gepubliceerd op 01 februari 2022
Algemene Administratie van de Fiscaliteit. - Bericht tot vaststelling van een model van attest nr. 281.83 dat toelaat de vereiste bewijzen te leveren inzake de belastingvermindering voor de verwerving van nieuwe aandelen van ondernemingen die hun o I. ALGEMEEN Om kleine vennootschappen te ondersteunen die hun omzet ingevolge de tweede golf van(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN
Algemene Administratie van de Fiscaliteit. - Bericht tot vaststelling van een model van attest nr. 281.83 dat toelaat de vereiste bewijzen te leveren inzake de belastingvermindering voor de verwerving van nieuwe aandelen van ondernemingen die hun omzet ingevolge de COVID-19-pandemie sterk hebben zien dalen (de belastingvermindering tweede tax shelter `COVID-19'), overeenkomstig art. 12, § 10, van de wet van 02.04.2021 houdende tijdelijke ondersteuningsmaatregelen ten gevolge van de COVID-19-pandemie (BS 13.04.2021) en het koninklijk besluit van 06.06.2021 houdende uitvoering van art. 12, § 10, W 02.04.2021 (BS 14.06.2021, ed. 1) I. ALGEMEEN Om kleine vennootschappen te ondersteunen die hun omzet ingevolge de tweede golf van de COVID-19-pandemie sterk hebben zien dalen en daardoor nood hebben aan bijkomende financiële middelen, heeft de regering een maatregel genomen die belastingplichtigen moet aanmoedigen om in te schrijven op kapitaalverhogingen van dergelijke vennootschappen. Het gaat om een tijdelijke maatregel (kapitaalverhogingen van 01.01.2021 tot 31.08.2021).
Deze maatregel is bijna identiek aan de eerste tax shelter COVID-19, ingevoerd tijdens de eerste golf (1). (1) Ingevoerd door art.15 van de wet van 15.07.2020 houdende diverse dringende fiscale bepalingen ten gevolge van de COVID-19-pandemie (CORONA III) (W 15.07.2021, BS 23.07.2020).
Voor meer informatie over de te respecteren voorwaarden, wordt verwezen naar de circulaire en haar addenda (2) die de FOD Financiën op de databank Fisconetplus heeft gepubliceerd (www.fisconetplus.be). (2) Circulaire 2020/C/140 van 16.11.2020 over de belastingvermindering tax shelter `COVID-19' voor ondernemingen die hun omzet sterk hebben zien dalen en haar addenda van 23.07.2021.
Om de belastingvermindering te kunnen krijgen (en behouden), moeten de inschrijvers attesten ter beschikking houden van de administratie.
Het koninklijk besluit van 06.06.2021 (3) bepaalt de manier waarop de vereiste attesten moeten worden opgesteld door de kleine vennootschap. (3) Koninklijk besluit van 06.06.2021 houdende uitvoering van artikel 12, § 10, van de wet van 02.04.2021 houdende tijdelijke ondersteuningsmaatregelen ten gevolge van de COVID-19-pandemie en betreffende de belastingvermindering voor de verwerving van nieuwe aandelen van ondernemingen die hun omzet ingevolge de COVID-19-pandemie sterk hebben zien dalen (BS 14.06.2021, ed. 1).
Een afschrift van deze attesten moet door de vennootschap die de aandelen uitgeeft langs elektronische weg aan de administratie worden bezorgd.
