Etaamb.openjustice.be
Wet van 12 januari 2023
gepubliceerd op 10 februari 2023

Wet tot invoering van het "Terug Naar Werk-traject" onder de coördinatie van de "Terug Naar Werk-coördinator" in de uitkeringsverzekering voor zelfstandigen en meewerkende echtgenoten

bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
numac
2023200551
pub.
10/02/2023
prom.
12/01/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

12 JANUARI 2023. - Wet tot invoering van het "Terug Naar Werk-traject" onder de coördinatie van de "Terug Naar Werk-coördinator" in de uitkeringsverzekering voor zelfstandigen en meewerkende echtgenoten (1)


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

De Kamer van volksvertegenwoordigers heeft aangenomen en Wij bekrachtigen hetgeen volgt :

Artikel 1.Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 74 van de Grondwet.

Art. 2.In de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen gecoördineerd op 14 juli 1994, wordt de afdeling VI van het hoofdstuk III van de titel IV, opgeheven bij de wet van 27 december 2012Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/12/2012 pub. 31/12/2012 numac 2012022488 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake de toegankelijkheid van de gezondheidzorg type wet prom. 27/12/2012 pub. 31/12/2012 numac 2012022492 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Wet houdende diverse bepalingen inzake dierenwelzijn, CITES, dierengezondheid en bescherming van de gezondheid van de gebruikers sluiten, hersteld als volgt : "Afdeling VI. Het "Terug Naar Werk-traject" in de uitkeringsverzekering ten voordele van de zelfstandigen en van de meewerkende echtgenoten.

Art. 110.§ 1. Voor de gerechtigde die in het kader van de uitkeringsverzekering bedoeld in artikel 86, § 3, eerste lid, arbeidsongeschikt is erkend, start de "Terug Naar Werk-coördinator" binnen het ziekenfonds, in samenspraak met deze gerechtigde en de adviserend arts, een "Terug Naar Werk-traject" op als een re-integratie gelet op zijn resterende capaciteiten kan worden overwogen.

Een "Terug Naar Werk-traject" bedoeld in het vorige lid betreft elk traject dat tot doel heeft om de arbeidsongeschikt erkende gerechtigde na een doorverwijzing door de adviserend arts op basis van een inschatting van de restcapaciteiten of na een vraag van deze gerechtigde zelf onder de coördinatie van de "Terug Naar Werk-coördinator" zo snel mogelijk te ondersteunen bij het vinden van de gepaste begeleiding met het oog op de uitoefening van een activiteit die past bij zijn mogelijkheden en noden. In voorkomend geval wordt na een grondig overleg tussen de gerechtigde, de "Terug Naar Werk-coördinator", de adviserend arts en alle andere te betrekken actoren tijdens een re-integratietraject gericht op sociaalprofessionele re-integratie in het kader van een dergelijk "Terug Naar Werk-traject" een multidisciplinair re-integratieplan opgesteld. Dit plan wordt op regelmatige wijze opgevolgd.

De Koning bepaalt de minimale voorwaarden die moeten zijn vervuld om als "Terug Naar Werk-coördinator" binnen het ziekenfonds te kunnen fungeren, evenals de opdrachten van de "Terug Naar Werk-coördinator" in het kader van het "Terug Naar Werk-traject" bedoeld in het eerste lid.

De Koning bepaalt de betrokken actoren bij het opstellen van het multidisciplinair re-integratieplan bedoeld in het tweede lid, evenals de inhoud en de modaliteiten van dit re-integratieplan. Hij bepaalt eveneens de modaliteiten van de regelmatige opvolging van dit multidisciplinair re-integratieplan.

