gepubliceerd op 06 oktober 2009
Oproep tot kandidaten voor het mandaat van lid van het College van leidinggevenden van de Dienst voorafgaande beslissingen in fiscale zaken Bij toepassing van artikel 26 van de wet van 24 december 2002 tot wijziging van de vennootschapsr Er zijn drie tot vijf mandaten te begeven. 1. Beschrijving van het functieprofiel van een lid va(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN
Oproep tot kandidaten voor het mandaat van lid van het College van leidinggevenden van de Dienst voorafgaande beslissingen in fiscale zaken Bij toepassing van artikel 26 van de wet van 24 december 2002 tot wijziging van de vennootschapsregeling inzake inkomstenbelastingen en tot instelling van een systeem van voorafgaande beslissingen in fiscale zaken, vervangen door de wet van 21 juni 2004 en het koninklijk besluit van 13 augustus 2004 houdende oprichting van de Dienst « voorafgaande beslissingen in fiscale zaken » bij de Federale Overheidsdienst Financiën, zal de Koning overgaan tot de benoeming van een College van leidinggevenden van de Dienst voorafgaande beslissingen in fiscale zaken, bij in Ministerraad overlegd besluit, na advies van het Directiecomité van de FOD Financiën.
Er zijn drie tot vijf mandaten te begeven. 1. Beschrijving van het functieprofiel van een lid van het College van leidinggevenden van de Dienst voorafgaande beslissingen in fiscale zaken Doel van de Dienst voorafgaande beslissingen De Dienst « voorafgaande beslissingen in fiscale zaken » werd opgericht om de rechtszekerheid van de betrokken belastingplichtigen te vergroten en zo bij te dragen tot een beter investeringsklimaat in België.Deze dienst heeft een wettelijke bevoegdheid en beschikt over een algehele autonomie.
Hij wordt aangestuurd door een college dat in totale hiërarchische onafhankelijkheid kan werken zowel bij de voorbereiding van de voorafgaande beslissingen in fiscale zaken (personenbelasting, vennootschapsbelasting, D&A, BTW, registratierechten, kadaster,...) als bij het nemen van de beslissingen.
Deze dienst is onder het administratieve gezag van de Voorzitter van het Directiecomité geplaatst en moet regelmatig verslag bij de Minister van Financiën uitbrengen.
De door het College genomen beslissingen verbinden juridisch de FOD Financiën.
Functiecontext De leden van het College van de Dienst voorafgaande beslissingen in fiscale zaken sturen een team van minstens 23 medewerkers aan. De leden van het College, aangesteld voor een periode van 5 jaar (hernieuwbaar) zullen geëvalueerd worden.
Naast de fiscale expertise waarover zij beschikken en die ze regelmatig actualiseren, nemen zij volledig deel aan de selectie van het personeel, het dagelijks beheer en de realisatie van de doelstellingen van de Dienst voorafgaande beslissingen in fiscale zaken.
Om het optimaal functioneren van de dienst te garanderen, staan zij in voor het identificeren van de kritische succesfactoren.
Opdrachten, resultaatsgebieden en verantwoordelijkheden De leden van het College hebben als belangrijkste opdrachten, resultaatsgebieden en verantwoordelijkheden : - Het doeltreffend en efficiënt behalen van de vastgestelde doelstellingen, het verzekeren van de coördinatie en de uitvoering van de dienstprestaties en dit in overeenstemming met de globale strategie van de FOD Financiën. - Aansturen, motiveren, evalueren en ontwikkelen van de directe medewerkers. - Op een autonome manier beslissingen nemen in dossiers die het voorwerp uitmaken van een « voorafgaande beslissing in fiscale zaken ». - Beheren en organiseren van het werk teneinde de voorafgaande beslissingen binnen een zo kort mogelijke termijn af te leveren. - Binnen de wettelijke bepalingen, maatregelen treffen die het versterken van de rechtszekerheid voor de burger garanderen. - Verzekeren van een performant kennisbeheer voor alle materies die tot hun bevoegdheid behoren. - Creëren, organiseren en ontwikkelen van de interacties met de andere diensten van de FOD Financiën, zowel de operationele als de niet-operationele. - Via een goede dienstverlening, bijdragen tot de ontwikkeling en de organisatie van een actieve communicatiepolitiek naar de belastingplichtigen toe. - Opstellen van de synergiën en de samenwerking met nationale en of internationale instellingen (EU,OESO,...), de FOD's (Economie,Buitenlandse zaken, Tewerkstelling,...) en met alle voor de Dienst voorafgaande beslissingen interessante diensten van Financiën zoals de cel « Fiscaliteit van de Buitenlandse Investeringen ». - Verzekeren van een kwaliteitsvolle dienstverlening voor alle economische operatoren (klanten van de Dienst voorafgaande beslissingen in fiscale zaken). - Samenwerken met de verschillende verantwoordelijken (N-1, N-2, DG,...) en experten van de FOD Financiën met het doel de onderworpen dossiers coherent te behandelen.
Functievereisten en technische vaardigheden - Diploma van de 2e cyclus van universitair onderwijs of van hoger onderwijs van het academisch niveau of titularis van een titel van niveau A. - Vijf jaar professionele ervaring hebben in fiscale zaken. - Grondige kennis in de juridische en praktische behandeling van complexe dossiers zowel op fiscaal vlak als op economisch en financieel vlak. Alsook kunnen onder handelen op sociaal, economisch en politiek niveau. - Grondige kennis van de Belgische fiscale wetgeving. - Basiskennis van de Europese en internationale fiscaliteit. - Kennis van de werking en van de structuur van de federale openbare diensten. - In een meertalige omgeving kunnen functioneren (Nederlands, Frans, Engels).
Generieke en managementcompetenties - Verantwoordelijkheidszin en initiatief nemen. - Gegevens kritisch kunnen analyseren en informatie evalueren. - Bekwaam zijn om een visie te ontwikkelen en om gegevens van verschillende inhoud te kunnen integreren, alternatieve oplossingen te produceren en coherente conclusies uit te werken. - Vermogen tot vernieuwend, creatief en flexibel denken. - Bekwaam zijn om pro-actief concrete en meetbare doelstellingen te definiëren en te realiseren. - Bekwaam zijn om in team binnen het College te werken. - Coachen, motiveren en ontwikkelen van medewerkers. - Aansturen van groepen. - Samenwerken en werken binnen netwerken. - Mondelinge en schriftelijke communicatie. - Impact hebben en onderhandelen om tot een win-win situatie voor beide partijen te komen evenals een publiek kunnen overtuigen. - Gericht zijn op de burger, klant en resultaat. - Loyaal en integer zijn. 2. Indiening van de kandidaturen De geïnteresseerde kandidaten dienen, op straffe van het niet in aanmerking nemen van hun kandidatuur, binnen de 10 werkdagen die ingaan op de eerste werkdag volgend op de publicatie van deze oproep in het Belgisch Staatsblad (poststempel geldt als bewijs), hun kandidatuur per aangetekende brief op de sturen aan de Voorzitter van het Directiecomité van de Federale Overheidsdienst Financiën, North Galaxy B-27, Koning Albert-II-laan 33, bus 10, te 1030 Brussel. Er zal een ontvangstbewijs worden verzonden voor de kandidaturen.
De akte van kandidatuur zal moeten vergezeld zijn van een gedetailleerd curriculum vitae, dat aangeeft welke bekwaamheden de kandidaat denkt te kunnen laten gelden met betrekking tot het te begeven mandaat.
Contactpersoon : J. Buts, tel. : 0257-68053, e-mail : jacques.buts@minfin.fed.be De Minister van Financiën, D. REYNDERS