II. OP TE STELLEN ATTESTEN De vennootschap moet volgende attesten opstellen voor de inschrijver, met een afschrift voor de administratie: 1. een attest voor het jaar van verwerving van de aandelen 2.een attest voor elk van de vijf jaren volgend op het jaar van verwerving 3. een attest voor het jaar waarvoor een gedeeltelijke terugname van de belastingvermindering moet gebeuren II.1. Het attest op te stellen voor het jaar van verwerving van de aandelen van de vennootschap en te bezorgen aan de inschrijver, moet: - bevestigen dat de vennootschap waarin wordt geïnvesteerd voldoet aan de voorwaarden opgenomen in artikel 12, §§ 1 en 2, van de wet van 02.04.2021 houdende tijdelijke ondersteuningsmaatregelen ten gevolge van de COVID-19-pandemie (BS 13.04.2021). Het betreft 11 voorwaarden eigen aan de vennootschap, bijvoorbeeld met betrekking tot de daling van de omzet of de aard van haar activiteit, evenals de volgende voorwaarden: a. de investering moet betrekking hebben op nieuwe aandelen;b. op naam;c. verworven met inbrengen in geld;zijn uitgesloten, de inbrengen in natura evenals een quasi-inbreng als bedoeld in artikel 7:8 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen; d. die een fractie vertegenwoordigen van het kapitaal van een in artikel 12, § 2, eerste lid, van voormelde wet van 02.04.2021 bedoelde vennootschap (voldoen aan 11 voorwaarden eigen aan de vennootschap); e. waarop de belastingplichtige rechtstreeks heeft ingeschreven naar aanleiding van een kapitaalverhoging tussen 01.01.2021 en 31.08.2021; f. die volledig zijn volstort (volledig betaald) door de inschrijver uiterlijk op 31.08.2021. - het volgende vermelden: O ofwel de omzet van de vennootschap voor de periode van 02.11.2020 tot 31.12.2020 en de omzet voor de periode van 02.11.2019 tot 31.12.2019 O ofwel, ingeval de vennootschap werd opgericht na 02.11.2019, anders dan in het kader van een fusie of een splitsing van vennootschappen, zowel de gerealiseerde omzet voor de periode van 02.11.2020 tot 31.12.2020 als de in het financieel plan vooropgestelde omzet voor dezelfde periode. - het bedrag vermelden waarop werd ingeschreven door de inschrijver; - het bedrag vermelden dat recht kan geven op de belastingvermindering (4). Dit betekent dat bovenop de hiervoor vermelde voorwaarden ook de hierna vermelde voorwaarden moeten worden gerespecteerd: (4) Het totale bedrag waarop de investeerder heeft ingeschreven komt immers niet noodzakelijk volledig in aanmerking voor de belastingvermindering.Zie bijvoorbeeld de maximale vertegenwoordiging van 30% van het kapitaal van de vennootschap besproken onder punt `1.' hierna. 1. de vertegenwoordiging van het kapitaal van de vennootschap mag niet meer bedragen dan 30%.In geval van overschrijding geven de betalingen waardoor de vertegenwoordiging van 30% wordt overschreden, geen recht op de belastingvermindering. Het op het attest te vermelden bedrag waarop wordt ingeschreven, verschilt dan van het bedrag dat recht kan geven op de belastingvermindering.
De berekening van die vertegenwoordiging van 30% moet gebeuren op basis van het aantal aandelen die het kapitaal vertegenwoordigen en in functie van de toestand na de kapitaalverhoging.
Voorbeeld: Vennootschap opgericht in 2014 met 20.000 euro kapitaal bestaande uit 20 aandelen aan 1.000 euro: - 10.000 euro = 10 aandelen in het bezit van A (vertegenwoordiging van 50%); - 2.000 euro = 2 aandelen in het bezit van B (vertegenwoordiging van 10%); - 8.000 euro = 8 aandelen in het bezit van C, zaakvoerder (vertegenwoordiging van 40%).
Kapitaalverhoging in juli 2021 in het kader van de tweede tax shelter COVID-19. Uitgifte van 80 bijkomende aandelen aan 1.000 euro: - A schrijft in op 30 bijkomende aandelen (30.000 euro): vertegenwoordiging van 40% na de kapitaalverhoging; - B schrijft in op 43 bijkomende aandelen (43.000 euro): vertegenwoordiging van 45% na de kapitaalverhoging; - C (zaakvoerder) schijft in op 7 bijkomende aandelen (7.000 euro): vertegenwoordiging van 15% na de kapitaalverhoging.
Na de kapitaalverhoging zijn er 100 aandelen. Gelet op de maximale vertegenwoordiging van 30%, geven maximum 30 aandelen per persoon recht op de belastingvermindering.
Situatie van A: A bezit na de kapitaalverhoging 40 aandelen. Maximum 30 aandelen kunnen recht geven op de belastingvermindering. A had reeds 10 aandelen in het bezit, zodat 20 aandelen (van de 30 aandelen waarop A naar aanleiding van de kapitaalverhoging inschreef), in aanmerking komen voor de belastingvermindering: 20 aandelen x 1.000 euro = 20.000 euro.
