologie, met het oog op gebruik ervan in EETS-gebieden waar geen technologieën voor satellietplaatsbepaling of mobiele communicatie nodig zijn. HOOFDSTUK 3. - Rechten ven de EETS-gebruiker
Artikel 7.- Abonneren op EETS § 1. EETS-gebruikers kunnen zich op EETS abonneren via elke EETS-aanbieder, ongeacht hun nationaliteit, de lidstaat van verblijf of de lidstaat waar hun voertuig is ingeschreven. § 2. Voor het sluiten van de dienstverleningsovereenkomst met een EETS-aanbieder wordt de EETS-gebruiker schriftelijk geïnformeerd over geldige betaalmiddelen en over de verwerking van zijn persoonsgegevens en de rechten die daaruit voortvloeien voor de EETS-gebruiker, in overeenstemming met de algemene verordening gegevensbescherming en de geldende privacywetgeving § 3. EETS wordt aan EETS-gebruikers aangeboden als één ononderbroken dienst, wat inhoudt dat: a) tijdens het traject geen menselijke interventie meer vereist is in het voertuig, zodra de voertuigclassificatieparameters, met inbegrip van de variabele parameters, zijn opgeslagen of aangegeven, of beide, tenzij de kenmerken van het voertuig worden gewijzigd;en b) de menselijke interactie met een specifiek onderdeel van boordapparatuur identiek is voor elk EETS-gebied. § 4. EETS-gebruikers hebben geen andere interactie met tolheffers als onderdeel van EETS dan: a) het factureringsproces overeenkomstig artikel 26;en b) de afhandeling wegens niet-betaling van wegentol en de handhavingsprocessen. § 5. Interacties tussen EETS-gebruikers en EETS-aanbieders of hun boordapparatuur kunnen specifiek zijn per EETS-aanbieder.
Artikel 8.- Bijzondere verplichtingen met betrekking tot het gebruik van de boordapparatuur § 1. Wanneer twee of meer soorten boordapparatuur worden geïnstalleerd of meegenomen aan boord van een voertuig, is het de verantwoordelijkheid van de EETS-gebruiker om de relevante boordapparatuur voor een specifiek EETS-gebied te gebruiken of te activeren. § 2. EETS-gebruikers voldoen aan de verplichtingen voor de verschaffing van gegevens aan de EETS-aanbieder en het gebruik van en de behandeling van de boordapparatuur, die zijn vastgesteld krachtens artikel 10, derde lid, van de EETS-richtlijn.
Artikel 9.- Betaling aan de EETS-aanbieder geldt als tolbetaling De betaling van tolgeld door de EETS-gebruiker aan de EETS-aanbieder waarmee hij een dienstverleningsovereenkomst heeft gesloten, geldt als voldoening van de betalingsverplichting van de EETS-gebruiker ten aanzien van de betrokken tolheffer. HOOFDSTUK 4. - Registratie EETS-aanbieders en EETS-register
Artikel 10.- Registratie EETS-aanbieders § 1. Een in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gevestigde entiteit kan de daartoe door de Regering, al dan niet in samenwerking met de regeringen van de andere gewesten, aangeduide instantie verzoeken om te worden geregistreerd als EETS-aanbieder in het EETS-register. § 2. De registratie wordt verleend als de entiteit: a) in het bezit is van een EN ISO 9001-certificaat of gelijkwaardige erkenning;b) over de nodige technische apparatuur beschikt en in het bezit is van de EG-verklaring of EG-certificaat van conformiteit van de interoperabiliteitsonderdelen;c) bekwaam is om elektronische toldiensten te verlenen of bekwaam is op andere relevante gebieden;d) over de nodige financiële draagkracht beschikt;e) een alomvattend risicobeheersplan handhaaft dat minstens om de twee jaar aan een controle wordt onderworpen;en f) betrouwbaar is. § 3. De overeenkomstig de eerste paragraaf aangeduide instantie gaat ten minste eenmaal per jaar na of de EETS-aanbieders die zijn geregistreerd overeenkomstig de eerste paragraaf, nog voldoen aan de eisen, bedoeld in de tweede paragraaf, onderdelen a), d), e) en f). De EETS-aanbieder verleent medewerking aan dit nazicht. § 4. De overeenkomstig de eerste paragraaf aangeduide instantie werkt het EETS-register bij op grond van het onderzoek, bedoeld in de derde paragraaf en neemt daarin ook de conclusies op van de controle, bedoeld in de tweede paragraaf, onder e). § 5. Indien wordt vastgesteld dat een EETS-aanbieder niet meer voldoet aan de eisen, bedoeld in de tweede paragraaf, of indien de EETS-aanbieder niet meer voldoet aan de eisen gesteld in artikel 21, eerste en tweede paragraaf, kan de aangeduide instantie de registratie van de EETS-aanbieder intrekken. § 6. De Regering en de door haar aangeduide instantie zijn niet aansprakelijk voor de handelingen van de in het EETS-register opgenomen EETS-aanbieders.
