Etaamb.openjustice.be
Beschikking van 16 mei 2024
gepubliceerd op 11 juni 2024

Ordonnantie tot wijziging van de ordonnantie van 29 juli 2015 tot invoering van een kilometerheffing in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor zware voertuigen bedoeld of gebruikt voor het vervoer van goederen over de weg, ter vervanging van het Eurovignet

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2024005046
pub.
11/06/2024
prom.
16/05/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

16 MEI 2024. - Ordonnantie tot wijziging van de ordonnantie van 29 juli 2015 tot invoering van een kilometerheffing in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor zware voertuigen bedoeld of gebruikt voor het vervoer van goederen over de weg, ter vervanging van het Eurovignet (1)


Het Brusselse Hoofdstedelijke Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen, hetgeen volgt :

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 39 van de Grondwet.

Art. 2.Deze ordonnantie voorziet in een gedeeltelijke omzetting van de richtlijn (EU) 2022/362 van het Europees Parlement en de Raad van 24 februari 2022 tot wijziging van de Richtlijnen 1999/62/EG, 1999/37/EG en (EU) 2019/520 betreffende het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen en van de richtlijn 2019/520 van het Europees Parlement en de Raad van 19 maart 2019 betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer en ter facilitering van de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over niet-betaling van wegentol in de Unie.

HOOFDSTUK 2. - Wijziging van de ordonnantie van 29 juli 2015 tot invoering van een kilometerheffing in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor zware voertuigen bedoeld of gebruikt voor het vervoer van goederen over de weg, ter vervanging van het Eurovignet

Art. 3.In artikel 2 van de ordonnantie van 29 juli 2015 tot invoering van een kilometerheffing in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor zware voertuigen bedoeld of gebruikt voor het vervoer van goederen over de weg, ter vervanging van het Eurovignet wordt de titel van richtlijn 1999/62/EG door de volgende tekst vervangen: "Richtlijn 1999/62/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 juni 1999 betreffende het in rekening brengen van het gebruik van wegeninfrastructuur aan voertuigen".

