gepubliceerd op 30 september 2008
Ordonnantie tot bevordering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen in de Brusselse bedrijven
4 SEPTEMBER 2008. - Ordonnantie tot bevordering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen in de Brusselse bedrijven (1)
Artikel 1.Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 39 van de Grondwet. HOOFDSTUK 1. - Definities
Art. 2.Voor de toepassing van deze ordonnantie wordt verstaan onder : 1° Maatschappelijk verantwoord ondernemen : het proces waarbij bedrijven streven naar verbetering van de kwaliteit door op vrijwillige, systematische en coherente wijze economische, milieu- en sociale overwegingen op te nemen in de gehele bedrijfsvoering, in overleg met hun stakeholders;2° « Brussels Label » : het label dat door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering wordt toegekend aan een bedrijf dat maatschappelijk verantwoord onderneemt en waardoor het de consument inlicht over de eigenschappen die specifi ek zijn voor het bedrijf;3° Comité : het labelcomité voor maatschappelijk verantwoord ondernemen dat via deze ordonnantie opgericht wordt;4° Bedrijf : de bedrijven en de publiekrechtelijke of privaatrechtelijke instellingen, de filialen, de bedrijfsruimtes van Belgische of buitenlandse natuurlijke personen of van bedrijven naar Belgisch of buitenlands recht die een maatschappelijke of exploitatiezetel op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest hebben;5° Bedrijfsruimte : entiteit die overeenstemt met een plaats die door een bedrijf gebruikt wordt alsook met alle voorzieningen, elke infrastructuur en alle materiaal op die plaats, en waar dat bedrijf een beheersverantwoordelijkheid heeft inzake activiteiten, producten of diensten;6° Regering : de Brusselse Hoofdstedelijke Regering. HOOFDSTUK 2. - Toepassingsgebied
Art. 3.Deze ordonnantie is van toepassing op alle bedrijven met een maatschappelijke of exploitatiezetel in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en die op het grondgebied ervan goederen produceren of diensten leveren. HOOFDSTUK 3. - Invoering van een « Brussels Label », toekenningscriteria en -procedure
Art. 4.§ 1. Er wordt een label, genaamd « Brussels Label », ingevoerd dat de bedrijven kunnen gebruiken voor hun promotie. Het « Brussels Label » wordt toegekend door de Regering, op advies van het comité. § 2. De voorwaarden voor de toekenning van het « Brussels Label » en de verschillende niveaus ervan worden bepaald bij een in de Regering overlegd besluit, rekening houdend met de grootte van het bedrijf.
Die toekenningsvoorwaarden impliceren op zijn minst dat niet alleen de vigerende wetten en regelgevingen worden nageleefd, maar ook dat de volgende criteria in acht worden genomen : 1° het bedrijf moet minstens één bedrijfsruimte in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest hebben;2° het bedrijf stapt vrijwillig in een proces van maatschappelijk verantwoord ondernemen via de volgende onderdelen, die cumulatief en evolutief zijn : A.Het economische onderdeel betekent dat het management processen op het vlak van kwaliteit, transparantie en gezondheid en veiligheid invoert die aangepast zijn aan het bedrijf : Het subonderdeel « Kwaliteit » van het bedrijf betekent dat dit laatste zich ertoe verbindt om zijn intern managementbeleid in te bedden in een continu verbeteringsproces via doelstellingen, analyses, opleidingen en duidelijke communicatie met alle bedrijfsactoren; die communicatie heeft zowel betrekking op het proces en de algemene doelstellingen als op de acties die gevoerd worden om die doelstellingen te halen en op de termijnen die daartoe vastgesteld zijn.
Het subonderdeel « Transparantie » betekent dat het bedrijf : - niet veroordeeld is wegens het niet naleven van de sociale wetgeving, met inbegrip van het verbod op zwartwerk; - een constructieve dialoog voert met de overheid, de afgevaardigden van de werknemers of, in voorkomend geval, de werknemers zelf, en zulks via een gestructureerd sociaal overleg.