Artikel 11.- EETS-register § 1. De overeenkomstig de eerste paragraaf van artikel 10 aangeduide instantie houdt een Elektronisch register, zogenaamd, "EETS-register", bij van: a) de EETS-gebieden in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest met informatie over: 1° de betrokken tolheffers;2° de gebruikte tolheffingstechnologieën;3° de tolcontextgegevens;4° de EETS-gebiedsverklaring;en 5° de EETS-aanbieders die EETS-overeenkomsten hebben gesloten met de tolheffers van de betrokken EETS-gebieden;b) de EETS-aanbieders aan wie registratie als bedoeld in artikel 10 is verleend;en c) de gegevens van het contactbureau als bedoeld in artikel 18 EETS-richtlijn waaronder een e-mailadres en een telefoonnummer. § 2. De gegevens met betrekking tot een EETS-gebied als bedoeld in de eerste paragraaf, onder a), en wijzigingen daarvan, worden door de voor dat EETS-gebied verantwoordelijke tolheffer verschaft. § 3. De overeenkomstig de eerste paragraaf van artikel 10 aangeduide instantie neemt maatregelen met het oog op het waarborgen van de juistheid, de actualiteit en de volledigheid van het EETS-register.
Een tolheffer of een EETS-aanbieder die gerede twijfel heeft over de juistheid van een in het EETS-register opgenomen gegeven, meldt die twijfel, onder opgave van redenen, aan de overeenkomstig de eerste paragraaf van artikel 10 aangeduide instantie. § 4. Het register is via elektronische weg beschikbaar voor het publiek. § 5. Aan het eind van elk kalenderjaar stuurt de overeenkomstig de eerste paragraaf van artikel 10 aangeduide instantie het register via elektronische weg aan de Europese Commissie. HOOFDSTUK 5. - Accreditatie en accredidatieprocedure
Artikel 12.- Niet-discriminatoire toegang § 1. Onverminderd hetgeen is bepaald in de tweede paragraaf, verlenen de tolheffers op niet-discriminerende wijze de accreditatie aan elke EETS-aanbieder die EETS wenst aan te bieden in een of meer van de EETS-gebieden waarvoor zij verantwoordelijk zijn. § 2. De tolheffer verleent een EETS-aanbieder enkel de accreditatie in zijn EETS-gebied als hij voldoet aan de verplichtingen en algemene voorwaarden opgenomen in de EETS-gebiedsverklaring. § 3. Tolheffers werken op niet-discriminerende wijze samen met EETS-aanbieders, fabrikanten of aangemelde instanties bij de beoordeling van de geschiktheid voor gebruik van interoperabiliteitsonderdelen in hun EETS-gebied.