Art. 4.In artikel 3 van dezelfde ordonnantie, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° dit artikel, waarvan de bestaande tekst paragraaf 2 zal vormen, wordt aangevuld met een paragraaf 1, luidende: " § 1.De definities, vermeld in artikel 3 van de ordonnantie van 19 mei 2022 betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer zijn van toepassing op deze ordonnantie en haar uitvoeringsbesluiten voor zover deze ordonnantie hiervan niet afwijkt."; 2° in de bestaande tekst van het artikel, die de paragraaf 2 van het artikel wordt, worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) de bepaling onder 1° wordt vervangen als volgt: "1° belastingplichtige: de houder van het voertuig als bedoeld in artikel 5 van deze ordonnantie, in wiens hoofde de kilometerheffing wordt geheven;"; b) de bepaling onder 2° wordt vervangen als volgt: "2° dienstaanbieder: elke juridische entiteit die door de tolheffer is geaccrediteerd om in haar tolgebied een dienst aan te bieden van inning van de kilometerheffing bij de gebruikers, en van afdracht aan de tolheffer, op basis van door boordapparatuur geregistreerde of verkregen gegevens;"; c) in de bepaling onder 3° worden de woorden "dienstverlener naar zijn keuze" vervangen door de woorden "dienstaanbieder naar zijn keuze of de hoofddienstaanbieder";d) de bepaling onder 4° wordt opgeheven; e) de bepaling onder 5° wordt de bepaling onder 4° en wordt vervangen als volgt: "4° EURO-emissieklasse: de klasse gedefinieerd op basis van emissiegrenswaarden, zoals omschreven in Bijlage 0 van Richtlijn 1999/62/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 juni 1999 betreffende het in rekening brengen van het gebruik van wegeninfrastructuur aan voertuigen, met toevoeging van de klasse "minder vervuilend dan Euro VI, met inbegrip van emissievrije voertuigen."; f) onder de bepaling onder 4° wordt een nieuwe bepaling 5° ingevoegd, luidende: "5° gebruiker: de houder van het voertuig, die een dienstverleningsovereenkomst heeft met een dienstaanbieder of de hoofddienstaanbieder;"; g) de bepaling onder 6° wordt vervangen als volgt: "6° fiscale administratie: de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel Fiscaliteit;"; h) in de bepaling onder 7° worden de volgende wijzigingen aangebracht: - het woord "dienstverlener" wordt vervangen door de woorden "dienstaanbieder en de hoofddienstaanbieder"; - het woord "kan" wordt vervangen door het woord "kunnen"; - de woorden "houder van het voertuig" worden telkens vervangen door het woord "gebruiker"; i) in de bepaling onder 12° worden de volgende wijzigingen aangebracht: - de woorden "een deel van het wegennet met inbegrip van structuren zoals een tunnel, een brug of een veerboot" worden vervangen door de woorden "het EETS-gebied"; - in de Nederlandse tekst worden de woorden "tolheffende instantie" vervangen door het woord "tolheffer"; - in de Franse tekst wordt het woord "laquelle" telkens vervangen door de woord "lequel"; j) de bepaling onder 13° wordt vervangen als volgt: "13° hoofddienstaanbieder: de Single Service Provider waarmee, in uitvoering van de samenvoegingsovereenkomst, een DBFMO-overeenkomst wordt gesloten;"; k) de bepaling onder 14° wordt vervangen als volgt: "14° tolgebiedsverklaring: de EETS-gebiedsverklaring waarmee de tolheffer de algemene voorwaarden bepaalt zoals, onder andere, deze vermeld in artikel 13 paragraaf 2 van de ordonnantie van 19 mei 2022 betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer en Bijlage II van de Uitvoeringsverordening 2020/204 (EU) 2020/204 van de Commissie van 28 november 2019 inzake gedetailleerde verplichtingen van aanbieders van de Europese elektronische tolheffingsdienst, de minimuminhoud van de gebiedsverklaring van de Europese elektronische tolheffingsdienst, elektronische interfaces en eisen voor interoperabiliteitsonderdelen, en tot intrekking van Beschikking 2009/750/EG waaraan de dienstaanbieders moeten voldoen om toegang tot het tolgebied van de kilometerheffing te verkrijgen;"; l) in de Nederlandse tekst worden in de bepaling onder 15° de woorden "tolheffende instantie" vervangen door het woord "tolheffer";m) in de bepaling onder 21° worden de woorden "de single service provider" vervangen door de woorden "de hoofddienstaanbieder";n) in de bepaling onder 22° worden de woorden "in de zin van artikel 19 van de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten," opgeheven;o) de bepaling onder 23° wordt vervangen als volgt: "23° emissievrij voertuig: een motorvoertuig of een samenstel van voertuigen, bedoeld of gebruikt, al dan niet uitsluitend, voor het vervoer over de weg van goederen, waarvan het maximaal toegestane totaalgewicht meer dan 3,5 ton bedraagt en dat beantwoordt aan de voorwaarden als bepaald in artikel 3, punt 11, van verordening (EU) 2019/1242 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 tot vaststelling van CO2-emissienormen voor nieuwe zware bedrijfsvoertuigen en tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 595/2009 en (EU) 2018/956 van het Europees Parlement en de Raad en Richtlijn 96/53/EG van de Raad;"; p) de paragraaf word aangevuld met een bepaling onder 24° luidende: "24° vervoer over de weg van goederen: het vervoer van elk goed dat op een voertuig kan worden geladen of afgeladen, met inbegrip van het vervoer van werktuigen en gereedschapsmachines en van werktuigvoertuigen, alsook het vervoer van elk goed door die werktuigen, gereedschapsmachines en werktuigvoertuigen, wanneer zij worden gebruikt op een niet-geconcedeerde weg;".

Art. 5.In artikel 5 van dezelfde ordonnantie, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° In paragraaf 1, tweede lid van dezelfde ordonnantie worden de woorden "het eerste lid" vervangen door de woorden "deze paragraaf" en wordt het woord "motorvoertuig" vervangen door de woorden "trekkend voertuig".2° in de Nederlandse tekst wordt in paragraaf 3 het woord "solidair" door het woord "hoofdelijk" vervangen.

