gepubliceerd op 13 november 2003
Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding Openstaande functie van directeur Oproep tot kandidaatstelling Het publiek wordt ingelicht over de openstaande functie van directeur(trice) van het Centrum voor gelijkheid van k(...) Artikel 2 van de voornoemde wet van 15 februari 1993 bepaalt de opdrachten van het Centrum : « H(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST KANSELARIJ VAN DE EERSTE MINISTER
Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding Openstaande functie van directeur Oproep tot kandidaatstelling (m/v) Het publiek wordt ingelicht over de openstaande functie van directeur(trice) van het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding, gecreëerd bij de wet van 15 februari 1993, gewijzigd bij de wetten van 13 april 1995, 20 januari 2003 en van 25 februari 2003, en waarvan het organiek statuut werd vastgesteld bij koninklijk besluit van 28 februari 1993, gewijzigd door de koninklijke besluiten van 9 februari 1995, 20 mei 1996 en 24 augustus 2001.
Artikel 2 van de voornoemde wet van 15 februari 1993 bepaalt de opdrachten van het Centrum : « Het Centrum heeft als opdracht het bevorderen van de gelijkheid van kansen en het bestrijden van elke vorm van onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur op grond van : 1° een zogenaamd ras, de huidskleur, afkomst, nationale of etnische afstamming;2° seksuele geaardheid, burgerlijke stand, geboorte, fortuin, leeftijd, het geloof of levensbeschouwing, huidige of toekomstige gezondheidstoestand, handicap of fysieke eigenschap. Het Centrum voert zijn opdracht uit in een geest van dialoog en van samenwerking met de verenigingen, instituten, organen en diensten die, geheel of gedeeltelijk, dezelfde opdracht uitvoeren of rechtstreeks betrokken zijn bij de uitvoering van deze opdracht.
Het Centrum heeft eveneens tot opdracht te waken over het respect van de grondrechten van de vreemdelingen en de overheid te informeren over de aard en de grootte van de migratiestromen. Het heeft ook tot taak het overleg en de dialoog te ontwikkelen tussen alle overheidsactoren en private actoren die betrokken zijn bij het opvang- en integratiebeleid van de immigranten.
Bovendien heeft het Centrum de opdracht de bestrijding van de mensenhandel te stimuleren. » 1) Beschrijving van de functie : De directeur(trice) en de adjunct-directeur(trice) vormen het directieteam van het Centrum. Samen moeten ze : - ervoor zorgen dat de beslissingen van de raad van bestuur worden uitgevoerd en geconcretiseerd; - de uitvoering van het algemeen beleid van het Centrum leiden; - het dagelijks beheer van het Centrum, de taakverdeling en de leiding van de ambtenaren die in het Centrum werken, verzekeren; - de samenwerking organiseren en dynamiseren met verenigingen, instellingen, organen of diensten die hetzelfde type opdrachten vervullen of die rechtstreeks betrokken zijn bij het vervullen van deze opdrachten; - de beraadslagingen van de raad van bestuur van het Centrum met raadgevende stem bijwonen en voor het secretariaat ervan zorgen; - jaarlijks rekenschap geven aan de raad van bestuur over de uitvoering van het algemeen beleid van het Centrum.
Naast de financiële en logistieke middelen wordt een pluridisciplinair personeelsbestand van ongeveer 100 personen voorzien om deze taken te vervullen. 2) Voorwaarden voor de toekenning : 2.1 Algemene voorwaarden De kandidaten moeten de burgerlijke en politieke rechten genieten.
Zij moeten houder zijn van een basisdiploma van de tweede cyclus (bv. licenciaat) van het universitair onderwijs of van het hoger onderwijs van twee cycli en beschikken over een relevante ervaring van ten minste vijf jaar in domeinen waarin het Centrum actief is.
De kennis en het begrip van de organisatorische procedures en van het politiek besluitvormingsproces, alsook het vermogen om in een tweetalige omgeving te functioneren, vormen een pluspunt. 2.2 Specifieke bekwaamheid De kandidaten moeten kunnen aantonen over een goede kennis en begrip te beschikken omtrent één of meerdere domeinen waarbinnen het Centrum zijn opdrachten vervult. 2.3 Algemene bekwaamheden De kandidaten moeten volgende bekwaamheden bezitten : - vermogen tot conceptualisering en analyse; - aanleg voor mondelinge en schriftelijke communicatie; - vermogen tot uitwerken en uitvoeren van een project voor het Centrum; - goede managementvaardigheden; - goede bekwaamheden inzake administratief- en informatiebeheer; - overtuigingskracht en zin voor onderhandelen; - vermogen tot leiden, mobiliseren en dynamiseren van een team; - vermogen tot samenwerking en teamwerk; - open staan voor verandering en vernieuwing. 3) Duur van het ambt en bezoldiging : De geselecteerde kandida(a)t(e) wordt benoemd voor een hernieuwbaar mandaat van zes jaar. Hij (zij) wordt vergoed op basis van de weddeschaal voor titularissen van rang 16A. 4) Selectieprocedure : De belangstellenden worden uitgenodigd om hun kandidatuur via aangetekend schrijven te sturen aan de heer Eerste Minister, Wetstraat 16, te 1000 Brussel, binnen een termijn van veertien dagen vanaf de eerste werkdag volgend op de publicatie van onderhavige aankondiging in het Belgisch Staatsblad .Ze vermelden alle titels, verdiensten en nuttige beroepservaring die ze denken te kunnen doen gelden.
De benoeming zal het voorwerp uitmaken van een in Ministerraad overlegd koninklijk besluit, genomen na gemotiveerd advies van het raad van bestuur van het Centrum.