Artikel 13.- EETS-gebiedsverklaring § 1. De tolheffers en toekomstige tolheffers stellen een EETS-gebiedsverklaring op en houden ze in stand. § 2. De EETS-gebiedsverklaring bevat in ieder geval: a) de algemene voorwaarden voor EETS-aanbieders met betrekking tot de toegang tot het EETS-gebied van de tolheffer;b) de procedurele voorwaarden, met inbegrip van de commerciële voorwaarden;c) de gedetailleerde planning van de procedure voor de beoordeling of herbeoordeling van de conformiteit met de specificaties en van de geschiktheid voor gebruik van de interoperabiliteitsonderdelen met de inhoud en het formaat van de EG-verklaringen, alsook de indicatieve duur van de (her)accreditatieprocedure;d) de overige eisen; zoals bepaald in bijlage II van de uitvoeringsverordening 2020/204.
Artikel 14.- Bekendmaking EETS-gebiedsverklaring § 1. Een toekomstige tolheffer die verantwoordelijk is voor een nieuw in gebruik te nemen elektronisch tolheffingssysteem voor het wegverkeer, maakt de EETS-gebiedsverklaring tijdig genoeg bekend om geïnteresseerde EETS-aanbieders uiterlijk een maand voor de operationele start van het systeem te kunnen accrediteren, rekening houdende met de gedetailleerde planning en indicatieve duur, bedoeld in artikel 13, tweede paragraaf, onderdeel c). § 2. Een tolheffer die verantwoordelijk is voor een bestaand elektronisch tolheffingssysteem voor het wegverkeer dat na 19 oktober 2021 het voorwerp uitmaakt van een ingrijpende wijziging, maakt de nieuwe EETS-gebiedsverklaring tijdig genoeg bekend om geïnteresseerde EETS-aanbieders uiterlijk een maand voor de operationele start van het gewijzigd systeem te kunnen accrediteren en om de al geaccrediteerde EETS-aanbieders in staat te stellen hun interoperabiliteitsonderdelen aan te passen aan de nieuwe vereisten en om hen uiterlijk een maand voor de start van het gewijzigde systeem te kunnen heraccrediteren, rekening houdende met de gedetailleerde planning en indicatieve duur bedoeld in artikel 13, tweede paragraaf, onderdeel c).
Artikel 15.- Testomgeving boordapparatuur § 1. De tolheffer brengt een testomgeving tot stand waarin de EETS-aanbieders, de kandidaat EETS-aanbieders of hun gemachtigde kunnen controleren of hun boordapparatuur geschikt is voor gebruik in het EETS-gebied van de tolheffer en certificering kan krijgen voor de succesvolle voltooiing van de tests. § 2. Tolheffers kunnen een testomgeving gebruiken voor meerdere EETS-gebieden. § 3. Tolheffers kunnen een gemachtigde toelaten die de geschiktheid voor gebruik van één soort boordapparatuur controleert namens meer dan één EETS-aanbieder of kandidaat EETS-aanbieder. § 4. Tolheffers kunnen van EETS-aanbieders, kandidaat EETS-aanbieders of hun gemachtigden verlangen de kosten van de tests te dragen.
Artikel 16.- Toegelaten boordapparatuur Tolheffers laten in hun EETS-gebieden alle boordapparatuur toe die wordt gebruikt door EETS-aanbieders met wie zij een EETS-overeenkomst hebben gesloten, als: a) de apparatuur voldoet aan de eisen gesteld in het koninklijk besluit van 25 maart 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/03/2016 pub. 11/05/2016 numac 2016011168 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende het op de markt aanbieden van radioapparatuur sluiten betreffende het op de markt aanbieden van radioapparatuur en het koninklijk besluit van 1 december 2016 betreffende de elektromagnetische comptabiliteit en is gecertificeerd overeenkomstig de procedure die is bepaald in bijlage III van de uitvoeringsverordening 2020/204;en b) de apparatuur niet voorkomt op een lijst van ongeldig verklaarde boordapparatuur als bedoeld in artikel 22.
Artikel 17.- EETS-storing toerekenbaar aan de tolheffer Bij een aan de tolheffer toerekenbare EETS-storing voorziet de tolheffer in een beperkte dienstverlening. De tolheffer draagt er zorg voor dat voertuigen uitgerust met de boordapparatuur als bedoeld in artikel 16, zich veilig kunnen verplaatsen met zo min mogelijk oponthoud en zonder ervan te worden verdacht geen wegentol te hebben betaald.
