gepubliceerd op 04 maart 2013
Oproep vacature sectorale comités. - Tweede oproep In de loop van de maand april 2013, zal worden overgegaan tot het vernieuwen van de mandaten van de externe leden van verscheidene sectorale comités binnen de Commissie voor de bescherming van Deze externe leden zullen worden aangewezen door de Kamer van volksvertegenwoordigers voor een hern(...)
COMMISSIE VOOR DE BESCHERMING VAN DE PERSOONLIJKE LEVENSSFEER
Oproep vacature sectorale comités. - Tweede oproep In de loop van de maand april 2013, zal worden overgegaan tot het vernieuwen van de mandaten van de externe leden van verscheidene sectorale comités binnen de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer die alle hun zetel houden te Brussel.
Deze externe leden zullen worden aangewezen door de Kamer van volksvertegenwoordigers voor een hernieuwbare periode van 6 jaar op door de Ministerraad voorgedragen lijsten met voor ieder te bekleden mandaat telkens twee kandidaten.
De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer : - verstrekt adviezen en geeft aanbevelingen aan de bevoegde overheden en/of instanties; - verleent machtigingen voor de verwerking of de mededeling van persoonsgegevens, aan de bevoegde instanties; - controleert de wijze waarop de mededeling en verwerking van persoonsgegevens geschiedt; - informeert en verleent bijstand aan de betrokken personen bij de uitoefening van hun rechten en plichten, om bij te dragen tot de evenwichtige vrijwaring van het grondrecht van elkeen op bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij de verwerking van persoonsgegevens.
Sectorale comités Binnen de Commissie zijn sectorale comités opgericht die bevoegd zijn voor specifieke sectoren. De helft van de leden van deze comités wordt aangeduid uit leden van de Commissie, en een lid van de Commissie neemt steeds het voorzitterschap van de comités waar, in principe de voorzitter. De andere helft betreft zogenaamde externe leden waarvoor hierbij de oproep tot lidmaatschap wordt verricht. Actueel zetelen deze comités aan één vergadering per maand. 1. Sectoraal comité voor het Rijksregister (code RR/2013/RN) Dit sectoraal comité is onder meer bevoegd voor het verlenen van de machtigingen tot toegang tot of mededeling van de informatiegegevens van het rijksregister, en deze tot het gebruik van het rijksregisternummer.Het verzekert het toezicht op de toepassing van en de naleving van de wetten op het rijksregister en betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten.
De beheersinstelling waarmee dit sectoraal comité in contact staat ingevolge de toepasselijke wetgeving is de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken. 2. Sectoraal comité voor federale overheid (code FO/2013/AF) Dit sectoraal comité is onder meer bevoegd voor het verlenen van de machtigingen tot elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen de federale overheidsdiensten en openbare instellingen met rechtspersoonlijkheid ressorterend onder de federale overheid.Het verzekert het toezicht op de toepassing van en de naleving van de vigerende wetgeving.
De beheersinstelling waarmee dit sectoraal comité in contact staat ingevolge de toepasselijke wetgeving is de Federale Overheidsdienst Informatie- en Communicatietechnologie.
Te begeven mandaten Voor deze mandaten komen personen in aanmerking die volkomen deskundig zijn op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en het beheer van de persoonsgegevens.
Het betreffen deeltijdse functies. Een persoon kan slechts deel uitmaken van één sectoraal comité binnen de Commissie voor de persoonlijke levenssfeer.
Voor ieder comité zijn er drie mandaten te begeven als vast lid en drie mandaten als plaatsvervangend lid, waarvan voor elk van deze 2 categorieën : 1. Een lid met een expertise in de juridische domeinen gerelateerd aan de bijzondere wetgevingen die voorzien in de oprichting van een sectoraal comité;2. Een lid met een bijzondere professionele en praktische ervaring in het gebruik van gegevens in de domeinen gerelateerd aan de bijzondere wetgevingen die voorzien in de oprichting van een sectoraal comité;3. Een lid met een bijzondere expertise in e-government en administratieve vereenvoudiging.E-government is een grondige herdenking van de relaties tussen de openbare diensten, de burgers en de ondernemingen door gebruik te maken van opportuniteiten van moderne technologieën, internet en nieuwe media.
Om tot extern vast of plaatsvervangend lid van een sectoraal comité te worden benoemd, moeten de kandidaten verder aan de volgende voorwaarden voldoen : ? Belg of onderdaan van de Europese Unie zijn. ? Burgerlijke en politieke rechten genieten. ? Onafhankelijk zijn van de betrokken beheersinstelling en niet onder het hiërarchisch gezag staan van de Minister die de betrokken beheersinstelling onder zijn bevoegdheid heeft. ? Geen lid zijn van het Europees Parlement of nationaal Parlement, noch van een gemeenschaps- of gewestraad.
De externe vaste en plaatsvervangende leden van sectorale comités hebben recht op presentiegelden voor een bedrag van 175,98 EUR (aan 100 %) (vandaag 283,05 EUR). Alle leden hebben recht op de vergoeding voor reis- en verblijfskosten overeenkomstig de bepalingen die van toepassing zijn op het personeel van de federale overheidsdiensten.
De vergoedingen zijn gekoppeld aan de mobiliteitsregeling toepasselijk op de bezoldiging van het rijkspersoneel in actieve dienst.
De kandidaten voor een extern mandaat bij een van de sectorale comités dienen hun kandidatuur bij aangetekend schrijven te richten tot de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, t.a.v. de heer Patrick Van Wouwe, wnd. administrateur, Drukpersstraat 35, 1000 Brussel, en dit ten laatste tegen 25 maart 2013.
De kandidaten wordt verzocht precies aan te geven voor welk comité (zie codes) zij zich kandidaat stellen en of ze dat doen in hoedanigheid van vast of vervangend lid met een expertise in de juridische domeinen gerelateerd aan de bijzondere wetgevingen die voorzien in de oprichting van een sectoraal comité, vast of vervangend lid met een bijzondere professionele en praktische ervaring in het gebruik van gegevens in de domeinen gerelateerd aan de bijzondere wetgevingen die voorzien in de oprichting van een sectoraal comité of vast of vervangend lid met een bijzondere expertise in e-government en administratieve vereenvoudiging.
Hun kandidatuur dient vergezeld te zijn van hun curriculum vitae en van een nota waarin zij dit toelichten alsook aangeven wat hun motivatie is en waarom zij menen te beantwoorden aan één of meer van de vooropgestelde profielen.
Wie zich kandidaat heeft gesteld bij de vorige oproep tot kandidaten (Belgisch Staatsblad van 14 januari 2013) en zijn/haar kandidatuur ongewijzigd kan laten, hoeft niets meer te doen, zijn/haar kandidatuur blijft gelden voor onderhavige oproep.
Bijkomende toelichting kan telefonisch bekomen worden bij : Patrick Van Wouwe, wnd. administrateur - secretariaat - 02-274 48 23.