Op het attest te vermelden bedrag waarop werd ingeschreven: . . . . . 30.000 euro Bedrag dat recht kan geven op de belastingvermindering : . . . . . 20.000 euro Situatie van B: B bezit na de kapitaalverhoging 45 aandelen. Maximum 30 aandelen kunnen recht geven op de belastingvermindering. B had reeds 2 aandelen in het bezit, zodat 28 aandelen (van de 43 aandelen waarop B naar aanleiding van de kapitaalverhoging inschreef), in aanmerking komen voor de belastingvermindering: 28 aandelen x 1.000 euro = 28.000 euro.
Op het attest te vermelden bedrag waarop werd ingeschreven: . . . . . 43.000 euro Bedrag dat recht kan geven op de belastingvermindering: . . . . . 28.000 euro Situatie van C: C bezit na de kapitaalverhoging 15 aandelen. Maximum 30 aandelen kunnen recht geven op de belastingvermindering, zodat de 7 aandelen waarop C naar aanleiding van de kapitaalverhoging inschreef, in aanmerking komen voor de belastingvermindering: 7 aandelen x 1.000 euro = 7.000 euro.
Op het attest te vermelden bedrag waarop werd ingeschreven: . . . . . 7.000 euro Bedrag dat recht kan geven op de belastingvermindering: . . . . . 7.000 euro 2. de belastingvermindering tax shelter COVID-19 is ook niet van toepassing op de betalingen voor het verwerven van aandelen van een vennootschap die rechtstreeks of onrechtstreeks worden gefinancierd met een afname van een vordering op die vennootschap of met een schuld aan die vennootschap.Voor dergelijke bedragen mag dus geen attest worden opgesteld. 3. de betalingen voor de betrokken aandelen, gedaan tussen 01.01.2021 en 31.08.2021, komen in aanmerking voor de belastingvermindering tot een bedrag van 100.000 euro per persoon.
Voorbeeld Een zaakvoerder investeert in het kader van de tweede tax shelter COVID-19 120.000 euro in zijn vennootschap.
Op het attest te vermelden bedrag waarop werd ingeschreven: . . . . . 120.000 euro Bedrag dat recht kan geven op de belastingvermindering: . . . . . 100.000 euro - bevestigen dat de inschrijver de aandelen in het belastbare tijdperk heeft aangeschaft en deze op het einde van dat belastbare tijdperk nog in zijn bezit heeft. Als de inschrijver de aandelen tijdens het belastbare tijdperk heeft overgedragen, mag er geen attest worden opgesteld en kan de belastingvermindering niet worden verleend.
II.2. Het attest op te stellen voor elk van de vijf jaren volgend op het jaar van verwerving van de aandelen moet bevestigen dat: - alle aandelen nog steeds in het bezit zijn van de inschrijver op 31 december van het belastbaar tijdperk - de vennootschap nog steeds voldoet aan de volgende 5 voorwaarden (voorzien in artikel 12, § 2, derde lid, van de voormelde wet van 02.04.2021): a. Zij is geen beleggings-, thesaurie- of financieringsvennootschap.b. Zij is geen vennootschap met als statutair hoofddoel of als voornaamste activiteit de oprichting, de verwerving, het beheer, de verbouwing, de verkoop of de verhuur van vastgoed voor eigen rekening of het bezit van deelnemingen in vennootschappen met een soortgelijk doel. Zijn eveneens uitgesloten, vennootschappen waarin onroerende goederen (of andere zakelijke rechten met betrekking tot dergelijke goederen) zijn ondergebracht waarvan een bedrijfsleider (natuurlijk persoon) die een opdracht als bestuurder, zaakvoerder, vereffenaar of gelijksoortige functies uitoefent (als bedoeld in artikel 32, eerste lid, 1°, WIB 92) of diens echtgenoot of niet-ontvoogde minderjarige kinderen, het gebruik hebben.