Artikel 18.- Algemene eisen interoperabiliteitsonderdelen § 1. De interoperabiliteitsonderdelen voldoen aan de volgende eisen: a) de eisen vastgesteld in bijlage II van de gedelegeerde verordening 2020/203 en bijlage III van de uitvoeringsverordening 2020/204;en b) de eisen, bedoeld in artikel 6. § 2. Onverminderd hetgeen is bepaald in de eerste paragraaf van artikel 19, worden interoperabiliteits-onderdelen niet onderworpen aan verificaties die al zijn verricht in het kader van de procedure die heeft geleid tot de verklaring van conformiteit met de specificaties of geschiktheid voor gebruik, of beide. § 3. Het is verboden: a) interoperabiliteitsonderdelen voor EETS-gebruik in de handel te brengen die niet zijn voorzien van de CE-markering dan wel een EG-verklaring als bedoeld in de tweede paragraaf;b) verificaties te verlangen van interoperabiliteitsonderdelen die al zijn verricht in het kader van de procedure die tot de verklaring van conformiteit met de specificaties of geschiktheid voor gebruik, of beide, heeft geleid.
Artikel 19.- Beperking of verbod gebruik interoperabiliteitsonderdelen § 1. De Regering kan, al dan niet in samenwerking met de andere gewestregeringen, het toepassingsgebied van interoperabiliteitsonderdelen beperken of het gebruik ervan voor een elektronisch tolheffingssysteem verbieden ook al zijn ze met de CE-markering in de handel gebracht en worden ze gebruikt overeenkomstig hun bestemming, als ze naar verwachting niet voldoen aan de interoperabiliteitseisen van dat elektronisch tolheffings-systeem, vermeld in artikel 18. § 2. De Regering stelt de Europese Commissie van dergelijke beslissing onmiddellijk in kennis met vermelding van de redenen en of het conformiteitsgebrek een gevolg is van onjuiste toepassing van de technische specificaties of de ontoereikendheid van de technische specificaties. § 3. De Regering verzoekt de fabrikant of diens gemachtigde voor zover die een vestiging in de Europese Unie heeft, om de conformiteit met de specificaties of de geschiktheid voor het gebruik van het betrokken interoperabiliteitsonderdeel, of beiden, te herstellen volgens de daartoe bepaalde voorschriften en geeft hiervan kennis aan de Europese Commissie en de andere lidstaten van de Europese Unie. § 4. De beslissingen bedoeld in de eerste paragraaf, alsook door de tolheffer genomen beslissingen betreffende de beoordeling van de conformiteit met de specificaties of de geschiktheid voor gebruik van de interoperabiliteitsonderdelen, worden met redenen omkleed. Zij worden zo spoedig mogelijk door de tolheffer ter kennis gebracht van de betrokken fabrikant, EETS- aanbieder of hun gemachtigden, met vermelding van de beschikbare rechtsmiddelen en de voor de toepassing van deze rechtsmiddelen toegestane termijnen.
