Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 14 april 2022

Oproep tot kandidaatstelling . - Vacante betrekking van directeur/directrice-generaal (A5) bij Leefmilieu Brussel in de Franstalige taalrol Leefmilieu Brussel is onderworpen aan de bepalingen van het besluit van de Brusselse Hoofdstedeli(...) Directeur/directrice-generaal (A5) bij Leefmilieu Brussel in de Franstalige taalrol Overeenkoms(...)

bron
gewestelijke overheidsdienst brussel openbaar ambt
numac
2022202007
pub.
14/04/2022
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

GEWESTELIJKE OVERHEIDSDIENST BRUSSEL OPENBAAR AMBT


Oproep tot kandidaatstelling (m/v/x). - Vacante betrekking van directeur/directrice-generaal (A5) bij Leefmilieu Brussel in de Franstalige taalrol Leefmilieu Brussel is onderworpen aan de bepalingen van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Met toepassing van boek IV van voornoemd besluit verklaart de Brusselse Hoofdstedelijke Regering de hierna beschreven betrekking vacant en gaat ze over tot de publieke oproep tot kandidaatstelling voor deze betrekking. De in te vullen betrekking is de volgende: Directeur/directrice-generaal (A5) bij Leefmilieu Brussel in de Franstalige taalrol Overeenkomstig artikel 447 van voornoemd besluit zal de mandaathouder worden aangeduid door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering.

De duur van het mandaat is vastgesteld op 5 jaar. De mandaathouder zal worden geëvalueerd tijdens de uitoefening en na afloop van zijn/haar mandaat.

Leefmilieu Brussel werd opgericht in 1989 en is de overheidsdienst voor milieu en energie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Haar activiteitendomeinen dekken het milieu in brede zin, onder andere: ? luchtkwaliteit; ? energie; ? bodem; ? geluidshinder; ? elektromagnetische golven; ? planning van het afvalbeheer; ? duurzame productie, duurzaam bouwen en duurzame consumptie; ? natuur en biodiversiteit; ? dierenwelzijn; ? beheer van het Zoniënwoud, de groene ruimten en de natuurgebieden; ? beheer van onbevaarbare waterlopen; ? strijd tegen de klimaatverandering.

Dankzij deze veelheid aan vakgebieden kunnen de activiteitendomeinen op een transversale en niet-versnipperde manier aangepakt worden.

De directeur/directrice-generaal (A5) leidt en coördineert alle activiteiten van zijn/haar bestuur teneinde: ? op een relevante, doeltreffende en coherente wijze bij te dragen aan de voorbereiding van het beleid; ? een loyale en correcte uitvoering te garanderen van het beleid beslist door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering; ? een kwaliteitsservice aan zijn/haar klanten te bieden: inwoners, ondernemingen, verenigingen, de regering en desgevallend de hiërarchische lijn van het Brussels Instituut voor Milieubeheer en zijn personeelsleden; ? de nodige expertisecentra te ontwikkelen.

De betrekking is geopend in de Franstalige taalrol.

De kandidaten moeten voldoen aan de algemene toelatingsvoorwaarden bepaald in artikel 29 van voornoemd besluit, namelijk: 1. gedrag vertonen in overeenstemming met de eisen van de beoogde betrekking;2. de burgerlijke en politieke rechten genieten;3. houder zijn van een diploma van niveau A of houder zijn van een getuigschrift afgeleverd door de Gemeenschappen of de instellingen erkend door deze laatste en die toegang verlenen tot de functie waarvoor de selectie georganiseerd wordt. Bovendien moeten de kandidaten, zoals vereist in artikel 435 van voornoemd besluit, zich minstens op één van de onderstaande titels en verdiensten kunnen beroepen: - minstens negen jaar anciënniteit in een functie van niveau A of in een functie die slechts toegankelijk is voor de houders van een diploma die toegang geeft tot het niveau A in een organieke openbare dienst; - minstens zes jaar leidinggevende ervaring hebben. Onder leidinggevende ervaring wordt verstaan ervaring inzake het beheer in een overheidsdienst of in een organisatie uit de privésector.

Iedere kandidatuur moet de volgende elementen bevatten : - Een uiteenzetting van de titels en verdiensten die de kandidaat/kandidate voorlegt om te solliciteren voor de betrekking, met gebruik van het gestandaardiseerd cv zoals bepaald in artikel 438 § 3 van voornoemd besluit en waarvan het model werd vastgelegd door de Minister De kandidaten van wie de kandidatuur door de selectiecommissie ontvankelijk verklaard werd, worden uitgenodigd voor een assessment en een interview met de commissie, zoals bepaald door artikel 445 van voornoemd besluit.

Het assessment bestaat uit een geheel van simulatie-oefeningen die bedoeld zijn om na te gaan of iemand beschikt over de vereiste vaardigheden en capaciteiten voor een specifieke betrekking.

Na afloop van het interview met de commissie brengt de selectiecommissie voor elke kandidaat/kandidate een gemotiveerd advies uit rekening houdend met: - de overeenstemming van het profiel van de kandidaat/kandidate met de functiebeschrijving, getoetst na voornoemd gesprek; - de titels en verdiensten die de kandidaat/kandidate laat gelden; - het resultaat van het assessment.

Na afloop van de selectie en na analyse van hun kandidatuur, worden de kandidaten bij gemotiveerde beslissing ingeschreven in hetzij groep A "geschikt", hetzij groep B "niet geschikt". In groep A worden de kandidaten gerangschikt.

Overeenkomstig artikel 447 van voornoemd besluit duidt de Brusselse Hoofdstedelijke Regering de mandaathouder aan onder de kandidaten van groep A. Op straffe van nietigheid moet de kandidatuur binnen een termijn van 35 dagen aangetekend verstuurd worden naar "talent.brussels, secretariaat van de mandaten, Emile Jacqmainlaan 20, 1000 Brussel".

Deze termijn gaat in op de dag na de publicatie van deze oproep tot kandidaatstelling in het Belgisch Staatsblad. De envelop met uw kandidatuur moet in een tweede envelop zitten (elke envelop moet enkel het opschrift "kandidatuur directeur/directrice-generaal (A5) - Leefmilieu Brussel" - "vertrouwelijk: niet openen" vermelden). De kandidaten moeten hun kandidatuur ook via e-mail versturen naar het volgende adres: mandats@talent.brussels binnen de voornoemde termijn.

De functiebeschrijving, de te bereiken doelstellingen, het gestandaardiseerde curriculum vitae en inlichtingen betreffende de procedure kunnen worden verkregen bij het secretariaat van de mandaten van talent.brussels - via onze website https://www.talent.brussels/nl/mandatarissen .

^