Art. 6.In artikel 8, eerste lid, 2°, van dezelfde ordonnantie wordt de correctiefactor van 1,5% in de formule voor de bepaling van het aan te rekenen aantal kilometers Kz vervangen door 1%.

Art. 7.In artikel 9, eerste lid, 5° en 9°, van dezelfde ordonnantie worden de woorden "EURO VI of hoger" telkens vervangen door de woorden "EURO VI of de klasse minder vervuilend dan EURO VI, met inbegrip van de emissie-vrije voertuigen".

Art. 8.In artikel 11 van dezelfde ordonnantie wordt een paragraaf 5 ingevoegd, luidende: " § 5. De vrijgestelde voertuigen worden opgenomen in een lijst met door de fiscale administratie vrijgestelde voertuigen. De lijst wordt bijgehouden en bijgewerkt.".

Art. 9.In artikel 12 van dezelfde ordonnantie worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 1 worden de volgende wijzigingen aangebracht: - de woorden "dienstverlener naar keuze" worden vervangen door de woorden "dienstaanbieder naar keuze of de hoofddienstaanbieder"; - de woorden "houder van een voertuig" worden telkens vervangen door het woord "gebruiker"; 2° in paragraaf 2, worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) het woord "dienstverlener" wordt telkens vervangen door de woorden "dienstaanbieder of de hoofddienstaanbieder";b) in het eerste lid, worden de woorden "de voertuigclassificatieparameters, zoals bepaald in artikel 3, 35° van de ordonnantie van 19 mei 2022 betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer, waaronder" ingevoegd tussen de woorden "alle voertuigdocumenten voor te leggen die nodig zijn om" en de woorden "het kentekennummer";c) in de Franse tekst worden in het eerste lid de woorden "du numéro d'immatriculation" vervangen door de woorden "le numéro d'immatriculation", de woorden "du poids total en charge autorisé" vervangen door de woorden "le poids total en charge autorisé" en worden de woorden "de la classe d'émission EURO" vervangen door de woorden "la classe d'émission EURO". d) tussen het eerste lid en het tweede lid wordt een lid ingevoegd, luidende: "De houder van het voertuig heeft het recht om, voorafgaand aan het gebruik van enige weg, de emissieklasse van het voertuig elektronisch mee te delen."; e) in het laatste lid worden de woorden "in het tweede en derde lid" vervangen door de woorden "in het derde en vierde lid" en de woorden "de dienstverlener" vervangen door de woorden "de dienstaanbieder of de hoofddienstaanbieder."; 3° een paragraaf 2/1 wordt ingevoegd, luidende: " § 2/1.De dienstaanbieder en de hoofddienstaanbieder zijn ertoe gehouden om de juistheid van de door de houder van het voertuig voorgelegde voertuigdocumenten, alsook de elektronisch meegedeelde emissieklasse, zoals vermeld in paragraaf 2 te controleren."; 4° in paragraaf 3 worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) in de eerste zin van het eerste lid worden de woorden "dienstverlener kan" vervangen door de woorden "dienstaanbieder en de hoofddienstaanbieder kunnen";b) in het eerste lid worden in de bepaling onder 1° de woorden "de dienstverlener" vervangen door de woorden "de dienstaanbieder of de hoofddienstaanbieder";c) in het eerste lid worden in de bepalingen onder 1° en 2° de woorden "de houder van het voertuig" vervangen door de woorden "de gebruiker";d) in het eerste lid worden in de bepalingen onder 3°, 4°, 5° de woorden "de houder of bestuurder" vervangen door de woorden "de gebruiker of de bestuurder";e) in het eerste lid worden in de bepalingen onder 3°, 4° en 5° de woorden "elektronische registratievoorziening" telkens vervangen door het woord "boordapparatuur";f) in de Nederlandse tekst worden in het eerste lid, in de bepaling onder 3° de woorden "houder of bestuurder" vervangen door de woorden "gebruiker of de bestuurder" en wordt het woord "dienstverlener" vervangen door de woorden "dienstaanbieder of de hoofddienstaanbieder";g) in het eerste lid worden, in de bepaling onder 5° de woorden "de dienstverlener" vervangen door de woorden "de dienstaanbieder of de hoofddienstaanbieder"; h) het tweede lid, wordt vervangen als volgt: "De dienstaanbieder en de hoofddienstaanbieder vermelden de schorsing van de uitvoering van de dienstverleningsovereenkomst op de lijst van ongeldig verklaarde boordapparatuur en brengen de gebruiker en de fiscale administratie onmiddellijk op de hoogte van de schorsing van de uitvoering van de dienstverleningsovereenkomst."; 5° een paragraaf 4 wordt ingevoegd, luidende: " § 4.De dienstaanbieder en de hoofddienstaanbieder stellen een lijst op van ongeldig verklaarde boordapparatuur die verband houdt met hun dienstverleningsovereenkomsten met de gebruikers, waaronder minstens de gebeurtenissen vermeld onder paragraaf 3, 1° tot en met 5°, en de schorsing van de dienstverleningsovereenkomst.

