gepubliceerd op 19 november 2015
Oproep tot kandidaten met het oog op de toewijzing van het mandaat van hoge ambtenaar voor het arrondissement Brussel Hoofdstad Deze oproep tot kandidaten is erop gericht het mandaat van hoge ambtenaar voor het arrondissement Brussel Hoofdstad t De hoge ambtenaar wordt aangesteld door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering op eensluidend advies(...)
BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST
Oproep tot kandidaten met het oog op de toewijzing van het mandaat van hoge ambtenaar voor het arrondissement Brussel Hoofdstad Deze oproep tot kandidaten is erop gericht het mandaat van hoge ambtenaar voor het arrondissement Brussel Hoofdstad toe te wijzen. Het mandaat van hoge ambtenaar is ingevoerd nadat de zesde staatshervorming het ambt van gouverneur van het administratief arrondissement Brussel Hoofstad had afgeschaft.
De hoge ambtenaar wordt aangesteld door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering op eensluidend advies van de Federale Regering. Indien het advies echter niet uitgebracht wordt binnen de 40 dagen na de voordracht tot benoeming, wordt het geacht gunstig te zijn.
De zesde staatshervorming heeft verder ook de Minister-President en de Regering van het Brussels Gewest belast met de uitoefening van bevoegdheden op het vlak van preventie en veiligheid. Om de uitoefening van die bevoegdheden te vergemakkelijken en de beleidsinitiatieven ter zake op een gecentraliseerde en coherente manier te beheren, heeft het Brussels Gewest via de ordonnantie van 28 mei 2015 (Belgisch Staatsblad, 10 juni 2015) een nieuwe ION opgericht, genaamd "Brussel Preventie & Veiligheid" (BPV). Die nieuwe instelling heeft als taak bijstand te verlenen aan de gewestelijke overheden die bevoegd zijn om de preventie- en veiligheidsopdrachten van de Brusselse agglomeratie te vervullen.
In dat verband zal de hoge ambtenaar samen met de leidend ambtenaar van "Brussel Preventie & Veiligheid", middels het akkoord van de Minister-President, interne werkingsprocedures opstellen om een optimale samenwerking te waarborgen tussen de verschillende diensten waarover zij de functionele leiding hebben.
Het statuut van hoge ambtenaar wordt geregeld door het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 12 november 2015 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de hoge ambtenaar bedoeld in artikel 48, derde lid, van de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse instellingen.
In toepassing van voormeld besluit dat verwijst naar boek IV van het besluit van 27 maart 2014 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de Brusselse ION's, gaat de Brusselse Hoofdstedelijke Regering over tot een openbare oproep tot kandidaten voor iedere betrekking die bij mandaat moet worden ingevuld, in dit geval de betrekking van hoge ambtenaar in rang A5.
De mandaten hebben een duur van 5 jaar.
Als mandaathouder wordt de hoge ambtenaar in de loop van de uitoefening van zijn mandaat geëvalueerd overeenkomstig de bepalingen die vastgelegd zijn door het voormelde besluit van 27 maart 2014 en de specifieke bepalingen in verband met zijn statuut die vastgelegd zijn in het tevens voormelde besluit van 12 november 2015.
De kandidaten voor de mandaatbetrekking van hoge ambtenaar moeten voldoen aan de algemene toelatingsvoorwaarden voor overheidsbetrekkingen (artikel 34 van het voormelde besluit) en over minstens één van de volgende professionele ervaringen beschikken: - minstens negen jaar anciënniteit in niveau A of equivalent niveau in de publieke sector; - minstens zes jaar leidinggevende ervaring. Onder leidinggevende ervaring wordt verstaan ervaring inzake het beheer in een overheidsdienst; - minstens vijf jaar expertise op het vlak van civiele veiligheid en noodplanning.
Elke kandidatuur bevat: - een uiteenzetting van de titels en ervaring die de kandidaat laat gelden om voor de betrekking te kandideren; - een motivatiebrief; - een beheersplan waarin bepaald wordt op welke manier de kandidaat de vooropgestelde doelstellingen, zoals die bepaald zijn conform artikel 464 van het voormelde besluit, tijdens de duur van het mandaat beoogt te verwezenlijken.
De functiebeschrijvingen, de omschrijving van de doeleinden, het gestandaardiseerd curriculum vitae en alle informatie over de procedure kunnen verkregen worden bij de Directie human resources van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel - Secretariaat van de selectiecommissies voor de mandaatfuncties in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest - 02.800.34.00 - grh.hrm@gob.brussels.
De kandidatuur dient op straffe van nietigheid bij aangetekend schrijven toegestuurd te worden binnen een termijn van 35 dagen. Deze termijn gaat in op de dag die volgt op de bekendmaking van deze vacature in het Belgisch Staatsblad.
De kandidaturen moeten onder dubbel gesloten omslag ter attentie van De Heer Rudi Vervoort, Minister-President van Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Hertogstraart 7-9, 1000 Brussel.
De kandidaten die in het licht van de voormelde criteria in aanmerking komen, worden uitgenodigd voor een gesprek met de bevoegde selectiecommissie.
Het gesprek omvat: - een bespreking van het beheersplan, met vraag- en antwoordronde; - een assessmentproef (rollenspel) met medewerking van een extern selectiekantoor.
De selectiecommissie formuleert voor elke kandidaat een gemotiveerd advies, rekening houdend met: - de functiebeschrijving en de mate waarin het profiel van de kandidaat en het resultaat van het gesprek (met inbegrip van de assessment) daarbij aansluiten; - de titels en de beroepservaring die de kandidaat kan voorleggen; - de motivatiebrief; - de afstemming van het beheersplan op de vooropgestelde doelstellingen en de voorstelling van het plan.
De selectiecommissie deelt de kandidaten na bespreking in hetzij bij groep A "geschikt", hetzij bij groep B "niet geschikt". In groep A worden de kandidaten gerangschikt.
De kandidaat die uit de "geschikte" kandidaten geselecteerd wordt voor het mandaat van hoge ambtenaar, wordt door de Regering bij besluit aangesteld.