publié le 25 octobre 2017
Arrêté royal portant approbation de la modification des statuts de "Mensura Allocations familiales" ASBL
8 OCTOBRE 2017. - Arrêté royal portant approbation de la modification des statuts de "Mensura Allocations familiales" ASBL
PHILIPPE, Roi des Belges, A tous, présents et à venir, Salut.
Vu la Loi générale relative aux allocations familiales, l'article 26, alinéa 3;
Vu l'arrêté royal du 3 mai 2006 portant approbation de la modification des statuts de la "Caisse d'Allocations familiales du Limbourg";
Vu les décisions de l'Assemblée Générale Extraordinaire de "Mensura Allocations familiales" ASBL des 15 décembre 2015 et 29 mai 2017;
Sur la proposition de la Ministre des Affaires sociales, Nous avons arrêté et arrêtons:
Article 1er.Est approuvée la modification des statuts de "Mensura Allocations familiales" ASBL, telle qu'adoptée par décisions de son Assemblée Générale Extraordinaire des 15 décembre 2015 et 29 mai 2017.
Art. 2.L'article 1er de l'annexe à l'arrêté royal du 3 mai 2006 portant approbation de la modification des statuts de la "Caisse d'Allocations familiales du Limbourg", modifié par l'arrêté royal du 20 septembre 2009, est remplacé par ce qui suit: "Artikel 1. De vereniging, opgericht onder de vorm van een vereniging zonder winstoogmerk, draagt de benaming "Future Generations" VZW in het Frans "Future Generations" ASBL. De Nederlandse en Franse benamingen kunnen samen of afzonderlijk gebruikt worden.
De maatschappelijke zetel is gevestigd te 1000 Brussel, Kartuizersstraat 45, in het gerechtelijke arrondissement Brussel.
Indien het belang van de leden en de rechthebbenden het vereist kan de algemene vergadering beslissen plaatselijke of gewestelijke bureau's op te richten."
Art. 2.L'article 2 de l'annexe au même arrêté est remplacé par ce qui suit: "Artikel 2. De vereniging heeft tot doel de gezinsbijslag overeenkomstig de Algemene kinderbijslagwet (AKBW) uit te keren ten behoeve van: - het door haar leden tewerkgesteld of laatstelijk tewerkgesteld personeel over heel België; - de zelfstandigen aangesloten bij een sociaal verzekeringsfonds waarmee de vereniging een conventie heeft afgesloten."
Art. 3.A l'article 4 de l'annexe au même arrêté, les modifications suivantes sont apportées: 1° Le deuxième alinéa est remplacé par ce qui suit: "Het aantal leden is onbeperkt, evenwel met een minimum van 50 aangesloten werkgevers en sociale verzekeringsfondsen die samen ten minste 3000 personen tewerkstellen en zelfstandigen aangesloten hebben.De bijdrage van de leden is nihil onverminderd hetgeen voorzien is in de laatste alinea van dit artikel.
Elke werkgever, natuurlijke - of rechtspersoon, en elk sociaal verzekeringsfonds dat onder toepassing van de Algemene kinderbijslagwet valt, kan als lid aanvaard worden. De aansluiting mag niet geweigerd worden aan een werkgever die er zich toe verbindt alle bepalingen van de statuten en reglementen na te leven, op voorwaarde dat hij behoort tot de hierboven genoemde categorie van werkgevers en hij bij geen ander kinderbijslagfonds werd uitgesloten wegens tekortkoming aan zijn verplichtingen.
Nieuwe leden worden aanvaard door de raad van bestuur die beslist bij gewone meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden. In geval van staking van stemmen is de stem van de voorzitter beslissend. De werkgever aangesloten bij een kinderbijslagfonds kan geen ontslag indienen binnen de vier jaar na de aansluiting."; 2° L'article est complété par un alinéa rédigé comme suit: "De aanvullende bijdrage zoals bepaald in artikel 94 § 8 van de Algemene kinderbijslagwet wordt vastgesteld volgens het totale bedrag van het te dekken deficit en treft alle werkgevers rekening houdend met het aantal rechthebbende werknemers.Voor de aangesloten sociale verzekeringsfondsen zijn de bepalingen inzake uitsluiting, ontslag en aanvullende bijdrage in dit artikel enkel van toepassing, wat betreft hun hoedanigheid van werkgever voor eigen personeel.".