Een vennootschap die eigenaar is van een onroerend goed waarin de zaakvoerder (natuurlijk persoon) woont, is dus zonder meer uitgesloten. c. Zij is niet opgericht met het oog op het afsluiten van een management- of bestuurdersovereenkomst of is geen vennootschap die haar voornaamste bron van inkomsten haalt uit management- of bestuurdersovereenkomsten.d. Zij gebruikt de sommen ontvangen in het kader van de tax shelter COVID-19 niet voor: ? een uitkering van dividenden als bedoeld in artikel 18, WIB 92, met inbegrip van de uitkering van liquidatiereserves als bedoeld in de artikelen 184quater en 541, WIB 92 ? een kapitaalvermindering met inbegrip van een kapitaalvermindering als bedoeld in artikel 537,WIB 92 of enige andere vermindering of verdeling van het eigen vermogen ? de aankoop van aandelen ? het verstrekken van leningen. e. De vennootschap: ? houdt geen rechtstreekse deelneming aan in een vennootschap die gevestigd is in een Staat die is opgenomen op één van de lijsten waarnaar wordt verwezen in artikel 307, § 1/2, WIB 92, of een Staat die is opgenomen in de lijst in artikel 179, KB/WIB 92 ? doet geen betalingen aan vennootschappen die gevestigd zijn in één van de in het eerste streepje bedoelde Staten waarvan niet kan worden aangetoond dat ze werden verricht in het kader van werkelijke en oprechte verrichtingen die het gevolg zijn van rechtmatige financiële of economische behoeften en die samengenomen meer bedragen dan 100.000 euro per belastbaar tijdperk.
Als de inschrijver alle aandelen overdraagt binnen de 60 maanden na de aanschaffing ervan of als de vennootschap niet voldoet aan de 5 voormelde voorwaarden gedurende 60 maanden volgend op de volstorting van de aandelen, zal de belastingvermindering gedeeltelijk worden teruggenomen en mag het hier beschreven attest van type 2 niet worden opgesteld. In dat geval moet enkel het attest van type 3, beschreven onder titel II.3 hieronder, worden opgesteld.
Gedeeltelijke overdracht van de aandelen dit jaar of een vorig jaar Als de inschrijver een deel van zijn aandelen overdraagt binnen de 60 maanden na de aanschaffing ervan, moet de vennootschap op het attest van type 2 het aantal aandelen vermelden dat nog steeds in zijn bezit is op 31 december van het belastbaar tijdperk. Vanaf het jaar waarin de inschrijver een deel van zijn aandelen overdraagt, moet deze rubriek van het attest van type 2 voor elk jaar van de termijn van 5 jaar worden ingevuld, behalve uiteraard wanneer hij de rest van de aandelen tijdens deze termijn overdraagt.
Voor het jaar waarin de inschrijver een gedeelte van zijn aandelen heeft overgedragen, moet de vennootschap ook een attest van het type 3 opstellen, zoals beschreven onder titel II-3 hieronder, aangezien er een gedeeltelijke teruggave van de belastingvermindering moet gebeuren voor het deel van de aandelen dat werd overgedragen.
Voorbeeld Verwerving van 100 aandelen in augustus 2021.
Overdracht van 20 aandelen in 2023.
De 80 resterende aandelen blijven behouden tot het einde van de termijn van 5 jaar.
De vennootschap moet voor 2021 (jaar van de verwerving van de aandelen) een attest van het type 1 opstellen.
Voor het jaar 2022 moet zij enkel het eerste deel van het attest van het type 2, dat het behoud van alle aandelen attesteert, invullen (zie het modelattest hierna).
Voor het jaar 2023 moet zij: - op het attest van het type 2 het gedeelte met betrekking tot de gedeeltelijke overdracht van de aandelen invullen (zie modelattest hierna) - op het attest van het type 3 het gedeelte met betrekking tot de gedeeltelijke overdracht van de aandelen invullen (zie rubriek 3.2 van het modelattest hierna).
Voor de jaren 2024 tot 2026 moet de vennootschap elk jaar een attest van het type 2 invullen, door enkel het gedeelte met betrekking tot de gedeeltelijke overdracht in te vullen.
Overlijden van de inschrijver In geval van overlijden van de inschrijver, moet de vennootschap geen attest meer opstellen vanaf het belastbare tijdperk waarin de belastingplichtige is overleden.
II.3. Het attest op te stellen voor het jaar waarin een gedeeltelijke terugname van de belastingvermindering moet plaatsvinden Wanneer bepaalde voorwaarden niet worden gerespecteerd tijdens een termijn van 60 maanden, zal een belastingvermeerdering worden toegepast.
