gepubliceerd op 30 maart 2023
Nieuwe oproep tot kandidaten voor mandaten van lid van de Benoemingscommissies voor het notariaat Aangezien de oproep tot kandidaten voor de helft van de mandaten van lid van de Benoemingscommissies voor het notariaat, verschenen in het Belgisch De kandidaten die hun kandidatuur reeds indienden naar aanleiding van de vorige oproep, dienen hun (...)
WETGEVENDE KAMERS, KAMER VAN VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
Nieuwe oproep tot kandidaten voor mandaten van lid van de Benoemingscommissies voor het notariaat Aangezien de oproep tot kandidaten voor de helft van de mandaten van lid van de Benoemingscommissies voor het notariaat, verschenen in het Belgisch Staatsblad van 25 januari 2023, onvoldoende kandidaturen opleverde voor het mandaat van Nederlandstalig plaatsvervangend lid (categorie 'hoogleraar/docent in de rechten') en voor alle mandaten van Franstalig werkend lid en Franstalig plaatsvervangend lid, heeft de Kamer van volksvertegenwoordigers op 9 maart 2023 beslist om over te gaan tot een nieuwe oproep voor deze mandaten.
De kandidaten die hun kandidatuur reeds indienden naar aanleiding van de vorige oproep, dienen hun kandidatuur niet opnieuw in te dienen.
Overeenkomstig art. 38, § 7, van de wet van 25 ventôse jaar XI op het notarisambt worden de leden benoemd voor een termijn van vier jaar.
Samenstelling van de Benoemingscommissies Elke commissie bestaat uit acht werkende en acht plaatsvervangende leden.
Zij is samengesteld als volgt : 1° drie notarissen of twee notarissen en één erenotaris, waarvan er één minder dan vijf jaar benoemd is, uit drie verschillende genootschappen;2° één geassocieerd notaris die geen titularis is;3° één magistraat in functie gekozen uit de zittende magistraten van de hoven en rechtbanken en de magistraten bij het openbaar ministerie;4° één docent of hoogleraar in de rechten aan een faculteit voor rechtsgeleerdheid van een Belgische universiteit, die geen notaris, kandidaat-notaris of geassocieerde notaris is;5° twee leden niet-notaris met een voor de opdracht relevante beroepservaring. Voor elk lid wordt een plaatsvervanger aangewezen die aan dezelfde voorwaarden voldoet.
Elk lid wordt volgens zijn taalrol aangewezen voor de ene of andere Benoemingscommissie.
Ten minste één lid van de Franstalige Benoemingscommissie of een plaatsvervanger, moet het bewijs leveren van de kennis van het Duits overeenkomstig de artikelen 43, § 13, tweede lid, en 43quinquies van de wet van 15 juni 1935Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/1935 pub. 11/10/2011 numac 2011000619 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet op het gebruik der talen in gerechtszaken Officieuze coördinatie in het Duits sluiten op het gebruik der talen in gerechtszaken.
Momenteel levert één lid reeds het bewijs van de kennis van het Duits.
Bevoegdheden en taken van de Benoemingscommissies voor het notariaat De bevoegdheden en taken van elke Benoemingscommissie en van de verenigde Benoemingscommissies zijn beschreven in artikel 38, § 2 en § 3, van de wet van 25 ventôse jaar XI op het notarisambt.
Benoeming van de leden De leden en hun plaatsvervangers worden aangewezen door de Kamer van volksvertegenwoordigers met een meerderheid van twee derde van de uitgebrachte stemmen.
Duur van het mandaat De leden van een Benoemingscommissie hebben zitting voor een termijn van vier jaar, waarbij om de twee jaar de mandaten van de helft van de werkende en de helft van de plaatsvervangende leden wordt vernieuwd; een uittredend lid is niet onmiddellijk herkiesbaar. Niemand mag gedurende meer dan twee termijnen deel uitmaken van de Benoemingscommissie.
Het werkend lid dat van zijn mandaat wordt ontheven, wordt van rechtswege opgevolgd door zijn plaatsvervanger, die het mandaat uitdient.
Benoemingsvoorwaarden - Belg zijn; - tijdens hun mandaat de leeftijdsgrens voor het uitoefenen van het ambt van notaris niet overschrijden (70 jaar, zie artikel 2 van de wet van 25 ventôse jaar XI); - magistraat, docent of hoogleraar in de rechten aan een faculteit voor rechtsgeleerdheid van een Belgische universiteit zijn of een voor de opdracht relevante beroepservaring hebben.
Onverenigbaarheden Gedurende de uitoefening van het mandaat is het lidmaatschap van een Benoemingscommissie onverenigbaar met: 1° een mandaat in de Nationale Kamer van notarissen, in een kamer van notarissen, in een evaluatiecommissie bedoeld in artikel 37 of in een adviescomité bedoeld in artikel 38bis van de wet van 25 ventôse jaar XI;2° de hoedanigheid van procureur des Konings;3° een mandaat in de Hoge Raad voor de Justitie of in de Adviesraad van de magistratuur;4° een bij verkiezing verleend politiek mandaat. Het mandaat houdt van rechtswege op indien: 1° een onverenigbaarheid zoals hierboven bedoeld ontstaat;2° een lid de hoedanigheid verliest om zitting te kunnen hebben in een Benoemingscommissie;3° een lid zich kandidaat stelt voor een benoeming tot notaris of kandidaat-notaris. Kandidaatstelling De kandidaturen dienen binnen de maand na bekendmaking van dit bericht te worden ingediend bij een aangetekende zending tegen ontvangstbewijs gericht aan de Voorzitster van de Kamer van volksvertegenwoordigers, Paleis der Natie, 1008 Brussel.
De kandidaten voor de mandaten van Franstalig lid niet-notaris dienen te preciseren voor welk mandaat (werkend en/of plaatsvervangend lid) zij kandideren.
De kandidaturen moeten vergezeld zijn van de documenten die het bewijs leveren dat de kandidaten aan de voornoemde voorwaarden voldoen. Het betreft volgende documenten: - een bewijs van nationaliteit; - een kopie van de identiteitskaart; - een uittreksel uit het strafregister uitgereikt na de bekendmaking van dit bericht; - in voorkomend geval, een bewijs van de hoedanigheid van magistraat of van docent of hoogleraar in de rechtsgeleerdheid van een Belgische universiteit - een curriculum vitj en alle documenten ter staving van de voor de opdracht relevante beroepservaring; - een kopie van het diploma.
De Franstalige kandidaten met kennis van het Duits dienen hiervan het bewijs te leveren.
Bijkomende inlichtingen kunnen worden bekomen bij het Secretariaat-Generaal van de Kamer van volksvertegenwoordigers, tel.: 02 549 92 96, e-mail: secretariaat.generaal@dekamer.be.
De persoonsgegevens van de kandidaten worden verwerkt overeenkomstig de privacyverklaring vermeld op de website van de Kamer.
Zie: www.lachambre.be/kvvcr/pdf_sections/declconf/Nominations.pdf.