Etaamb.openjustice.be
Vue multilingue de Mise En Compétition du --
← Retour vers "Service d'encadrement Personnel et organisation Mise en compétition dans la classe A3 de 6 emplois auxquels est attaché le titre de directeur à l'Administration générale de la trésorerie I. Objet Par application de l'article 47 de l'arrêté royal du 29 octobre 1971 (règlement organique) les empl(...)"
Service d'encadrement Personnel et organisation Mise en compétition dans la classe A3 de 6 emplois auxquels est attaché le titre de directeur à l'Administration générale de la trésorerie I. Objet Par application de l'article 47 de l'arrêté royal du 29 octobre 1971 (règlement organique) les empl(...) Stafdienst Personeel en organisatie Incompetitiestelling in de klasse A3 van 6 betrekkingen waaraan de titel van directeur is verbonden bij de Algemene administratie der thesaurie I. Onderwerp Bij toepassing van artikel 47 van het konin II. Toepasselijke reglementering De toekenning van deze betrekkingen wordt geregeld door : -h(...)
SERVICE PUBLIC FEDERAL FINANCES FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN
Service d'encadrement Stafdienst
Personnel et organisation Personeel en organisatie
Mise en compétition dans la classe A3 de 6 emplois auxquels est Incompetitiestelling in de klasse A3 van 6 betrekkingen waaraan de
attaché le titre de directeur à l'Administration générale de la titel van directeur is verbonden bij de Algemene administratie der
trésorerie thesaurie
I. Objet I. Onderwerp
Par application de l'article 47 de l'arrêté royal du 29 octobre 1971 Bij toepassing van artikel 47 van het koninklijk besluit van 29
(règlement organique) les emplois vacants, auxquels est attaché le oktober 1971 (organiek reglement) worden vacante betrekkingen waaraan
titre de directeur sont mis en compétition, à la date du 1er juin 2007 de titel van directeur is verbonden, in competitie gesteld, op datum
: van 1 juni 2007.
II. Réglementation applicable II. Toepasselijke reglementering
L'attribution de ces emplois est réglée par : De toekenning van deze betrekkingen wordt geregeld door :
-l'arrêté royal du 2 octobre 1937 portant le statut des agents de -het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van
l'Etat; het rijkspersoneel;
- l'arrêté royal du 7 août 1939 organisant l'évaluation et la carrière - het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie
des agents de l'Etat; en de loopbaan van het rijkspersoneel;
- l'arrêté royal du 29 octobre 1971 fixant le règlement organique du - het koninklijk besluit van 29 oktober 1971 tot vaststelling van het
SPF Finances ainsi que les dispositions particulières y assurant organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de
l'exécution du statut des agents de l'Etat, tel que modifié par bijzondere bepalingen die er voorzien in de uitvoering van het statuut
van het rijkspersoneel, zoals gewijzigd bij het koninklijk besluit van
l'arrêté royal du 27 avril 2007; 27 april 2007;
- l'arrêté royal du 4 août 2004 relatif à la carrière du niveau A des - het koninklijk besluit van 4 augustus 2004 betreffende de loopbaan
agents de l'Etat. van niveau A van het rijkspersoneel.
- les lois sur l'emploi des langues en matière administrative, - De wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken,
coordonnées le 18 juillet 1966, et l'arrêté royal du 8 mars 2001 gecoördineerd op 18 juli 1966, en het koninklijk besluit van 8 maart
fixant les conditions de délivrance des certificats de connaissances 2001 tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van de
linguistiques prévus à l'article 53 des lois sur l'emploi des langues bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de
en matière administrative coordonnées le 18 juillet 1966. wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, samengevat op 18
Les nominations sont attribuées dans les limites du plan de personnel juli 1966. De benoemingen worden verleend binnen de perken van het personeelsplan
2007. 2007.
Un comité administratif créé par administration ou fonction, relève Een administratief comité dat wordt opgericht per administratie of
les mérites de tous les candidats et définit leur ancienneté de classe functie, brengt van alle kandidaten de verdiensten in kaart en bepaalt
hun klasseanciënniteit en niveauanciënniteit, op basis van een
et de niveau, sur base d'un dossier individuel. Ce dossier comprend individueel dossier. Dit dossier omvat per kandidaat : de
par candidat : la candidature, la motivation, un rapport sur ses kandidaatstelling, de motivatie, een rapport over zijn/haar
compétences et des éléments du dossier personnel. competenties en elementen van het persoonlijk dossier.
Le chef d'administration communique ces données au Comité de Deze gegevens worden door de Administratiechef medegedeeld aan het
Direction, seul compétent pour classer les candidats et les proposer Directiecomité dat uitsluitend bevoegd is om de kandidaten te
au Ministre. rangschikken en aan de Minister voor te dragen.
Chaque comité administratif est composé de manière bilingue. Il va de Elk administratief comité is tweetalig samengesteld. Vanzelfsprekend
soi que ne peuvent pas siéger dans ce comité, les membres qui seraient kunnen in dit comité geen leden zetelen die zelf kandidaat zouden zijn
eux-mêmes candidat à un des emplois mis en compétition. voor één van de in competitie gestelde betrekkingen.
III. Conditions de nomination III. Benoemingsvoorwaarden
Peuvent se porter candidat pour directeur : Mogen zich kandidaat stellen voor Directeur :
- par changement de titre : - door verandering van titel :
Les conseillers lauréats de l'épreuve de qualification professionnelle De adviseurs laureaten van de proef over de beroepsbekwaamheid die
donnant accès aux emplois auxquels est attaché le titre de premier toegang geeft tot de betrekkingen waaraan de titel van eerste attaché
attaché des finances (ancienne carrière d'auditeur). van financiën is verbonden (oude loopbaan van auditeur);
- par promotion : - door bevordering :
Les premier attachés des finances qui comptent au moins six ans De eerste attachés van financiën die ten minste zes jaar anciënniteit
d'ancienneté dans le niveau A. tellen in niveau A
Toutes les conditions de nomination doivent être remplies à la date du Alle benoemingsvoorwaarden moeten vervuld zijn op datum van 1 juni
1er juin 2007. 2007.
IV. Introduction des candidatures IV. Indiening van de kandidaturen
Les fonctionnaires qui désirent postuler feront usage du formulaire De ambtenaren die wensen te solliciteren, zullen gebruik maken van het
ci-annexé (annexe 1). aangehechte formulier (bijlage 1).
Afin de permettre aux candidats de mieux faire valoir leurs titres une Teneinde de kandidaten in staat te stellen hun aanspraken beter te
description de la fonction est jointe (annexe 2). doen gelden is een beschrijving van de functie bijgevoegd (bijlage 2).
Les candidats ont la possibilité de motiver leur candidature. Het staat hen vrij hun kandidatuur te motiveren.
Les candidatures doivent être introduites, par pli recommandé à la De kandidaturen moeten worden ingediend bij een ter post aangetekend
poste, à l'adresse reprise ci-dessous, au plus tard le 31 août 2007 schrijven op onderstaand adres, uiterlijk op 31 augustus 2007
(cachet de la poste faisant foi). (poststempel geldt als bewijs).
SPF Finances, FOD Financiën,
Administration générale de la trésorerie, Algemene administratie van de Thesaurie,
à l'attention de M. J. HAMBURSIN, auditeur général des finances, ter attentie van de heer J. HAMBURSIN, Auditeur-generaal van financiën,
Avenue des Arts 30 Kunstlaan 30
1040 Bruxelles 1040 Brussel
(personne de contact Jacky Hosteaux 02/233.71.93). (contactpersoon Wim Baetens 02/233.71.84).
Les frais d'envoi recommandé sont à charge des fonctionnaires, De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de
l'utilisation d'enveloppes administratives est interdite. ambtenaren; het gebruik van administratieve briefomslagen is ter zake
Les postulations conditionnelles ne seront pas prises en considération. verboden. Sollicitaties onder voorbehoud worden niet in aanmerking genomen.
Il sera accusé réception des candidatures. Er zal ontvangst van de kandidaturen worden gemeld.
Le Ministre des Finances, De Minister van Financiën,
D. REYNDERS D. REYNDERS
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
PROFIL DE DIRECTEUR SCDF-PENSIONS PROFIEL VAN DE DIRECTEUR CDVU- PENSIOENEN
Raison d'être de la fonction Doel van de functie
Diriger, développer, gérer et coordonner le service SCDF-Pensions Het leiden, ontwikkelen, beheren en coördineren van de dienst
(Service central des dépenses fixes, secteur pensions) dans le cadre CDVU-pensioenen (Centrale dienst der vaste uitgaven, sector
du SLA (Service Level Agreement) convenu avec le SdPSP (Le Service des Pensions des services publics) afin d' assister le management dans ses décisions stratégiques en vue d'offrir au pensionné un service plus efficace et plus efficient Finalités principales (selon leur priorité) En tant que conseiller en gestion fournir des informations et des avis au management afin d'aider à l'établissement et à l'amélioration de la gestion stratégique du SCDF-Pensions Tâches possibles ? concevoir de nouveaux processus sur base de son expérience dans le pensioenen) in het kader van de SLA (Service Level Agreement) afgesloten met PDOS (Pensioendienst voor de overheidssector) teneinde het management bij te staan bij het nemen van strategische beslissingen, met het oog op het bieden van een efficiëntere, meer doeltreffende dienstverlening naar de gepensioneerde toe. Permanente resultaatgebieden (volgens prioriteit) Als beheersconsultant het geven van informatie en adviezen aan het management teneinde mee te helpen om het strategisch beleid van de dienst CDVU-pensioenen uit te stippelen en te verbeteren Mogelijke taken ? het uitdenken van nieuwe processen op basis van zijn ervaring in de
secteur, les mettre en oeuvre et veiller à l'efficacité de sector, ze implementeren en waken over de efficiëntie van de
l'organisation en résultant; organisatie die hieruit voortvloeit;
? concevoir, rédiger et assurer le suivi du SLA avec le SdPSP ? het uitdenken, opstellen en opvolgen van de SLA met PDOS
(tableaux de bord, indicateurs); (boordtabellen, indicatoren);
? stimuler, étudier et promouvoir tout projet ou plan d'action ? het stimuleren, bestuderen en promoten van projecten en actieplannen
répondant aux objectifs stratégiques; die beantwoorden aan de strategische doelstellingen;
? veiller à développer un outil général de gestion de projet afin de ? zorgen voor de ontwikkeling van een algemeen instrument voor
coordonner les différents projets en cours; projectbeheer om de lopende projecten te coördineren;
? fournir de l'information et des avis sur le fonctionnement du ? het geven van informatie en advies over de werking van de dienst
SCDF-Pensions. CDVU-pensioenen.
