gepubliceerd op 28 februari 2007
Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit Directe belastingen Bericht aan de instellingen die gemachtigd zijn kwijtschriften uit te reiken voor giften die de schenker van zijn totale belastbare netto-inkomen kan aftrekken O Bovendien, moeten ze een exemplaar van de kwijtschriften en een samenvattende opgave ervan bij de A(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN
Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit Directe belastingen Bericht aan de instellingen die gemachtigd zijn kwijtschriften uit te reiken voor giften die de schenker van zijn totale belastbare netto-inkomen kan aftrekken Om hun schenkers in staat te stellen de giften in geld van minstens 30 EUR per kalenderjaar af te trekken van het geheel van hun netto belastbaar inkomen, moeten de instellingen bedoeld in artikel 104, 3° tot 5°, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 hen kwijtschriften uitreiken.
Bovendien, moeten ze een exemplaar van de kwijtschriften en een samenvattende opgave ervan bij de Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit - sector directe belastingen indienen.
Voortaan wordt hen ook de mogelijkheid geboden om de nuttige gegevens via elektronische weg in plaats van op papier in te dienen.
Papieren procedure Een exemplaar van de kwijtschriften en de samenvattende opgave moeten binnen 2 maanden na het einde van ieder kalenderjaar aan het bevoegde documentatiecentrum - bedrijfsvoorheffing worden toegestuurd.
Naargelang de maatschappelijke zetel van de instelling gevestigd is in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, in het Vlaamse of in het Waalse Gewest, gaat het om het Documentatiecentrum - Bedrijfsvoorheffing : - te 1040 Brussel, Belliardstraat 45 (tel. : 02-287 13 11); - te 9470 Denderleeuw, Kruisstraat 28 (tel. : 053-64 04 00); - of te 7000 Mons, Centre administratif de l'Etat, Chemin de l'Inquiétude (tel. : 065-34 12 10).
De richtlijnen betreffende de voorstelling van de kwijtschriften en het opmaken van de opgave hebben het voorwerp gemaakt van een bericht verschenen in het Belgisch Staatsblad van 20 november 2003, Ed. 2, blz. 56099.
Informaticaprocedure De indiening van de nuttige gegevens via elektronische weg gebeurt in het systeem BELCOTAX. Overeenkomstig artikel 60 van het koninklijk besluit tot uitvoering van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 moeten de belanghebbende instellingen voorafgaandelijk een vergunning aanvragen bij de volgende dienst : Federale Overheidsdienst Financiën, Administratie van ondernemings- en inkomensfiscaliteit, Centrale diensten - Cel Giften, North Galaxy - Toren A - 14e verd., Koning Albert II-laan 33, bus 25, 1030 Brussel.
Tel. : 0257-630 92 en 0257-623 69.
De indiening van gegevens kan gebeuren : - via de toepassing Belcotax on web - hetzij invoer van de gegevens on-line en verzending via Internet; - hetzij aanmaak van een bestand off line en verzending via Internet; - verzending, per post of per drager, van een bestand op magnetische informatiedrager.
Een valideringsprogramma is in de webtoepassing geïntegreerd.
De gegevens die langs elektronische weg werden ingegeven kunnen worden geraadpleegd, gewijzigd of verwijderd via Internet.
De procedure voor de invoer van de gegevens via het scherm wordt in de toepassing zelf toegelicht.
Er bestaat ook een brochure « Belcotax on web » met de technische beschrijving van de bestanden en van het valideringsprogramma.
Ze kan worden gedownload van de Internetsite van de Administratie (www.belcotaxonweb.be) of schriftelijk, telefonisch of per e-mail worden besteld bij : Federale Overheidsdienst Financiën, Documentatiecentrum - Bedrijfsvoorheffing, van Brussel - sectie BELCOTAX, Belliardstraat 45 - 2e verdieping, 1040 Brussel. Tel. 02-287 13 11, e-mail : belcotax@minfin.fed.be De gegevens moeten ten laatste op 30 maart van ieder jaar dat het kalenderjaar waarin de giften werden gedaan opvolgt bij de Administratie toekomen.
Bij toezending per post of per drager, moeten de bestanden en het ontvangst- en controleborderel worden ingediend bij het hierboven vermelde Documentatiecentrum.
Opmerkingen 1. Bij gebruik van de informaticaprocedure is het indienen van een samenvattende opgave niet vereist.Deze zal door de Administratie op basis van de toegezonden fiches 281.71 worden opgesteld. 2. Een duidelijke identificatie van de schenkers is noodzakelijk, op gevaar af dat het overgemaakte bestand wordt geweigerd.3. De papieren procedure blijft voorlopig nog mogelijk.Indien men hierop een beroep doet voor sommige giften en voor andere op de informaticaprocedure, moet men bij de toezending van een exemplaar van de kwijtschriften en van de samenvattende opgave aan het bevoegde Documentatiecentrum - Bedrijfsvoorheffing hierop de aandacht vestigen en is het belangrijk zeer oplettend te zijn om dubbel gebruik te voorkomen. 4. Bij gebruik van de informaticaprocedure blijft de uitreiking van kwijtschriften aan de schenkers behouden en blijft de voorstelling van deze documenten onderworpen aan de richtlijnen opgenomen in het bericht gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 21 november 2003, ed.2, pagina 56099. (De pers wordt verzocht dit bericht over te nemen.)