Het subonderdeel « Gezondheid en Veiligheid » vereist dat het bedrijf dat een plan heeft aangenomen ter voorkoming van de risico's die inherent zijn aan het bedrijf en dat toegesneden is op de activiteit en de grootte van het bedrijf, een soortgelijk initiatief neemt naar de onderaannemers toe.
B. Het sociale onderdeel bevat twee delen die het bedrijf al dan niet kan cumuleren : - Het onderdeel « Gelijkheid » betekent dat het bedrijf een managementbeleid voert dat gericht is op beroepsgelijkheid in de ruime zin - onder meer de gelijke behandeling van mannen en vrouwen, gehandicapten en personen van allerlei sociaaleconomische origine - in het Brussels Gewest, te weten een beleid inzake aanwerving en interne promotie dat rekening houdt met de sociaaleconomische omgeving van het bedrijf. Dat gelijkheidsbeleid kan onder meer leiden tot het verkrijgen van het diversiteitslabel zoals bepaald bij de ordonnantie van... betreffende de strijd tegen discriminatie en de gelijke behandeling op het vlak van de tewerkstelling.
Dat beleid kan ook tot uiting komen in een aanwervingsbeleid in de gewestelijke of lokale instellingen, waarbij minstens 10 % van de vacante betrekkingen ingevuld wordt door werkzoekenden uit wijken waar het werkloosheidspercentage van de bevolking gelijk is aan of hoger dan het gewestelijke gemiddelde zoals bepaald bij de ordonnantie van... ter bevordering van diversiteit en ter bestrijding van discriminatie in het Brussels Gewestelijk Openbaar Ambt en bij de ordonnantie van... ertoe strekkende een diversiteitsbeleid te bewerkstelligen in het Brussels ambtenarenapparaat. - Het bedrijf kan zich tevens beroepen op zijn positieve acties voor laaggeschoolde werkzoekenden die concreet gestalte hebben gekregen in partnerschapsovereenkomsten in het kader van acties voor socioprofessionele inschakeling met door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest erkende instellingen.
Het gaat over de werkloze werkzoekenden van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest die bij het begin van de activiteit geen getuigschrift van hoger secundair onderwijs of een gelijkwaardig diploma hebben en niet in aanmerking komen voor vacatures op de arbeidsmarkt omdat ze laag of niet geschoold zijn, sociaal achtergesteld zijn of gediscrimineerd worden.
Het gaat onder meer over de acties voor socioprofessionele inschakeling zoals beroepsopleidingen, beroepsopleidingen door alternerend leren en werken, beroepsopleidingen op de werkvloer, vooropleidingen en preselecties, die tot duurzame aanwervingen in het bedrijf leiden.
Die acties worden gevoerd met naleving van de desbetreffende bepalingen en procedures en worden vertaald in een partnerschapsovereenkomst die minstens door het Gewest wordt bekrachtigd.
C. Het milieu-onderdeel betekent dat het bedrijf zijn energie- en milieuprestaties geleidelijk tracht te verbeteren en zich ertoe verbindt een milieumanagementsysteem in te voeren met naleving van de procedure voor de toekenning van het « ecodynamische onderneming » label van het BIM. § 3. Voor het label komen alleen de bedrijven in aanmerking die : - binnen de gestelde termijn een volledig prospectief rapport en een volledig kandidatuurdossier hebben ingediend, dat het volgende bevat : - een behoorlijk ingevuld standaardaanvraagformulier; - en de antwoorden op een vragenlijst over de door het bestek opgelegde criteria. Al die documenten worden opgesteld door de Regering ter uitvoering van deze ordonnantie; - in orde zijn met de vigerende wetgeving op het moment van de indiening van hun kandidatuurdossier. § 4. De bedrijven kunnen op vrijwillige basis en gratis toetreden tot de regeling van het « Brussels Label ». De voorafgaande fase van de aanvraag houdt geenszins een verbintenis voor het bedrijf in. Die fase van de procedure is volledig vertrouwelijk en mag niet langer duren dan een periode van twee jaar, waarin het bedrijf zijn kandidatuurdossier vervolledigt. Indien de voorafgaande fase in het kader van de toekenning van het label niet tot een goed einde wordt gebracht, mag het comité er geen ruchtbaarheid aan geven. § 5. De aanvraag om het label te verkrijgen of te verlengen wordt gezonden aan het comité. De procedure die moet worden gevolgd om het label te verkrijgen of te verlengen, wordt vastgesteld bij een in de Regering overlegd besluit. Het label wordt toegekend of verlengd voor een maximumduur van drie jaar, die kan worden vernieuwd.