Artikel 20.- De aangemelde instanties § 1. De Regering kan, al dan niet in samenwerking met de andere gewestregeringen, een of meer instanties aanwijzen die belast zijn met de uitvoering van, of het toezicht op de procedure voor de beoordeling van de conformiteit met de specificaties of de geschiktheid voor het gebruik van interoperabiliteitsonderdelen, als bepaald in bijlage III van de uitvoeringsverordening 2020/204, die dienen te voldoen aan de eisen gesteld door bijlage III van de gedelegeerde verordening 2020/203. § 2. De Regering meldt de, op grond van de eerste paragraaf, aangewezen instanties aan bij de Europese Commissie en de andere lidstaten van de Europese Unie, onder vermelding van hun bevoegdheden en de vooraf van de Europese Commissie ontvangen identificatienummer. § 3. Wanneer een door de Regering aangemelde instantie niet meer voldoet aan de criteria, bedoeld in de eerste paragraaf, trekt de regering de aanwijzing van die instantie in en brengt de Europese Commissie en de andere lidstaten van de Europese Unie daarvan op de hoogte HOOFDSTUK 6. - Contractering tolheffers en EETS-aanbieders
Artikel 21.- De EETS-overeenkomst § 1. De EETS-aanbieders die geaccrediteerd of geheraccrediteerd zijn, sluiten een EETS-overeenkomst met de tolheffers voor alle EETS-gebieden op het Belgisch grondgebied binnen een termijn van 24 maanden nadat zij de eerste EETS-overeenkomst met betrekking tot een EETS-gebied op het Belgisch grondgebied hebben gesloten en houden die voor al die EETS-gebieden in stand. § 2. De EETS-aanbieders die geaccrediteerd of geheraccrediteerd zijn sluiten een EETS-overeenkomst met de tolheffers voor alle EETS-gebieden op het grondgebied van ten minste vier lidstaten, binnen een termijn van 36 maanden na de registratie als EETS-aanbieder, bedoeld in artikel 10 en houdt die in stand. § 3. Een EETS-aanbieder die een EETS-gebied niet kan blijven bestrijken als gevolg van het niet-naleven van deze ordonnantie door de tolheffer, herstelt de dienstverlening voor het betrokken gebied zo spoedig mogelijk nadat het gebrek door de tolheffer hersteld is. § 4. De eerste en tweede paragraaf zijn niet van toepassing op EETS-gebieden waarvoor de verantwoordelijke tolheffer niet voldoet aan de eisen van artikel 12, eerste, tweede of derde paragraaf. § 5. Een tolheffer die verantwoordelijk is voor een EETS-gebied waar de technologie, bedoeld in artikel 5, § 1, niet wordt toegepast of die niet voldoet aan de technische of procedurele vereisten, treedt in overleg met de EETS-aanbieder die zich wil accrediteren of heraccrediteren. § 6. Van EETS-aanbieders wordt niet verlangd dat zij specifieke technische oplossingen of processen gebruiken die de interoperabiliteit van zijn interoperabiliteitsonderdelen met elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer in andere EETS-gebieden belemmeren.
Artikel 22.- Lijst van ongeldig verklaarde boordapparatuur § 1. Elke EETS-aanbieder houdt een lijst bij van ongeldig verklaarde boordapparatuur die verband houdt met hun EETS-overeenkomsten en met de EETS-gebruikers met wie hij een dienstverleningsovereenkomst heeft gesloten. § 2. De EETS-gebiedsverklaring en in voorkomend geval de EETS-overeenkomst bepalen: a) het aantal zaken dat in de lijst van ongeldig verklaarde boordapparatuur wordt opgenomen;b) de vorm van de lijst;en c) de actualiseringsfrequentie. § 3. De lijst van ongeldig verklaarde boordapparatuur wordt bijgehouden in overeenstemming met de geldende privacywetgeving. § 4. Een EETS-aanbieder die een lijst van ongeldig verklaarde boordapparatuur aan een tolheffer heeft gezonden, kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de betaling van de tolgelden die te rekenen vanaf de kennisgeving ingevolge het gebruik van de ongeldig verklaarde boordapparatuur verschuldigd zijn.
Artikel 23.- Vergoeding van de EETS-aanbieder § 1. EETS-aanbieders hebben het recht om door de tolheffer te worden vergoed. § 2. De vergoeding van de EETS-aanbieders wordt berekend aan de hand van een methode die transparant en niet-discriminerend is en identiek is voor alle EETS-aanbieders die voor een bepaald EETS-gebied zijn geaccrediteerd. § 3. In EETS-gebieden met een hoofddienstaanbieder heeft de methode, bedoeld in de tweede paragraaf, dezelfde structuur als de methode voor het berekenen van de vergoeding van vergelijkbare diensten die worden verleend door de hoofddienstaanbieder. Daarbij kan het bedrag van de vergoeding verschillen, als dat wordt gerechtvaardigd door: a) de kosten in verband met specifieke eisen en verplichtingen die de hoofddienstaanbieder heeft en de EETS-aanbieder niet;en b) de noodzaak om van de vergoeding van EETS-aanbieders de vaste kosten af te trekken die door de tolheffer worden opgelegd op grond van de kosten die de tolheffer maakt door in zijn EETS-gebied een EETS-conform systeem beschikbaar te stellen, te bedienen en te onderhouden, met inbegrip van de accreditatiekosten, wanneer die kosten niet in het tolgeld zijn opgenomen.