De Koning kan bepalen tijdens welke periode van het "Terug Naar Werk-traject", bedoeld in het eerste lid, de staat van arbeidsongeschiktheid wordt geacht behouden te blijven. § 2. In het kader van het "Terug Naar Werk-traject" van de arbeidsongeschikt erkende gerechtigde bedoeld in paragraaf 1 wordt een elektronisch "Terug Naar Werk-dossier" in de verzekeringsinstelling gecreëerd. De "Terug Naar Werk-coördinator" en de adviserend arts hebben toegang tot dit "Terug Naar Werk-dossier". De volgende categorieën van gegevens worden in dit "Terug Naar Werk-dossier" geregistreerd : 1° de identiteitsgegevens van de gerechtigde die deelneemt aan het "Terug Naar Werk-traject", namelijk het identificatienummer bedoeld in artikel 8 van de wet van 15 januari 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/01/1990 pub. 08/07/2010 numac 2010000396 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de sociale zekerheid, de naam, de voornaam, het geslacht, de geboortedatum en de hoofdverblijfplaats;2° de gezondheidsgegevens verbonden met de inschatting van het functioneren en de mogelijkheden voor de gerechtigde om, mits begeleiding, terug aan het werk te gaan;3° de loopbaangegevens van de gerechtigde;4° de registratie door de "Terug Naar Werk-coördinator" van de verschillende contactmomenten en acties, inclusief het in voorkomend geval opgestelde multidisciplinair re-integratieplan, in de loop van het "Terug Naar Werk-traject". De verwerking van de persoonsgegevens bedoeld in het vorige lid, beoogt de volgende verwerkingsdoeleinden na de uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de gerechtigde : 1° het beheer van het "Terug Naar Werk-traject" door de "Terug Naar Werk-coördinator" zoals de organisatie van de verschillende contactmomenten met de gerechtigde en de opvolging van de verschillende afgesproken geregistreerde acties;2° de opvolging van het "Terug Naar Werk-traject" door de adviserend arts in samenspraak met de "Terug Naar Werk-coördinator";3° de gegevensuitwisseling met elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die betrokken is in het kader van de uitvoering van het "Terug Naar Werk-traject" van deze gerechtigde om na zijn instemming de verschillende stappen van het voormelde traject uit te voeren en, in voorkomend geval, het multidisciplinair re-integratieplan op te stellen en de opvolging ervan te verrichten. De verzekeringsinstellingen treden, ieder in het kader van hun bevoegdheid, op als verwerkingsverantwoordelijke voor de persoonsgegevens bedoeld in het eerste lid.

De persoonsgegevens bedoeld in het eerste lid worden bewaard gedurende drie jaar. Deze termijn gaat in op 1 januari volgend op de afsluiting van het arbeidsongeschiktheidsdossier in de verzekeringsinstelling. § 3. Met het oog op een jaarlijkse evaluatie van de tijdens het vorige kalenderjaar uitgevoerde "Terug Naar Werk-trajecten" bedoeld in paragraaf 1 bezorgt de verzekeringsinstelling de gegevens met betrekking tot de verschillende acties in het "Terug Naar Werk-traject" van de betrokken arbeidsongeschikt erkende gerechtigden via een elektronisch bericht aan het Instituut dat als derde-ontvanger van deze gegevens fungeert. De Koning bepaalt de modaliteiten van deze evaluatie. § 4. Om te kunnen nagaan of een "Terug Naar Werk-traject" bedoeld in het vorige lid kan aanvatten, is de arbeidsongeschikt erkende zelfstandige of meewerkende echtgenoot ertoe gehouden : 1° op verzoek van de adviserend arts de gegevens te bezorgen die noodzakelijk zijn voor de inschatting van zijn restcapaciteiten, evenals een gevolg te geven aan de uitnodiging van de adviserend arts voor een medisch onderzoek dat in voorkomend geval wordt georganiseerd als de voor deze inschatting van de restcapaciteiten vereiste gegevens niet worden bezorgd;2° een gevolg te geven aan de uitnodiging van de "Terug Naar Werk-coördinator" voor een eerste contactmoment in het kader van het voormelde "Terug Naar Werk-traject". De Koning bepaalt, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, onder welke voorwaarden en in welke mate de uitkeringen worden toegekend wanneer de arbeidsongeschikte zelfstandige of meewerkende echtgenoot zonder geldige rechtvaardiging afwezig is op het medisch onderzoek, bedoeld in het eerste lid, 1° of op het eerste contactmoment, bedoeld in het eerste lid, 2°. In dit kader kan de afwezigheid van de gerechtigde worden gerechtvaardigd door elementen zowel van medische aard als van niet-medische aard.

De toepassing van het vorige lid mag echter niet tot gevolg hebben dat het dagbedrag van de uitkering van de arbeidsongeschikte gerechtigde met meer dan 2,5 procent wordt verminderd.".