En tant que conseiller en organisation soutenir Als organisatieadviseur
l'analyse des processus d'organisation et définir une structure helpen bij de analyse van de organisatieprocessen en het bepalen van
d'organisation optimale afin de créer un ensemble travaillant de manière efficace et efficiente, adapté aux exigences du citoyen et du monde politique Tâches possibles ? mettre à disposition les connaissances et les expériences en matière de gestion de projet, de contrat et de plan d'administration, celles relatives au fonctionnement et à l'organisation internes du SCDF-Pension, dans le but d'améliorer la situation actuelle; ? transmettre ses connaissances sur les dispositions légales en matière de pensions; ? initier de nouvelles méthodes de pilotage; ? réaliser des études comparatives des bonnes pratiques dans d'autres organisations. En tant que dirigeant assurer l'organisation et la coordination des services qui relèvent de sa compétence afin de garantir un fonctionnement efficace et ciblé de ces services Tâches possibles ? donner des instructions et des directives claires et précises aux collaborateurs, déléguer certaines tâches et s'assurer de leur exécution correcte; ? organiser le fonctionnement interne du service et planifier des réunions internes; een optimale organisatiestructuur teneinde een efficiënt en doeltreffend werkend geheel te creëren, aangepast aan de eisen van de gepensioneerde en de politiek Mogelijke taken ? het ter beschikking stellen van de kennis en ervaring inzake projectmanagement, bestuursovereenkomst, bestuursplan, interne werking en organisatie van de CDVU-pensioenen om de situatie AS IS te verbeteren; ? het aanbieden van de verworven kennis i.v.m. de wettelijke bepalingen inzake pensioenen; ? het invoeren van nieuwe sturingsmechanismen; ? het maken van vergelijkende studies over de goede praktijken in andere organisaties. Als leidinggevende het organiseren en beheren van de dienst teneinde de vooropgestelde strategische doelstellingen zo efficiënt mogelijk te verwezenlijken Mogelijke taken ? het geven van nauwkeurige en duidelijke instructies aan de medewerkers, het delegeren van bepaalde taken en toezien op hun correcte uitvoering; ? het organiseren van de interne werking van de dienst en het plannen van interne vergaderingen;
? surveiller le fonctionnement du service, le respect des délais, la ? toezien op de werking van de dienst, de kwaliteit, het respecteren
qualité, etc.; van de deadlines,...
? s'assurer que les collaborateurs connaissent la portée exacte des ? ervoor zorgen dat de medewerkers de draagwijdte van de verschillende
projets; projecten kennen;
? déterminer les priorités dans le service. ? het bepalen van de prioriteiten in de dienst.
En tant que coordinateur / médiateur Als coördinator/bemiddelaar
assurer la gestion centrale des différents projets zorgen voor het centraal beheer van de verschillende projecten
afin de teneinde
veiller à leur réalisation dans les délais prévus Tâches possibles ? conseiller et encadrer les chefs de projet; ? planifier, suivre et évaluer l'état d'avancement des projets; ? examiner la cohérence et l'interdépendance des différents projets; ? planifier les procédures de validation et les échéances des projets; ? veiller à concilier les exigences des différents départements concernés. En tant que coach motiver, soutenir et accompagner les collaborateurs et les chefs de projet afin d' améliorer leurs compétences personnelles et stimuler l'autonomie Tâches possibles ? motiver les collaborateurs et les chefs de projet; toe te zien op hun realisatie binnen de vooropgestelde deadlines Mogelijke taken ? adviseren aan en het ondersteunen van de projectleiders; ? het plannen, opvolgen en evalueren van de evolutie van de verschillende projecten; ? het bestuderen van de samenhang en de wederzijdse afhankelijkheid van de verschillende projecten; ? het plannen van de valideringsprocedures en de termijnen van de projecten; ? proberen de eisen van verschillende afdelingen, die betrokken zijn bij een project, te verzoenen. Als coach het motiveren, ondersteunen en begeleiden van de medewerkers en de projectleiders teneinde hun persoonlijke competenties te bevorderen en hun autonomie te stimuleren Mogelijke taken ? het motiveren van de medewerkers en de projectleiders;
? donner des instructions claires et précises, ainsi qu'un 'feed-back' ? het geven van nauwkeurige en duidelijke instructies en het
constructif et régulier; regelmatig geven van constructieve feedback;
? aider au développement des compétences des collaborateurs et des ? helpen bij de ontwikkeling van de competenties van de medewerkers en
chefs de projet; de projectleiders;
? stimuler le travail en équipe; ? être à l'écoute des collaborateurs et les aider à trouver des solutions aux problèmes. En tant que personne de contact gérer les relations externes et internes afin d' assurer une bonne coopération avec les autres services et organisations Tâches possibles ? représenter officiellement l'organisation dans des réunions avec le SdPSP. Positionnement La fonction est dirigée par L'auditeur général du SCDF La fonction assure la direction d'un groupe de ? het stimuleren van het teamwerk; ? bereid zijn te luisteren naar de medewerkers en hen te helpen bij het zoeken naar oplossingen. Als contactpersoon het onderhouden van de interne en externe relaties teneinde een goede samenwerking met de andere diensten en organisaties te verzekeren Mogelijke taken ? het officieel vertegenwoordigen van de instelling in vergaderingen met PDOS. Positionering De functie krijgt leiding van de auditeur-generaal van de CDVU De functie geeft leiding aan een groep van
40-50 personnes de Niveau A Niveau B Niveau C Niveau D 40-50 personen van Niveau A Niveau B Niveau C Niveau D
COMPETENCES REQUISES VEREISTE COMPETENTIES
1. COMPETENCES TECHNIQUES 1.TECHNISCHE COMPETENTIES
? Connaissances théoriques en informatique; ? theoretische informaticakennis,
? Connaissances en gestion de projet; ? kennis over projectmanagement,
? Connaissance étendue du calcul des pensions; ? brede kennis over de pensioenberekening,
? Connaissances approfondies de la structure et du fonctionnement de ? grondige kennis van de structuur en werking van de organisatie,
l'organisme; ? Connaissances approfondies des dispositions légales régissant ? grondige kennis van de wettelijke bepalingen die de activiteiten van
l'activité de l'organisme. de organisatie regelen.