Zij werken die lijst bij en delen de bijgewerkte lijst minstens dagelijks mee aan de tolheffer.".

Art. 10.In artikel 13 van dezelfde ordonnantie worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragrafen 1, 2, 3, tweede lid en paragraaf 4 worden de woorden "elektronische registratievoorziening" telkens vervangen door het woord "boordapparatuur"; 2° in paragraaf 3 wordt het eerste lid vervangen als volgt: "De bestuurder ziet er tijdens elk gebruik van een weg op toe dat enkel één boordapparatuur die geschikt is voor gebruik in het tolgebied geactiveerd is en volgens de gegevens die de mens-machine-interface aangeeft, de afstand die het voertuig aflegt, registreert."; 3° in paragraaf 3 worden in het tweede lid de woorden "en de gebruiker ervan" vervangen door de woorden "en degene die deze gebruikt";4° in paragraaf 4 worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) in het eerste lid, wordt het woord "dienstverlener" vervangen door de woorden "dienstaanbieder of de hoofddienstaanbieder";b) in het eerste lid worden in de bepaling onder 1°, in de Nederlandse tekst de woorden "het niet meer voldoet" vervangen door de woorden "zij niet langer voldoet";c) in het derde lid, worden de woorden "de dienstverlener geeft" vervangen door de woorden "de dienstaanbieder en de hoofddienstaanbieder geven".

Art. 11.In artikel 18 van dezelfde ordonnantie worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° de woorden "houder van het voertuig" worden telkens vervangen door het woord "gebruiker";2° in het eerste lid worden de woorden "int de dienstverlener" vervangen door de woorden "innen de dienstaanbieder en de hoofddienstaanbieder";3° in de Nederlandse tekst worden in het eerste lid de woorden "tolheffende instantie" vervangen door het woord "tolheffer";4° in het tweede lid worden de woorden "De dienstverlener reikt" vervangen door de woorden "De dienstaanbieder en de hoofddienstaanbieder reiken".

Art. 12.In artikel 19 van dezelfde ordonnantie worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het eerste lid worden de woorden "aan de dienstverlener" vervangen door de woorden "aan de dienstaanbieder en de hoofddienstaanbieder";2° in het tweede lid worden de woorden "de dienstverlener" telkens vervangen door de woorden "de dienstaanbieder en de hoofddienstaanbieder" en wordt het woord "kan" vervangen door het woord "kunnen".

Art. 13.In artikel 20 van dezelfde ordonnantie worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in de Franse tekst wordt het woord "De" aan het begin van de eerste zin opgeheven;2° de woorden "de dienstverlener" worden telkens vervangen door de woorden "de dienstaanbieder en de hoofddienstaanbieder";3° in de Nederlandse tekst wordt het woord "tolheffende instantie" telkens vervangen door het woord "tolheffer";4° het woord "overeenkomst" wordt vervangen door het woord "dienstverleningsovereenkomst".