Deze vermeerdering komt overeen met een gedeeltelijke terugname van de voorheen verleende belastingvermindering.
De terugname gebeurt voor het jaar waarin de voorwaarden niet langer zijn vervuld. De terugname wordt berekend in functie van het aantal `ontbrekende volle maanden' vanaf de datum waarop de voorwaarde niet langer is vervuld tot het einde van de termijn van 60 maanden.
Concreet wordt, om het bedrag van de terugname te berekenen, het bedrag van de voorheen verleende belastingvermindering dus vermenigvuldigd met een breuk waarvan de teller gelijk is aan het aantal ontbrekende maanden en de noemer gelijk is aan 60.
Het attest moet dus het aantal nog niet verlopen volle maanden vermelden dat in aanmerking moet worden genomen voor de berekening van de terugname van de belastingvermindering.
Als de voorwaarden niet meer zijn vervuld na de betrokken termijn, is er geen probleem.
Een terugname van de belastingvermindering is momenteel mogelijk in twee gevallen.
A. De inschrijver behoudt zijn aandelen niet gedurende 60 maanden Als de inschrijver zijn nieuwe aandelen van de vennootschap overdraagt binnen de 60 maanden na de aanschaffing ervan, zal de belastingvermindering gedeeltelijk worden teruggenomen.
Voorbeeld Verwerving van 10 aandelen (aanschaffingswaarde 1.000 euro) van een kleine vennootschap op 06.08.2021 voor een bedrag van 10.000 euro.
De periode van 60 maanden begint dus op 07.08.2021 en eindigt op 06.08.2026.
Belastingvermindering (aanslagjaar 2022): 10.000 euro x 20% = 2.000 euro.
Overdracht van de aandelen op 04.10.2023.
Aantal resterende volle maanden (op het attest te vermelden): 34.
Onder `overdragen' moet ook worden verstaan, de sluiting van de vereffening van vennootschap waarin werd geïnvesteerd.
Wanneer de sluiting van de vereffening het gevolg is van de faillietverklaring van de vennootschap waarin werd geïnvesteerd, moet niet meer worden voldaan aan de voorwaarde van behoud van de investering vanaf het belastbare tijdperk waarin de sluiting van de vereffening ten gevolge van faillietverklaring heeft plaatsgevonden.
Gedeeltelijke overdracht van de aandelen Als de inschrijver een deel van zijn aandelen overdraagt binnen de 60 maanden na de aanschaffing ervan, moet de vennootschap op het attest van type 3 (rubriek 3.2 van het modelattest hierna) vermelden: - het aantal aandelen dat werd overgedragen; - het aantal `ontbrekende volle maanden' vanaf de datum van vervreemding tot het einde van de termijn van 60 maanden.
De vennootschap moet ook het gedeelte met betrekking tot de gedeeltelijke overdracht van de aandelen van het attest van type 2 invullen, zoals beschreven onder titel II.2 hiervoor, aangezien de andere aandelen werden behouden (zie modelattest hierna).
In het voorgaande voorbeeld: Overdracht van de helft van de aandelen op 04.10.2023.
Te vermelden op het attest van type 3, rubriek gedeeltelijke overdracht van de aandelen: - Aantal ontbrekende volle maanden: 34 - Aantal overgedragen aandelen: 5 Te vermelden op het attest van type 2, rubriek gedeeltelijke overdracht van de aandelen: - Aantal aandelen die nog in het bezit zijn: 5 Overlijden van de inschrijver In geval van overlijden van de aandeelhouder, stopt de verplichting tot behoud van de investering gedurende 60 maanden zonder sanctie. In dat geval is er dus, in tegenstelling tot bij de overdracht van de investering, geen belastingvermeerdering. Er moet geen attest meer worden opgesteld voor het jaar van overlijden en voor de volgende jaren.
B. De vennootschap voldoet niet aan bepaalde voorwaarden gedurende 60 maanden Van de voorwaarden waaraan de vennootschap moet voldoen, zijn er 5 voorwaarden die moeten worden voldaan gedurende 60 maanden volgend op de volstorting van de aandelen (zie titel II.2 hiervoor). Indien dit niet het geval is, zal de belastingvermindering gedeeltelijk worden teruggenomen.