2. COMPETENCES GENERIQUES 2. GENERIEKE COMPETENTIES
? Est capable d'assurer la gestion journalière des pensions et des ? De dagelijkse leiding kunnen waarnemen van de pensioenen en van de
pensions de guerre; oorlogspensioenen;
? Fait rapport à l'Auditeur général du SCDF et à l'Administrateur des ? Rapporteert aan de auditeur-generaal van de CDVU en de
Paiements; administrateur van de Betalingen,
? A un esprit analytique, tire des conclusions et est orienté ? Heeft een analytische geest, trekt conclusies en is praktisch
pratique; gericht;
? Est capable de donner des instructions claires et peut anticiper les ? Moet duidelijke instructies kunnen geven en kunnen anticiperen op
situations imprévisibles; onvoorzienbare situaties;
? Est supposé implémenter des réformes sous la direction de l'Auditeur ? Is verondersteld hervormingen te implementeren onder de leiding van
général des finances; de auditeur-generaal van financiën;
? Pilote, coache et motive des groupes d'agents; ? stuurt, coacht en motiveert groepen van mensen;
? Est prêt à se former continuellement. PROFIL DU DIRECTEUR RELATIONS BILATERALES FINANCIERES ET COMMERCIALES RAISON D'ETRE DE LA FONCTION Coordonner les relations du SPF Finances avec les institutions bilatérales et internationales, les exportateurs, les banques et les autres SPF et intervenir au titre d'interlocuteur dans certaines matières définies (prêts d'Etat à Etat, crédits à l'exportation, Club de Paris, groupes consultatifs, etc.) tant pour les intermédiaires belges que pour les afin d' exécuter les missions confiées aux intéressés par la hiérarchie et de contribuer à la mise en oeuvre de la politique du Ministre des Finances et des objectifs décrits dans le plan de gestion de QFIE (Questions financières internationales et européennes Assurer le secrétariat du comité interministériel d'avis de Finexpo pour ce qui concerne les prêts d'Etat à Etat afin donner au comité l'opportunité de se réunir mensuellement dans le but d'informer les ministres sur les matières d'assistance financière introduites par les exportateurs ou les banques et leur fournir des éléments pouvant faciliter leur décision. FINALITES PRINCIPALES (selon leur priorité) En tant que représentant participer et intervenir durant les réunions au niveau national et international afin de formuler et de défendre la position de la Belgique dans le cadre des matières confiées à la direction (prêts d'Etat à Etat, crédits à l'exportation, Club de Paris, groupes consultatifs, commissions mixtes, ONDD, etc.) Tâches possibles ? Is bereid zich permanent bij te scholen. PROFIEL VAN DE DIRECTEUR BILATERALE FINANCI"LE EN HANDELSBETREKKINGEN DOEL VAN DE FUNCTIE Het coördineren van de relaties van de FOD Financiën met de bilaterale en internationale instellingen, exporteurs, banken en andere FOD's en optreden als aanspreekpunt voor welbepaalde materies (leningen van Staat tot Staat, exportkredieten, Club van Parijs, consultatieve groepen, enz.) zowel voor de Belgische gesprekpartners als voor derden; het coördineren van de activiteiten van de medewerkers teneinde de opdrachten uit te voeren die de hiërarchie de betrokkene toevertrouwt en bij te dragen tot de uitvoering van het beleid van de Minister van Financiën en de doelstellingen beschreven in het managementplan van IEFA (Internationale en Europese Financiële aangelegenheden). Het secretariaat van het interministerieel adviescomité van Finexpo waarnemen voor wat betreft de leningen van Staat tot Staat teneinde het comité maandelijks te laten samenkomen om de bevoegde ministers te informeren over de aanvragen van financiële steun die door de exporteurs of banken ingediend worden en hun de elementen te bezorgen die hun besluitvorming kunnen bevorderen. PERMANENTE RESULTAATGEBIEDEN (volgens prioriteit) Als vertegenwoordiger deelnemen aan en interveniëren tijdens vergaderingen op nationaal en internationaal vlak teneinde het Belgisch standpunt te vertegenwoordigen en te verdedigen met betrekking tot aan de directie toegewezen materies (leningen van Staat tot Staat, exportkredieten, Club van Parijs, consultatieve groepen, gemengde commissies, NDD,enz) Mogelijke taken
? préparer des dossiers, ? het voorbereiden van dossiers;
? entretenir, renforcer et garantir la concertation avec le réseau ? het onderhouden en versterken van en overleg met een nationaal en
national et international, internationaal netwerk;
? rechercher des partenariats et des synergies, ? het zoeken naar partnerschappen en synergieën;
? préparer des interventions et des argumentations, ? het voorbereiden van tussenkomsten en argumentaties;
? négocier sur des points de vue et des positions, ? onderhandelen over standpunten en posities;
? rédiger des rapports détaillés, ? intervenir durant des réunions, expliquer et défendre des points de vue, ? remplacer l'Administrateur durant les réunions. En tant que secrétaire du comité Finexpo organiser, préparer et exécuter les tâches de secrétariat du comité Finexpo et des réunions y afférentes donner au comité l'opportunité de tenir des réunions de travail productives et de veiller à un fonctionnement optimal de cet organe consultatif Tâches possibles ? proposer un ordre du jour et organiser les aspects matériels, ? nauwgezet rapporteren; ? interveniëren tijdens vergaderingen, standpunten uiteenzetten en verdedigen; ? het vervangen van de Administrateur tijdens vergaderingen. Als secretaris van het Finexpo-comité de secretariaatstaken van het Finexpo-comité en van de vergaderingen ervan organiseren, voorbereiden en uitvoeren teneinde het comité productieve werkvergaderingen te laten houden en te zorgen voor een optimale werking van dit adviesorgaan Mogelijke taken ? een agenda voorstellen, de materiële zaken organiseren;
? organiser des rencontres préalables via des réunions avec des ? vooraf ontmoetingen organiseren via vergaderingen met collega's (
collègues (d'autres SPF, également), ook andere FOD's);
? prendre note de la substance des débats, ? nota nemen van de inhoud van de debatten;
? rédiger des procès-verbaux, les soumettre pour approbation, les ? processen-verbaal opstellen, ze laten goedkeuren, ze verspreiden en
diffuser et les archiver, de archivering ervan verzekeren;
? assurer le suivi des décisions. En tant que directeur Diriger, coordonner, orienter, assister et conseiller les collaborateurs internes afin de mener à leur terme les tâches qui sont confiées à l'intéressé par la hiérarchie, de veiller à la rédaction et à la transmission ponctuelles des points de vue, de garantir la cohérence des positions adoptées et la complétude et l'exactitude des informations communiquées à la hiérarchie, au Ministre et aux institutions bilatérales et internationales Tâches possibles ? de beslissingen opvolgen. Als leidinggevende Het leiden, coördineren, aansturen, begeleiden en adviseren van de interne medewerkers teneinde de taken die door de hiërarchie aan de betrokkene worden toevertrouwd tot een goed einde te brengen; te waken over het tijdig opstellen en overmaken van standpunten, te waken over de coherentie van de ingenomen standpunten en over de volledigheid en de correctheid van de informatie die ter beschikking wordt gesteld van de hiërarchie, de Minister, de bilaterale en internationale instellingen Mogelijke taken
? organiser le travail au sein de l'équipe et veiller à entretenir ? organisatie van het werk in het team en erop toezien dat binnen de
l'esprit d'équipe au sein du service; dienst een teamgeest groeit;
? défendre les intérêts du service à l'égard de la hiérarchie; ? verdediging van de belangen van de dienst ten opzichte van de
? transmettre des instructions précises, claires et pertinentes aux hiërarchie; ? precieze, duidelijke en relevante instructies geven aan de
collaborateurs; medewerkers;
? accompagner les nouveaux venus et leur expliquer les procédures. ? het begeleiden van nieuwkomers en het toelichten van de procedures
En tant que interlocuteur Als contactpersoon
être l'interlocuteur des différents acteurs (entreprises, banques, als aanspreekpunt dienen voor de verschillende actoren (bedrijven,
autres SPF, hiérarchie, Office national du Ducroire, autres services banken, andere FOD's, hiërarchie, Nationale Delcrederedienst, andere
publics, organisations internationales,...) overheidsdiensten, internationale instellingen,...)
afin de teneinde
répondre à leurs demandes d'informations en qualité de " single point te voldoen aan hun informatiebehoefte in de vorm van een "single point
of contact " Tâches possibles ? fournir des informations aux exportateurs, aux banques intermédiaires, aux autres institutions bilatérales et internationales, à la hiérarchie, au Ministre, ? transmettre au sein du service les informations demandées ou les informations pertinentes pour les acteurs, ? rechercher les informations nécessaires ou garantir qu'elles soient recherchées. En tant que expert Acquérir et proposer une expertise relative aux matières confiées à la direction (prêts d'Etat à Etat, crédits à l'exportation, Club de Paris, groupes consultatifs, commissions mixtes, ONDD, etc.) afin de conseiller et d'informer le Ministre, la hiérarchie et des tiers sur d'éventuelles positions, évolutions, tendances et sur la manière selon laquelle les objectifs du département peuvent être fructueusement of contact" Mogelijke taken ? inlichtingen verstrekken aan exporteurs, intermediaire banken, andere bilaterale en internationale instellingen, de hiërarchie, de Minister ? de gevraagde informatie of de informatie die van belang is voor de actoren doorgeven binnen de dienst ? het opzoeken en laten opzoeken van de nodige informatie Als expert Het verwerven en aanbieden van expertise met betrekking tot aan de directie toegewezen materies (leningen van Staat tot Staat, exportkredieten, Club van Parijs, consultatieve groepen, gemengde commissies, NDD, enz) Teneinde De Minister, de hiërarchie en derden te adviseren en informeren over mogelijke standpunten, evoluties, tendensen en de wijze waarop de doelstellingen van het departement met de meeste kans op succes kunnen
défendus sur la scène nationale et internationale verdedigd worden binnen het nationale en internationale werkveld
Tâches possibles Mogelijke taken
? conseiller, ? adviseren;
? informer, ? informeren;
? lire, apprendre et évaluer, ? lezen, leren en instuderen;
? répondre aux questions. ? beantwoorden van vragen.
Collaborer à des groupes de réflexion Meewerken aan reflectiegroepen
afin de Teneinde
développer de nouveaux instruments d'assistance financière pour nieuwe instrumenten van financiële steun voor de uitvoer te
l'exportation ontwikkelen
Tâches possibles Mogelijke taken
? suivre les évolutions en la matière, ? de ontwikkelingen hieromtrent volgen;
? analyser la situation à l'étranger, ? de situatie in het buitenland onderzoeken;
? entretenir des contacts privilégiés avec les acteurs dans ce domaine, ? bevoorrechte contacten onderhouden met de actoren van het domein;
? soumettre des propositions à la hiérarchie afin d'améliorer le mode ? voorstellen doen aan de hiërarchie om de financieringswijze van de
de financement des exportations. export te verbeteren.
POSITIONNEMENT POSITIONERING
La fonction est subordonnée à De functie krijgt leiding van
L'Administrateur de IEFA : N-2 De Administrateur van IEFA : N-2
La fonction dirige un groupe de De functie geeft leiding aan een groep van
1-10 personnes de niveau A, B, C 1-10 personen van Niveau A Niveau B Niveau C
COMPETENCES REQUISES VEREISTE COMPETENTIES
1. COMPETENCES TECHNIQUES 1. TECHNISCHE COMPETENTIES
? Les techniques de financement des exportations et les accords ? Financieringstechnieken van de export en de internationale akkoorden
internationaux conclus en la matière, in dit verband,
? Le fonctionnement des institutions bilatérales et des organisations ? de werking van de bilaterale instellingen en internationale
internationales, organisaties,
? La macro-économie, ? macro-economie,
? Les techniques de négociation, ? onderhandelingstechnieken,
? Les langues (NL, FR, EN), ? talen (NL, FR, EN),
? Le fonctionnement interne et la réglementation du SPF, ? interne werking en regelgeving FOD,
? Les techniques de gestion et la bureautique. ? managementtechnieken en bureautica
2. COMPETENCES GENERIQUES 2. GENERIEKE COMPETENTIES
? Etre orienté innovation et formuler des idées créatives; ? vernieuwend denken door het aanbrengen van creatieve ideeën;
? Orienter les collaborateurs internes en leur transmettant des ? aansturen van interne medewerkers door het geven van duidelijke
instructions claires, en assurant le suivi et en adaptant les instructies, het opvolgen en bijsturen van de resultaten van de
résultats des collaborateurs en fonction des objectifs et des moyens; ? Intervenir durant les réunions, expliquer et défendre la position belge et négocier sur les points de vue et positions; ? Formuler des avis ciblés aux exportateurs, banques intermédiaires, autres institutions bilatérales et internationales, à la hiérarchie, et au Ministre; ? Etre ouvert et flexible aux changements et se familiariser aux nouvelles conceptions et connaissances en fonction des besoins professionnels. Etre disposé à effectuer des voyages de courte durée à l'étranger. PROFIL DE DIRECTEUR DU SERVICE DE SUPPORT DE LA DETTE (SSD)- PREVISIONS DE TRESORERIE medewerkers in functie van de doelstellingen en de middelen; ? interveniëren tijdens vergaderingen, het Belgisch standpunt uiteenzetten en verdedigen en onderhandelen over standpunten en posities; ? gericht advies geven aan exporteurs, intermediaire banken, andere bilaterale en internationale instellingen, de hiërarchie en de Minister; ? openstaan voor en zich flexibel aanpassen aan veranderingen en zich nieuwe inzichten en kennis eigen maken in functie van de professionele behoeften. Bereidheid tot buitenlandse dienstreizen van korte duur. PROFIEL VAN DIRECTEUR ONDERSTEUNENDE DIENST VAN DE SCHULD (ODS)- THESAURIEVOORUITZICHTEN
RAISON D'ETRE DE LA FONCTION DOEL VAN DE FUNCTIE
Diriger le service chargé de l'analyse, de la synthèse et du rapport des données financières, ainsi que de l'élaboration des prévisions de trésorerie et de la situation mensuelle du Trésor afin de fournir des informations de gestion visant à calculer le solde net à financer et assurer la gestion de caisse passive. FINALITES PRINCIPALES (selon priorité) En tant qu'analyste Rassembler et analyser un ensemble de données financières et formuler des conclusions dans des domaines spécifiques des prévisions de trésorerie afin de tirer des conclusions adéquates en termes de stratégie financière et de budget. Tâches possibles ? Etudier, suivre et évaluer des modèles d'analyse financière afin de tirer des conclusions utiles pour des options stratégiques sur le plan du budget et des prévisions de caisse; ? Etablir des contacts avec des instances diverses pour rassembler des données (budget, administrations fiscales, autres SPF's, La Poste,..); ? Estimer la position de liquidité du Trésor. En tant qu'Expert/spécialiste Leiding van de dienst die zich bezighoudt met het analyseren, synthetiseren en rapporteren van financiële gegevens, het opmaken van de thesaurievooruitzichten en de maandelijkse schatkisttoestand teneinde het verschaffen van beleidsinformatie voor het berekenen van het netto te financieren saldo en het verzorgen van het passief kasbeheer. PERMANENTE RESULTAATGEBIEDEN (volgens prioriteit) Als analist het verzamelen en analyseren van een geheel van financiële gegevens en het formuleren van conclusies in het specifieke domein van de schatkistramingen teneinde de meest gepaste besluiten te kunnen trekken in termen van financiële strategie, vooruitzichten en begroting. Mogelijke taken ? het studeren, opvolgen en beoordelen van modellen van financiële analyse om er de nodige besluiten te kunnen uit trekken voor de strategische opties op het vlak van begroting en kasramingen; ? het opbouwen van contacten met allerlei instanties om de gegevens te verzamelen (begroting, fiscale administraties, andere FOD's, De Post, ); ? het ramen van de liquiditeitspositie van de Schatkist. Als deskundige/specialist
Fournir des informations de gestion pertinentes ex-ante (prévisions de leveren van relevante beleidsinformatie ex-ante (maandelijkse
trésorerie mensuelles) et ex-post (rapporter et analyser des données schatkistramingen) en ex-post (rapporteren en analyseren van gegevens
relatives à l'évolution de caisse) m.b.t. de kasevolutie)
afin de teneinde
contribuer à une gestion adéquate de la dette de l'Etat et de la bij te dragen tot een goed beheer van de staatsschuld en het algemene
gestion financière générale. financieel beleid.
Tâches éventuelles Mogelijke taken
? Donner des prévisions journalières des besoins de liquidités à ? verschaffen van dagramingen inzake liquiditeitsbehoeften aan het
l'Agence de la Dette; Agentschap van de Schuld;
? Donner un planning des paiements au Comptable centralisateur en ? geven van een planning van de betalingen aan de Centraliserend
tenant compte de la position de caisse; rekenplichtige rekening houdend met de kaspositie;
? Etablir un mandat pour la provision journalière dans le but ? zorgen van een mandaat voor de dagelijkse provisie opdat alle
d'assurer l'exécution effective des paiements; betalingen effectief kunnen worden uitgevoerd;
? Etablir la situation mensuelle du trésor et les prévisions de ? het opstellen van de maandelijks schatkisttoestand en
trésorerie trimestrielles. driemaandelijkse schatkistramingen.
Als beleidsadviseur
En tant que Conseiller en gestion zicht krijgen op de mogelijke oriëntaties en de strategische
Avoir une vue sur des orientations possibles et des missions doelstellingen van de Thesaurie en erover rapporteren aan het
stratégiques de la Trésorerie et en rapporter au management management
afin de teneinde
collaborer au processus décisionnel concernant les choix stratégiques mee te werken aan de besluitvorming inzake strategische keuzes
et en particulier au niveau de la gestion de la dette. inzonderheid op het vlak van het beheer van de schuld.
Tâches éventuelles Mogelijke taken
? Proposer des options stratégiques à suivre (conception de modèles de ? het voorstellen van te volgen strategische opties (conceptie van
prévisions, de rapports, d'études comparatives,...); ramingsmodellen, rapporten, vergelijkende studies,...);
? Evaluer les décisions prises. ? het evalueren van de genomen beslissingen.
En tant que Chef/coach Als Leidinggevende/coach
diriger, suivre et évaluer ses collaborateurs aansturen, opvolgen en evalueren van medewerkers
afin de teneinde
réaliser une collaboration optimale. een optimale medewerking te hebben van de medewerkers.
Tâches éventuelles Mogelijke taken
? Donner des instructions et suivre ses collaborateurs; ? instructies geven aan en opvolgen van de medewerkers;
? Déterminer les missions et les priorités de l'équipe; ? Motiver et évaluer les collaborateurs. En tant qu'expert/spécialiste Collaborer à la conduite des systèmes informatiques utilisés afin de Conserver un système performant. Tâches éventuelles ? la rédaction d'un cahier des charges pour des adaptations du système; ? tester les nouveautés et les intégrer dans le système existant; ? déterminer et adapter les priorités. COMPETENCES REQUISES ? bepalen van de doelstellingen en prioriteiten van het team; ? motiveren en evalueren van de medewerkers. Als deskundige/specialist meewerken aan het bijsturen van het gebruikte informaticasysteem teneinde een performant systeem te behouden. Mogelijke taken ? het opstellen van een lastenboek voor wijzigingen aan het systeem; ? het testen van nieuwigheden en de integratie ervan in het bestaande systeem; ? bepalen en bijsturen van de prioriteiten. Vereiste COMPETENTIES
1. COMPETENCES TECHNIQUES 1. TECHNISCHE COMPETENTIES
? Connaissance des finances publiques, de la comptabilité de l'Etat, ? Kennis van openbare financiën, rijkscomptabiliteit, openbare schuld,
de la dette publique, du droit budgétaire et de la gestion des données. begrotingsrecht en gegevensbeheer.
