gepubliceerd op 30 oktober 2020
Vacature directeur Het Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens (FIRM) is opgericht door de wet van 12 mei 2019 (B.S., 21.6.2019). Het Instituut moet mee helpen verzekeren dat België de fundamen(...) Het is de taak van het FIRM om aan de Federale Regering, Kamer en Senaat en elke andere officiële i(...)
FEDERAAL INSTITUUT VOOR DE BESCHERMING EN BEVORDERING VAN DE RECHTEN VAN DE MENS
Vacature directeur (m/v/x) Het Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens (FIRM) is opgericht door de
wet van 12 mei 2019Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
12/05/2019
pub.
21/06/2019
numac
2019012931
bron
federale overheidsdienst justitie
Wet tot oprichting van een Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens
sluiten (B.S., 21.6.2019). Het Instituut moet mee helpen verzekeren dat België de fundamentele rechten die voortvloeien uit de door ons land geratificeerde internationale verdragen respecteert.
Het is de taak van het FIRM om aan de Federale Regering, Kamer en Senaat en elke andere officiële instantie aanbevelingen te doen en advies te verstrekken over de bescherming en de bevordering van de mensenrechten. Het FIRM kan gevraagd worden voor advies en optreden uit eigen beweging.
Het FIRM is bevoegd voor het federale niveau en treedt enkel op in die domeinen waarvoor andere sectorale instanties niet bevoegd zijn. Een interfederalisering via een samenwerkingsakkoord is in het vooruitzicht gesteld.
Het FIRM werft een directeur (m/v/x), onder de toezicht en in samenwerking met de Raad van Bestuur, het werk van het FIRM op de kaart te zetten.
Uw taken als directeur Samen met de Raad van Bestuur zet u het FIRM in de steigers.
U volgt de evoluties op nationaal en internationaal vlak in verband met de mensenrechten.
U bent verantwoordelijk voor de dagelijkse werking van het FIRM. U rapporteert aan de Raad van Bestuur. U staat het voorzitterschap bij.
U bent verantwoordelijk voor het beheer en de opvolging van de boekhouding en het budget.
Samen met de Raad van Bestuur tekent u het personeelskader en het HR-beleid uit.
U leidt het team van medewerkers.
U stelt de jaarplanning voor aan de Raad van Bestuur. U bewaakt de vervaltermijnen betreffende de begroting en het budget, het personeelsbeheer en de nationale en internationale verplichtingen.
U fungeert als dagelijks uithangbord van het FIRM. In die hoedanigheid verzorgt u de contacten met het middenveld, de overige instanties die instaan voor de bescherming van de mensenrechten en de politieke wereld. In het bijzonder staat u in voor het beheer van het door de organieke wet voorziene Overlegraad.
U vertegenwoordigt het FIRM op het Europese en internationale vlak in de netwerken van nationale mensenrechteninstituten.
Uw profiel : U voldoet aan de volgende algemene vereisten om aangeworven te worden: - onderdaan zijn van een lidstaat van de Europese Unie; - van onberispelijk gedrag zijn; - uw burgerlijke en politieke rechten genieten.
Vereist is ook dat u: - ten minste een licentiaats- of masterdiploma of gelijkwaardig bezit (tweede cyclus), in een vakgebied dat verband houdt met de functie, en een gelijkwaardigheidsattest als u uw diploma behaalde in een ander land dan België; - bekwaamheden en ervaring hebt op het gebied van de fundamentele rechten; - ten minste Nederlands, Frans en Engels op niveau C1 spreekt en schrijft of bereid bent binnen het jaar na uw aanwerving dit niveau te bereiken. U toont dit aan door uw behaalde diploma's of getuigschriften (onder meer Selor of British Council).
Daarnaast is het wenselijk dat u: - een goede kennis hebt van de mensenrechten op nationaal en internationaal niveau en u actief inzet voor de bevordering van de mensenrechten. - over managementervaring beschikt, bij voorkeur in een organisatie die contact onderhoudt met de politieke wereld, de juridische wereld en het middenveld. - de basis van financieel beheer en HR-beleid kent en bereid bent u de specifieke regels van budgetbeheer en het statuut eigen te maken; - een goede communicator bent; - een goed organisator en een motiverende team leider bent.
Ons aanbod: - Wij bieden u een boeiende job, in een nieuw instelling waar u baanbrekend werk kan verrichten in samenwerking met enthousiaste mensen; - Een betrekking in statutair verband op het niveau A4, waarbij de exacte graad zal afhangen van uw anciënniteit (statutaire weddeschaal A4 : 43.807,00 - 66.202 EUR (100%) - geïndexeerd (1.7410) : 76.268 EUR - 115.258 EUR (100 %) ; - Het mandaat is beperkt tot zes jaar overeenkomst de wet die vereist dat de directeur afwisselend afkomstig is van een andere taalrol; - Een aantrekkelijk pakket extra-legale voordelen: ? Hospitalisatieverzekering;
Taalpremie ? Verplaatsingsvergoeding of gratis woon-werkverkeer met het openbaar vervoer; ? Schooltoelage; ? Telewerk en aangepaste telecommunicatie zoals GSM; ? Maaltijdscheques (na een termijn van 3 maanden).
Gelijke kansen en diversiteit: Het FIRM voert een actief anti-discriminatiebeleid op alle gebieden van het beheer van human ressources. Het Instituut verbindt zich ertoe te werken in een kader van diversiteit, inclusie, kansengelijkheid en veiligheid voor eenieder.
Kandidaten met een beperking, leerstoornis of ziekte ? U kan een redelijke aanpassing vragen aan de selectieprocedure, ook indien u niet over een geldig attest beschikt. Geef een beschrijving van uw beperking/ziekte/leerstoornis en duid ook aan welke aanpassingen u hierbij kunnen helpen.
Selectie-procedure Er wordt een voorselectie uitgevoerd op basis van de ontvangen kandidaatstellingen. De kandidaten die het best beantwoorden aan het gezochte profiel worden uitgenodigd voor de verdere selectieproeven.
De proeven worden georganiseerd door een examencommissie bestaande uit minstens drie personen.
Ze bestaan uit een kennisproef over de materie en een proef waarbij wordt nagegaan of de kandidaat over de vereiste generieke en specifieke competenties beschikt.
Het examen verloopt in twee fasen : een schriftelijke proef over de materie en daarna een mondelinge proef met een gedeelte over de materie en een gedeelte over de vereiste competenties en vaardigheden.
De schriftelijke proef betreffende de materie wordt beoordeeld op 15 punten. Om tot de volgende proef toegelaten worden, dient de kandidaat 7,5 punten te behalen. Dit deel zal gevolgd worden door een mondelinge proef over de materie (op 5 punten). Op het geheel, wordt de proef over de materie (schriftelijk en mondeling deel ) beoordeeld op 20 punten. Om te slagen dient de kandidaat minimum 12 punten te behalen.
Een tweede mondeling deel volgt waarbij wordt nagegaan of de kandidaat over de vereiste generieke en specifieke competenties beschikt. De beoordeling gebeurt door afweging ten overstaan van het vooropgesteld profiel. Er wordt beslist door toekenning van de vermelding " geschikt", "minder geschikt" of " niet geschikt".
Op het einde van de proeven wordt een proces-verbaal opgesteld met desgevallend de rangschikking van de kandidaten en het resultaat dat elke kandidaat behaalde. Deze rangschikking telt 3 groepen : A = geschikt en geslaagd, B = minder geschikt en geslaagd, C = niet geschikt en/of niet geslaagd. In voorkomend geval wordt binnen elke groep een eindrangschikking opgesteld in functie van het totaal aantal bekomen punten. Bij een ex aequo binnen eenzelfde groep, zal de jury een nieuwe rangschikking opstellen op basis van de kwalificaties die eigen zijn aan elke kandidaat.
Op schriftelijk verzoek, door een e-mail aan de secretarissen van het Instituut, kan het examenreglement alsook de samenstelling van de examencommissie worden verkregen.
Gelet op de Covid 19 maatregelen is het mogelijk dat online wordt gewerkt. Het is dan ook mogelijk dat onderdelen en bepaalde proeven moeten aangepast worden aan de dan geldende veiligheidsvoorschriften.
Hoe te solliciteren : U kan zich kandidaat stellen tot uiterlijk 15 november 2020 om middernacht.
De kandidaatstelling gebeurt, op straffe van onontvankelijkheid, uitsluitend met een email die gericht is aan zowel Muriel Clavie als Willem Debeuckelaere, secretarissen. De sollicitatie is slechts ontvankelijk wanneer ze is vergezeld van : - een kopie van de vereiste studiegetuigschriften of diploma's; - een getailleerd curriculum vitae; - een brief met uw motivering;
Uw email moet worden beantwoord door een bericht van ontvangst. Indien u dit niet ontvangt van één van de secretarissen binnen 24 uur na zending dan dient u telefonisch contact op te nemen met de secretaris van uw taalrol.
Voor verdere inlichtingen kan men zich wenden tot één of beide secretarissen : Nederlandstalig : Willem.Debeuckelaere@ugent.be (telefoon 0479 624 766) en Franstalig : Muriel.Clavie@icloud.com (telefoon 0475 760 156).
Gegevensbescherming : Het FIRM zal, in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming, enkel persoonsgegevens verwerken die nodig zijn voor de werving en het beoordelen van de bekwaamheid van de kandidaat voor de functie. Deze worden enkel bewaard teneinde de te nemen beslissing te verantwoorden.