Art. 3.In artikel 153, § 2, tweede lid, van dezelfde wet, vervangen bij de wet van 12 december 2021Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/12/2021 pub. 17/12/2021 numac 2021043466 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet tot invoering van het "Terug Naar Werk-traject" onder de coördinatie van de "Terug Naar Werk-coördinator" in de uitkeringsverzekering voor werknemers sluiten, worden de woorden "of in artikel 110, § 1" ingevoegd tussen de woorden "bedoeld in artikel 100, § 1/1" en de woorden "door naar de "Terug Naar Werk-coördinator"".

Art. 4.Artikel 195, § 1, 2° van dezelfde wet, laatstelijk gewijzigd bij de wet van 27 december 2021Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/12/2021 pub. 31/12/2021 numac 2021043628 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet tot wijziging van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven type wet prom. 27/12/2021 pub. 27/01/2023 numac 2023030036 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende diverse bepalingen inzake belasting over de toegevoegde waarde. - Duitse vertaling sluiten, wordt aangevuld met een lid, luidende : "Het bedrag van de administratiekosten voor de vijf landsbonden, toegekend met toepassing van de vorige leden, wordt met het oog op de voorbereiding en de uitvoering van de "Terug Naar Werk-trajecten" bedoeld in artikel 110, § 1 in de dienstjaren 2023 en 2024 telkens verhoogd met het bedrag van 784.000 euro. Dit bedrag wordt vanaf 2025 jaarlijks door de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, aangepast, rekening houdend met de evolutie van het gemiddeld dagloon op basis van de gegevens van het Federaal Planbureau vastgesteld in de sector van krediet en verzekeringen en van de Overheid over de laatste drie jaren die voorafgaan aan het opstellen van de begrotingen. De Koning bepaalt ook, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de wijze waarop dit bedrag onder de landsbonden wordt verdeeld, evenals de voorwaarden en de regels op grond waarvan het toepasselijke bedrag aan de betrokken landsbond kan worden toegekend.".

Art. 5.In 2024 laat het Kenniscentrum arbeidsongeschiktheid bedoeld in artikel 85 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994 een wetenschappelijke studie uitvoeren over de toepassing van deze wet en de besluiten genomen in uitvoering van de door deze wet gewijzigde bepalingen waarbij de verschillende belanghebbende partijen moeten worden betrokken en minstens de volgende aspecten worden geëvalueerd : 1° de duur van een "Terug Naar Werk-traject" en de impact van de vastgelegde termijnen;2° de bereikte doelgroep, met een bijzondere aandacht voor de verzekerden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt wegens een specifieke medisch-sociale problematiek;3° de financiering in verhouding tot de kwaliteit van de "Terug Naar Werk-trajecten" in het algemeen en de parameters zoals nader bepaald overeenkomstig artikel 195, § 1, 2°, elfde lid van de voormelde gecoördineerde wet voor de verdeling van het bedrag van de administratiekosten met het oog op de voorbereiding en de uitvoering van de "Terug Naar Werk-trajecten" onder de verzekeringsinstellingen in het bijzonder, met een bijzondere aandacht voor de evaluatie van de inspanningsparameters en het ontwerp van een gepaste resultaats- en kwaliteitsparameter (met inbegrip van de duurzame tewerkstelling);4° de samenwerking en de communicatie tussen de verschillende betrokken actoren;5° de duur van het wettelijk vermoeden die in voorkomend geval tijdens een periode van het "Terug Naar Werk-traject" is bepaald;6° de duurzaamheid van de trajecten inzake de terugkeer naar het werk op basis van onder andere de aard van de activiteit als zelfstandige, het soort arbeidsovereenkomst, de gevolgde opleiding of het uitgevoerde vrijwilligerswerk, de duur van de tewerkstelling en het herval in arbeidsongeschiktheid. Deze wetenschappelijke studie wordt uitgevoerd op basis van geanonimiseerde gegevens.

Art. 6.Deze wet treedt in werking op 1 januari 2023.

Artikel 110, § 4, tweede lid, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen gecoördineerd op 14 juli 1994, zoals bepaald bij deze wet, is echter slechts van toepassing op de gerechtigden wier periode van primaire ongeschiktheid ten vroegste op 1 januari 2023 aanvat.

Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met 's Lands zegel zal worden bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Gegeven te Brussel, 12 januari 2023.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Zelfstandigen, D. CLARINVAL De Minister van Sociale zaken, F. VANDENBROUCKE Met 's Lands zegel gezegeld : De Minister van Justitie, V. VAN QUICKENBORNE _______ Nota (1) Zie Doc.Kamer nr. 55-3027

^