Voor de controle en de toepassing van de conformiteitscriteria gesteld in artikel 3, § 2, van deze ordonnantie, voorziet de toekenningsprocedure minimum in : - een bezoek aan de bedrijfsruimte die een label kan krijgen; - een controle volgens de door de Regering bepaalde regels. § 6. Er wordt een labelcomité opgericht. De leden van het comité worden benoemd voor een termijn van vijf jaar, die kan worden verlengd. De Regering wijst de voorzitter en de ondervoorzitter van het comité aan. Het comité stelt zijn huishoudelijk reglement op.
Het comité is, overeenkomstig een in de Regering overlegd besluit, samengesteld uit afgevaardigden van de betrokken gewestelijke en federale besturen, van organisaties voor de bescherming van de verbruikers en het leefmilieu, uit afgevaardigden van de academische wereld en van de werknemers en werkgevers.
Het comité brengt, op basis van elementen verzameld in het kader van de in § 5 van dit artikel vermelde procedure, advies uit binnen drie maanden na de indiening van het kandidatuurdossier. Om zijn advies uit te brengen, gaat het Comité, naar gelang van de grootte van het bedrijf en zijn activiteiten, na of het voldoet aan de voor elk onderdeel gestelde voorwaarden. Het sociaal onderdeel wordt geacht van rechtswege te zijn verworven als het bedrijf het diversiteitslabel heeft gekregen, zoals bepaald bij de ordonnantie van... betreffende de strijd tegen discriminatie en de gelijke behandeling op het vlak van de tewerkstelling. Het milieuonderdeel wordt geacht van rechtswege te zijn verworven als het bedrijf het « ecodynamische onderneming » label van het BIM heeft verkregen.
Dat advies gaat zowel over de toekenning van het label als over het niveau ervan. Het advies houdt rekening met de toekenning van een of meer andere bestaande labels. § 7. De Regering dient elke beslissing die van het advies van het comité afwijkt, met redenen te omkleden.
Indien het advies gunstig is, wordt de overeenkomst of- fi cieel door de ondertekening van een contract tussen de overheden en het bedrijf, met daarin alle verbintenissen, fasen en termijnen om het doel te bereiken, alsook de middelen die het Gewest daartoe ter beschikking stelt.
Dat contract bevat : - een economische, sociale en ecologische analyse van de regelgevende en organisatorische aspecten en de gevolgen van de activiteiten van de kandidaat-bedrijfsruimte; - een actieprogramma dat de uit de analyse afgeleide werkdoelstellingen preciseert, alsook de regels voor het uitvoeren van de geselecteerde acties.
Indien binnen drie maanden geen advies wordt uitgebracht, wordt de aanvraag ontvankelijk verklaard. § 8. Een in de Regering overlegd besluit bepaalt de voorwaarden voor het gebruik van het label, het pictogram, de kleuren en afmetingen van het pictogram en de plaats waar het moet worden aangebracht. § 9. De Regering doet uitspraak, op basis van het advies van het comité of van klachten van een bedrijf, een organisatie of een betrokken persoon, over het gebruik van het label. HOOFDSTUK 4. - Promotie van het label en steun van de overheid
Art. 5.De Regering zorgt voor de promotie van het label bij de Brusselse bedrijven en de bevolking en coördineert de collectieve promotie van de bedrijven met een label.