Voorbeeld Volstorting van aandelen van een kleine vennootschap op 10.06.2021 voor een bedrag van 30.000 euro.
De termijn van 60 maanden begint dus op 11.06.2021 en eindigt op 10.06.2026.
Belastingvermindering (aanslagjaar 2022): 30.000 euro x 20% = 6.000 euro.
Op 15.03.2024 neemt de vennootschap een rechtstreekse deelneming in een vennootschap gevestigd in een fiscaal paradijs.
Aantal ontbrekende volle maanden te vermelden op het attest: 26.
III. TERMIJN VOOR HET OPSTELLEN VAN DE DOCUMENTEN De vennootschap moet de voormelde attesten aan de inschrijver bezorgen vóór 31 maart van het jaar dat volgt op het jaar van de aanschaffing van de volledig volstorte aandelen en van de 5 daaropvolgende jaren.
De vennootschap moet een afschrift langs elektronische weg aan de administratie bezorgen (zie hierna).
Voorbeeld: investering in nieuwe aandelen van een vennootschap die ha . . . . . ar omzet sterk heeft zien dalen. De aandelen zijn verworven naar aanleiding van een kapitaalverhoging uitgevoerd op 01.04.2021. De aandelen zijn op deze datum volledig volstort en alle voorwaarden zijn nageleefd.
De vennootschap moet de inschrijver: - vóór 31.03.2022 het attest van type 1 voor het jaar 2021 (jaar van verwerving) bezorgen; - vóór 31.03.2023 het attest van type 2 voor het jaar 2022 (eerste jaar van de behoudtermijn van 5 jaar) bezorgen; - zelfde principe voor de vier volgende jaren.
Als de inschrijver in het voorbeeld de aandelen in 2022 overdraagt, moet de vennootschap hem een attest van het type 3 bezorgen met het aantal nog niet verlopen maanden dat in aanmerking moet worden genomen voor de berekening van de terugname van de belastingvermindering. Dit attest moet zij hem bezorgen vóór 31.03.2023.
De inschrijver moet zijn exemplaar van de desbetreffende attesten ter beschikking van de administratie houden.
IV. OVERDRACHT VAN DE DOCUMENTEN AAN DE ADMINISTRATIE De vennootschap moet een afschrift van de voormelde attesten langs elektronische weg aan de administratie bezorgen.
Zij moet dit doen vóór 31 maart van het jaar dat volgt op het jaar van de verwerving van de volledig volstorte aandelen, en van de 5 daaropvolgende jaren.
Om deze verplichting na te komen, zijn er twee mogelijkheden: 1. Het attest 281.83 kan elektronisch worden verstuurd via de toepassing Belcotax-on-web: - hetzij via invoer van de gegevens online en verzending via internet - hetzij via aanmaak van een bestand offline en verzending via Internet.
Die toepassing is toegankelijk via het adres www.belcotaxonweb.be.
Een validatieprogramma is in de webtoepassing geïntegreerd. Er bestaat ook een niet geïntegreerde offline validatiemodule die kan worden gedownload via de website www.belcotaxonweb.be in de rubriek `Technische documentatie'.
De gegevens die via elektronische weg werden ingegeven, kunnen worden geraadpleegd, gewijzigd of verwijderd via internet.
De procedure voor de invoer van de gegevens via het scherm wordt toegelicht op de website www.belcotaxonweb.be in de rubriek `Hoe BOW gebruiken?'.
Er bestaat ook een brochure `Belcotax on web' met de technische beschrijving van de bestanden. Dit document kan worden gedownload van de website www.belcotaxonweb.be onder de rubriek `Technische documentatie'. 2. Deze attesten kunnen ook per e-mail worden verstuurd naar de volgende dienst: KMO Centrum Specifieke Materies - Team beheer bedrijfsvoorheffing kmo.bv.bru2.prp.pme@minfin.fed.be V. MODEL VAN ATTEST De administratie heeft een modelattest opgesteld, dat de uitreikers van de documenten mogen gebruiken. Dit model wordt hierna weergegeven.
VI. INWERKINGTREDING Het huidig bericht treedt in werking vanaf het aanslagjaar 2022.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld