Etaamb.openjustice.be
Wet
gepubliceerd op 04 november 2020

Vacature medewerker attaché A1 Het Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens (FIRM) is opgericht door de wet van 12 mei 2019 (B.S. 21.06.2019). Het Instituut moet mee helpen verzekeren dat Belgi(...) Het is de taak van het FIRM om aan de Federale Regering, Kamer en Senaat en elke andere officiële i(...)

bron
federaal instituut voor de bescherming en bevordering van de rechten van de mens
numac
2020031610
pub.
04/11/2020
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERAAL INSTITUUT VOOR DE BESCHERMING EN BEVORDERING VAN DE RECHTEN VAN DE MENS


Vacature medewerker attaché A1 (m/v/x) Het Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens (FIRM) is opgericht door de wet van 12 mei 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/05/2019 pub. 21/06/2019 numac 2019012931 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot oprichting van een Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens sluiten (B.S. 21.06.2019). Het Instituut moet mee helpen verzekeren dat België de fundamentele rechten die voortvloeien uit de door ons land geratificeerde internationale verdragen respecteert.

Het is de taak van het FIRM om aan de Federale Regering, Kamer en Senaat en elke andere officiële instantie aanbevelingen te doen en advies te verstrekken over de bescherming en de bevordering van de mensenrechten. Het FIRM kan gevraagd worden voor advies en optreden uit eigen beweging.

Het FIRM is bevoegd voor het federale niveau en treedt enkel op in die domeinen waarvoor andere sectorale instanties niet bevoegd zijn. Een interfederalisering via een samenwerkingsakkoord is in het vooruitzicht gesteld.

Het FIRM werft twee universitaire medewerkers, één van elke taalrol Nederlands en Frans, die onder leiding van de directeur en de raad van bestuur zal werken aan de opstart van dit nieuwe Instituut. ? Taakstelling Uw eerste taken zijn : - Het plan voor het eerste werkjaar van het Instituut op de kaart zetten ; - De nationale en internationale ontwikkelingen op het gebied van de mensenrechten opvolgen ; - Meewerken aan het opzetten van een methodologie voor de behandeling van vragen voor advies, aanbevelingen en rapporten gericht aan het FIRM ; - Het voorbereiden en opmaken van adviezen, aanbevelingen en rapporten betreffende vragen aan het FIRM over de bevordering en de bescherming van de rechten van de mens ; - Bijdragen tot de samenwerking van het FIRM met de instellingen van de Verenigde Naties en de regionale organisaties voor de rechten van de mens ; - Bijdragen tot het organiseren van de opvolging van de Belgische autoriteiten met betrekking tot de internationale verplichtingen ; - Meewerken aan de uitwerking en de redactie van het jaarlijkse activiteitenverslag van het FIRM. ? Uw profiel U voldoet aan de volgende algemene vereisten om aangeworven te worden : - Onderdaan zijn van een lidstaat van de Europese Unie ; - Van onberispelijk gedag zijn ; - Uw burgerlijke en politieke rechten genieten.

Vereist is ook dat u een licentiaats- of masterdiploma of gelijkwaardig bezit (tweede cyclus) in een vakgebied dat verband houdt met de functie, en een gelijkwaardigheidsattest als u uw diploma behaalde in een ander land dan België.

Daarnaast is het wenselijk dat u : - professionele ervaring hebt op het vlak van de rechten van de mens ; - het verdedigen van de mensenrechten als uw passie beschouwt en u de doelstellingen van het FIRM onderschrijft; - kan bogen op ervaring in probleemoplossingen ; - kan samenwerken, in ploeg, maar ook autonoom dossiers beheren ; - stressbestendig bent en u organiseert om vervaltermijnen te respecteren ; - sterk bent in communicatie, zowel mondeling als schriftelijk ; - informatica goed kent (tekstverwerking, rekenbladen, online presentatie en elektronische archivering) ; - de andere landstaal (F/N) en het Engels beheerst; kennis van de andere landstaal en Engels is een pluspunt. ? Ons aanbod Wij bieden u : - Een boeiende job, in een nieuwe instelling waar u baanbrekend werk kan verrichten in samenwerking met enthousiaste mensen ; - Een betrekking in statutair verband op het niveau A1, graad in te vullen op grond van uw professionele anciënniteit (statutaire weddeschaal A1 : 28.421 - 41.841 EUR (100 %) - geïndexeerd (1.7410) : 49.481 - 72.845 EUR) ; - Een aantrekkelijk pakket extra-legale voordelen : o Hospitalisatieverzekering ; o Taalpremie ; o Verplaatsingsvergoeding of gratis woon-werkverkeer met het openbaar vervoer ; o Schooltoelage ; o Telewerk en aangepaste telecommunicatie zoals GSM ; o Maaltijdcheques (na een termijn van 3 maanden).

Gelijke kansen en diversiteit Het FIRM voert een actief anti-discriminatiebeleid op alle gebieden van het beheer van human resources. Het Instituut verbindt zich ertoe te werken in een kader van diversiteit, inclusie, kansengelijkheid en veiligheid voor eenieder.

Kandidaten met een beperking, leerstoornis of ziekte. U kan een redelijke aanpassing vragen aan de selectieprocedure, ook indien u niet over een geldig attest beschikt. Geef een beschrijving van uw beperking/ziekte/leerstoornis en duid ook aan welke aanpassingen u hierbij kunnen helpen.

Selectie-procedure Er wordt een voorselectie uitgevoerd op basis van de ontvangen kandidaatstellingen.

De kandidaten die het best beantwoorden aan het gezochte profiel worden uitgenodigd voor de verdere selectieproeven.

De proeven worden georganiseerd door een examencommissie bestaande uit minstens drie personen.

Ze bestaan uit een kennisproef over de materie en een proef waarbij wordt nagegaan of de kandidaat over de vereiste generieke en specifieke competenties beschikt.

Het examen verloopt in twee fasen : een schriftelijke proef over de materie en daarna een mondelinge proef met een gedeelte over de materie en een gedeelte over de vereiste competenties en vaardigheden.

De schriftelijke proef betreffende de materie wordt beoordeeld op 15 punten. Om tot de volgende proef toegelaten worden, dient de kandidaat 7,5 punten te behalen. Dit deel zal gevolgd worden door een mondelinge proef over de materie (op 5 punten). Op het geheel, wordt de proef over de materie (schriftelijk en mondeling deel ) beoordeeld op 20 punten. Om te slagen dient de kandidaat minimum 12 punten te behalen.

Een tweede mondeling deel volgt waarbij wordt nagegaan of de kandidaat over de vereiste generieke en specifieke competenties beschikt. De beoordeling gebeurt door afweging ten overstaan van het vooropgesteld profiel. Er wordt beslist door toekenning van de vermelding "geschikt", "minder geschikt" of " niet geschikt".

Op het einde van de proeven wordt een proces-verbaal opgesteld met desgevallend de rangschikking van de kandidaten en het resultaat dat elke kandidaat behaalde. Deze rangschikking telt 3 groepen : A = geschikt en geslaagd, B = minder geschikt en geslaagd, C = niet geschikt en/of niet geslaagd. In voorkomend geval wordt binnen elke groep een eindrangschikking opgesteld in functie van het totaal aantal bekomen punten. Bij een ex aequo binnen eenzelfde groep, zal de jury een nieuwe rangschikking opstellen op basis van de kwalificaties die eigen zijn aan elke kandidaat.

Op schriftelijk verzoek, door een e-mail aan de secretarissen van het Instituut, kan het examenreglement alsook de samenstelling van de examencommissie worden verkregen.

Gelet op de Covid 19 maatregelen is het mogelijk dat online wordt gewerkt. Het is dan ook mogelijk dat onderdelen en bepaalde proeven moeten aangepast worden aan de dan geldende veiligheidsvoorschriften.

Hoe te solliciteren ? U kan zich kandidaat stellen tot uiterlijk 19 november 2020 om middernacht.

De kandidaatstelling gebeurt, op straffe van onontvankelijkheid, uitsluitend met een e-mail die gericht is aan zowel Muriel Clavie als Willem Debeuckelaere, secretarissen. De sollicitatie is slechts ontvankelijk wanneer ze is vergezeld van : - Een kopie van de vereiste studiegetuigschriften of diploma's ; - Een getailleerd curriculum vitae ; - Een brief met uw motivering.

Uw e-mail moet worden beantwoord door een bericht van ontvangst.

Indien u dit niet ontvangt van één van de secretarissen binnen 24 uur na zending dan dient u telefonisch contact op te nemen met de secretaris van uw taalrol.

Voor verdere inlichtingen kan men zich wenden tot één of beide secretarissen : Nederlandstalig : Willem.Debeuckelaere@ugent.be (telefoon 0479 624 766) en Franstalig : Muriel.Clavie@icloud.com (telefoon 0475 760 156).

Gegevensbescherming Het FIRM zal, in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming, enkel persoonsgegevens verwerken die nodig zijn voor de werving en het beoordelen van de bekwaamheid van de kandidaat voor de functie. Deze worden enkel bewaard teneinde de te nemen beslissing te verantwoorden.

^