Art. 14.In artikel 26 van dezelfde ordonnantie, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 1, eerste lid, wordt de zin "Het proces-verbaal vermeldt minstens de overtreding alsook de elementen die moeten toelaten de houder of de bestuurder van het voertuig te identificeren." vervangen door de zin "Het proces-verbaal vermeldt minstens het bedrag van de administratieve boete, de aard, de datum en het uur van de gepleegde overtreding, de verwijzing naar de artikelen die werden miskend, de aanduiding en het adres van de ambtenaar bij wie informatie over de inbreuk en de boete kan worden bekomen en het administratief beroep dat kan worden ingesteld samen met de termijn, alsook de elementen die moeten toelaten de houder of de bestuurder van het voertuig te identificeren."; 2° in paragraaf 1, wordt het tweede lid vervangen als volgt: "Een afschrift van het in het eerste lid vermelde proces-verbaal wordt aan de houder van het voertuig of aan de bestuurder van het betrokken voertuig afgeleverd in de taal van het kentekenbewijs, indien dit beschikbaar is, en in ieder geval in een officiële taal van de lidstaat van inschrijving van het voertuig."; 3° in paragraaf 1, wordt het derde lid, opgeheven.

Art. 15.In artikel 29, § 2, van dezelfde ordonnantie, ingevoegd bij de ordonnantie van 15 december 2017 tot wijziging van het tarief van de boetes in het kader van de kilometerheffing, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° de woorden "de dienstverlener" worden telkens vervangen door de woorden "de dienstaanbieder of de hoofddienstaanbieder";2° de woorden "elektronische registratievoorziening" worden telkens vervangen door het woord "boordapparatuur";3° het woord "boorddocumenten" wordt vervangen door het woord "voertuigdocumenten".

Art. 16.In het opschrift van Hoofdstuk IV, worden de woorden "de dienstverlener" vervangen door de woorden "de dienstaanbieder en de hoofddienstaanbieder".

Art. 17.In artikel 34 van dezelfde ordonnantie worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in de Nederlandse tekst worden in paragraaf 1 de woorden "tolheffende instantie" telkens vervangen door het woord "tolheffer";2° in paragraaf 1 worden de woorden "de toelating te hebben gekregen" in de eerste paragraaf vervangen door de woorden "geaccrediteerd te zijn, met uitzondering van de hoofddienstaanbieder";3° paragraaf 2 wordt vervangen als volgt: " § 2.De tolheffer verleent, zonder onderscheid, de accreditatie, vermeld in paragraaf 1, aan de juridische entiteiten die de volgende drie voorwaarden vervullen: 1° hetzij, indien zij in België gevestigd zijn, door Viapass geregistreerd zijn overeenkomstig artikel 19, § 3, 1°, van het samenwerkingsakkoord van 31 januari 2014, hetzij, in een andere lidstaat van de Europese Economische Ruimte geregistreerd zijn;2° de accreditatieprocedure succesvol hebben doorlopen;3° met de tolheffer een overeenkomst hebben afgesloten die de algemene voorwaarden bevat, zoals bepaald in de tolgebiedsverklaring met betrekking tot de wegen die behoren tot het tolgebied van de tolheffer. De tolgebiedsverklaring bevat in ieder geval de rechten en verplichtingen van de dienstaanbieder, vermeld in de artikelen 12, 13, § 4, 18, 19, 20, 36, 37 en 38.".

Art. 18.In artikel 35 van dezelfde ordonnantie worden de woorden "single service provider" vervangen door het woord "hoofddienstaanbieder".