? Connaissance en bureautique (surtout Excel). ? Kennis van bureautica (inzonderheid Excel)
2. COMPETENCES GENERIQUES 2. GENERIEKE COMPETENTIES
? Pouvoir travailler aussi bien de manière indépendante qu'en équipe, ? Zowel op zelfstandige basis, als in groepsverband kunnen werken,
? Doit être ouvert aux changements, ? Moet openstaan voor veranderingen,
? Pouvoir coacher, motiver et développer une équipe, ? Een team kunnen coachen, motiveren en ontwikkelen,
? Avoir le sens des initiatives et des responsabilités et savoir ? Zin voor initiatief en verantwoordelijkheid hebben en kunnen
soutenir les décisions, beslissingen ondersteunen,
? Travailler en vue d'obtenir un résultat et respecter les échéances, ? Resultaatgericht werken en respecteren van de opgelegde deadlines,
? Travailler de manière méthodique et rigoureuse, ? Methodisch en nauwgezet functioneren,
? Disposer de bonnes aptitudes en matière de planning, d'organisation, ? Beschikken over sterke vaardigheden op het gebied van planning,
de gestion et de coordination, organisatie, beheer en coördinatie,
? Disposer de bonnes capacités d'analyse et de synthèse et être apte à commenter des données financières de manière claire et précise. Avoir une grande expérience pertinente en ce qui concerne les tâches mentionnées ci-dessus. PROFIL DE DIRECTEUR AU SERVICE DES DEPOTS, CONSIGNATIONS ET OPPOSITIONS RAISON D'TRE DE LA FONCTION Diriger l'O.N.V.M. (Office national des valeurs mobilières) et déterminer les objectifs et priorités de l'Office dans tous leurs aspects. afin de recevoir les oppositions sur titres, les traiter et les publier conformément à la loi et aux dispositions légales et réglementaires. Aider le Chef du pilier D.C.O. (Dépôts, consignations et oppositions) à assurer le fonctionnement opérationnel du service, prévoir et organiser son développement dans le temps afin d' atteindre les objectifs de l'O.N.V.M. de façon effective et efficace sous le contrôle des Autorités. FINALITE PRINCIPALES (selon leur priorité) En tant que dirigeant L'aider à traduire les choix stratégiques de l'O.N.V.M. et objectifs opérationnels pour les services, stimuler et contrôler leur réalisation; L'aider à planifier, organiser, assurer le suivi et corriger le fonctionnement des services en engageant et en gérant efficacement et effectivement les moyens, de même qu'en cherchant des solutions aux problèmes; afin d' améliorer le fonctionnement des services et garantir une collaboration optimale et des services de qualité pour tous les services de l'O.N.V.M.; Motiver et responsabiliser les chefs de service et les collaborateurs en optimisant leur développement. Tâches possibles ? Assister aux réunions de service; ? Beschikken over goede analytische en synthesevaardigheden en in de mogelijkheid zijn financiële gegevens op een heldere en accurate manier toe te lichten. Een ruime relevante ervaring hebben met bovenvermelde opdrachten. PROFIEL VAN DIRECTEUR BIJ DE DIENST DEPOSITO'S, CONSIGNATIES EN VERZETBETEKENINGEN DOEL VAN DE FUNCTIE De leiding nemen van het N.K.R.W. (Nationaal Kantoor voor Roerende Waarden) en de doelstellingen en prioriteiten van het Kantoor bepalen in al haar aspecten. ten einde De verzetbetekeningen op roerende waarden te ontvangen, deze te behandelen en ze te publiceren overeenkomstig de wet en andere wettelijke en reglementaire bepalingen. Het diensthoofd van de pijler DCV (Deposito's, Consignaties en Verzetbetekeningen) helpen om de operationele werking van de dienst te verzekeren en te anticiperen op ontwikkeling ervan op langere termijn. ten einde De doelstellingen van het N.K.R.W. op een efficiënte en een doeltreffende manier realiseren en dit onder controle van de autoriteiten. PERMANENTE RESULTAATGEBIEDEN (volgens prioriteit) Als leidinggevende helpen bij het maken van de strategische keuzes van het N.K.R.W. en de operationele keuzes voor de diensten, hun realisatie ondersteunen en controleren; helpen bij het plannen, organiseren, het opvolgen en het verbeteren van de werking van de diensten door het doeltreffend en efficiënt beheren en aanwenden van de middelen als mede door het zoeken naar de oplossingen voor problemen; ten einde de werking van de diensten te verbeteren, een optimale samenwerking te verzekeren en een kwaliteitsvolle dienstverlening te leveren; de dienstchefs en de collega's motiveren en responsabiliseren door optimaal gebruik te maken van hun ontwikkeling; Mogelijke taken ? bijwonen van interne vergaderingen;
? Encourager des actions de modernisation et obtenir les moyens ? moderniseringsprojecten aanmoedigen en daarvoor de nodige middelen
nécessaires à cet effet; zoeken;
? Gérer le personnel de l'O.N.V.M. de façon optimale, notamment en supprimant toutes les causes de démotivation, en agissant sur le plan individuel et sur le plan de l'équipe, ? en impliquant les collaborateurs et en déléguant, en participant à des séminaires de formation et d'encadrement individuel; ? En temps utile, aider à concrétiser la dématérialisation au sein du service DCO. L'aider à se préparer et à s'organiser étant donné que cela représente pour elle une toute nouvelle compétence. En tant qu'organisateur Déterminer les actions à mettre en oeuvre par le personnel de l'O.N.V.M. en fonction des moyens disponibles. afin d' atteindre les objectofs fixés et de donner des directives claires aux collaborateurs. Tâches possibles ? Apprécier le volume de travail et la répartition des services; ? Déterminer les actions à mettre en oeuvre et les résultats à obtenir; ? Organiser le travail qui implique plusieurs équipes; ? La même chose au sein du service DCO pour la mise en application dans le temps de la dématérialisation. En tant que planificateur Organiser, dans un plan, les actions concrètes à faire mettre en oeuvre par les équipes dans un délai donné et répartir la responsabilité de son exécution entre les chefs d'équipe. afin d' en assurer la bonne et complète exécution. Tâches possibles ? Elaborer un plan; ? Organiser des réunions avec les chefs d'équipe; ? Attribuer des missions claires et précises à toutes les équipes; ? Assurer un contact continu avec les chefs d'équipe; ? Suivre la bonne exécution du plan. En tant que gestionnaire Participer à l'analyse de l'O.N.V.M. dans le cadre de sa situation au sein du service DCO; Déterminer les objectifs tant dans les méthodes de travail que dans l'évaluation et l'analyse des implications financières, dans le cadre de la mise en oeuvre des décisions ayant trait à la gestion de l'Office et traduire les objectifs retenus en objectifs de développement et en objectifs opérationnels; afin de communiquer les décisions et les informations aux collaborateurs et faire contribuer l'O.N.V.M. au meilleur fonctionnement possible de la Trésorerie dans le respect des intérêts des clients. Tâches possibles ? Assurer la concordance du budget avec les changements décidés par le Gouvernement, le SPF Finances et l'Administration de la Trésorerie ou à la suite de changements apportés à la gestion du SPF Finances; ? Assurer le paiement dans les délais des montants dus, prévenir les ? het personeel van de N.K.R.W. optimaal beheren door onder andere de demotivatie tegen te gaan en dit zowel door op vlak van de groep als van het individu te handelen; ? de medewerkers zich betrokken laten voelen door te delegeren, hen seminaries te laten volgen en te voorzien in een individuele begeleiding; ? ten gepaste tijde, helpen om het proces van de dematerialisatie van de effecten bij de D.C.V. te implementeren. Helpen bij de organisatie en de voorbereiding van deze dematerialisatie, die een volledig nieuwe taak is. Als organisator in functie van de beschikbare middelen de taken bepalen die moeten worden uitgevoerd door het personeel van de N.K.R.W. ten einde de vastgestelde objectieven te bereiken en duidelijke richtlijnen te geven aan de medewerkers. Mogelijke taken ? het werkvolume inschatten en dit verdelen over de diensten; ? de taken die moeten worden uitgevoerd bepalen als ook de te bereiken objectieven; ? het werk over de verschillende diensten organiseren; ................. .................. .................. .................. .................. .................. .................. .................. .................. ? een continu overleg met de diensthoofden onderhouden; ? de goede uitvoering van het plan volgen. Als beheerder deelnemen aan de analyse van het N.K.R.W betreffende haar plaats in de schoot van de D.C.V.; de doelstellingen bepalen zowel wat betreft de werkmethodes als wat betreft de evaluatie en de financiële gevolgen. ten einde beslissingen en informatie meedelen aan de medewerkers en de N.K.R.W laten bijdragen in de goede werking van de Thesaurie met inachtname van de belangen van de klanten. Mogelijke taken ? Zorgen dat er een overeenstemming is tussen de budgetten van de FOD Financiën en de Thesaurie en rekening houdend met eventuele wijzigingen die door de Regering werd beslist of met wijzigingen ingevolge het beheer van de FOD Financiën;
abus et les fraudes au sein même de l'O.N.V.M.; ? Zorgen dat de verschuldigde bedragen tijdig worden betaald,
? Etudier les décisions prises par le gouvernement ou les autres misbruiken en fraude voorkomen zelfs binnen de schoot van het
pouvoirs dans les matières relatives aux compétences de l'O.N.V.M.; N.K.R.W.; ? De beslissingen die door de Regering of andere instanties genomen
? Analyser les besoins des clients dans les matières afférentes aux werden inzake de bevoegdheden van het N.K.R.W., bestuderen.
compétences et à l'activité de l'O.N.V.M.; ? De noden van de klanten van het N.K.R.W. analyseren;
? Traduire les priorités en objectifs et méthodes de gestion de ? De prioriteiten inzake de doelstellingen en de beheersmethodes
l'O.N.V.M. et DCO opstellen voor het N.K.R.W en de D.C.V.