Artikel 24.- Boekhouding van de toldienstverlener § 1. Entiteiten die toldiensten aanbieden, houden een financiële administratie bij waarin een duidelijk onderscheid kan worden gemaakt tussen de kosten en inkomsten in verband met het verlenen van toldiensten en de kosten en inkomsten in verband met andere activiteiten. § 2. De informatie over de kosten en inkomsten in verband met het verlenen van toldiensten wordt op verzoek aan de bevoegde bemiddelende of rechterlijke instantie meegedeeld. § 3. Kruissubsidies tussen activiteiten verricht in de hoedanigheid van toldienstaanbieder en andere activiteiten zijn verboden. HOOFDSTUK 7. - De inning van de tolgelden
Artikel 25.- Bedrag van de tolgelden § 1. De tolheffers innen van de EETS-gebruikers niet meer tolgeld dan het tolgeld dat verschuldigd is aan een tolheffer. § 2. De eerste paragraaf laat de mogelijkheid van restituties of kortingen door de tolheffers om het gebruik van elektronische tolbetalingen te stimuleren onverlet. Restituties of kortingen aan EETS-gebruikers zijn transparant, worden openbaar aangekondigd en zijn onder dezelfde voorwaarden beschikbaar voor alle EETS-gebruikers.
Artikel 26.- Facturering tolgeld door EETS-aanbieder bij EETS-gebruiker § 1. Een tolheffer kan eisen dat de EETS-aanbieder de tolgelden aanrekent of factureert aan de EETS-gebruiker in naam van en voor rekening van de tolheffer. De EETS-aanbieder voldoet aan die eis. § 2. Indien een tolheffer afziet van de eis gesteld in de eerste paragraaf, maakt de EETS-overeenkomst tussen de tolheffer en de EETS-aanbieder het mogelijk dat de factuur voor het tolgeld verschuldigd voor het gebruik van een EETS-gebied rechtstreeks door de EETS-aanbieder aan de EETS-gebruiker wordt gestuurd.
Artikel 27.- Tolmelding aan de tolheffers § 1. De EETS-aanbieders verschaffen aan tolheffers van het betrokken EETS-gebied: a) de informatie die tolheffers nodig hebben voor het berekenen en heffen van wegentol op de voertuigen van EETS-gebruikers, of b) de informatie die tolheffers nodig hebben om de berekening te kunnen verifiëren van de wegentol die door de EETS-aanbieders is geheven op de voertuigen van EETS-gebruikers. § 2. Tolheffers in tolheffingssystemen die werken op basis van microgolven, delen onderbouwde tolmeldingen aan de EETS-aanbieders mee met betrekking tot de verschuldigde tolgelden van hun EETS-gebruikers.
Artikel 28.- De aansprakelijkheid van EETS-aanbieders voor tolmeldingen § 1. De tolheffer kan van een EETS-aanbieder betaling eisen voor elke onderbouwde tolmelding en voor elke onderbouwde niet-tolmelding die betrekking heeft op een door de EETS-aanbieder beheerde rekening van de EETS-gebruiker. § 2. Wanneer de voertuigclassificatie, die door de EETS-aanbieder wordt gebruikt voor het vaststellen van het voor een voertuig geldend toltarief, afwijkt van die van een tolheffer, prevaleert de classificatie van de tolheffer, tenzij wordt aangetoond dat er sprake is van een fout. HOOFDSTUK 8. - Bijkomende verplichtingen van de EETS-aanbieder
Artikel 29.- Informatie met betrekking tot de EETS-gebieden van de EETS-aanbieder Een geregistreerde EETS-aanbieder maakt via elektronische weg bekend: a) de EETS-gebieden die hij bestrijkt;b) de wijzigingen daarvan;c) de gedetailleerde, jaarlijks bijgewerkte plannen over uitbreiding van diensten naar andere EETS-gebieden. De plannen bedoeld in het eerste lid, c), worden voor het eerst bekendgemaakt binnen de maand na registratie van de EETS-aanbieder.