De Regering stelt stimulerende maatregelen vast voor de bedrijven die in het labelproces stappen. Die maatregelen kunnen onder meer bestaan in een mogelijkheid voor de bedrijven die in het labelproces stappen in het kader van deze ordonnantie, om steun bij aanwerving te krijgen voor een specifi ek project, overeenkomstig artikel 10, § 2, van de organieke ordonnantie van 13 december 2007 betreffende de steun ter bevordering van de economische expansie.
De Regering zorgt, door middel van de verwezenlijking van een internetsite over de bevordering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen door de bedrijven in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de jaarlijkse publicatie van een activiteitenverslag van de bedrijven met een label en het jaarlijks organiseren van een plechtigheid tijdens welke de labels worden uitgereikt, ervoor dat de bevolking, met name de werknemers, de verbruikers en de bedrijven, wordt ingelicht over de rol en de aard van het label, over de rol van de consument bij de bevordering van een maatschappelijk verantwoorde productie.
De Regering zorgt voor de invoering, de bevordering en het onderhoud van een netwerk van bedrijven met een label.
Art. 6.De Regering stelt over de toepassing van de ordonnantie jaarlijks een verslag voor in het Brussels Parlement, dat er een debat aan wijdt. HOOFDSTUK 5. - Controle
Art. 7.Als de Regering het label toekent of verlengt, legt zij de onderneming een controleprogramma op waarvan zij de inhoud bepaalt via een procedure van contractuele vastlegging die aangepast is aan de grootte van de bedrijfsruimte die een label kan krijgen.
Die controle omvat minimum : de aanstelling van een contactpersoon « Brussels Label » in het bedrijf, informatie voor de werknemersafgevaardigden en voor de werknemers in de zeer kleine ondernemingen, het opstellen van een jaarlijks voortgangsrapport en de indicatoren die erin moeten staan. HOOFDSTUK 6. - Intrekking
Art. 8.§ 1. Als blijkt dat het label wordt gebruikt zonder dat de voorwaarden gesteld in artikel 4 zijn vervuld of als het bedrijf de controle belet, kan de Regering na een voorafgaande overlegfase de vergunning om het « Brussels Label » te gebruiken intrekken. Vanaf de dertigste dag na de bekendmaking van de beslissing, mag de houder van het « Brussels Label » het niet meer gebruiken. § 2. De benaming van het bedrijf dat onwettig gelabeld is, wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en via elk medium waarmee informatie op grote schaal kan worden verspreid. § 3. Het label van een gelabelde bedrijfsruimte wordt van rechtswege ingetrokken als een bedrijf niets doet aan een vastgestelde inbreuk op de regelgeving.
Kondigen deze ordonnantie af, bevelen dat ze in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 4 september 2008.
De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen, Stadsvernieuwing, Huisvesting, Openbare Netheid en Ontwikkelingssamenwerking, Ch. PICQUE De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Financiën, Begroting, Openbaar Ambt en Externe Betrekkingen, G. VANHENGEL De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Tewerkstelling, Economie, Wetenschappelijk Onderzoek, Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp, B. CEREXHE De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit en Openbare Werken, P. SMET De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Leefmilieu, Energie en Waterbeleid, Mevr. E. HUYTEBROECK _______ Nota (1) Gewone zitting 2006-2007. Documenten van het Parlement. - Voorstel van ordonnantie, A-370/1.
Gewone zitting 2007-2008.
Documenten van het Parlement. - Verslag, A-370/2.
Integraal verslag. - Bespreking. Vergadering van donderdag 17 juli 2008. - Aanneming.Vergadering van vrijdag 18 juli 2008.