En tant que contrôleur Als controleur
Assurer le suivi qualitatif et quantitatif du travail produit par les De kwantitatieve en kwalitatieve opvolging van het werk van de
collaborateurs. medewerkers opvolgen
afin d' ten einde
apprécier la réalisation des objectifs par rapport aux objectifs fixés Na te gaan of de vooropgestelde doelstellingen werden bereikt in
et aux moyens mis à disposition pour les atteindre. functie van de ter beschikking gestelde middelen.
Tâches possibles Mogelijke taken
? Examiner régulièrement le tableau de bord de sa division; ? regelmatig de boordtabel van zijn divisie raadplegen;
? Interroger les collaborateurs et tirer des conclusions; ? Inciter à trouver des solutions d'amélioration; ? Reconnaître et apprécier les efforts et résultats positifs; ? Veiller au respect des règles du secret professionnel. En tant que Personne de contact Etablir des contacts formels et informels, internes et externes nécessaires avec les instances, institutions, autorités fédérales, régionales et internationales dans les matières relatives aux compétences de l'O.N.V.M. afin de garantir le bon fonctionnement et l'innovation permanente au sein de l'O.N.V.M. et rester informé des développements les plus récents dans sa spécialité. Tâches possibles ? de medewerkers bevragen en de gepaste conclusies trekken; ? op zoek gaan naar verbeteringen ? inspanningen en positieve resultaten weten te erkennen en te appreciëren; ? er over waken dat het beroepsgeheim wordt gerespecteerd, Als contactpersoon Interne en externe formele en informele contacten leggen met instanties, instellingen, federale gewestelijke en internationale overheden in materies die tot de bevoegdheid van het N.K.R.W. behoren. ten einde De goede werking en de permanente innovatie in de schoot van de N.K.R.W te garanderen en op de hoogte te blijven van de recentste ontwikkelingen. Mogelijke taken
? S'adresser spontanément à des experts pour rester informé; ? zich eventueel spontaan richten tot deskundigen om zich te informeren;
? Représenter l'O.N.V.M. lors de réunions de haut niveau internes et ? het N.K.R.W vertegenwoordigen op interne en externe vergaderingen
externes et participer à des conférences et des séminaires; van hoog niveau en deelnemen aan seminaries en conferenties;
? Assurer la diffusion des informations reçues ou demandées auprès des ? instaan voor de verspreiding van de ontvangen of de gevraagde
collaborateurs et des client; informatie aan de medewerkers of klanten;
? Constituer un réseau de relations professionnelles pour trouver ? Een netwerk van professionele relaties opbouwen om zo nodig de
l'information nécessaire en cas de besoin; noodzakelijke informatie te vinden;
? La même chose au sein du service DCO pour la mise en application ? Hetzelfde is van toepassing in de schoot van de D.C.V. voor
dans le temps de la dématérialisation. toepassing in de tijd van de dematerialisatie.
En tant que rapporteur Als rapporteur
Assurer l'information régulière et ponctuelle sur les activités et les Regelmatig en stipt informatie geven over de activiteiten en de
résultats de l'O.N.V.M. auprès de l'Administrateur général de la resultaten van het N.K.R.W aan de Administrateur-generaal der
Trésorerie, du Chef du service des Dépôts, Consignations et thesaurie, het diensthoofd van de dienst van de Deposito's,
Oppositions et de toute autre autorité hiérarchique. Consignaties en Verzetbetekeningen en iedere andere hiërarchische autoriteit.
afin de leur permettre de les évaluer et de les intégrer dans leur ten einde hen in staat te stellen de informatie de evalueren en te
politique générale de gestion et de surveillance. integreren in de algemene politiek van beheer en toezicht;
Tâches possibles Mogelijke taken
? Rédiger des rapports; ? rapporten opstellen;
? Participer à des réunions; ? deelname aan vergaderingen;
? Rendre compte oralement. ? mondeling verslag uitbrengen;
Positionnement Positionering
La fonction est dirigée par L'Administrateur général de la Trésorerie. De functie krijgt leiding van Administrateur-generaal van de Thesaurie;
Le Chef du services des Dépôts, Consignations et Oppositions. Het diensthoofd van de Deposito's, Consignaties en Verzetbetekeningen;
La fonction assure la direction d'un groupe de 1-10 personnes De functie geeft leiding aan een groep van 1 tot 10 personen van
appartenant aux niveaux A, B et C. niveau A, B en C
COMPETENCES REQUISES VEREISTE COMPETENTIES
1. COMPETENCES TECHNIQUES 1. TECHNISCHE COMPETENTIES
? Connaissance de la réglementation applicable aux missions confiées à ? Kennis van de reglementering die van toepassing is op de opdrachten
l'O.N.V.M.; die eigen zijn aan het N.K.R.W;
? Connaissance juridique générale de l'administration publique belge ? Algemene juridische kennis van de Belgische overheidsdienst en haar
et de ses règles de fonctionnement, en particulier au sein du SPF Finances; werkingsregels, inzonderheid in de schoot van de FOD Financiën;
? Connaissance pratique en matière de gestion du personnel (techniques ? Praktische kennis inzake het beheer van personeel (technieken om het
d'organisation du travail, de gestion et de motivation des équipes, de werk te organiseren, van leiding en motivatie van het personeel,
résolution des conflits, etc) et d'une organisation (encadrement conflictbeheersing, .) en van een organisatie (structureel kader,
structurel, analyse et stratégie, développement, interactions avec analyse en strategie, ontwikkeling, interacties met de omgeving);
l'environnement); ? Connaissances informatiques : aptitude à utiliser Word, Excel, ? Informaticakennis : kunnen werken met Word, Exel, Powerpoint, het
PowerPoint, l'intranet et Internet. intranet en het internet.
2. COMPETENCES GENERIQUES 2. GENERIEKE COMPETENTIES
? Avoir de bonnes compétences de communication (maîtriser les ? Goed kunnen communiceren (de vergadering- en presentatietechnieken
techniques de réunion et de présentation, encourager la concertation, beheersen, het overleg aanmoedigen, onderhandelen, overredingskracht
négocier, convaincre, gérer des conflits, avoir une écoute active, hebben, met conflicten kunnen omgaan, een luisterend oor hebben, raad
conseiller, etc.); geven, etc.)
? Gérer l'information (collecter des informations, les comprendre, les ? Informatie beheersen (verzamelen van informatie, de informatie
synthétiser, les analyser, les intégrer et les conceptualiser); begrijpen, synthetiseren, analyseren, integreren en conceptualiseren);
? Prendre des décisions en autonomie et prendre ses responsabilités; ? Zelfstandig beslissingen kunnen nemen en verantwoordelijkheid nemen;
? Déléguer; ? Delegeren;
? Prendre des initiatives; ? Initiatief nemen;
? Etre orienté sur les résultats; ? Resultaten willen behalen;
? Etre soucieux des intérêts du client; ? Aandacht hebben voor de belangen van de klanten;
? Etre résistant au stress. ? Stressbestendig zijn.
PROFIL DE DIRECTEUR MARCHES ET SERVICES FINANCIERS PROFIEL VAN DE DIRECTEUR FINANCI"LE MARKTEN EN DIENSTEN
But de la fonction Doel van de functie
Suivre les développements en matière de marchés et services financiers, concevoir, suivre, centraliser et coordonner la préparation de textes légaux et réglementaires complexes et se concerter avec diverses instances afin de garantir l'exécution de la stratégie. Finalités principales (suivant leur priorité) En tant que spécialiste rédiger et/ou adapter des textes normatifs complexes dans un domaine juridique déterminé afin de contribuer à l'encadrement normatif des marchés et des services financiers comme défini par la stratégie et par les orientations du plan de management Tâches possibles ? diriger des projets complexes qui exigent une grande expérience ou un haut niveau de compétence; Opvolgen van de ontwikkelingen inzake financiële markten en diensten, ontwerpen, begeleiden, centraliseren en coördineren van het opmaken van complexe wettelijke en reglementaire teksten en onderhandelen met diverse instanties teneinde de uitvoering van het beleid te garanderen. Permanente resultaatgebieden (volgens prioriteit) Als specialist in een welbepaald rechtsdomein complexe normatieve teksten opstellen en/of aanpassen teneinde deel te nemen aan de normering van de financiële markten en diensten zoals uitgestippeld werd door het beleid en door de oriëntaties van het managementplan Mogelijke taken ? complexere projecten leiden die een grotere ervaring of een hoge graad van deskundigheid vereisen;
? analyser les textes existants qui doivent être adaptés ou qui ? de bestaande teksten analyseren die moeten worden aangepast of die
doivent être mis en concordance avec des textes internationaux; in overeenstemming moeten worden gebracht met internationale teksten;
? rédiger de nouveaux textes normatifs de concert avec une équipe de ? nieuwe normatieve teksten opstellen samen met een team van
juristes experts en législation; wetgevingsjuristen;
? adapter des textes normatifs dans un domaine juridique spécifique sur base de nouveaux objectifs, d'exigences institutionnelles et d'évolution du droit. En tant que Représentant représenter le SPF au niveau national, européen et international (réunions, séminaires, colloques, congrès, conférences, conférences diplomatiques, etc.) afin d' informer le SPF, de même qu'assurer la communication des objectifs, des priorités, etc. Tâches possibles ? participer à des réunions, séminaires, colloques, congrès, conférences, conférences diplomatiques, etc.; ? intervenir dans de tels événements pour communiquer la vision du SPF. En tant que conseiller répondre à des questions générales ou spécifiques de particuliers, d'entreprises, d'organisations publiques, de diverses autorités (nationales et internationales), du cabinet, de parlementaires et du management, concernant l'application concrète de textes normatifs relevant d'un domaine juridique spécifique pour lequel une large expérience est requise afin de les conseiller le mieux possible à ce sujet Tâches possibles ? répondre à des questions complexes orales ou écrites en tant que spécialiste de la matière; ? analyser les circonstances factuelles de cas complexes ou moins connus; ? donner une réponse écrite ou orale dans des dossiers compliqués; ? de normatieve teksten aanpassen in een specifiek rechtsdomein op basis van nieuwe; doelstellingen, institutionele eisen en de ontwikkeling van het recht. Als vertegenwoordiger het vertegenwoordigen van de FOD op nationaal, Europees en internationaal vlak (vergaderingen, seminaries, colloquia, congressen, conferenties, diplomatieke conferenties,... teneinde de FOD te informeren en te zorgen voor de communicatie van doelstellingen, prioriteiten,... Mogelijke taken ? deelnemen aan vergaderingen, seminaries, colloquia, congressen, conferenties en diplomatieke conferenties; ? optreden bij dergelijke evenementen om de visie van de FOD kenbaar te maken. Als adviseur algemene of specifieke vragen beantwoorden van particulieren, ondernemingen, openbare organisaties, diverse overheden (nationaal en internationaal), het kabinet, parlementsleden en het management betreffende de concrete toepassing van normatieve teksten uit een specifiek rechtsdomein waarbij een ruime ervaring is vereist teneinde hen hierover zo goed mogelijk te adviseren Mogelijke taken ? complexere mondelinge of schriftelijke vragen beantwoorden als specialist ter zake; ? feitelijke omstandigheden van complexere of minder bekende gevallen analyseren; ? schriftelijk of mondeling antwoord geven bij ingewikkelde dossiers;
? orienter correctement le demandeur vers d'autres instances, si le ? de aanvrager correct doorverwijzen naar andere instanties indien het
cas en question ne tombe pas sous la (responsablilité ou compétence aangehaalde geval niet onder de (verantwoordelijkheid of bevoegdheid
du) fonctionnaire. van de) ambtenaar valt.