Artikel 30.- Openbaarmaking contracteringsbeleid De EETS-aanbieders maken het beleid openbaar dat zij toepassen bij het sluiten van dienstverleningsovereenkomsten met EETS-gebruikers, waaronder hun contractuele voorwaarden, via elektronische weg.
Artikel 31.- Samenwerkingsverplichting met de tolheffers en kennisgeving niet-betaling van wegentol § 1. EETS-aanbieders werken samen met de tolheffers en de door de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest aangewezen instantie om vermoedelijke overtreders van de verplichting om wegentol te betalen te identificeren. § 2. Wanneer niet-betaling van wegentol wordt vermoed, kan de tolheffer bij de EETS-aanbieder de gegevens opvragen met betrekking tot het voertuig dat betrokken is bij de vermeende niet-betaling van wegentol en met betrekking tot de houder en de eigenaar van dat voertuig. De EETS-aanbieder stelt deze gegevens onmiddellijk ter beschikking aan de tolheffer van het betrokken EETS-gebied. § 3. De tolheffer maakt de gegevens, bedoeld in de tweede paragraaf, niet bekend aan andere toldienstaanbieders. Als de tolheffer en een toldienstaanbieder deel uitmaken van één entiteit, worden de gegevens uitsluitend gebruikt voor het identificeren van vermeende overtreders. § 4. Als de tolheffer beslist om in geval van niet-betaling van wegentol een afhandelingsprocedure in te stellen, stelt die tolheffer de eigenaar, de houder van het voertuig of de persoon die anderszins geïdentificeerd is als degene die ervan verdacht wordt de wegentol niet te hebben betaald, daarvan in kennis in overeenstemming met het nationale en regionale recht en met vermelding van de juridische gevolgen ervan.
Artikel 32.- Gegevensverschaffing door de EETS-aanbieder § 1. Een tolheffer kan bij een EETS-aanbieder volgende gegevens opvragen: a) gegevens met betrekking tot alle voertuigen die eigendom zijn van of worden gehouden door eigenaars en houders van de voertuigen, die met de EETS-aanbieder een dienstverleningsovereenkomst hebben gesloten, en die in een bepaalde periode hebben gereden in het EETS-gebied waarvoor de tolheffer verantwoordelijk is;b) gegevens met betrekking tot de eigenaars of houders van deze voertuigen, mits de tolheffer deze gegevens nodig heeft om zijn verplichtingen ten aanzien van de belastingautoriteiten na te komen. § 2. De EETS-aanbieder verschaft de gevraagde gegevens uiterlijk twee dagen na ontvangst van het verzoek. § 3. De tolheffer maakt de gegevens, bedoeld in de eerste paragraaf, niet bekend aan andere toldienstaanbieders. Als de tolheffer en een toldienstaanbieder deel uitmaken van één entiteit, worden de gegevens uitsluitend gebruikt voor het nakomen van verplichtingen ten aanzien van de belastingautoriteiten.
Artikel 33.- Verkeersbeleid en -managementgegevens Op eerste verzoek delen de toldienstaanbieders aan de instantie aangeduid door de Regering verkeersgegevens met betrekking tot hun klanten mee ten behoeve van het verkeersbeleid en ter verbetering van het verkeersbeheer. HOOFDSTUK 9. - Bescherming van gegevens
Artikel 34.- Verwerking van gegevens De wetgeving die een specifiek elektronisch tolheffingssysteem invoert en organiseert bepaalt de essentiële elementen van de verwerking van gegevens, waaronder persoonsgegevens.