Art. 4.L'article 5 de l'annexe au même arrêté, est remplacé par ce qui suit : "Artikel 5. Het bestuur van de vereniging wordt toevertrouwd aan een raad van bestuur, samengesteld uit ten minste drie leden (al dan niet leden van de vereniging) die door de algemene vergadering benoemd en, eventueel afgezet worden. Het aantal bestuurders dient steeds kleiner te zijn dan het aantal leden.
De leden van de raad van bestuur worden voorgedragen door Partena Business Center ESV, met maatschappelijke zetel te Kartuizersstraat 45, 1000 Brussel, ingeschreven bij de Kruispuntbank voor Ondernemingen onder het nummer 0540.948.808.
Indien een rechtspersoon als bestuurder wordt benoemd, zal zij een vaste vertegenwoordiger aanduiden in het kader van de uitoefening van haar mandaat als bestuurder van de vereniging."
Art. 5.Dans l'annexe au même arrêté, il est inséré un article 5/1, rédigé comme suit: "Artikel 5/1. De bestuurders gaan geen enkele persoonlijke verplichting aan uit hoofde van hun mandaat. Zij hebben zich slechts voor de uitvoering van hun mandaat en voor de fouten begaan in hun bestuur te verantwoorden."
Art. 6.L'article 6 de l'annexe au même arrêté, est remplacé par ce qui suit: "Artikel 6. Het mandaat van de leden van de raad van bestuur is onbezoldigd, tenzij de algemene vergadering anders bepaalt. De bestuurders hebben evenwel recht op terugbetaling van hun reiskosten evenals op presentiegeld waarvan het bedrag door de algemene vergadering wordt vastgelegd."
Art. 7.L'article 7 de l'annexe au même arrêté, est remplacé par ce qui suit: "Artikel 7. De leden van de raad van bestuur worden voor een termijn van vijf jaar benoemd.
De uittredende leden zijn herkiesbaar. Ingeval een lid van de raad van bestuur tijdens zijn mandaat overlijdt of zijn functie stopzet kan de raad van bestuur in zijn vervanging voorzien door de voorlopige aanstelling, overeenkomstig hetgeen is voorzien in artikel 5, van een nieuw lid, wiens benoeming tijdens de eerstvolgende algemene vergadering ter bekrachtiging voorgelegd wordt; dit lid voltooit het mandaat van zijn voorganger.
Ingeval aan een bestuurder de voordracht door zijn voordragende rechtspersoon wordt ontnomen, verliest hij de hoedanigheid van bestuurder. In dat geval zullen de overige bestuurders een buitengewone algemene vergadering bijeenroepen teneinde de beëindiging van het mandaat van bestuurder vast te stellen en een nieuwe bestuurder te benoemen op voordracht van de rechtspersoon die de te vervangen bestuurder had voorgedragen."
Art. 8.L'article 8 de l'annexe au même arrêté, est remplacé par ce qui suit: "Artikel 8. De raad van bestuur kiest in zijn midden een voorzitter onder de bestuurders die overeenkomstig artikel 5 van deze statuten op voordracht van Partena Business Center ESV werden benoemd. De raad van bestuur kan een gedelegeerde bestuurder benoemen, die met het dagelijks bestuur wordt belast. De zittingen van de raad van bestuur worden voorgezeten door de voorzitter, of, in zijn afwezigheid, door de gedelegeerde bestuurder of bij ontstentenis van de gedelegeerde bestuurder, door het oudste lid in leeftijd."
Art. 9.L'article 9 de l'annexe au même arrêté, est remplacé par ce qui suit: "Artikel 9. De raad van bestuur wordt door de voorzitter samengeroepen zo dikwijls als de belangen van de vereniging het vereisen, met een minimum van eenmaal per jaar. Hij moet samengeroepen worden wanneer twee bestuurders of één vijfde van de leden hierom vraagt.
De raad kan slechts geldig beraadslagen indien minstens de helft van zijn leden aanwezig of vertegenwoordigd is. Hij besluit bij gewone meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter beslissend.
De raad van bestuur oefent zijn bevoegdheden uit als college.