En tant que négociateur Als onderhandelaar
participer à des réunions avec diverses instances, souvent jusqu'au deelnemen aan vergaderingen met diverse instanties, vaak tot op het
plus haut niveau, dans lesquelles il y a des échanges de vues sur les hoogste niveau, waarin over de richtlijnen en de concrete toepassing
directives et sur l'application concrète de textes normatifs dans un van de normatieve teksten in een welbepaald domein van gedachten
domaine bien précis, aussi bien sur le plan national qu'international gewisseld wordt, zowel op nationaal als op internationaal vlak
afin de teneinde
intégrer l'expertise du domaine juridique et les procédures relatives de deskundige kennis van het rechtsdomein en de procedures betreffende
à la rédaction de textes normatifs dans le travail législatif de redactie van normatieve teksten in de wetgevende aanpak te integreren
Tâches possibles Mogelijke taken
? donner un avis technique d'un expert en législation, à l'égard des ? een deskundig wetgevingstechnisch standpunt ten opzichte van de
objectifs politiques; politieke doelstellingen geven;
? discuter de la praticabilité, et des exigences de rédaction et ? de haalbaarheid en de eisen van de redactie en de aanpassing van de
d'adaptation des textes normatifs; normatieve teksten bespreken;
? proposer les textes rédigés et/ou adaptés aux instances de décision; ? de opgestelde en/of aangepaste teksten aan de beslissende instanties voorstellen;
? atteindre un accord/un consensus sur ces textes. ? een akkoord/een consensus over deze teksten bereiken.
En tant que initiateur Als initiator
être tout à fait proactif en ce qui concerne la connaissance du proactief helemaal bij zijn wat betreft de kennis van het rechtsdomein
domaine juridique et de son contexte socio-économique en de socio-economische context ervan
afin de teneinde
pouvoir formuler des propositions en vue d'améliorer et de faire voorstellen te kunnen formuleren om de normatieve teksten te
évoluer les textes normatifs, sur base de l'expertise acquise par l'expérience verbeteren en te ontwikkelen, op basis van meer expertise-ervaring
Tâches possibles Mogelijke taken
? proposer au management des possibilités d'amélioration des textes ? verbetermogelijkheden voor bestaande teksten aan het management
existants; voorstellen;
? identifier les lacunes dans le domaine juridique; ? comparer les textes normatifs de droit belge avec les textes normatifs de droit étranger et/ou international. En tant que gestionnaire de dossier traiter les questions et les dossiers de particuliers, d'entreprises, d'organisations et de diverses autorités, concernant l'application de textes normatifs spécifiques afin de donner, au nom du ministre, la réponse ou la solution la plus appropriée eu égard au cadre légal général Tâches possibles ? prendre réception du dossier/de la demande/de la question; ? si nécessaire rechercher les informations contextuelles et spécifiques permettant de compléter le dossier; ? de hiaten in het rechtsdomein identificeren; ? normatieve teksten van Belgisch recht vergelijken met normatieve teksten van het buitenland en/of internationaal recht. Als dossierbeheerder vragen en dossiers van particulieren, ondernemingen, organisaties en diverse overheden, betreffende de toepassing van specifieke normatieve teksten behandelen teneinde in naam van de minister het meest geschikte antwoord of de meest geschikte oplossing ten aanzien van het algemeen wettelijk kader te geven Mogelijke taken ? het dossier/het verzoek/de vraag in ontvangst nemen; ? zo nodig de contextuele en specifieke informatie opzoeken waarmee het dossier kan worden aangevuld;
? analyser la substance essentielle de tout le dossier; ? donner (au nom du ministre) sur base des éléments existants la réponse/la solution à un dossier/demande/question. En tant que responsable de projet diriger un projet relatif à des sujets spécifiques bien déterminés, en collaboration avec des juristes experts en législation et éventuellement d'autres spécialistes afin de réaliser des objectifs très complexes qui exigent beaucoup d'expérience Tâches possibles ? définir les objectifs d'un projet et baliser le projet; ? de kern van het volledig dossier analyseren; ? (in naam van de minister) op basis van de bestaande elementen het antwoord/de oplossing voor een dossier/verzoek/vraag geven. Als projectleider voor welbepaalde specifieke onderwerpen een project leiden van meerdere wetgevingsjuristen en eventueel andere specialisten teneinde erg complexe projectdoelstellingen te realiseren die veel evaring vereisen Mogelijke taken ? projectdoelstellingen definiëren en het project afbakenen;
? composer le groupe qui s'occupe du projet; ? de projectgroep samenstellen;
? établir la fiche du projet et préparer le planning diriger le ? de projectfiche opmaken en de planning opstellen; het project leiden
projet, en assurer le suivi et faire rapport au groupe pilote. en opvolgen en verslag uitbrengen aan de stuurgroep.
COMPETENCES REQUISES VEREISTE COMPETENTIES
1. COMPETENCES TECHNIQUES 1. TECHNISCHE COMPETENTIES
? Expertise dans le domaine juridique relatif aux marchés et services ? Deskundige in het rechtsgebied van de financiële markten en
financiers, diensten;
? Procédures législatives, ? Wetgevingsprocedures;
? De préférence être bilingue, au moins avoir une connaissance passive ? Bij voorkeur goed tweetalig, ten minste passieve kennis van het
du neérlandais et également de l'anglais; Frans en ook van het Engels;
? Bureautique. ? Bureautica.
2. COMPETENCES GENERIQUES 2. GENERIEKE COMPETENTIES
? Avoir le sens des responsabilités et être pro-actif, ? Verantwoordelijkheidszin hebben en proactief zijn;
? Pouvoir analyser les données d'une façon critique et analyser ? Gegevens op kritische wijze kunnen analyseren en informatie kunnen
l'information, beoordelen;
? Pouvoir développer une vision et intégrer différentes données au ? Een visie kunnen ontwikkelen en inhoudelijk verschillende gegevens
niveau du contenu, pouvoir envisager des solutions alternatives et kunnen integreren, alternatieve oplossingen kunnen bedenken en
pouvoir tirer des conclusions cohérentes, coherente conclusies kunnen trekken;
? Manifester un esprit innovateur, créatif et flexible, ? Blijk geven van innovatief, creatief en flexibel denken;
? Pouvoir travailler en équipe, ? In team kunnen werken;
? Excellente communication, tant écrite que verbale, ? Uitstekend kunnen communiceren, zowel schriftelijk als mondeling;
? Etre axé sur l'aspect client et résultat, ? Klant - en resultaatgericht zijn;
? Etre loyal et intègre, ? Loyaal en integer zijn;
? Disposer d'une compétence sérieuse en matière de planning, ? Beschikken over sterke vaardigheden op het gebied van planning,
organisation, gestion et coordination, organisatie, beheer en coördinatie;
? Disposer d'une bonne compétence en matière d'analyse et de synthèse ? Beschikken over goede analytische en synthesevaardigheden en in de
et être capable d'expliquer des données financières de manière claire mogelijkheid zijn financiële gegevens op een heldere en accurate
et soigneuse. manier toe te lichten.
