Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 29 november 2021

Oproep tot kandidaatstelling . - Vacante betrekking van directeur/directrice-generaal (A5) bij de Haven van Brussel in de Nederlandstalige taalrol De Haven van Brussel is onderworpen aan de bepalingen van het besluit van de Brusselse Hoof(...) - directeur/directrice-generaal (A5) bij de Haven van Brussel Overeenkomstig artikel 447 van voo(...)

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2021043081
pub.
29/11/2021
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST


Oproep tot kandidaatstelling (m/v/x). - Vacante betrekking van directeur/directrice-generaal (A5) bij de Haven van Brussel in de Nederlandstalige taalrol De Haven van Brussel is onderworpen aan de bepalingen van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Met toepassing van boek IV van voornoemd besluit verklaart de Brusselse Hoofdstedelijke Regering de hierna beschreven betrekking vacant en gaat ze over tot de publieke oproep tot kandidaatstelling voor deze betrekking. De in te vullen betrekking is de volgende: - directeur/directrice-generaal (A5) bij de Haven van Brussel Overeenkomstig artikel 447 van voornoemd besluit zal de mandaathouder worden aangeduid door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering.

De duur van het mandaat is vastgesteld op 5 jaar. De mandaathouder zal worden geëvalueerd tijdens de uitoefening en na afloop van zijn/haar mandaat.

De Haven van Brussel werd in 1993 opgericht als instelling van openbaar nut met rechtspersoonlijkheid. Zij telt vier groepen openbare aandeelhouders, waarvan de aandelen als volgt verdeeld zijn: ? het Brussels Hoofdstedelijk Gewest met 58,05% van het kapitaal; ? de Stad Brussel met 33,40 % van het kapitaal; ? de 8 Brusselse gemeenten die aandeelhouder waren van het vroegere Zeekanaal (Sint-Jans-Molenbeek, Schaarbeek, Sint-Gillis, Anderlecht, Sint-Joost-ten-Node, Elsene, Koekelberg, Etterbeek) met samen 4,88 % van het kapitaal; ? de nv Brussel-Infrastructuren-Financiën, dochteronderneming van de Gewestelijke Brusselse Investeringsmaatschappij, met 3,67% van het kapitaal.

De belangrijkste opdrachten van openbare dienstverlening van de Haven van Brussel zijn: ? De gedelegeerde opdracht van openbare dienstverlening voor het beheer van de waterweg en de trafiek, en dat 7 dagen op 7. ? Het beheer van het havendomein in een havengebonden, logistieke en economische optiek. ? De opdracht van logistieke facilitator en belangrijke speler voor de stedelijke distributie.

De Haven van Brussel staat in voor het beheer, de exploitatie en de ontwikkeling van het kanaal, de haven, de voorhaven, de haveninstallaties en hun aanhorigheden. De Haven van Brussel heeft in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 14 km waterweg in beheer die een watervlak van 80 ha behelst met 3 zwaaikommen, 2 hefbruggen, 2 vaste bruggen, 2 sluizen en 5,6 nuttige km kade waarvan 2,8 km zeeschepen kunnen ontvangen.

De Haven van Brussel beschikt ook over 107 hectare haventerreinen (waarvan 80 hectare nuttige oppervlakte) die plaats bieden aan zo'n 360 bedrijven, concessiehouders van terreinen, kantoren en pakhuizen in een stedelijke omgeving. De Brusselse havenactiviteiten leveren 12 000 rechtstreekse en onrechtstreekse banen op.

De activiteiten van de Haven van Brussel zijn omschreven in de stichtings- en beheersdocumenten en worden ingepast in de bredere context van de huidige plannen en regelgevingen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, op federaal en Europees niveau (de Haven als onderdeel van het trans-Europese netwerk van vervoer over water).