Ten aanzien van derden wordt de vereniging rechtsgeldig vertegenwoordigd door: (i) de raad van bestuur handelend als college; (ii) de gezamenlijke handtekening van twee bestuurders waaronder minstens de voorzitter; (iii) de gedelegeerde bestuurder voor wat het dagelijks bestuur betreft; en (iv) bijzondere lasthebbers binnen de grenzen van hun mandaat Bestuurders die namens de raad van bestuur optreden, moeten ten aanzien van derden niet doen blijken van enig besluit of enige machtiging.
Geen enkele bestuurder wiens belangen in strijd zijn met die van de vereniging mag aan de beraadslagingen en aan de stemming over dit punt van de agenda deelnemen."
Art. 10.L'article 16 de l'annexe au même arrêté est abrogé.
Art. 11.L'article 18 de l'annexe au même arrêté, est remplacé par ce qui suit: "Artikel 18. Er vindt jaarlijks minstens één algemene vergadering plaats. De jaarlijks gewone algemene vergadering heeft plaats op de maatschappelijke zetel de derde donderdag van de maand juni om 11 uur.
De leden kunnen de agenda van deze jaarlijkse algemene vergadering veertien dagen op voorhand opvragen. De raad van bestuur brengt er verslag uit over de verrichtingen van de vereniging en legt er de rekening van het voorbije dienstjaar en de begroting van het volgend dienstjaar voor.
Om te kunnen deelnemen aan de algemene vergadering moeten de leden zich acht dagen vóór het tijdstip van de algemene vergadering per brief aanmelden.
Op deze gewone algemene vergadering kan niet beslist worden over een statutenwijziging en evenmin over de ontbinding."
Art. 12.L'article 27 de l'annexe au même arrêté, est remplacé par ce qui suit: "Artikel 27. Inzake statutenwijziging en de ontbinding van de vereniging is de aanwezigheid of vertegenwoordiging van minstens twee derde van de leden vereist, indien de twee derde aanwezigheid niet wordt bereikt wordt er ten vroegste vijftien dagen na de eerste algemene vergadering een nieuwe vergadering samengeroepen die beslist met twee derden van de aanwezige of vertegenwoordigde stemmen, ongeacht het aantal aanwezigen of vertegenwoordigden. Voor de beslissing tot ontbinding is evenwel een meerderheid van 4/5 van de stemmen van de aanwezigen of vertegenwoordigde leden vereist.
In afwijking van het voorgaande en artikel 8, eerste lid, van de wet van 27 juni 1921, kan de algemene vergadering van de vereniging geldig beraadslagen en besluiten over de wijziging van de statuten zonder dat ten minste twee derde van de leden van de vereniging op de vergadering aanwezig of vertegenwoordigd zijn, indien de vereniging meer dan vijfhonderd leden telt."
Art. 13.L'article 27bis de l'annexe au même arrêté, est remplacé par ce qui suit: "Artikel 27bis. Beslissingen van de algemene vergadering inzake de wijziging van de statuten, de wijziging van het maatschappelijk doel, de benoeming en de afzetting van de bestuurders en commissarissen en de ontbinding van de vereniging, moeten door minimum een vierde van de werkende leden worden goedgekeurd, met dien verstande dat een quotum van vijf werkende leden voldoende is. Het verkregen quotiënt moet desgevallend naar beneden worden afgerond. Met werkende leden worden overeenkomstig artikel 22bis § 1 Algemene kinderbijslagwet bedoeld, leden van de vereniging, al dan niet werkgever of sociaal verzekeringsfonds, die tevens in de raad van bestuur van de vereniging zetelen."
Art. 14.Dans les articles 29, 30, 31 et 33 de l'annexe au même arrêté, les mots "de kinderbijslagwet " sont chaque fois remplacés par les mots " de Algemene kinderbijslagwet ".
Art. 15.Dans l'article 34 de l'annexe au même arrêté, les mots " de Rijksdienst voor Kinderbijslag voor Werknemers " sont remplacés par le mot " Famifed " et les mots " genoemde Rijksdienst " sont remplacés par le mot " Famifed ".
Art. 16.Dans l'article 35 de l'annexe au même arrêté, les mots " de Rijksdienst voor Kinderbijslag voor Werknemers " sont remplacés par le mot " Famifed ".
Art. 17.La ministre qui a les Affaires sociales dans ses attributions, est chargée de l'exécution du présent arrêté.
Donné à Bruxelles, le 8 octobre 2017.
Par le Roi: La Ministre des Affaires sociales, M. De Block