Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 01 december 2014

Samenstelling van de Brusselse Controlecommissie. - Oproep tot kandidaten voor twee juristen, twee informatici en twee personen met ervaring in het beheer van persoonsgegevens Het Bureau in uitgebreide samenstelling van het Brussels Hoofdstedeli 1. Opdrachten van de Controlecommissie De ordonnantie van 8 mei 2014 heeft als doel de centralis(...)

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2014031983
pub.
01/12/2014
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST


Samenstelling van de Brusselse Controlecommissie. - Oproep tot kandidaten voor twee juristen, twee informatici en twee personen met ervaring in het beheer van persoonsgegevens Het Bureau in uitgebreide samenstelling van het Brussels Hoofdstedelijk Parlement heeft op 5 november 2014 beslist een oproep te doen tot kandidaten om de Brusselse Controlecommissie bedoeld in de ordonnantie van 8 mei 2014 betreffende de oprichting en organisatie van een gewestelijke dienstenintegrator samen te stellen. 1. Opdrachten van de Controlecommissie De ordonnantie van 8 mei 2014 heeft als doel de centralisatie van de elektronische gegevens die door het bestuur gebruikt worden.De uitwisseling van gegevens wordt georganiseerd door de gewestelijke dienstenintegrator, te weten het CIBG (artikel 8 van de ordonnantie).

De Controlecommissie krijgt in dat kader een controlebevoegdheid voor de uitwisseling van gegevens en de verwerking van beelden, met name op het vlak van videobewaking : a)De commissie is bevoegd om advies uit te brengen en aanbevelingen te doen betreffende het aanleggen van gegevensbanken (artikel 5) of een verwijzingsrepertorium (artikel 9), de termijn voor de bewaring van de gegevens (artikel 9) of de aanstelling van de veiligheidsadviseurs (artikel 24). b) De Commissie verleent anderzijds ook machtigingen voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens (artikel 12).c) De Commissie ontvangt de klachten van elke persoon die een belang aantoont tegenover een deelnemende openbare dienst die ongeoorloofd een machtiging tot mededeling van persoonsgegevens gebruikt zou hebben (artikel 33). De Controlecommissie zal zes vaste leden en zes plaatsvervangende leden tellen die door het Parlement worden aangewezen voor een hernieuwbaar mandaat van vijf jaar. Minstens een derde van de leden is Nederlandstalig. Drie vaste leden en drie plaatsvervangende leden zullen worden gekozen onder de federale Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Deze oproep wordt gedaan voor de drie overige vaste leden en de drie overige plaatsvervangende leden. 2. Vereist profiel Het Parlement zoekt 6 personen (3 vaste leden en 3 plaatsvervangende leden) met een bepaald profiel : - twee juristen, - twee informatici en - twee personen die beroepservaring in het beheer van persoonsgegevens kunnen aantonen. Om de onafhankelijkheid van de Commissie te garanderen, moet/mag de kandidaat : 1° de burgerrechten en politieke rechten genieten;2° geen lid zijn van het Europees Parlement, de Senaat, de Kamer van Volksvertegenwoordigers, het Brussels Hoofdstedelijk Parlement of een ander Gemeenschaps- of Gewestparlement;3° niet onder het hiërarchische gezag van het Brussels Hoofdstedelijk Parlement of de Brusselse Hoofdstedelijke Regering vallen;4° borg staan voor de onafhankelijke uitoefening van zijn opdracht;5° geen lid zijn van een dienstenintegrator. De leden van de Commissie krijgen een presentiegeld ten belope van 223,18 €, geïndexeerd aan het indexcijfer van de consumptieprijzen, alsook een reiskostenvergoeding voor de verplaatsingen buiten het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in het kader van de uitoefening van hun mandaat.

De kandidaten worden verzocht hun curriculum vitae en een motivatiebrief per aangetekende brief aan het Parlement, te sturen naar het volgende adres : Brussels Hoofdstedelijk Parlement Ter attentie van de Secretaris-generaal 1005 Brussel of tijdens de kantooruren hun kandidatuur tegen ontvangstbewijs op de griffie van het Parlement indienen (Eikstraat 22 te 1000 Brussel).

De kandidaturen dienen uiterlijk maandag 5 januari 2015 om 12 uur ingediend te worden.

^