Art. 19.In artikel 36 van dezelfde ordonnantie worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° het woord "houder" wordt telkens vervangen door het woord "gebruiker";2° in paragraaf 1, eerste lid, worden de woorden "de dienstverlener" vervangen door de woorden "de dienstaanbieder en de hoofddienstaanbieder";3° in de Nederlandse tekst wordt in paragraaf 1, eerste lid, het woord "verstrekt" vervangen door het woord "verstrekken";4° in paragraaf 1 worden de bepalingen onder 1° en 2° vervangen als volgt: "1° het verschaffen aan de gebruiker van boordapparatuur, die dient te beantwoorden aan de vereisten van de Europese verordeningen genomen in uitvoering van de EETS-richtlijn, evenals de gebruiksaanwijzing ervan. De dienstaanbieder kan voor het gebruik van boordapparatuur van de gebruiker een waarborg verlangen die in redelijke verhouding staat tot de kostprijs van de boordapparatuur. De hoofddienstaanbieder is verplicht om die waarborg te eisen; 2° instaan voor het verzenden en ontvangen van een draadloos overgebracht signaal vanuit de boordapparatuur, die alle gegevens bevat die vereist zijn voor het vaststellen van de verschuldigde kilometerheffing."; 5° in paragraaf 1, eerste lid wordt de bepaling onder 4°, vervangen als volgt: "4° de verzending aan de tolheffer van de tolmelding, vermeld in artikel 38";6° in de Nederlandse tekst worden in paragraaf 1, eerste lid, in de bepaling onder 5°, de woorden "tolheffende instantie" vervangen door het woord "tolheffer";7° in paragraaf 1, eerste lid, in de bepaling onder 6°, b) en c), worden de woorden "de dienstverlener" vervangen door de woorden "de dienstaanbieder en de hoofddienstaanbieder";8° in paragraaf 1, tweede lid, worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) de woorden "de dienstverlener" worden vervangen door de woorden "de dienstaanbieder en de hoofddienstaanbieder";b) het woord "verzendt" wordt vervangen door het woord "verzenden";9° in paragraaf 2, eerste lid, worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) de woorden "de dienstverlener" worden telkens vervangen door de woorden "de dienstaanbieder en de hoofddienstaanbieder";b) de woorden "elektronische registratievoorziening" worden vervangen door het woord "boordapparatuur";c) het woord "terugstort" wordt vervangen door het woord "terugbetalen";10° in paragraaf 2, tweede lid, wordt het woord "trekkend" ingevoegd tussen de woorden "het kenteken van het" en het woord "motorvoertuig".

Art. 20.Artikel 37 van dezelfde ordonnantie wordt vervangen door wat volgt: "De dienstaanbieder en de hoofddienstaanbieder berekenen de kilometerheffing op basis van de gegevens die door de boordapparatuur worden verschaft, innen de verschuldigde heffing en storten deze door aan de tolheffer.".

Art. 21.Artikel 38 van dezelfde ordonnantie wordt vervangen als volgt: "De dienstaanbieder en de hoofddienstaanbieder sturen dagelijks een elektronische tolmelding aan de tolheffer.

De dagelijkse tolmeldingsplicht geldt ook in die gevallen waarin voor een voertuig geen kilometers werden geregistreerd.".

HOOFDSTUK 4. - Slotbepaling

Art. 22.Deze ordonnantie treedt in werking op 1 juli 2025.

In afwijking van het eerste lid, treden artikelen 3 en 9, 3°, in werking op de dag van de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad van deze ordonnantie.

In afwijking van het eerste lid, treden artikelen 6 en 7 in werking op 1 juli 2024.

Kondigen deze ordonnantie af, bevelen dat ze in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 16 mei 2024.

De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Territoriale Ontwikkeling en Stadsvernieuwing, Toerisme, de promotie van het Imago van Brussel en Biculturele zaken van gewestelijk belang, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid, E. VAN DEN BRANDT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Klimaattransitie, Leefmilieu, Energie en Participatieve Democratie, A. MARON De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Financiën, Begroting, Openbaar Ambt, de Promotie van Meertaligheid en van het Imago van Brussel, S. GATZ De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Werk en Beroepsopleiding, Digitalisering en de Plaatselijke Besturen, B. CLERFAYT _______ Nota (1) Documenten van het Parlement: Gewone zitting 2023-2024 A-871/1 Ontwerp van ordonnantie A-871/2 Verslag Integraal verslag: Bespreking: vergadering van donderdag van 2 mei 2024 Aanneming: vergadering van vrijdag 3 mei 2024


^