De Haven is onderverdeeld in 7 directies, met name de algemene directie (met inbegrip van communicatie en beheerscontrole), de technische directie, de directie commerciële zaken & ontwikkeling, de juridische directie, de financiële directie, de directie human resources en de kapiteinsdienst.

De betrekking is geopend in de Nederlandstalige taalrol.

De kandidaten moeten voldoen aan de algemene toelatingsvoorwaarden bepaald in artikel 29 van voornoemd besluit, namelijk: 1. gedrag vertonen in overeenstemming met de eisen van de beoogde betrekking;2. de burgerlijke en politieke rechten genieten;3. houder zijn van een diploma van niveau A of houder zijn van een getuigschrift afgeleverd door de Gemeenschappen of de instellingen erkend door deze laatste en die toegang verlenen tot de functie waarvoor de selectie georganiseerd wordt. Bovendien moeten de kandidaten, zoals vereist in artikel 435 van voornoemd besluit, zich minstens op één van de onderstaande titels en verdiensten kunnen beroepen: - minstens negen jaar anciënniteit in een functie van niveau A of in een functie die slechts toegankelijk is voor de houders van een diploma die toegang geeft tot het niveau A in een organieke openbare dienst; - minstens zes jaar leidinggevende ervaring hebben. Onder leidinggevende ervaring wordt verstaan ervaring inzake het beheer in een overheidsdienst of in een organisatie uit de privésector.

Iedere kandidatuur moet de volgende elementen bevatten : - Een uiteenzetting van de titels en verdiensten die de kandidaat/kandidate voorlegt om te solliciteren voor de betrekking, met gebruik van het gestandaardiseerd cv zoals bepaald in artikel 438 § 3 van voornoemd besluit en waarvan het model werd vastgelegd door de Minister De kandidaten van wie de kandidatuur door de selectiecommissie ontvankelijk verklaard werd, worden uitgenodigd voor een assessment en een interview met de commissie, zoals bepaald door artikel 445 van voornoemd besluit.

Het assessment bestaat uit een geheel van simulatie-oefeningen die bedoeld zijn om na te gaan of iemand beschikt over de vereiste vaardigheden en capaciteiten voor een specifieke betrekking.

Na afloop van het interview met de commissie brengt de selectiecommissie voor elke kandidaat/kandidate een gemotiveerd advies uit rekening houdend met: - de overeenstemming van het profiel van de kandidaat/kandidate met de functiebeschrijving, getoetst na voornoemd gesprek; - de titels en verdiensten die de kandidaat/kandidate laat gelden; - het resultaat van het assessment.

Na afloop van de selectie en na analyse van hun kandidatuur, worden de kandidaten bij gemotiveerde beslissing ingeschreven in hetzij groep A "geschikt", hetzij groep B "niet geschikt". In groep A worden de kandidaten gerangschikt.

Overeenkomstig artikel 447 van voornoemd besluit duidt de Brusselse Hoofdstedelijke Regering de mandaathouder aan onder de kandidaten van groep A. Op straffe van nietigheid moet de kandidatuur binnen een termijn van 35 dagen aangetekend verstuurd worden naar "talent.brussels, secretariaat van de mandaten, Emile Jacqmainlaan 20, 1000 Brussel".

Deze termijn gaat in op de dag na de publicatie van deze oproep tot kandidaatstelling in het Belgisch Staatsblad. De envelop met uw kandidatuur moet in een tweede envelop zitten (elke envelop moet het opschrift "kandidatuur directeur/directrice-generaal (A5) - Haven van Brussel" - "vertrouwelijk: niet openen" vermelden). De kandidaten moeten hun kandidatuur ook via e-mail versturen naar het volgende adres: mandats@talent.brussels binnen de voornoemde termijn.

De functiebeschrijving, de te bereiken doelstellingen, het gestandaardiseerde curriculum vitae en inlichtingen betreffende de procedure kunnen worden verkregen bij het secretariaat van de mandaten van talent.brussels - via onze website https://www.talent.brussels/nl/mandatarissen

^