PROFIL DU DIRECTEUR AUPR'S DU SERVICE D'ENCADREMENT PERSONNEL ET PROFIEL VAN EEN DIRECTEUR BIJ DE STAFDIENST PERSONEEL EN ORGANISATIE
ORGANISATION ÷ L'ADMINISTRATION GENERALE DE LA TRESORERIE BIJ DE ADMINISTRATIE DER THESAURIE
Raison d'être de la fonction Doel van de functie
Le directeur P&O auprès de l'Administration générale de la Trésorerie conduit une équipe qui comprend deux sections : affaires du personnel, d'une part, formation et information, d'autre part. Les affaires du personnel couvrent à peu près tous les processus et domaines de la gestion des ressources humaines, recrutement, affectation du personnel, gestion des congés (gestion du temps), carrières, rémunérations, jusqu'à la fin de carrière (démission, pension). La section Formation et Information s'occupe surtout de formations (e.a. organisation de formations certifiées), accompagnement de stages et informations générales. Le directeur P&O - Trésorerie est en premier lieu l'interlocuteur du secrétariat général et des autres services du personnel du Service Public Fédéral Finances. Il implémente les différents projets et actions qui sont ébauchés par le directeur (central) du service d'encadrement P&O et intègre les De directeur P&O bij de Thesaurie heeft de leiding van een team dat bestaat uit twee onderafdelingen : personeelszaken enerzijds en anderzijds opleiding en informatie. Personeelszaken overspant zowat alle processen en domeinen van HR, van werving, inzetten van personeel over het beheren van verloven (tijdsbeheer), loopbanen, bezoldiging tot transitie (ontslag, pensioen). De afdeling opleiding en informatie houdt zich vooral bezig met vorming ( o.a.organiseren gecertificeerde opleidingen), stagebegeleiding en algemene informatie. De directeur P&O is in de eerste plaats het aanspreekpunt voor het Algemeen Secretariaat en andere personeelsdiensten van de FOD Financiën. Hij/zij implementeert de verschillende projecten en acties die door de directeur van P&O van de FOD worden opgezet en vertaalt de
objectifs opérationnels dans l'administration. operationele doelstellingen naar de administratie toe.
Il conseille la direction de l'administration générale de la Hij/zij adviseert de leiding van de algemene administratie inzake
Trésorerie en matière de personnel. personeelsaangelegenheden.
Le directeur représente l' administration générale de la Trésorerie De directeur vertegenwoordigt zijn administratie in het sociaal
dans la concertation sociale avec les organisations syndicales. overleg met de syndicale organisaties.
Finalités principales (selon leur priorité) Permanente resultaatgebieden (volgens prioriteit)
Comme expert Als expert
Etudes, analyses et mise en application de la réglementation, des het bestuderen, analyseren en (doen) toepassen van reglementering,
instructions dans les différents domaines des ressources humaines. instructies in verschillende HR-domeinen
afin d' teneinde
atteindre les objectifs de la politique en matière de ressources de doelstellingen van het HR-beleid in die domeinen kunnen worden
humaines. gehaald
Tâches possibles Mogelijke taken
? Agir comme interlocuteur dans le domaine d'expertise, ? fungeren als contactpersoon in het expertisedomein
? Emettre des avis quant à l'application de la réglementation, ? Représenter l'administration dans la concertation sociale, ? Implémenter les actions qui sont commandées par la haute direction du service P&O. Comme spécialiste Conseiller la direction générale, les dirigeants de ligne et l'ensemble du personnel en ce qui concerne la gestion des ressources humaines; afin de mener une gestion de personnel cohérente au sein de l'administration. Tâches possibles ? remettre des avis à la direction générale et aux administrateurs dans les domaines se rapportant aux ressources humaines, ? Répondre aux question des agents, ? Diffuser l'information se rapportant aux domaines des ressources humaines (notamment par intranet), ? Entretenir des bons contacts avec les chefs des services opérationnels. Comme participant à divers groupes de travail Participer activement aux réunions afin de contribuer à la réalisation des objectifs du service d'encadrement P&O. Tâches possibles ? mise à exécution d'actions qui sont décidées par l'autorité supérieure; ? préparation de dossiers (plan de personnel, nominations, promotions, démission, mesures disciplinaires,), ? développement de réseaux à l'intérieur comme à l'extérieur du Service Public Fédéral, ? het verlenen van advies inzake de toepassing van de reglementering ? vertegenwoordiger van de administratie in het sociaal overleg ? implementeren van acties die gestuurd worden door de leiding van P&O Als specialist adviseren van de algemene leiding, de lijnmanagers en personeelsleden wat betreft HR. teneinde een coherent personeelsbeleid bij de administratie te kunnen voeren. Mogelijke taken ? advies verlenen op alle HR-domeinen aan de leiding en de managers ? beantwoorden van vragen van personeelsleden ? (algemene) informatie verspreiden over HR-domeinen (nl. via intranet) ? goede contacten onderhouden met de lijnchefs Als Deelnemer aan diverse werkgroepen actief deelnemen aan de vergaderingen teneinde de doelstellingen van de P&O-stafdienst mee helpen uitvoeren Mogelijke taken ? uitvoering geven aan de acties die op het getouw worden gezet door de hogere leiding ? voorbereiden van dossiers ( personeelsplan, benoemingen, bevorderingen, ontslag, tuchtmaatregelen) ? het uitbouwen van netwerken zowel binnen als buiten de FOD
Comme dirigeant/ coordinateur Als Leidinggevende/coördinator
Diriger, motiver, et accompagner son équipe, het leiden, motiveren en evalueren van het team
afin de teneinde
garantir une collaboration rapide et optimale de l'équipe. een vlotte en optimale samenwerking van het team te garanderen
Tâches possibles Mogelijke taken
? détermination des objectifs et des priorités de l'équipe en ? het bepalen van de doelstellingen en prioriteiten van het team in
concertation avec la haute direction, overleg met de leiding
? conduite de l'équipe vers des résultats, assurance du suivi et ? aansturen, opvolgen van de resultaten en ondersteunen van het team
soutien de l'équipe, ? het toekennen van de middelen en tijd
? détermination du temps et des moyens, ? het evalueren, motiveren en coachen van de medewerkers
? évaluation, motivation et accompagnement des collaborateurs, ? het onderhouden van goede contacten nodig voor een vlotte
? entretien de bons contacts nécessaires à une collaboration aisée.
Comme gestionnaire des connaissances samenwerking Als kennisbeheerder
Actualiser et développer en permanence ses propres connaissances constant actualiseren en verder uitbouwen van de eigen kennis
afin de teneinde
maintenir et d'accroître une connaissance approfondie; grondige kennis te bewaren en te vergroten
Tâches possibles Mogelijke taken
? suivi des nouveaux développements, ? het opvolgen van nieuwe ontwikkelingen
? examen de la littérature se rapportant à la matière ? het raadplegen van vakliteratuur
? échange d'expériences et d'informations tant avec les collègues de ? het uitwisselen van ervaring en informatie met zowel de collega's
son propre service d'encadrement qu'avec les services opérationnels et van de eigen stafdienst als met de collega's van de andere lijn - en
les autres services d'encadrement. stafdiensten
Positionnement Positionering
La fonction est dirigée par De functie krijgt leiding van
Le directeur du service d'encadrement P &O du Service Public Fédéral van de directeur van P&O van de FOD, de administrateur-generaal van de
Finances et par l'administrateur général de la Trésorerie et le chef Thesaurie en het diensthoofd van Algemene zaken van de Thesaurie.
de service des Affaires générales de la Trésorerie.
La fonction assure la direction d'un groupe de De functie geeft leiding aan een groep van
15 personnes des différents niveaux. COMPETENCES REQUISES 1. COMPETENCES TECHNIQUES ? Connaissance très approfondie des droits administratif et constitutionnel, de la législation portant sur le droit au travail et la sécurité sociale; ? Connaissance du management et des techniques de communication; ? Connaissance de la législation sur la comptabilité de l'Etat et du droit budgétaire. 2. COMPETENCES GENERIQUES ? Etre capable de diriger une équipe, la coacher et motiver; ? Etre capable de communiquer de manière aisé et développer des relations aussi bien avec les collaborateurs, les membres du personnel de l'administration, les dirigeants et les chefs de ligne de l'administration qu'avec le Secrétariat général et les autres services du personnel du SPF; ? Etre capable de déterminer les priorités et d'initier des actions en concertations avec les dirigeants et le directeur P&O; ? Etre capable de négocier sur plusieurs niveaux et en particulier avec les organisations syndicales; ? Etre prêt à se former continuellement; ? Pouvoir implémenter des changements en rapport avec les méthodes de 15 personen van alle niveaus. VEREISTE COMPETENTIES 1. TECHNISCHE COMPETENTIES ? Zeer grondige kennis van administratief recht, grondwettelijk recht, arbeids- en sociaal zekerheidsrecht; ? Kennis van management- en communicatietechnieken; ? Kennis van de wetgeving op de rijkscomptabiliteit en begrotingsrecht. 2. GENERIEKE COMPETENTIES ? Leiding kunnen geven aan een team, het coachen en kunnen motiveren; ? Vlotte communicatie en relaties uitbouwen zowel met de medewerkers, de personeelsleden van de administratie, met de leiding en de lijnchefs van de administratie als met het Algemeen Secretariaat en andere personeelsdiensten van de FOD; ? Prioriteiten kunnen leggen en acties initiëren in overleg met de leiding en de directeur P&O ? Kunnen onderhandelen op verschillende niveaus en in het bijzonder met de syndicale organisaties; ? Bereid zijn zich verder continu bij te scholen; ? Veranderingen kunnen implementeren inzake gebruikte beheersmethoden
gestion utilisées et les structures. en structuren.
^