Artikel 35.- Rechten van de betrokkenen § 1. Zonder afbreuk te doen aan de rechten die volgen uit de algemene verordening gegevensbescherming zorgt de verwerkingsverantwoordelijke zorgt ervoor dat persoonsgegevens nauwkeurig zijn en geactualiseerd worden en de verzoeken van de betrokkenen als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming om hun persoonsgegevens te rectificeren en te wissen onverwijld worden behandeld. § 2. Elke betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming, kan onverwijld informatie krijgen over welke opgeslagen persoonsgegevens zijn doorgestuurd ingevolge een verzoek tot mededeling van persoonsgegevens indien niet-betaling van wegentol wordt vermoed als vermeld in artikel 31, tweede lid van deze ordonnantie, met inbegrip van de datum van het verzoek en de bevoegde autoriteit van het gewest op wiens grondgebied de niet-betaling is vastgesteld. HOOFDSTUK 1 0. - Bemiddeling
Artikel 36.- Bemiddelende instantie § 1. De Regering, al dan niet in samenwerking met de regeringen van de andere gewesten, wijst een bemiddelende instantie aan of richt die in, die bemiddeling mogelijk maakt tussen die tolheffers en de EETS-aanbieders die met deze tolheffers EETS-overeenkomsten hebben gesloten, die daarover onderhandelen of die geen overeenstemming bereiken. § 2. De bemiddelende instantie heeft als taak: a) nagaan of de door de tolheffer aan EETS-aanbieders opgelegde contractvoorwaarden niet-discriminerend zijn;b) nagaan of de EETS-aanbieders in overeenstemming met beginselen vastgelegd in artikel 23, worden vergoed;c) alle relevante informatie opvragen bij tolheffers, EETS-aanbieders en derden die betrokken zijn bij EETS in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;d) informatie uitwisselen met bemiddelende instanties van andere lidstaten over hun werkzaamheden, richtsnoeren en praktijken.
Artikel 37.- Bemiddelingsprocedure § 1. Een tolheffer of een EETS-aanbieder kan de bemiddelende instantie verzoeken tussenbeide te komen in geschillen over hun contractuele relatie of onderhandelingen. § 2. De bemiddelende instantie bepaalt binnen een termijn van een maand na ontvangst van het bemiddelingsverzoek of zij over alle voor de bemiddeling noodzakelijke documenten beschikt. § 3. De bemiddelende instantie brengt uiterlijk zes maanden na de ontvangst van het bemiddelingsverzoek advies uit over het geschil. HOOFDSTUK 1 1. - Slotbepaling
Artikel 38.- Geldigheid bestaande registraties van EETS-aanbieders Een registratie op grond van artikel 3 van de beschikking 2009/750/ EG van de Commissie van 6 oktober 2009 tot definiëring van de Europese elektronische tolheffingsdienst en de bijbehorende technische onderdelen, wordt aangemerkt als registratie op grond van artikel 10 van deze ordonnantie.
Kondigen deze ordonnantie af, bevelen dat ze in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 19 mei 2022.
De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Territoriale Ontwikkeling en Stadsvernieuwing, Toerisme, de promotie van het Imago van Brussel en Biculturele zaken van gewestelijk belang, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid, E. VAN DEN BRANDT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Klimaattransitie, Leefmilieu, Energie en Participatieve Democratie, A. MARON De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Financiën, Begroting, Openbaar Ambt, de Promotie van Meertaligheid en van het Imago van Brussel, S. GATZ De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Werk en Beroepsopleiding, Digitalisering en de Plaatselijke Besturen, B. CLERFAYT _______ Nota Documenten van het Parlement: Gewone zitting 2021-2022 A-520/1 Ontwerp van ordonnantie A-520/2 Verslag A-520/3 Amendementen na verslag Integraal verslag: Bespreking en aanneming: vergadering van vrijdag 6 mei 2022
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld